Aanslag in Brussel op avond van voetbalmatch België-Zweden

Al bij al mogen we toch van geluk spreken dat er "maar" 2 doden zijn gevallen?
Als die kerel zijn daad uit blinde haat uitvoert en gericht is tegen westerse personen of pak nog enkel zweden.
EN uw doel is zoveel mogelijk slachtoffers te maken, dan mogen we nog blij zijn dat hij niet richting stadion is getrokken en daar is beginnen schieten.

Ik heb om 7u55 een sms gekregen dat het aangeraden werd om thuis te werken (ook federale overheid)

Op wat slaat dat "weapon bought with belgian taxes"?

Nuja, twitter en vitriool.
Geen idee, dat leek me idd ook van de pot gerukt te zijn. M16 is amerikaans wapen , niks te maken met FN herstal oid

Ik vermoed dat men bedoeld dat die persoon misschien een uitkering kreeg van de Belgische staat en daarmee zijn wapen kocht?

Vlaamse ambtenaren wordt gevraagd niet naar Brussel te komen wegens niveau 4. Mijn madam is federaal ambtenaar en mag sebiet de trein nemen. Mss krijgen ze tegen 16h het bericht dat ze beter thuis werken.
Dreigingsniveau 4 is altijd telewerken indien mogelijk. Iedereen wist dat al gisterenavond?

Madam heeft een mail gekregen dat de kantoren in Bxl open zijn en dat het business as usual is ongeacht de huidige situatie ... denk dat de D in FOD écht wel voor dommigheid begint te staan.

Welke FOD is dit ? En kun/wil je het bewuste fragment/mail hier eens posten, want dat zou toch echt wel tenenkrullend zijn (en het zelfs waard om naar de pers te lekken).

Aangezien die persoon uitgeschreven was en illegaal in het land verbleef kan hij toch geen uitkering hebben? Of zie ik iets over het hoofd?
Vraag me ook al af hoe die een scooter kan bezitten (Kan hem natuurlijk ook geleend hebben, maar dan moogt ge die persoon ook eens aan zijn oren gaan trekken)

Dat wist ik niet. Hoewel het in de praktijk wel tot eenzelfde resultaat zou moeten leiden (de persoon is niet meer in het land).
Ik denk dat in de praktijk er nu wel heel wat mensen zijn die een brief krijgen met de vraag om het grondgebied te verlaten, deze naast zich neerleggen, en hier gewoon verder blijven leven. Als je in het zwart werkt en iets huurt kan je hier zo jaren leven.

Dan werkt elke FOD nog anders precies. Mijn FOD heeft sms gestuurd om voor telewerk te kiezen vandaag. Opleidingen en testen in Brussel eveneens geannuleerd.
Alle EU instellingen hetzelfde, enkel toegelaten nr kantoor te komen als het echt ni anders kan. Europese scholen zijn ook dicht.

Welke FOD is dit ? En kun/wil je het bewuste fragment/mail hier eens posten, want dat zou toch echt wel tenenkrullend zijn (en het zelfs waard om naar de pers te lekken).

Die details ga ik niet openbaar zetten. Je weet nooit wie meeleest.
Ze heeft mij de mail geforward, staat er letterlijk in dat ongeacht het niveau 4 dat de diensten normaal openblijven en omdat er geen specifieke instructies zijn voor het openbaar ambt. Enkel de mensen die op het terrein moeten gaan mogen binnenblijven. En dat ze de media moeten volgen om op de hoogte te blijven.

Alle EU instellingen hetzelfde, enkel toegelaten nr kantoor te komen als het echt ni anders kan. Europese scholen zijn ook dicht.
Ja, op intranet van mijn FOD ook gezet deze ochtend van niet naar Brussel te komen tenzij absoluut noodzakelijk.

Toch even wat nuance brengen: vergeet niet dat wij als gewone burger niet weten wanneer de veiligheidsdiensten wel perfect doen wat ze moeten doen. Wie weet hoeveel aanslagen en andere ongeregeldheden zijn er de voorbije jaren al verijdeld, bijvoorbeeld.

Ook is het enorm moeilijk om zulke zaken volledig te vermijden tenzij je bijna richting 1984 toestanden gaat. Geradicaliseerden opvolgen is natuurlijk een andere zaak, maar iemand die in alle stilte gek wordt en bijna op zichzelf plant ga je nooit kunnen tegenhouden. Zulke aanslagen volledig weren is denk ik een utopie.

Niet dat ik zeg dat we dan niet kritisch mogen zijn want er is, spijtig genoeg, blijkbaar toch weer wat om je op zijn minst vragen bij te stellen in dit dossier.

Wat ik wel niet begrijp is dat zulke mensen met een bevel om het land te verlaten (en die daadwerkelijk een land van herkomst hebben waar ze naartoe kunnen) niet gewoon via een of andere dienst het vliegtuig op gezwierd worden. Misschien niet van de eerste keer (want zoiets kost karrenvrachten vol geld natuurlijk) maar in Niveau 4 (de docu serie) zie je daar mensen die zulke bevelen verzamelen en die gewoonweg negeren. Waarom die dan niet tijdelijk worden vastgehouden om dan op een vliegtuig gezet te worden begrijp ik eigenlijk niet goed.

Ik zal wel het een en het ander missen qua legaliteit en mensenrechten, maar zo'n bevel/brief om het grondgebied te verlaten lijkt mij voor heel veel mensen toch niets meer of minder dan een vod te zijn.

Vraag me af of de mensen die zijn voorbereiding hebben gefilmd en er rustig commentaar op geven ook effectief de politie hebben gebeld? Of iemand van de bestuurders van die wagens wanneer hij enkele testschoten uitvoert?

Allez, niet dat die mensen enige schuld treft natuurlijk maar het had misschien iets kunnen voorkomen.

Vraag me ook al af hoe die een scooter kan bezitten (Kan hem natuurlijk ook geleend hebben, maar dan moogt ge die persoon ook eens aan zijn oren gaan trekken)
ge gaat naar een garage, ge zegt "ik wil een scooter kopen", ge betaalt in't zwart, ge schrijft die nergens in, en ge hebt als illegaal een scooter.

net zoals werken he: gewoon ergens een job in't zwart, en ge hebt een inkomen.

Aangezien ik naar het voetbal aan het kijken was, heb ik ook de nieuws flash van VTM mee gekregen.

Ik kijk normaal gezien nooit naar die zender, maar wtf. De hele stijl en het strooien met (valse) geruchten, hoeveel angst kan je mensen inboezemen... Ik kreeg al stress en zat gewoon veilig in een Vlaamse huiskamer. Wapens aan het stadion? Niet 1 maar 3 verdachten? Dader zou zich vermomd hebben als Belgische supporter? :shutup:

Als ik roddels wil horen ga ik wel op de koffie bij mijn tante ofzo, maar het gaat hier over de (2e grootste?) nieuwsdienst van Vlaanderen. Breng gvd eens gewoon de feiten in dat soort situaties, en zeg dat je wacht op meer informatie.

Aangezien ik naar het voetbal aan het kijken was, heb ik ook de nieuws flash van VTM mee gekregen.

Ik kijk normaal gezien nooit naar die zender, maar wtf. De hele stijl en het strooien met (valse) geruchten, hoeveel angst kan je mensen inboezemen... Ik kreeg al stress en zat gewoon veilig in een Vlaamse huiskamer. Wapens aan het stadion? Niet 1 maar 3 verdachten? Dader zou zich vermomd hebben als Belgische supporter? :shutup:

Als ik roddels wil horen ga ik wel op de koffie bij mijn tante ofzo, maar het gaat hier over de (2e grootste?) nieuwsdienst van Vlaanderen. Breng gvd eens gewoon de feiten in dat soort situaties, en zeg dat je wacht op meer informatie.
VTM wat een kluchtzender. Een zender van marginalen voor marginalen. Er werd gezegd dat er geschoten werd aan het stadion?! Bende smeerlappen. Ik snap ni dat er mensen nog kijken naar die zender

Ja ik wacht nog steeds op hun rechtzetting. Maar dat zal er nooit van komen, VTM kennende ...

Al bij al mogen we toch van geluk spreken dat er "maar" 2 doden zijn gevallen?
Als die kerel zijn daad uit blinde haat uitvoert en gericht is tegen westerse personen of pak nog enkel zweden.
EN uw doel is zoveel mogelijk slachtoffers te maken, dan mogen we nog blij zijn dat hij niet richting stadion is getrokken en daar is beginnen schieten.

Ik heb om 7u55 een sms gekregen dat het aangeraden werd om thuis te werken (ook federale overheid)
Ik ben toch content dat ze hem doodgeschoten hebben. Voor hetzelfde geld liep hij nog rond en had hij nog meer slachtoffers kunnen maken. Of zat men nog langer met de schrik op het lijf in Brussel.

Die 2 doden zijn natuurlijk verschrikkelijk op zich.
Ik had hier onlangs zien staan in een link dat er 1 aanslag was gelukt vorig jaar, en dat er 32 personen werden gearresteerd. Dus misschien wel 10 of meer aanslagen die verijdeld zijn voor die ene aanslag die gelukt was.
Verder onderzoek zal moeten uitwijzen of er fouten gemaakt zijn of niet, maar het is wel gemakkelijk altijd om met de vinger te wijzen naar de ordediensten.

Laatst bewerkt:
ge gaat naar een garage, ge zegt "ik wil een scooter kopen", ge betaalt in't zwart, ge schrijft die nergens in, en ge hebt als illegaal een scooter.

Het is dat, via het "Latijns-Amerikaans netwerk" van mijn vrouw genoeg verhalen gehoord van mensen die hier als vluchteling of gewoon toerist aankomen, een aanvraag bij DVZ indienen, geweigerd worden, en hier jaren later nog altijd wonen. Die wonen ook allemaal ergens en werken, het is gewoon allemaal in het illegale circuit. Als je kan leven met wat minder luxe, en niet in contact komt met de politie, is dat veelal nog altijd beter dan terug naar het eigen land te vertrekken. En dat als overheid aanpakken is nu echt niet zo eenvoudig, je kan moeilijk elke weigering van DVZ gepaard laten gaan met een manu militari repatriëring lijkt me.

Toont ook aan waar de problemen zitten natuurlijk: je kan iemand verzoeken om het land te verlaten maar als die zegt kust mijn kl** zijn verdere acties redelijk beperkt natuurlijk, vandaar dat het zelfs goed is dat men weet waar hij woont - toont alleen maar aan dat men toch iets doet om eventueel in te grijpen.

Daar is nu toch absoluut nérgens "faal" aan? De vrouw van de terrorist heeft zich gisteren gemeld bij de politie. Het eerste wat die zal vragen is: waar verblijven jullie momenteel? En dan is het eerste wat zal gebeuren een huiszoeking op die plaats.

Dit, combineer dat met het feit dat je in België héél gemakkelijk aan zwartwerk kan doen en dat de gemiddelde Belg daar relatief tolerant tegenover staat en je weet dat je door het illegale circuit criminaliteit mee in stand houdt.

(niet dat een zwartwerker als medeplichte van die man moet beschouwd worden, hé, maar criminaliteit en zwart geld versterken elkaar)

Terug
Bovenaan