Aanpak van de gas- en energiecrisis

Variabel contract​

De korting komt er wel niet voor iedereen. Naast de mensen binnen het sociaal tarief denkt de regering eraan om énkel de huishoudens met een variabel contract te weerhouden. Over wie recent een vast contract afsloot is er nog discussie, want ook zij krijgen maandelijks torenhoge facturen in de bus. Grootste twistpunt tussen de coalitiepartners is vooral of ook de hoogste inkomens de korting moeten krijgen. In het voorstel van De Croo vallen ze uit de boot. Alhoewel: ze zouden eerst de korting op hun factuur krijgen om die later weer te moeten terugbetalen via de belastingen. Maar de Franstalige liberalen zijn daar principieel tegen, minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) ziet vooral praktische problemen omdat de elektriciteitsfactuur zo aan de belastingbrief gekoppeld moet worden.
Als ik dit lees dan denk ik gewoon: Typisch Belgisch en weer nodeloos complex.

- Muren krijgen een rood label (F). Vermoedelijk te weinig geïsoleerd... bon ze zijn in de spouw geïsoleerd en die spouw is wat ze is (huis is van 1980). Ben niet van plan hier iets aan te doen. Geschatte kostprijs om dat aan te pakken volgens EPC: 70.000... Dat is een goede acht jaar gas stoken :)
Ik mag mijn muren zelfs niet langs buiten isoleren hier volgens het RUP. Langs binnen pakt te veel plaats weg dus enkel spouwmuurisolatie is een optie en daar sta ik niet voor te springen omdat ik bang ben voor vochtproblemen.

Ze gaan een light basispakket voorstellen! voor mensen die tot 2,5k net verdienen.
Dus een bepaalde hoeveelheid energie aan een beter prijs, al de rest erboven de volle pot.

Ik dacht “iedereen panikeert” terwijl mijn maandelijkse domiciliëring van een vast bedrag (zelfde bedrag als voor de crisis) elk maand netjes van m’n rekening afging en ik tot op heden geen aanmaning of herinnering tot betaling heb ontvangen. Ik dacht dat alles netjes verliep. Ik heb altijd al een vast tarief gehad. Ik heb voor de zekerheid besloten om eens mijn account te checken…

1400 euro openstaand saldo
680 euro voorschotbedrag
En dit voor 2 mensen die samenwonen…
Opeens merk ik ook dat ik nu een variabel tariefplan heb? Kan dit zomaar? Waarom wordt mijn vast tariefplan niet hernieuwd? Kan ik dit betwisten?

Zijn ze nu compleet gek? Voor hetzelfde geld kon ik een huis kopen en maandelijks lening afbetalen! Hoeveel betalen jullie maandelijks voor gas en elektriciteit? Hoeveel leden telt jullie gezin?

Ik dacht “iedereen panikeert” terwijl mijn maandelijkse domiciliëring van een vast bedrag (zelfde bedrag als voor de crisis) elk maand netjes van m’n rekening afging en ik tot op heden geen aanmaning of herinnering tot betaling heb ontvangen. Ik dacht dat alles netjes verliep. Ik heb altijd al een vast tarief gehad. Ik heb voor de zekerheid besloten om eens mijn account te checken…

680 euro voorschotbedrag
Opeens merk ik ook dat ik nu een variabel tariefplan heb? Kan dit zomaar? Waarom wordt mijn vast tariefplan niet hernieuwd? Kan ik dit betwisten?

Zijn ze nu compleet gek? Voor hetzelfde geld kon ik een huis kopen en maandelijks lening afbetalen! Hoeveel betalen jullie maandelijks voor gas en elektriciteit? Hoeveel leden telt jullie gezin?
Ik betaal maandelijks een 150 euro voorschot en zet daarnaast nog 100 a 200 opzij voor het geval dat. Ik ga niet alles aan het energiebedrijf geven dat mogelijks failliet kan gaan.

680 euro voorschotbedrag

En niemand van jullie 2 die eraan dachten om gezien de berichten in de media dit eens eerder te controleren?

680 euro voorschotbedrag

nu met vast optifix tarief augustus 283 euro per maand. 2 samenwonenden
Ingegeven cijfers zijn 420kwh nacht tarief, 0kwh dagtarief en een 10.000kwh gas jaarlijks. (verwarming en warm water)
Ik hoop wel mijn gasverbruik dit jaar naar 8-9000kwh te krijgen.

680 euro voorschotbedrag
Normaal heb je een mail gehad dat je vast tarief op datum X afloopt en dat ze dat omzetten naar plan Y, indien niet akkoord kan u binnen termijn Z overschakelen.
Kan goed zijn dat je leverancier op dat moment geen vast tarief meer aanbood, aangezien Luminus de enige is die het wél nog aanbiedt en vorig jaar in november bood zelfs geen enkele leverancier een vast tarief aan. Ze kunnen niet verlengen wat ze niet aanbieden hè 😉
Zijn ze nu compleet gek? Voor hetzelfde geld kon ik een huis kopen en maandelij lening afbetalen! Hoeveel betalen jullie maandelijks voor gas en elektriciteit? Hoeveel leden telt jullie gezin?
Heeft minder te maken met de grootte van je gezin maar met de isolatie van je woning, hoe recent de installatie is, hoe zuinig of gul jullie zijn met verbruik,...
Ik verbruik bvb maar 1/3de van gas van een doorsnee gezin in een gezinswoning (heb 7000 kWh doorgegeven maar zal rond de 6000 uitkomen) en gas komt nu op 1800 euro per jaar, voorschot van 155/maand aan de prijzen van augustus.

Sowieso ga je hier toch iets van mail oid gekregen hebben veronderstel ik.

Tot wanneer liep het vast contract?

Wij betalen momenteel 350,- vast voor gezin van 3 (kindje van 10m)

200 euro maandelijks met verleden jaar dag/nacht samen 6500kwh en gas 16545kwh.
Tot morgen😖 dan begint mijn variabel contract en zou het 432 euro worden
Maar schat nu maar 3000 a 3500 kwh elec te hebben door de zonnepanelen sinds 1 juli en dan zou ik op 315 euro komen maandelijks

Gezin van 4

Nou. Deze onderhandelingen over de energie zijn toch echt wel een "Hoe delf ik mijn graf zo net voor de verkiezingen voor dummies". Maar in 2024 is de modale belg dat al vergeten en stemt hij op de glimlach van De Croo.
Goh, ik zou toch eens willen zien wat andere partijen zouden doen.
"Eigen energie eerst!!!"
Het licht zal snel uit gaan....

Spam ook?

Eneco biedt dus geen vast meer aan.
Ja ook… en ik zie nu vanwaar 1400 euro openstaand saldo komt. Ongeveer 700 euro jaarafrekening en dan een eerste voorschotbedrag van 680 euro. Tot eind vorig maand betaalden we 150 euro maandelijks voor elektriciteit en gas.

Kunnen wij dit niet op een of andere manier betwisten of snel veranderen naar een andere goedkopere leverancier? Welke leverancier/tariefplan raden jullie aan?

@Spiderman

Mijn tariefplan is deze zomer ook omgezet naar variabel zonder dat ik het heb gemerkt. Vaste contract liep ten einde en werd automatisch omgezet naar variabel. Ik veronderstel dat er wel een mail zal zijn geweest of zo (hoewel ik niks terugvind). Ik had het zelf beter moeten opvolgen.

Wat de de voorschotten betreft betaal ik nu 79 euro (enkel elec, ik heb geen gas) en in oktober hebben ze dat naar 64 teruggeschroefd om weet ik veel welke reden.

Terug
Bovenaan