Aanpak van de gas- en energiecrisis

Wat moet je eigenlijk doen met een EPC die verlopen is en er zijn geen werken gebeurd in de tussentijd?

Blijft die somehow gewoon behouden of moet je opnieuw geld aan een mannetje geven?

Wat moet je eigenlijk doen met een EPC die verlopen is en er zijn geen werken gebeurd in de tussentijd?

Blijft die somehow gewoon behouden of moet je opnieuw geld aan een mannetje geven?
Als je gaat verkopen, ga je dat wel nodig hebben en zul je je portefeuille mogen opentrekken.

Enig idee van de uitkeringen van langdurig werkzoekenden? Want rijk word je er niet van hoor.
@JPV misschien heb jij zicht op gemiddelden van langdurig werkzoekenden?
Gezinshoofd: 1.568,58
Alleenstaande: 1.270,88
Samenwonenden: 659,62 (meer indien beide werkloos zijn)

Maar is dat niet eigen aan onze westerse maatschappij. De sterke schouders dragen de zwakkere in de maatschappij. Persoonlijk voor mij de basis en één van de sterkere westerse/europese waarden.

Maar het is aan de politiek om te zien dat er geen mismatch komt in dit systeem. Deze kan alleen maar functioneren met een 80/20 verhouding of mss 70/30. (cijfers uit mijn duim gezogen)
Ons huidig systeem zat al met een scheefgetrokken verhouding en deze crisis gaat de pijnpunten alleen maar blootleggen.
En vooral dat de toekenningsregels compleet absurd zijn. Ze kijken enkel en alleen naar gezinsinkomen. Niet naar wat er effectief aan bezittingen zijn. Ken alleenstaande gepensioneerde, heeft vrijstaande villa, net 3 bouwgronden verkocht: sociaal tarief op basis van inkomen. Koppel lage middenklasse werkenden die hun best moeten doen om rijhuisje te verwerven: uitgesloten. Mijn vorige baas (CFO) had sociaal tarief gekregen omdat tijdens x aantal jaar werken in het buitenland zijn studerende zoon als enige gedomicilieerd stond op hun woning en die kerel heeft natuurlijk geen volwaardig inkomen. Ze hebben zelf moeten rondlopen om dat gecorrigeerd te krijgen, terwijl de toekenning automatisch verliep. Zoals met zoveel in België: ondoordacht opgezet systeem :).

Het is echt ongelofelijk scheefgetrokken.
Moest ik nu plots mijn ontslag krijgen dan begin ik te doppen voor een paar jaar. Vraag ik sociaal tarief en kweek ik weed op zolder.
Ik kan zo nog jaren verder moest ik willen.
Waarsschijnlijk een pak minder frustrerend dan 56,6% belasting betalen op 70% van mijn loon.

1568€ als gezinshoofd. Met de huidige brandstofprijzen en 2 dagen per week in het zwart werken hou ik er waarschijnlijk meer aan over dan nu.

Even verduidelijken dat je enkel gezinshoofd kan zijn wanneer je partner minder dan +-1000 euro per maand verdient, of wanneer je alleenstaande bent met minimaal 50% co-ouderschap.

Als je gaat verkopen, ga je dat wel nodig hebben en zul je je portefeuille mogen opentrekken.
Portefeuille opentrekken? Dat kost toch niet veel, amper 1 % van Cege zijn bonus. ;)

Het is echt ongelofelijk scheefgetrokken.
Moest ik nu plots mijn ontslag krijgen dan begin ik te doppen voor een paar jaar. Vraag ik sociaal tarief en kweek ik weed op zolder.
Ik kan zo nog jaren verder moest ik willen.
Waarsschijnlijk een pak minder frustrerend dan 56,6% belasting betalen op 70% van mijn loon.

Neenee, jij moet zorgen dat er groene stroom geproduceerd wordt, i.p.v. er massaal te verbruiken.

Dat zijn ze weer lekker aan het regelen daar. Eerst een korting, iedereen blij, maar aan het einde van de rit hoor je daar mogelijks toch niet bij.

Die korting van 50 euro per maand op gas en 10 euro op elektriciteit is natuurlijk ook weer om te lachen.

Dat zijn ze weer lekker aan het regelen daar. Eerst een korting, iedereen blij, maar aan het einde van de rit hoor je daar mogelijks toch niet bij.

Die korting van 50 euro per maand op gas en 10 euro op elektriciteit is natuurlijk ook weer om te lachen.

"Eerst een korting
Iedereen blij,
Maar op het einde van de rit
Hoor je daar mogelijks toch niet bij"

Uit de bundel 'bespiegeling der energie crisis 2022'
Green mamba

wou €120 korting op die 2 maanden op een factuur van 8k fzo! Dankuwel voor dit zalig geschenk😀 Hoop toch dat al die mensen met hun sociaal tarief, dat weer voor lange tijd is verlengd, ook mogen gebruik maken van dit hulpmiddel, hoe gaan ze anders in de winter nog tot 24 graden kunnen stoken met de ramen open:hug:

Nog beter:
* Niet in aanmerking wegens vast contract
* Toch bijbetalen voor de rest

Ik erger mij toch wel aan het feit dat (zoals altijd) er gewoon geen cijfers zijn: hoeveel % vast/variabel, gemiddeld verbruik bij sociaal tarief, etc.?

Variabel contract​

De korting komt er wel niet voor iedereen. Naast de mensen binnen het sociaal tarief denkt de regering eraan om énkel de huishoudens met een variabel contract te weerhouden. Over wie recent een vast contract afsloot is er nog discussie, want ook zij krijgen maandelijks torenhoge facturen in de bus. Grootste twistpunt tussen de coalitiepartners is vooral of ook de hoogste inkomens de korting moeten krijgen. In het voorstel van De Croo vallen ze uit de boot. Alhoewel: ze zouden eerst de korting op hun factuur krijgen om die later weer te moeten terugbetalen via de belastingen. Maar de Franstalige liberalen zijn daar principieel tegen, minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) ziet vooral praktische problemen omdat de elektriciteitsfactuur zo aan de belastingbrief gekoppeld moet worden.

Nou. Deze onderhandelingen over de energie zijn toch echt wel een "Hoe delf ik mijn graf zo net voor de verkiezingen voor dummies". Maar in 2024 is de modale belg dat al vergeten en stemt hij op de glimlach van De Croo.

Terug
Bovenaan