Aanpak van de gas- en energiecrisis

De banksector heeft een steunregeling uitgewerkt voor particulieren en bedrijven die door de hoge energieprijzen kampen met betalingsproblemen. Particulieren kunnen onder bepaalde voorwaarden gebruikmaken van betalingsuitstel op hun woonkrediet

Het betalingsuitstel houdt in dat men gedurende twaalf maanden geen aflossingen van kapitaal moet doen. De intresten blijven wel verschuldigd. De looptijd van het woonkrediet wordt dan wel verlengd met de looptijd van het betalingsuitstel

Voorwaarde is dat de gezinnen op het moment van de aanvraag over minder dan 10.000 euro roerend vermogen beschikken en dat ze niet als wanbetaler geregistreerd staan

Hoe bekijken zij het roerend vermogen ? Gewoon via de nationale bank opvragen hoeveel € elk gezinslid op zijn rekening heeft staan ?
En herbekijken zij dit maandelijks ? of is dit éénmalig en nadien 1j geen kapitaal afbetalen.

Dat wil niet zeggen dat een stookolieketel of een huis daarmee ineens slecht is.
Dat huis dat je aanhaalt kan perfect gewoon een mooi EPC hebben.
Zomaar aannames doen is altijd gevaarlijk.

Maar om eens terug te komen op uw warmtepomp. Je beseft toch dat de elektriciteit ook fors in prijs gestegen is?
En zo een warmtepomp dat verbruikt ook redelijk wat.
Dus je zit met een duurdere installatie, die dan ook nog eens elektrisch een niet te verwaarlozen verbruik heeft. Heb je de berekening gemaakt hoe lang het duurt voor je de meerkost van die installatie eruit hebt?
Doe dat eerst eens en daarna mag je nog eens zeggen “ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb”.

Nog een ander niet te verwaarlozen topic lijkt mij om huurwoningen te verplichten een minimaal EPC te hebben. Voldoe je niet dan mag je niet verhuren.
Nog te veel worden er woningen verhuurd die ondermaats zijn qua isolatie en technieken. Dat moet gewoon verdwijnen en de verhuurder mag niet meer dubbel gekloot worden.
Gaat dit een inspanning vergen? Jazeker. Maar het moet eens gedaan zijn dat mensen rendement op andermans misserie maken.
Wij zijn ons zeer bewust van het feit dat een warmtepomp elektriciteit verbruikt. Maar we hebben evenzeer geïnvesteerd in zonnepanelen en het is een BENwoning met vloerverwarming en E-peil 7. Al bij al zal het voordeliger uitvallen dan gas.

Maar absoluut akkoord met de huurmarkt. Als ik van de overheid ergens verwacht dat men ingrijpt is het op dat vlak.
En ik leef evenzeer mee met gezinnen die niet de ruimte hebben om hun bescheiden woning grondig te renoveren. Maar diegene die indertijd een oude vrijstaande villa verkozen met investering in open keuken van 30k boven een keuken van 15k en inspanning qua isolatie, met daar bovenop jaren van exotische reizen.. nee sorry daar kan ik weinig begrip voor opbrengen. Wij hebben bewust een kleinere nieuwbouw met een knip op al de andere 'luxe-uitgaven' :).

Het enige wat je in t oog moet houden is het prijsverschil tussen vast en variabel.

vast < variabel, kies voor variabel.
vast > variabel, kies voor vast.

Simpel :)
Je vergeet even te vermelden dat je die inschatting ook voor een niet te onderschatten periode in de toekomst moet maken.

Ik heb me er even in verdiept. Blijkbaar heeft Rusland 350 miljard euro aan verkoop van aardgas, en is dat voor Europa maar 8 miljard. Wij hebben dus geen leverage zoals dat heet.

Rusland heeft daarnaast nog tal van andere goederen waar wereldwijd veel vraag naar is: steenkool, goud, landbouwgewassen, platina, koper, aluminium enzovoort. Voor veel van die goederen is Europa nu al niet meer de belangrijkste klant.

Waarom is dat geen rijk land vraag ik mij dan af?

Wij zijn ons zeer bewust van het feit dat een warmtepomp elektriciteit verbruikt. Maar we hebben evenzeer geïnvesteerd in zonnepanelen en het is een BENwoning met vloerverwarming en E-peil 7. Al bij al zal het voordeliger uitvallen dan gas.

Ja maar een BENwoning heeft niks te zien met of een warmtepomp nuttig is of niet. In uw BENwoning zal je met een aardgasketel ook weinig verbruiken, ook daarmee zal je weinig moeten stoken.

Het probleem met zonnepanelen is dat deze produceren op momenten dat je uw warmtepomp niet nodig hebt. En vice versa.
Wij hebben 94kWh opwekking gehad in januari. Laat ons zeggen dat je 60% van deze energie kan gebruiken voor uw warmtepomp en andere behoeften (zeer optimistisch). Hoeveel denk je dat uw warmtepomp gaat vragen? Dat is meer dan 56kWh hoor.

Je mag een stookolieketel niet meer vervangen eh. Als hij stuk gaat moet je onmiddellijk kunnen schakelen naar een oplossing. Ik vraag mij af hoelang men nieuwe gasaansluitingen nog gaat toestaan? Voor een nieuwe verkaveling is het al verboden, binnenkort verbod bij nieuwbouw en rest zal volgen.
4 jaar geleden werd de straat hier vernieuwd incl nieuwe gasleidingen oi22
Toch allemaal op kosten van de consument

Ik heb me er even in verdiept. Blijkbaar heeft Rusland 350 miljard euro aan verkoop van aardgas, en is dat voor Europa maar 8 miljard. Wij hebben dus geen leverage zoals dat heet.

Rusland heeft daarnaast nog tal van andere goederen waar wereldwijd veel vraag naar is: steenkool, goud, landbouwgewassen, platina, koper, aluminium enzovoort. Voor veel van die goederen is Europa nu al niet meer de belangrijkste klant.

Wat is een "rijk land"?

Ja maar een BENwoning heeft niks te zien met of een warmtepomp nuttig is of niet. In uw BENwoning zal je met een aardgasketel ook weinig verbruiken, ook daarmee zal je weinig moeten stoken.

Het probleem met zonnepanelen is dat deze produceren op momenten dat je uw warmtepomp niet nodig hebt. En vice versa.
Wij hebben 94kWh opwekking gehad in januari. Laat ons zeggen dat je 60% van deze energie kan gebruiken voor uw warmtepomp en andere behoeften (zeer optimistisch). Hoeveel denk je dat uw warmtepomp gaat vragen? Dat is meer dan 56kWh hoor.
Maar je bent niet langer afhankelijk van gas. Hoogstens van gascentrales voor elektriciteit. Ik verwacht dan ook van de overheid dat ze werk maken van een loskoppeling van elektriciteitprijs van de gasprijs en algemeen meer inzetten op groene stroom. Je moet op lange termijn kijken. We zijn ons bewust van het feit dat we in de winter niet veel rendement gaan hebben van de zonnepanelen, maar echt extreme winters kennen we ook niet meer. We hebben ook wel wat gekeken naar het rendement van de warmtepomp en niet de eerste de beste genomen.

Wellicht omdat bezorgdheid nummer 1 vooral een rijke president is (met dito vriendenkring) - dat plaatst doorgaans een grote rem op de ontwikkeling van een land. Hoe rijker de leider, aanwezigheid van megalomane gebouwen zijn niet zelden indicaties van een relatief arme bevolking - toen ik in Rusland was (geen toeristen -Rusland maar gewoon een industriestad) werd me snel duidelijk dat de doorsnee Belg in een vat boter is gevallen ....

Maar je bent niet langer afhankelijk van gas. Hoogstens van gascentrales voor elektriciteit. Ik verwacht dan ook van de overheid dat ze werk maken van een loskoppeling van elektriciteitprijs van de gasprijs en algemeen meer inzetten op groene stroom. Je moet op lange termijn kijken. We zijn ons bewust van het feit dat we in de winter niet veel rendement gaan hebben van de zonnepanelen, maar echt extreme winters kennen we ook niet meer. We hebben ook wel wat gekeken naar het rendement van de warmtepomp en niet de eerste de beste genomen.
Ja maar je bent wel afhankelijk van de elektriciteitsprijs.
Je mag dat verwachten, maar vergeet niet dat groene stroom ook gewoon duurder is. Goedkoper dan de prijs van een gascentrale nu, dat klopt, maar relatief gezien niet goedkoop.

Op lange termijn kan het gas ook gewoon goedkoper worden. Want we hebben nu eenmaal gas nodig, dat is gewoon momenteel nog inherent verbonden aan de productie en distributie van elektriciteit.

Je hoeft ook geen extreme winters te hebben. Als het buiten koud is dan zul je moet stoken, ook in een BENwoning. Rendement van een warmtepomp is trouwens ook maar een wassen neus. COP is op basis van een bepaalde fictieve temperatuur, dat is geen waarde die je in de realiteit vaak zult tegenkomen. SCOP is al beter maar zelfs daar nog krijg je geen 100% accuraat beeld.

Behalve als de overheid bij zo'n loskoppeling ook subsidies gaat beginnen geven gaat dat geen goede zaak zijn voor mensen met warmtepompen (en iedereen die elektriciteit gebruikt). De hoge pieken zullen uitvlakken maar de gemiddelde prijs zal stijgen, gascentrales zullen door zo'n loskoppeling kunstmatig bevoordeeld worden tegenover wind, zon en nucleair, zodat de markt niet meer naar een energiemix zal neigen op een zo laag mogelijk kostenniveau, zoals nu wel gebeurt met een heel competitieve elektriciteitsmarkt.

Je mag een stookolieketel niet meer vervangen eh. Als hij stuk gaat moet je onmiddellijk kunnen schakelen naar een oplossing. Ik vraag mij af hoelang men nieuwe gasaansluitingen nog gaat toestaan? Voor een nieuwe verkaveling is het al verboden, binnenkort verbod bij nieuwbouw en rest zal volgen.
Moogt gij da wel, als er geen gas in de straat ligt.. En condenserende mazoutketels zijn al 10 -15j op de markt, plus dat mazoutketels gemiddeld stuk langer meegaan dan gas.
Plus dat momenteel dubbel zo duur is om op gas te stoken ipv op mazout..

Dit zo hard.
Mijn vriendin heeft ooit nog eens bij Luminus gewerkt.
Die moeten dus 1 groen contract hebben, 1 contract met lage vaste kosten, 1 contract met x, nog eentje met Y,... (de voorbeelden zijn fictief hé, ik ken de juiste voorwaarden niet die minimum in elk contract moeten zitten).

De telefonisten daar krijgen expliciet de opdracht om bepaalde goedkope contracten niet te vermelden aan de telefoon, het gaat dan vaak over de goedkoopste die enkel online terug te vinden zijn mits wat opzoekwerk.
Dan kan je wel zeggen: mensen moeten het maar uitzoeken maar het contract dat ik nu heb en goedkoop is had ik nooit van zijn leven gevonden of aan gedacht.
En ik ben toch niet de domste van de hoop en heb relatief weinig zaken aan mijn hoofd vergeleken met sommige mensen.
Dan vind ik het inderdaad oneerlijk om maar met de vinger naar de mensen te wijzen als energiebedrijven op slinkse manier mensen contracten aanpraten waar ze duurder mee af zijn.
Die mensen hebben sowieso al de kennis niet (ik ook niet) die de mensen aan de andere kant van de lijn hebben en moeten er vaak maar op vertrouwen dat ze alles vertellen (wat ze dus niet doen).

Dubbel gevoel bij.

Ook ooit zo'n verkoper (van Eneco) aan de deur gehad die bij hoog en laag beweerde mij een voordeliger contract te kunnen aanbieden, aangezien een kordate "ik koop niet aan de deur" niet volstond om hem weg te krijgen en hij maar bleef vragen om een kans om dit te bewijzen: hem aan m'n laptop gezet, Excel geopend met m'n verbruik en het (goedkopere) tarief dat ik toen had, en gezegd dat hij mij een berekening mocht maken maar dat ik élke tussenstap wil zien. Hij heeft snel rechtsomkeer gemaakt.
Enige kritiek waar ik het mee eens ben is dat de berekening van de totaalfactuur te complex is, maar dat is omdat zoals anderen hier al aanhaalden onze energiefactuur een halve belastingbrief was geworden tot dit jaar... dit jaar zijn de energieprijzen dermate geëxplodeerd dat de belastingen verhoudingsgewijs stevig gedaald zijn, maar ze zijn er nog steeds. Plus met zaken als het capaciteitstarief en piekverbruik dreigt het nog erger te worden...

Moet de overheid hier optreden? Wat mij betreft ja en neen: we kunnen de zaken transparanter maken (voor) en bepaalde smerige verkooptechnieken verbieden (voor), maar de overheid komt ook wel niet tussen als de verkoper in de Mediamarkt je een te dure laptop of smartphone aansmeert hé (ik heb daar letterlijk al eens een verkoper horen beweren aan een oudere klant dat je met een laptop met een betere videokaart gemakkelijker naar YouTube filmpjes enzo kunt kijken, die heeft ook een model van een paar honderd euro te veel gekocht toen), dus hoever moeten we daarin gaan? Op een bepaald punt wordt prijzen vergelijken en de beste optie kiezen voor je eigen situatie, je eigen verantwoordelijkheid. Heb je die expertise zelf onvoldoende? Zoek hulp. Voor je belastingbrief kan je ook om hulp gaan.

Ik zou als ik u was uw vriendin nog wat extra verwennen voor het feit dat ze iets meer uw boekhouding heeft nagekeken ;-).

Moogt gij da wel, als er geen gas in de straat ligt.. En condenserende mazoutketels zijn al 10 -15j op de markt, plus dat mazoutketels gemiddeld stuk langer meegaan dan gas.
Plus dat momenteel dubbel zo duur is om op gas te stoken ipv op mazout..
Tot max 2035, waarbij het Brussels gewest dat verbod intussen al heeft vervroegd naar 2025.

Voor appartementen.
Voor een gesloten bebouwing is dat al 500. Sorry maar dat is niks eh, dat is bezwaarlijk een norm te noemen.
Het kan altijd beter daar geef ik u gelijk in. Maar een eis van 400 - 600 is al een eerste enorme grote stap. Al is die grote stap perfect bereikbaar via de al vermelde quick wins.

En laat ons eerlijk zijn, voor mijn eigen ga ik een investering doen met een lange terugverdientermijn... maar voor een woning om te verhuren gaan mensen echt geen 60k erinsteken om die woning op de markt te verhuren met alle mogelijke consequenties van dien. Aan een eventuele meerkost van 300€/mnd (als je dat er al uitkrijgt) duurt het minimaal 16.67 jaar voordat men break even draait. En dat is in de veronderstelling dat mensen effectief bereid gaan zijn om daar die 300€/mnd meer voor te geven.

Heck ik zou waarschijnlijk dan nog eerder de woning verhuren voor een 500€... en gewoon geen indexatie toepassen... iedereen die denkt dat mensen met een oud patrimonium (1 - 2 verhuurwoningen) gaan investeren, gaan van een berooide reis terugkomen. Met misschien maximaal het gebruik van de quick wins. Maar effectief een diepgaande totaalrenovatie. Die terugverdientermijn is gewoon te groot.

The EU’s Russian energy imports were worth $108 billion (€99bn) in 2021, down from $173 billion (€157bn) in 2012.

Dus wat is de andere 91 miljard euro aan energie?

Of heb je het over dat ze nu maar 8 miljard meer verkochten aan Europa?
Dan is die 91 miljard euro je leverage

Terug
Bovenaan