Aanpak van de gas- en energiecrisis

Die problemen zijn die gebaseerd op het feit dat men bij energieleveranciers verwacht dat het aantal wanbetalers stijgt, waar ze onmogelijk een buffer voor hebben ?

Dat is namelijk het enigste dat ik mij kan inbeelden dat die dreiging kan geven. Maar omdat ik het geheel niet kan lezen, vraag ik het voor alle zekerheid toch even ;p.

Misschien moet ik me ook een nieuwe wagen aanschaffen. Ik kan het natuurlijk ook lenen aan mijn moeder die het nadien renteloos terugbetaald, zal zelf een contractje opstellen voor als er ooit controle is. Eigenlijk mogelijkheden genoeg om te voldoen nu ik er zo over nadenk.
bulletkrediet hé voor het kunnen betalen van de energierekeningen.

Zou me straf lijken dat je één jaar langer van de woonbonus kunt genieten, nu ja, de woonbonus wordt door inflatie minder en minder waard, gelukkig daalt je lening zo mogelijk nog zwaarder (@JPV heeft me op dat vlak denk ik eens gecorrigeerd).

Weet niet of ik daar gelukkiger mee zou zijn een jaar langer afbetalen... qua inflatie een verstandige keuze natuurlijk, want je betaalt nog eens met méér waardeloze euro's af. Maar mentaal klinkt het toch deprimerend. Zou het eventueel nog overwegen om in ruil voor dat "gewonnen bedrag" zonnepanelen te plaatsen, ik zou dan wel bewust de boel moeten belazeren, want tenzij ik domme dingen doe (slechter betaalde job gaan uitoefenen) ziet het ernaar uit dat ik mijn energiefactuur nog een hele tijd wél ga kunnen betalen.
Bij de verlenging van de termijn bij Corona is ook de woonbonus verlengd. Zal nu wel niet anders zijn. Dat is dan idd elk jaar minder qua waarde maar hey free money..

Afbetalingsplan is ook geen probleem, aangezien ik al 8 maand geen voorschotfactuur krijg voor stroom..
Alleen kan ik niet verklaren dat er minder dan 10k op de rekening staat (maar is ook budget voor bij dat nodig is voor onze trouw volgend jaar :unsure: dus dat is al "weg")

el erg dat een collega die net boven haar stand een splinternieuwe wagen gekocht heeft en nu haar energiefactuur niet kan betalen hier wel weer recht op gaat hebben. Terwijl iemand zoals ik die wel verstandig met zijn centen omgaat weer op zijn kin gaat mogen kloppen.
Tja dat is toch al continu zo. Doet ge wat moeite en maakt ge verstandige keuzes krijgt ge niks.

Die problemen zijn die gebaseerd op het feit dat men bij energieleveranciers verwacht dat het aantal wanbetalers stijgt, waar ze onmogelijk een buffer voor hebben ?

Dat is namelijk het enigste dat ik mij kan inbeelden dat die dreiging kan geven. Maar omdat ik het geheel niet kan lezen, vraag ik het voor alle zekerheid toch even ;p.
Tegenstrijdig met de overwinsten die die bedrijven maken. Misschien bedoelt men inderdaad wanbetalers en dan vooral grote afnemers. Elke dag lees ik berichten van bedrijven die de boel stilleggen. Die bedrijven moeten dan toch ook geen vaste contracten hebben.

Ik heb het hier nog gepost voormiddag, maar ik denk dat ik ook een mailtje ga sturen en es informeren, kunt maar proberen.

Een jaar langer afbetalen gezien de inflatie is nog wel oké + een jaar langer woonbonus.
Lijkt me alleen maar winst als ze het zouden toestaan ?
Waar vind je dat?
Ben wel benieuwd naar de voorwaarden, want als wij hier de mogelijkheid hebben ga ik dat zeker aanvragen.

Kunnen we het vrijgekomen geld volledig opzij zetten voor de afrekening te betalen die in december zal komen (naar huidige schatting +4000€). En als dat minder zou zijn kunnen we dat geld investeren in energiebesparende maatregelen hier.

Waar vind je dat?
Ben wel benieuwd naar de voorwaarden, want als wij hier de mogelijkheid hebben ga ik dat zeker aanvragen.

Kunnen we het vrijgekomen geld volledig opzij zetten voor de afrekening te betalen die in december zal komen (naar huidige schatting +4000€). En als dat minder zou zijn kunnen we dat geld investeren in energiebesparende maatregelen hier.

Lng tankers op komst! Misschien moet ik investeren in een lng terminal in Nieuwpoort. Zou ik daarvoor een lening krijgen bij mijn huisbank?

Bij de verlenging van de termijn bij Corona is ook de woonbonus verlengd. Zal nu wel niet anders zijn. Dat is dan idd elk jaar minder qua waarde maar hey free money..
verlenging van de termijn was er omdat ook de aflossing van intrest niet moest gebeuren, er was dus géén betaling voor sommigen. Nu is er wel degelijk een betaling van intresten. Ik zou er niet op rekenen (al kan het wel).

Neen, is iets helemaal anders. Dit is gelinkt aan mark-to-market betalingen, vergelijkbaar met margin calls uit de beleggingswereld.

In het kort: producenten (of importeurs) verkopen gas of elektriciteit op de termijnmarkt.
Als de prijs op de termijnmarkten stijgt dan bestaat het risico voor de koper dat de verkoper de commodity uiteindelijk niet levert. Daarom dient de verkoper in een stijgende markt financiële garanties te leveren die het verschil dekken tussen de contractprijs en de huidige prijs op de markt. Dit is mark-to-market.

Simpel voorbeeld: Electrabel verkoopt 2 MW van zijn geplande elektriciteitsproductie in 2024 aan €80/MWh. De prijs op de termijnmarkt stijgt naar €100/MWh. De berekende mark-to-market is dan €20 * 2 MW * 8760 uur : €350 400. Dit geld moet Engie aan de koper storten als collateral/waarborg. Immers, als de koper failliet gaat dan kan Engie het gas nog altijd verkopen op de markt aan €100/MWh, zij hebben dus geen risico. Maar als Engie failliet gaat dan moet de koper op de markt aankopen tegen €100 ipv het weggevallen contract van €80, de koper loopt dus risico.
Daalt de marktprijs, dan moet de koper geld aan Engie overmaken, het systeem wordt meestal (doch niet altijd) in beide richtingen opgezet.

Om nu terug te komen op het artikel: de grote producten (dus niet per se de leveranciers) verkopen een groot deel van de geplande productie/import op de termijnmarkt. Dat wil dus zeggen dat ze grote volumes verkocht hebben op het moment dat de prijzen helemaal nog niet zo gestegen waren. En dat wil dus zeggen dat, in een stijgende markt, ze die mark-to-market calls krijgen van hun kopers.
De goede verstaander heeft ook al door dat dit eigenlijk een cashflow probleem is. Voor een producent zijn die betalingen geen verlies, want van zodra die volumes effectief geleverd zijn vloeit die waarborg terug van de koper naar de verkoper.
Maar met de exploderende prijzen zijn de mark-to-market calls exponentieel gestegen. De grote producten moeten ondertussen tientallen miljarden voorzien om aan de calls te voldoen. Over de hele sector gaat het over meer dan 1000 miljard. En aangezien de prijzen ongezien volatiel zijn worden er momenteel in de energiesector elke ochtend voor tientallen miljarden MTM-berekeningen gemaakt en schuiven er miljarden en miljarden euro’s van rekening naar rekening.

Dat is zowat de essentie van het verhaal. Het systeem zelf is eigenlijk nog een pak ingewikkelder omdat er ook sprake is van initial margin, haircut als je via een clearing bank gaat etc.

Neen, is iets helemaal anders. Dit is gelinkt aan mark-to-market betalingen, vergelijkbaar met margin calls uit de beleggingswereld.

In het kort: producenten (of importeurs) verkopen gas of elektriciteit op de termijnmarkt.
Als de prijs op de termijnmarkten stijgt dan bestaat het risico voor de koper dat de verkoper de commodity uiteindelijk niet levert. Daarom dient de verkoper in een stijgende markt financiële garanties te leveren die het verschil dekken tussen de contractprijs en de huidige prijs op de markt. Dit is mark-to-market.

Simpel voorbeeld: Electrabel verkoopt 2 MW van zijn geplande elektriciteitsproductie in 2024 aan €80/MWh. De prijs op de termijnmarkt stijgt naar €100/MWh. De berekende mark-to-market is dan €20 * 2 MW * 8760 uur : €350 400. Dit geld moet Engie aan de koper storten als collateral/waarborg. Immers, als de koper failliet gaat dan kan Engie het gas nog altijd verkopen op de markt aan €100/MWh, zij hebben dus geen risico. Maar als Engie failliet gaat dan moet de koper op de markt aankopen tegen €100 ipv het weggevallen contract van €80, de koper loopt dus risico.
Daalt de marktprijs, dan moet de koper geld aan Engie overmaken, het systeem wordt meestal (doch niet altijd) in beide richtingen opgezet.

Om nu terug te komen op het artikel: de grote producten (dus niet per se de leveranciers) verkopen een groot deel van de geplande productie/import op de termijnmarkt. Dat wil dus zeggen dat ze grote volumes verkocht hebben op het moment dat de prijzen helemaal nog niet zo gestegen waren. En dat wil dus zeggen dat, in een stijgende markt, ze die mark-to-market calls krijgen van hun kopers.
De goede verstaander heeft ook al door dat dit eigenlijk een cashflow probleem is. Voor een producent zijn die betalingen geen verlies, want van zodra die volumes effectief geleverd zijn vloeit die waarborg terug van de koper naar de verkoper.
Maar met de exploderende prijzen zijn de mark-to-market calls exponentieel gestegen. De grote producten moeten ondertussen tientallen miljarden voorzien om aan de calls te voldoen. Over de hele sector gaat het over meer dan 1000 miljard. En aangezien de prijzen ongezien volatiel zijn worden er momenteel in de energiesector elke ochtend voor tientallen miljarden MTM-berekeningen gemaakt en schuiven er miljarden en miljarden euro’s van rekening naar rekening.

Dat is zowat de essentie van het verhaal. Het systeem zelf is eigenlijk nog een pak ingewikkelder omdat er ook sprake is van initial margin, haircut als je via een clearing bank gaat etc.
Dit is zo wat de meest interessante post die ik al gelezen heb sinds mijn return.

Maar kort samengevat is het dus een cash-flow probleem.

Waarom zit Hongarije in de EU?
Omdat de EU een vrijwillige samenwerking is. En je dus graait voor zaken die je goed vindt, en zaken weigert die je slecht vindt. Dus waarom zou Hongarije er dan niet willen bijzijn?

Betaal je die laatste 12 maanden dan enkel nog kapitaal omdat je die interesten nu al betaalt?

Betaal je die laatste 12 maanden dan enkel nog kapitaal omdat je die interesten nu al betaalt?
Ik denk het niet. Je gaat nog steeds intrest betalen op het openstaande saldo.
Maar als het het laatste jaar is is het openstaande kapitaal toch een laag bedrag dus ga je ook nog zeer weinig intrest betalen.

Die voorwaarden moeten precies nog verder worden uitgewerkt.

Onder eed verklaren dat het RV onder de 10.000 euro ligt... Dan komt het er dus op aan om een éénduidige definitie van roerend vermogen mee te geven... Een totaal roerend vermogen van 10.000 euro lijkt me immers zeer laag als ik uitga dat het totaal roerend vermogen de totale waarde van alle roerende goederen omvat: spaargelden, beleggingen, auto en inboedel.

Veel succes om onder de 10.000 euro te blijven.

Vergeet ook niet dat pensioensparen (zowel persoonlijk als via het bedrijf) in principe ook valt onder RV.

Als je inboedel en auto moet meetellen dan schiet er eigenlijk niet veel over. Ik verwacht dan ook dat die laatste 2 niet zullen tellen en het eerder spaargelden zijn en beleggingen.

Mooie en volledig toelichting. Termijnmarkt is inderdaad hoofdzakelijk cashflow. Maar zat een deel van het probleem ook niet in de spotmarkt?

Leveranciers kopen het bulk van de energie inderdaad op de (lange)termijnmarkt, maar nooit 100%. Een deel kopen ze echter ook op de (zeer) korte termijnmarkt. Veel afhankelijk van het beleid bij de leverancier maar stel dat ze 80% vastklikken op de (lange) termijn aan 80/Mwh, en 20% niet. Op de spotmarkt fluctueert de prijs in normale omstandigheden (fictief) tussen de 60 en 100/Mwh.

Stel ze hebben 100Mwh nodig, 80 staat vast @ 80/Mwh = 6.400 20% kopen ze op de spotmarkt, normaal aan tussen 1.200 en 2.000.
In hun berekeningen voor de 100 Mwh gaan ze uit van een aankoopprijs tussen de 7.600 en 8.400. Ze bepalen hierop de prijs van hun (vaste) contracten zodat de verkoop 9.000 opbrengt. Simpel zonder kosten: best case dus 1.400 winst, worst case 600.

De spotprijs fluctueert altijd, een paar kerncentrales ongepland stil, windstille maand, ... Maar als deze door omstandigheden zeer sterk stijgt (zoals nu met gasprijs - die een brandstof is voor een aanzienlijk deel van de elektriciteitsproductie) komen de leveranciers in de problemen. Moeten ze plots hun 20% op de spotmarkt kopen aan 200/Mwh (ja ze moeten, ze hebben namelijk ook leververplichtingen t.o.v. de klanten) kost dit laatste stuk hun 4.000.

Samen met de kostprijs van 6.400 van hun 80% op de langetermijn komt zo de totale aankoopprijs op 10.400 terwijl hun verkoop slecht 9.000 opbrengt. Een grotere leverancier kan dit mogelijks wel even dragen, maar de kleintjes met weinig marge en buffer krijgen het als eerste moeilijk.

Die voorwaarden moeten precies nog verder worden uitgewerkt.

Onder eed verklaren dat het RV onder de 10.000 euro ligt... Dan komt het er dus op aan om een éénduidige definitie van roerend vermogen mee te geven... Een totaal roerend vermogen van 10.000 euro lijkt me immers zeer laag als ik uitga dat het totaal roerend vermogen de totale waarde van alle roerende goederen omvat: spaargelden, beleggingen, auto en inboedel.

Veel succes om onder de 10.000 euro te blijven.
Mag ik ook mijn openstaande schulden daar dan vanaf trekken ?

Vergeet ook niet dat pensioensparen (zowel persoonlijk als via het bedrijf) in principe ook valt onder RV.

Als je inboedel en auto moet meetellen dan schiet er eigenlijk niet veel over. Ik verwacht dan ook dat die laatste 2 niet zullen tellen en het eerder spaargelden zijn en beleggingen.
pensioensparen reken ik bij de categorie 'belegging'... De inboedel is moeilijk te taxeren dus daar zal waarschijnlijk geen rekening mee worden gehouden. De wagen weet ik nog niet zo... Je zou dan in principe aan de voorwaarden voldoen door snel nog een dure aankoop te doen en je vermogen zo te laten zakken. Geen 10.000 euro maar wel een nieuwe Porsche in de garage... zoiets 😜

pensioensparen reken ik bij de categorie 'belegging'... De inboedel is moeilijk te taxeren dus daar zal waarschijnlijk geen rekening mee worden gehouden. De wagen weet ik nog niet zo... Je zou dan in principe aan de voorwaarden voldoen door snel nog een dure aankoop te doen en je vermogen zo te laten zakken. Geen 10.000 euro maar wel een nieuwe Porsche in de garage... zoiets 😜
Niet inboedel, noch pensioensparen noch wagen.

Terug
Bovenaan