Aanpak van de gas- en energiecrisis

Er staat nu bij

Iemand die weet wat 'netto belastbaar' exact betekent? (ik ben het aan het opzoeken, want dat lijkt me niet hetzelfde als gewoon 'netto')

Je vindt je netto belastbaar inkomen terug op je laatste aanslagbiljet van de belastingen. Ik weet niet helemaal wat het verschil is met gewoon netto, maar ik veronderstel dat hier bijvoorbeeld ziekteuitkeringen etc in verrekend worden.

Omdat het geld dat ze verwachten binnen te halen via die nog niet zekere overwinstbelasting er daarmee is doorgedraaid.

En dat we volgend jaar terug platzak zijn.
Misschien zullen ze nog eens op Hutske zijn sok met groen certificaten proberen te kloppen. Komt die mens zijne kop weer is in de gazet als em pissed is.

Ondertussen:
Wel, dank u Luminus, ik hoop nog tot 2024 te profiteren van misschien wel één van de laatste vaste energiecontracten dan. Bye bye zwaai zwaai...
Is het nog mogelijk om de resterende 2 weken snel te veranderen van Eneco naar Luminus? (Mits betaling van een verbrekingsvergoeding. Hoeveel zou dat eigenlijk kosten?) Wij zouden daarmee geen groot voordeel halen, maar met de winter op de loer, hebben wij ten minste zekerheid dat het niet nog duurder zal worden.

Ik moet zeggen dat deze thread wel wat mindere kantjes van de gebruikers (en mezelf) naar boven brengt.

Wij vallen wederom volledig uit de boot. Dat was te verwachten.

Zo lang dat geschift ongelimiteerd sociaal tarief van 10k/jaar bestaat had ik ook graag nog die €400 gevangen.
Hadden ze wat voorzichtiger omgesprongen en daar bvb. een limiet van 3 MWh/jaar op gezet dan had ik er nog begrip voor.
Dit is gewoon insult after injury.

Jajaja, je maakt je even schuldig aan slecht beleid als politiekers met die redenering. Als de doelstelling van iedereen is "pakken wat kan omdat een ander krijgt", dan kan de politiek blijven punten scoren met debiliteiten.

Met die bedragen per maand, betaalt de regering zelfs meer per maand voor mij dan dat ik zou moeten betalen. 🤭
Hier mag de thermostaat terug op 20 dan. 🥳
Mag ik dan bij u komen inwonen? Ik zal bijdragen tot de kosten, zo betaal jij nóg minder en ontsnap ik factuur van 680 euro/maand.

Dit houdt toch geen rekening met de mensen die het echt nodig hebben? Wij moeten hier met twee maandelijks 680 euro betalen voor elektriciteit en gas. Zelfs met die steun gaan wij er niet komen. En wij verbruiken gemiddeld en hebben al lang praktische maatregelen genomen om minder te verbuiken. Vorige winter zaten we nog met ons jas thuis omdat we de temperatuur omlaag deden. Nu hebben wij het ongeluk dat we niet in een energiezuinig woning leven. Bijna geen isolatie. Is dat ons schuld? Als wij geld hadden, was de woning al lang gerenoveerd hoor. Wij zitten hier te werken en te leven enkel en alleen om facturen te betalen. Dit kan zo niet verder. De financiële tussenkomst in nov/dec is welkom, maar niet voldoende om te overleven. Wij weten echt niet wat wij nu moeten doen… wij hebben meer financiële steun nodig. 400 euro is niet genoeg.
Je wist toch het epc als je er ging wonen?

Is die korting per persoon of per contract, ook geen onbelangrijke nuance die mij niet duidelijk is? (niet relevant voor mij natuurlijk, wel voor familie)

Klopt mijn veronderstelling dat de voorschot facturen van november en december verlaagd worden met 135 EUR / 61 EUR?

Is het nog mogelijk om de resterende 2 weken snel te veranderen van Eneco naar Luminus? (Mits betaling van een verbrekingsvergoeding. Hoeveel zou dat eigenlijk kosten?) Wij zouden daarmee geen groot voordeel halen, maar met de winter op de loer, hebben wij ten minste zekerheid dat het niet nog duurder zal worden.
Vast is nu veel te duur…

Dit houdt toch geen rekening met de mensen die het echt nodig hebben? Wij moeten hier met twee maandelijks 680 euro betalen voor elektriciteit en gas. Zelfs met die steun gaan wij er niet komen. En wij verbruiken gemiddeld en hebben al lang praktische maatregelen genomen om minder te verbuiken. Vorige winter zaten we nog met ons jas thuis omdat we de temperatuur omlaag deden. Nu hebben wij het ongeluk dat we niet in een energiezuinig woning leven. Bijna geen isolatie. Is dat ons schuld? Als wij geld hadden, was de woning al lang gerenoveerd hoor. Wij zitten hier te werken en te leven enkel en alleen om facturen te betalen. Dit kan zo niet verder. De financiële tussenkomst in nov/dec is welkom, maar niet voldoende om te overleven. Wij weten echt niet wat wij nu moeten doen… wij hebben meer financiële steun nodig. 400 euro is niet genoeg.

Ik kan je vooral aanraden om contact op te nemen met het OCMW om te kijken of het Gas- en elektriciteitsfonds iets voor jullie kan betekenen.
Verwacht er niet te veel van, maar je kan altijd eens een gesprek vragen en je zorgen daar neerleggen.

Lolwut. De 3000 (individueel) en 5000 (koppel) is netto of wat?

Ale gasten. Welk koppel dat 5000 per maand verdient moet nu 200 premie per maand krijgen :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Volgens mijn Excelleke 10300/maand bruto per koppel in een 13.92 regime. Zeer gericht....

Niet grappig. Ik krijg niks en mag weer de bodemloze put subsidieren.
Dit is exact de reden dat bij ons de schouw terug opengebroken wordt om een houtkachel op aan te sluiten.

Ik krijg niks dus stel dan maar mijn eigen 'basispakket' samen dat bestaat uit gratis hout stoken.

Soit, nog een paar weekendjes hout zagen en klieven en ik kom wel 4 maanden toe.

Klopt mijn veronderstelling dat de voorschot facturen van november en december verlaagd worden met 135 EUR / 61 EUR?

Lijkt er wel op dat het zo werkt. Van het artikel van de VRT:
[...]iedereen met een variabel energiecontract of een vast contract afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021 zal in november en december een tegemoetkoming voor gas (€135/maand) en elektriciteit (€61/maand) krijgen. De tegemoetkomingen zullen afgetrokken worden van de energiefacturen van november en december.

Is die korting per persoon of per contract, ook geen onbelangrijke nuance die mij niet duidelijk is? (niet relevant voor mij natuurlijk, wel voor familie)
Lijkt me per aansluitingsadres.
Zal waarschijnlijk zoals die 100 euro voor elektricien zijn en de leveranciers zal die "dan eens" in korting brengen zeker? 🙈

De stookolietank hier gevuld in augustus, kostprijs 2129 euro.

Die premie van 225 euro nog niet aangevraagd en lees net dat die nu 300 euro zal bedragen. Merci regering :)

Lijkt er wel op dat het zo werkt. Van het artikel van de VRT:
[...]iedereen met een variabel energiecontract of een vast contract afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021 zal in november en december een tegemoetkoming voor gas (€135/maand) en elektriciteit (€61/maand) krijgen. De tegemoetkomingen zullen afgetrokken worden van de energiefacturen van november en december.

ok thx :)

Had ik 10x meer sympathie voor gehad dan jan en alleman 400 te geven.
Ik niet, ik heb liever iets dat een structurele oplossing is. ( want anders komt het probleem terug) Dan gewoon hier is wat geld. En trek uw plan (volgend jaar, mjah dat weten we nog niet). Als energie te duur is, dan zoek je oplossingen totdat je rondkomt. Ipv te zeggen ik kan het niet betalen.

Want als je het niet kan betalen, dan leef je eigenlijk boven uw stand. Pijnlijk, maar de realiteit.

Ja, en ik betaalde er zonder klagen 150 euro/maand voor elektriciteit en gas. Ik wist wel niet dat Rusland de kraan zou dichtdraaien. Als wij geld hadden kochten wij een goed gerenoveerd of nieuwbouw woning.
Steek uw handen uit uw mouwen. Ga over naar overlevingsverwarming en overlevingselektriciteitsverbruik. En zet met uw eigen handen isolatie zodanig dat je nog minder moet gebruiken nu en hopelijk in de toekomst. Zet uw vakantiegeld, eindejaarsgeld en elke mogelijke besparingsmogelijkheid in uw budget aan de kant om uw beperkt verbruik te dekken.

Niemand gaat u uit de miserie komen helpen. Dus ga je het zelf moeten doen. Doe je dit niet, dan zal de uitkomst zijn dat je uw kot mag verkopen. En dan huur je evengoed iets dat niet goed geïsoleerd is en betaal je evengoed veel geld voor stroom en gas (of betaal je meer geld voor iets dat deftig geïsoleerd is en minder geld voor gas en stroom). NU heb je uw toekomst nog in uw eigen handen. Als je nu gewoon gelaten reageert en zegt ik kan dat niet betalen.... geef mij geld...

Dan ben je een vogel voor de kat.

Terug
Bovenaan