Aanpak van de gas- en energiecrisis

Damn, dit is echt wel interessant. Ik wist hier totaal niet van, merci!!!

Wij kunnen hiermee voor meer dan de helft van onze geplande werken renteloos lenen.
Dit is 1 van de maatregelen die Vlaanderen heeft genomen om met de stijgende prijzen beter gewapend te worden. Ik dacht ergens rond het moment dat men federaal de BTW had verlaagd.

Al had men wel gezegd dat men dat via een totale nieuwe site zou doen waar alle mogelijke premies waar je eventueel op beroep zou kunnen doen zou kunnen naar gezocht worden. Dus dat het makkelijker werd om dit aan te vragen. Is ook onderdeel van onze hogere vlaamse schuld.

Of laat mensen gewoon eens even hun hart luchten als ze in een kutsituatie zitten?

Beetje onnozel als iemand hier openhartig en (toch redelijk) kwetsbaar gewoon zijn situatie uitlegt en dat de hulp niet voldoende is om dan gewoon zo te reageren als ze duidelijk aangeven met de handen in het haar te zitten.

Gelukkig zijn er hier wel die nog positief reageren en meedenken.
Probleem is dat er 11 miljoen belgen zijn en die allemaal wel hun hart willen luchten en hun handje openhouden.

Ik linkte een ander soort gratis lening. 😉
Ja ik had nog de oude voorwaarden. Van die nieuwe wist ik nog niet af (en velen met mij hier). Thanks! Ik zal het eens verder bekijken! :)

Ik heb een EPC-label E en we hebben een inkomen van < 50000 dus daaraan voldoen wij.
Ik zie nog wel het volgende staan --> .. moet minstens 15 jaar oud zijn op de aanvraagdatum

Mijn appartement is van 2009, dus ik kan dan het best, nog 2 jaar wachten zeker? :sop:

Laatst bewerkt:
Sorry maar waarom geloof je dat jullie er meer recht op hebben dan een ander? De situatie is wat ze is en is voor iedereen gelijk. Geld groeit niet aan de bomen, ook niet bij regeringen.
Omdat we in een land leven waar solidariteit centraal staat, waar er een sociaal zekerheidssysteem is, waar successierechten worden betaald en we kunnen dat nog verder doortrekken. Het idee op zich is goed, maar de overheid beheert de financiën niet effectief.

Er is niet meer financiële steun nodig. Er is een structurele oplossing nodig voor deze malaise.

De steun die er nu komt, gaan we allemaal via de belastingsbrief mogen terugbetalen. Want wij allemaal zijn de maatschappij.

Kun je er mee leven dat wij allemaal zouden moeten bijbetalen om jou van meer steun te voorzien door het ondoordacht kiezen van een woning en/of te laat overschakelen naar het juiste energiecontract? Heb je echt meer steun nodig? Dan zijn er andere instanties.
Misschien draag ik wel meer bij door mijn tijd en maandelijkse bijdragen, maar heb ik het nog steeds meer nodig dan iemand anders die minder bijdraagt aan het systeem en het toch minder nodig heeft wegens weet ik welke reden.

Omdat we in een land leven waar solidariteit centraal staat, waar er een sociaal zekerheidssysteem is, waar successierechten worden betaald en we kunnen dat nog verder doortrekken. Het idee op zich is goed, maar de overheid beheert de financiën niet effectief.

Solidariteit is niet eindeloos. Het enigste waar je altijd op kan steunen is uw eigen acties. En laat het duidelijk zijn, de staatskas is serieus leeg... dus begin u maar voor te bereiden dat je uw eigen boontjes gaat moeten doppen.

Probleem is dat er 11 miljoen belgen zijn en die allemaal wel hun hart willen luchten en hun handje openhouden.
steekt er 2 uit.

Solidariteit is niet eindeloos. Het enigste waar je altijd op kan steunen is uw eigen acties. En laat het duidelijk zijn, de staatskas is serieus leeg... dus begin u maar voor te bereiden dat je uw eigen boontjes gaat moeten doppen.
Ja wij denken er zelfs aan om gas af te sluiten en met alternatieve verwarmingsbronnen overleven. Wat is me dat allemaal, 2 jaar geleden was het leven zo anders en kon niemand al deze miserie voorspellen. Coronacrisis, energiecrisis, … te gek voor woorden. We maken geschiedenis mee. Welke crisis gaat er nog volgen?

Ja wij denken er zelfs aan om gas af te sluiten en met alternatieve verwarmingsbronnen overleven. Wat is me dat allemaal, 2 jaar geleden was het leven zo anders en kon niemand al deze miserie voorspellen. Coronacrisis, energiecrisis, … te gek voor woorden. We maken geschiedenis mee.
Alternatieve verwarmingsbronnen is een optie. Maar de beste optie is de verwarmingsbron die je niet nodig hebt.

Des te meer geld die je nu kunt spenderen aan isolatie, en die je kunt wegtrekken van op te fikken voor verwarming bezorgt u op termijn een betere uitgangspositie. Maar plezant gaat het niet zijn (en des te extremer je gaat, des te sneller bereik je het), maar het zorgt wel op termijn voor een haalbaarder en comfortabeler leven waardoor je hopelijk langzaamaan terug kunt keren naar uw vertrouwde comfortniveau.

Volledig akkoord, het is niet de bedoeling dat de overheid de financiën aanwendt om slechte keuzes van de bevolking te gaan financieren.

Misschien draag ik wel meer bij door mijn tijd en maandelijkse bijdragen, maar heb ik het nog steeds meer nodig dan iemand anders die minder bijdraagt aan het systeem en het toch minder nodig heeft wegens weet ik welke reden.
Wederom, waarom geloof je dat jij meer bijdraagt dan een ander en dat jij het meer nodig zou hebben? Loopt er ergens een meridiaan door waar wij geen weet van hebben?

Volledig akkoord, het is niet de bedoeling dat de overheid de financiën aanwendt om slechte keuzes van de bevolking te gaan financieren.
Keuzes zijn beïnvloedbaar door veel factoren… tijd, situatie, toeval, beschikbaar vermogen, kennis, kansen, … kunnen we een keuze als slecht waarderen als het eigenlijk een goede keuze was mits beschikbare bronnen/mogelijkheden?

Keuzes zijn beïnvloedbaar door veel factoren… tijd, situatie, toeval, beschikbaar vermogen, kennis, kansen, … kunnen we een keuze als slecht waarderen als het eigenlijk een goede keuze was mits beschikbare bronnen/mogelijkheden?
Ik zie niet in waarom de overheid garant zou moeten staan voor wat in het verleden een goede keuze leek en nu blijkt een slechte keuze te zijn. Moet de overheid ook tussenkomen in @Mr.Anderson zijn keuze om iets te doen voor het milieu en een wagen op CNG te kopen? Er zijn tal van voorbeelden beschikbaar waar mensen zaken gedaan hebben in de overtuiging van een goede keuze te maken maar die achteraf door het lot bleken slechte keuze's te zijn, hell, sommigen zijn zelfs slechte keuze's geworden door interventie van de overheid. Je moet niet proberen alle verantwoordelijkheid van uw af te schuiven en het te steken op een ander, er is al sinds maart sprake van stijgende prijzen en dat het een zware winter ging worden. Wie niet wil luisteren en YOLO hanteert moet ook maar de gevolgen van die keuzes dragen.

Wederom, waarom geloof je dat jij meer bijdraagt dan een ander en dat jij het meer nodig zou hebben? Loopt er ergens een meridiaan door waar wij geen weet van hebben?
Als ik maandelijks meer bijdraag aan belastingen dan persoon X, en als persoon X al in een goede situatie zit wegens goede omstandigheden (woning/geld erven of dergelijke), en als ik het geld meer nodig heb dan persoon X omdat ik maar vermogen heb om een woning te kopen die niet energiezuinig is en me 680 euro/maand kost aan energie, heb ik dan niet meer recht op de premie dan persoon X?

Als ik maandelijks meer bijdraag aan belastingen dan persoon X, en als persoon X al in een goede situatie zit wegens goede omstandigheden (woning/geld erven of dergelijke), en als ik het geld meer nodig heb dan persoon X omdat ik maar vermogen heb om een woning te kopen die niet energiezuinig is en me 680 euro/maand kost aan energie, heb ik dan niet meer recht op de premie dan persoon X?
NEE. Ik geloof niet dat de overheid garant moet staan opdat iedere cent van de wereld evenredig zou verdeeld worden. Jezus, tijd om de big boy pants aan te trekken hoor. Het enige waar de overheid voor mij moet op ingrijpen is dat wie echt in de problemen zit een menswaardig leven heeft. Al de rest moet leren voor zichzelf te zorgen.

NEE. Ik geloof niet dat de overheid garant moet staan opdat iedere cent van de wereld evenredig zou verdeeld worden. Jezus, tijd om de big boy pants aan te trekken hoor. Het enige waar de overheid voor mij moet op ingrijpen is dat wie echt in de problemen zit een menswaardig leven heeft. Al de rest moet leren voor zichzelf te zorgen.
Als het er echt op aankomt is het “altijd” ieder voor zich. Leunen op de “goodwill” van de overheid heeft geen zin. De overheid is geen Sinterklaas, en dient bijgevolg altijd het geld dat hij uitgeeft ook bij de burgers terug te halen. Het geld is bijna op en bij de burgers zal op termijn niet veel meer te rapen zijn. Ik ben ermee eens dat degene die het echt nodig hebben het zeker moeten krijgen.

En je maandelijkse energiefactuur (basisbehoefte) niet meer kunnen betalen is geen echte probleem om menswaardig te kunnen leven? Want daarover gaat het

En je maandelijkse energiefactuur (basisbehoefte) niet meer kunnen betalen is geen echte probleem om menswaardig te kunnen leven? Want daarover gaat het
Wat is “niet meer kunnen betalen”? Zelfs niet als de levensstandaard aangepast wordt? In principe zijn er toch ook de sociale tarieven voor degene die het “echt niet kunnen betalen”, of mis ik iets?

Niet kunnen betalen is relatief he. Als je het echt niet kan betalen moet je aankloppen bij het ocmw, die zullen je dan wel helpen. Maar gezien je nog geen sociaal tarief heb of een andere steunmaatregel geloof ik eerder dat het geen zin is in inboeten op levenskwaliteit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan