Aanpak van de gas- en energiecrisis

Blijkbaar 125k belastbaar in 2022.

Dus 125/0.87 (RSZ) om bruto te hebben. = 144k.

Alle gekheid op een stokje. Mij kan het niet veel schelen of ik die 100 of 200 euro nu krijg of niet, zal geen verschil maken. Maar dat is toch gewoon geld wegpissen. Wie 10k per maand verdient en denkt dat 400 euro eenmalige premie een verschil maakt, steekt zijn hand op.

👋

Kan ik nog een keer of 4 extra naar het frituur!

Blijkbaar 125k belastbaar in 2022.

Dus 125/0.87 (RSZ) om bruto te hebben. = 144k.

Alle gekheid op een stokje. Mij kan het niet veel schelen of ik die 100 of 200 euro nu krijg of niet, zal geen verschil maken. Maar dat is toch gewoon geld wegpissen. Wie 10k per maand verdient en denkt dat 400 euro eenmalige premie een verschil maakt, steekt zijn hand op.

Voor een koppel dan.
Voor een alleenstaande ongeveer 71k bruto?

Dat zijn op zich wel zeer stevige lonen natuurlijk... (naar mijn mening toch :unsure:)

2x135€ = 270€ korting voor 5000 KWh, wil zeggen 5,4€cent/KWh korting voor gas, en dat voor 5000 KWh. Al wat je meer verbruikt is volle pot.

Ook vreemd basispakket. We zitten hier in een giga huis zonder panelen en zitten aan 4000...

Ik denk dat ik weet wat er gebeurd is.

De ministers hebben hun facturen bekeken in doccle tijdens de vergadering. Alexander heeft het gemiddelde gepakt en dat was dan waarschijnlijk het basispakket.

En dan gewoon het ministriele loon en gedacht, ewel, we pakken dat voor een koppel. En klaar.

Dat is het punt niet.
Het probleem is dat het altijd dezelfden zijn die mogen dokken nadat ze al meer dan de helft van hun pree in dat bodemloos gat hebben moeten dumpen.

Je moet naar de situatie kunnen kijken zonder jezelf mee te rekenen. Heb ik liever 400 dan ze niet te hebben. Ja.

Heb ik nog liever dat ze goed besturen, ja.

95% van wie 10k per maand verdient die 400 krijgt, denkt. OK, floep, spaarboek.

Hoe zit het nog met het prijsplafond (gniffel), Alexander, of gewoon MINDER VERBRUIKEN. Je weet wel, echte oplossingen. *popcorn*.

Je moet naar de situatie kunnen kijken zonder jezelf mee te rekenen. Heb ik liever 400 dan ze niet te hebben. Ja.

Heb ik nog liever dat ze goed besturen, ja.

95% van wie 10k per maand verdient die 400 krijgt, denkt. OK, floep, spaarboek.
Zo lang dat geschift ongelimiteerd sociaal tarief van 10k/jaar bestaat had ik ook graag nog die €400 gevangen.
Hadden ze wat voorzichtiger omgesprongen en daar bvb. een limiet van 3 MWh/jaar op gezet dan had ik er nog begrip voor.
Dit is gewoon insult after injury.

Zie ik dat nu goed, dat mazout nog eens 300 euro premie krijgt? Dus mazout krijgt meer dan gas terwijl mazout minder dan de helft kost, met huidige prijzen zelfs maar 1/4 kost van de gas?

Dit houdt toch geen rekening met de mensen die het echt nodig hebben? Wij moeten hier met twee maandelijks 680 euro betalen voor elektriciteit en gas. Zelfs met die steun gaan wij er niet komen. En wij verbruiken gemiddeld en hebben al lang praktische maatregelen genomen om minder te verbuiken. Vorige winter zaten we nog met ons jas thuis omdat we de temperatuur omlaag deden. Nu hebben wij het ongeluk dat we niet in een energiezuinig woning leven. Bijna geen isolatie. Is dat ons schuld? Als wij geld hadden, was de woning al lang gerenoveerd hoor. Wij zitten hier te werken en te leven enkel en alleen om facturen te betalen. Dit kan zo niet verder. De financiële tussenkomst in nov/dec is welkom, maar niet voldoende om te overleven. Wij weten echt niet wat wij nu moeten doen… wij hebben meer financiële steun nodig. 400 euro is niet genoeg.

Wel, er is "een" oplossing. Hubris is voor een minister als Tinne VdS echt wel een geslaagde woordkeuze, gewone arrogantie dekt de lading onvoldoende. Ik moest spontaan denken aan deze meme.

Mijn mening is verdeeld:
  • Krijg ik graag € 392 extra om te sparen waar ik niet op voorzien had? Uiteraard. Wie niet?
    Zeker aangezien ik verre van de toplonen van sommigen hier verdien (maar het is hen van harte gegund)

• Had ik deze nodig? Strikt genomen niet want ik heb mijn boekhouding min of meer als een goede huisvader en ruim op voorhand gedaan, maar in een land waarin een ongebreideld sociaal tarief zonder enige limiet uitgedeeld wordt wat zelfs nog maar een fractie is van mijn nog enigszins voordelig tarief, géén énkele schaamte om deze aan te nemen.

• Is dit goed bestuur vanop afstand bekeken? Absoluut niet. Niet alleen is het niet duurzaam het is ook nog eens gewoon tijdsverspilling op de korte termijn: deze bende idioten had beter met een spoedprocedure de wet op de kernuitstap teruggedraaid en in Europa mee gezocht naar échte oplossingen. Op de lange termijn hebben we aan deze € 392 eigenlijk écht niets.
Ondertussen:
Wel, dank u Luminus, ik hoop nog tot 2024 te profiteren van misschien wel één van de laatste vaste energiecontracten dan. Bye bye zwaai zwaai...

EDIT: maar eerlijk is eerlijk, als ze deze maatregel genomen hadden op een manier dat ik of anderen die wel richting vaste contracten gekeken hadden begin dit jaar uitgesloten werden, had ik nog méér kritiek gehad. Maar aangezien dit géén structureel basispakket is maar eerder een tijdelijk lapje voor het bloeden, hadden ze dan ook weer evengoed niets gedaan kunnen hebben, dit is en blijft symboolpolitiek.

Laatst bewerkt:
Dankuwel overheid. Maar het loonplafond ligt veel te hoog. Zoals @cege zegt, vanaf een bepaald inkomen maakt het niet uit, die hebben die steun niet nodig.

Nu is het november en december maar ik zie het in het najaar gerust verlengd worden tot de lente. Gegeven cadeaus neemt men niet gemakkelijk terug af ...

Terug
Bovenaan