Ja maar er zou een totaalverbod moeten komen op het verhuren van woningen boven pakweg EPC 250.Het kan altijd beter daar geef ik u gelijk in. Maar een eis van 400 - 600 is al een eerste enorme grote stap. Al is die grote stap perfect bereikbaar via de al vermelde quick wins.
En laat ons eerlijk zijn, voor mijn eigen ga ik een investering doen met een lange terugverdientermijn... maar voor een woning om te verhuren gaan mensen echt geen 60k erinsteken om die woning op de markt te verhuren met alle mogelijke consequenties van dien. Aan een eventuele meerkost van 300€/mnd (als je dat er al uitkrijgt) duurt het minimaal 16.67 jaar voordat men break even draait. En dat is in de veronderstelling dat mensen effectief bereid gaan zijn om daar die 300€/mnd meer voor te geven.
Heck ik zou waarschijnlijk dan nog eerder de woning verhuren voor een 500€... en gewoon geen indexatie toepassen... iedereen die denkt dat mensen met een oud patrimonium (1 - 2 verhuurwoningen) gaan investeren, gaan van een berooide reis terugkomen. Met misschien maximaal het gebruik van de quick wins. Maar effectief een diepgaande totaalrenovatie. Die terugverdientermijn is gewoon te groot.
Met andere woorden een woningen die niet voldoet kan niet verhuurd worden. Als eigenaar heb je dan twee mogelijkheden, ofwel verhuur je niet meer en verkoop je uw boel ofwel renoveer je uw woning.
In het eerste geval veel geluk om uw woning nog voor een mooie prijs te verkopen, je krijgt daar gewoon de correcte waarde voor zijnde geen drol.
Massa’s mensen kopen nieuwbouw woningen om te verhuren. Dat is ook een investering die niet direct terugverdiend is, maar wel een verstandige keuze op de lange termijn op veel vlakken. Dat zouden we veel meer moeten promoten en veel meer naartoe moeten gaan.
. Of dat goed of slecht is laat ik in het midden, maar het lijkt mij wel iets waar je rekening mee moet houden. Met alle gevolgen van dien.