Aanslag in Brussel op avond van voetbalmatch België-Zweden

Toch wel extreem belachelijk dat aan alle ambtenaren aangeraden werd om thuis te werken. Versterk de angstcultuur anders nog wat extra. Goed bezig. Een nieuwe overwinning voor de moslimterroristen.
Daarnaast: Franstalige scholen in Brussel zijn open. Nederlandstalige scholen in Brussel zijn gesloten. :crazy:

Als er dan toch zo'n groot collectief gevaar is, waarom is er dan geen totale lockdown? Omdat de werknemers uit de privé, de Brusselaars zelf en de Franstalige kinderen kunnen stikken? Enkel de ambtenaar, de Vlaming en de Nederlandstaligen, daar moet een stolp over geplaatst worden. Doe een beetje consequent.

De "karikatuur" van de angstige Vlaming die Brussel enkel bekijkt als hun grote geldbak waaruit ze elke maand hun royaal loon komen scheppen en er voor de rest enkel met gesloten deuren durven heen rijden, is zonet nog eens bevestigd.
Denk dat het voor de veiligheidsdiensten in Brussel vandaag wel 'aangenamer' werken is als er enkele duizenden mensen minder rondlopen. Als andere instanties beslissen dit niet te doen, wil nog niet zeggen dat je die beslissing niet zelf mag nemen.

Wat ik wel niet begrijp is dat zulke mensen met een bevel om het land te verlaten (en die daadwerkelijk een land van herkomst hebben waar ze naartoe kunnen) niet gewoon via een of andere dienst het vliegtuig op gezwierd worden. Misschien niet van de eerste keer (want zoiets kost karrenvrachten vol geld natuurlijk) maar in Niveau 4 (de docu serie) zie je daar mensen die zulke bevelen verzamelen en die gewoonweg negeren. Waarom die dan niet tijdelijk worden vastgehouden om dan op een vliegtuig gezet te worden begrijp ik eigenlijk niet goed.
Heel simpel hoor: er is geen plaats in de gesloten centra

Toch wel extreem belachelijk dat aan alle ambtenaren aangeraden werd om thuis te werken. Versterk de angstcultuur anders nog wat extra. Goed bezig. Een nieuwe overwinning voor de moslimterroristen.
Daarnaast: Franstalige scholen in Brussel zijn open. Nederlandstalige scholen in Brussel zijn gesloten. :crazy:

Als er dan toch zo'n groot collectief gevaar is, waarom is er dan geen totale lockdown? Omdat de werknemers uit de privé, de Brusselaars zelf en de Franstalige kinderen kunnen stikken? Enkel de ambtenaar, de Vlaming en de Nederlandstaligen, daar moet een stolp over geplaatst worden. Doe een beetje consequent.

De "karikatuur" van de angstige Vlaming die Brussel enkel bekijkt als hun grote geldbak waaruit ze elke maand hun royaal loon komen scheppen en er voor de rest enkel met gesloten deuren durven heen rijden, is zonet nog eens bevestigd.

Dat er niet unisono hetzelfde verkondigd wordt op zo'n korte tijdspanne is gewoon eigen aan België, het afstemmen van de violen kost nu eenmaal wat meer tijd hier. Ik vind het verder wel een goede beslissing om mensen aan te raden om weg te blijven uit Brussel. De ordediensten hebben er juist een slapeloze nacht op zitten en als er minder volk is, is er ook minder druk op de ketel.

If anything hadden ze aan Franstalige kant beter gecommuniceerd dat de mensen die kunnen thuiswerken beter thuiswerken vandaag.

Ik moet ook zeggen dat ik vind dat de ordediensten dat hier weer goed afgehandeld hebben. Heel Brussel moeten uitkammen en ondertussen ook nog de orde bewaren in het Boudewijnstadion zal wel een heel huzarenstuk zijn geweest.

Blijkbaar moest hij al 2 jaar het land uit. Dan zouden ze het toch beter mogen opvolgen , bijvoorbeeld een deadline stellen, en desnoods hem op een vlieger zetten, denk ik dan.
Hoe doe je dat in de praktijk? Als iemand verklaart dat hij de grens overgestoken is naar Frankrijk (of zich zelfs ergens vrijwillig door bvb de politie in Veurne de grens laat overzetten), moet België hem dna nog verder opsporen?

En het vliegtuig op, dat werkt als het land meewerkt. Wat blijkbaar niet echt zo is:

België heeft geen specifieke overeenkomst (wel een soort van raamakkoord), enkele andere landen hebben dit wel, maar dan heb je dit: 'In de praktijk tonen de Tunesische autoriteiten niet altijd de politieke wil om deze overeenkomsten effectief toe te passen. Volgens Inkyfada klagen meerdere Europese landen over de lange duur van de terugkeerprocedures in Tunesië en stemmen de belangen van de partijen niet overeen.'

Ik betwijfel of Tunesië dan ook mee zal werken aan een gedwongen terugkeer van een (daar) veroordeelde burger.

Heel simpel hoor: er is geen plaats in de gesloten centra
Ja maar als ze dan zo'n illegaal voor een zoveelste crimineel feit oppakken, waarom blijft die dan niet gewoon een nachtje in de cel tot er iemand die kan begeleiden naar de luchthaven? Als je zo iemand de straat op laat dan kan je toch perfect voorspellen wat er gaat gebeuren (meer criminaliteit) de volgende dagen en weken?

Enfin, ik besef dat dat allemaal heel veel geld zou kosten, zo'n 'uitwijzingsdienst', en dat er ook veel landen zijn die zeggen 'we moeten die mens niet, laat maar zo' en ik zou hem ook niet gebruiken voor iedere illegaal, maar ik wil niet weten wat die mensen die de feiten aan elkaar rijgen en telkens hun briefje om het grondgebied te verlaten in de vuilbak voor het politiekantoor gooien zoal kosten aan de staat. Die administratie alleen al die de politie moet doen wanneer ze zo iemand voor de 28ste keer oppakken...

Enfin, het is wel allemaal off-topic (tenzij die terrorist ook meerdere keren het bevel heeft gekregen om het grondgebied te verlaten) maar het is iets wat ik me al langer afvraag.

Hij was gekend bij de veiligheidsdiensten (= o.a. politie), maar niet bij de inlichtingendiensten. Lijkt me ook niet onlogisch gezien er geen bevestigde berichten waren.

Buitenlandse politiediensten hebben de Belgische overheid (lees: inlichtingendienst) ingelicht over het potentiële gevaar van die man (zie bericht van Sylverscythe). Ze kenden hem dus wel. Ze hebben alleen beslist hem niet op de OCAD-lijst te plaatsen.

En dan nog. Op z'n minst wist men dus dat het een zware crimineel was met misschien terroristische motieven. Als zo'n mensen zomaar van de radar kunnen verdwijnen houd ik mijn hart vast voor wat er nog gaat komen.

De huidige en ik vrees ook toekomstige Belgische regeringen gaan nooit het lef of de doortastendheid hebben om deze problematiek aan te pakken. Over een paar weken/maanden is Groen-voorzitster Nadia Naji weer aan 't oogrollen in de studio van De Zevende Dag wanneer er gesuggereerd wordt dat er problemen zijn in Brussel.

Extreem-rechts spint er ondertussen garen bij, en extreem-links - en daar volg ik ze zelfs in beperkte mate in - gaat er wel vanuit dat een regularisatie hier na X aantal jaar toch weer onvermijdelijk gaat zijn, wanneer je intussen een "stad aan illegalen" ter grootte van Brugge hebt.
Ook al wil ik dit eigenlijk absoluut niet zien gebeuren voor volwassenen die in dit verhaal hun eigen keuzes gemaakt hebben. "Illegale" kinderen zijn iets dat ik zoveel mogelijk zou willen voorkomen, maar ook hier: dan creëer je andermaal een groot loophole in je systeem, waar mensen misbruik van gaan maken (en dan zou je ook het lef moeten hebben gezinshereniging stevig in te perken).

Maar zo'n groot aantal illegalen is wel degelijk een systeemfalen, zelfs los van dit soort aanslagen die eruit voortvloeien.

Men moet ook niet doen alsof het allemaal zo onmogelijk zou zijn om de illegale populatie van Brussel of andere grote steden in kaart te brengen hé:
  • Woonstbetreding mogelijk maken, zeker bij kraken en ongeregistreerd/illegaal onderverhuur.
  • Verhuren van vastgoed aan illegalen onmogelijk/strafbaar maken bij recidive, inclusief gewoonweg verbeurd verklaren van de eigendom waarmee het gebeurt. Verplicht een databank aanleggen met de bestemming van elk pand.
  • Véél verder gaan in het controleren op zwartwerk, startend bij de klassieke sectoren waarin illegalen hun ingang vinden.
  • Criminele illegale uitwijzen, verplicht het vliegtuig op of een gesloten centrum in, zelfs vooraleer er een juridische straf is uitgesproken.
    • dat de landen van herkomst niet meewerken is natuurlijk een groot probleem, maar ook daar zijn oplossingen voor...
Wat je ook kan doen, maar waar ik het ethisch moeilijker mee zou hebben:
  • Opvolgen van illegalen die zich melden bij gezondheidszorg. (Mensen hebben recht op basis gezondheidszorgen, alleen kan ons systeem dat natuurlijk niet voor de hele wereld gaan betalen) Daar gaan veel artsen (terecht) ook niet aan willen meewerken denk ik.
  • Opvolgen van ouders van kinderen zonder verblijfsvergunning. Analoog aan bovenstaande.

Wie zegt dat die 2 jaar rondgereden heeft? Wie zegt dat die scooter niet verzekerd of ingeschreven was? Wie zegt dat die scooter van hem was?

"Hey xxx, mag ik uwe scooter eens lenen? Ik moet straks naar de winkel." Voila, ik rijd met een perfect verzekerde en ingeschreven scooter.
Ik ga mijn scooter niet zomaar uitlenen aan iemand waarvan ik weet dat die illegaal hier is en geen papieren heeft maar soit.
Is hier toch allemaal al veelvuldig gezegd hoe dat kan. Ge kunt overal in het zwart werken en er is een zwarte huurmarkt. Het aanpakken van die zaken is nooit een prioriteit geweest in België.

Ik vind het vooral verwonderlijk hoe mensen in zo'n situatie nu overal systeemfalen proberen aan te duiden, liefst nog samengegooid met sweeping statements over het falen van justitie/immigratie, aanklachten naar moslims en god weet wat nog allemaal. Het is nog niet gebeurd of iedereen staat al klaar met een of andere halfbakken analyse.

Wat gebeurd is, is enorm triestig maar dat zoiets voorvalt is toch niet per definitie een teken van systemisch falen he. Ik denk niet dat er een systeem is ter wereld dat ge kunt bedenken dat compleet kan uitsluiten dat er mafketels ergens een blaffer kopen en random mensen beginnen afknallen op straat.
Misschien toch eens een prioriteit van maken stilaan :)
Nu ik maak er geen systeemfalen van, we zijn er allemaal mee schuldig aan hé.

Factuurke in het zwart, aannemer cash betalen, cafébezoek cash betalen dus we houden het circuit mee instand, ik kom er ook regelmatig mee in contact beroepshalve en het is dweilen met de kraan open.

Ik vind het nogal vreemd/beangstigend als je die filmpjes bekijkt en alles hoort dat die kerel hier 2j zonder papieren kan blijven rondlopen - wonen en werken.
Dan hij zonder problemen een wapen op straat kan uitpakken en testen alvorens hij aan zijn raid begint en dan nog eens enkele uren ondergedoken kan blijven in een grootstad 's nachts waar jan en alleman naar hem op zoek is (en dan vinden ze hem op café in de gemeente waar hij woont)

Nuja ik woon in een dorpje in Limburg, maar ik vind de opmerkingen dat dat allemaal vrij simpel te doen is en bijna normaal wordt beschouwd gewoon vreemd :)

Men moet ook niet doen alsof het allemaal zo onmogelijk zou zijn om de illegale populatie van Brussel of andere grote steden in kaart te brengen hé:
  • Woonstbetreding mogelijk maken, zeker bij kraken en ongeregistreerd/illegaal onderverhuur.
  • Verhuren van vastgoed aan illegalen onmogelijk/strafbaar maken bij recidive, inclusief gewoonweg verbeurd verklaren van de eigendom waarmee het gebeurt. Verplicht een databank aanleggen met de bestemming van elk pand.
  • Véél verder gaan in het controleren op zwartwerk, startend bij de klassieke sectoren waarin illegalen hun ingang vinden.
  • Criminele illegale uitwijzen, verplicht het vliegtuig op of een gesloten centrum in, zelfs vooraleer er een juridische straf is uitgesproken.
    • dat de landen van herkomst niet meewerken is natuurlijk een groot probleem, maar ook daar zijn oplossingen voor...
Veel geluk om dat aan de kiezer verkocht te krijgen, punt 2 en 3 vooral (de andere zal je wel kunnen verkopen maar niet kunnen uitvoeren).

De overheden zijn er (alweer) niet in geslaagd burgers te beschermen. Daarvoor hebben we dus een van de hoogste belastingsdrukken ter wereld, om het geld uit te geven aan fait-divers, en niet aan de kerntaken.

In Israël kon men de burgers ook niet beschermen. Desondanks zijn de voorzieningen die men daar neemt enorm verregaand.
Is het dan misschien eerder logisch dat dit een afweging blijft tussen vrijheid en beveiliging. En dat wij als maatschappij nu eenmaal hebben gekozen voor een onperfecte beveiliging. Uiteindelijk is een perfecte beveiliging toch onmogelijk, zowel in realiteit als in kost. Ongeacht van hoe hoog de belastingsdruk is.

Voor de rest vind ik pensioenen, gezondheidszorg, opleidingen,... nu niet allemaal fait divers.
Met een gat van 27.4 miljard op jaarbasis in de begroting gaat het nog een pak pijnlijker worden... en zoveel fait divers zitten er nu ook niet meer in de begroting.

Al bij al mogen we toch van geluk spreken dat er "maar" 2 doden zijn gevallen?
Als die kerel zijn daad uit blinde haat uitvoert en gericht is tegen westerse personen of pak nog enkel zweden.
EN uw doel is zoveel mogelijk slachtoffers te maken, dan mogen we nog blij zijn dat hij niet richting stadion is getrokken en daar is beginnen schieten.
Veiligheidsmaatregelen zijn natuurlijk ook wel wat hoger in die omgeving.

Ik heb om 7u55 een sms gekregen dat het aangeraden werd om thuis te werken (ook federale overheid)
6h 17

Volgens mij moet elke entiteit dit voor zijn eigen beslissen.
Dreigingsniveau 4 is altijd telewerken indien mogelijk. Iedereen wist dat al gisterenavond?
Nope, wist ik niet. Had deze morgen rond 6h even gechecked op het nieuws wat de aangeraden acties waren. En daar gelezen dat het aangeraden werd voor Vlaamse Overheid. Waarna ik een paar minuten later een sms kreeg en de vermelding dat ik voor meer info naar de informatiemail kon kijken.

Dus mij terug voor een uurtje in mijn bed gelegd ;p.

Het is geen lockdown. Het zijn adviezen. Adviezen die mensen mogen kiezen om te volgen.
Conform het principe van uw goede vrienden de NVA een cofederatie. Ipv een federatie waarbij de federatie zegt van wat je MOET doen. Hier geeft het federale adviescentrum een actie aan en elke entiteit mag kiezen hoe die dat invult op hun eigen risicoinschatting.

Voor de rest heeft dat nu niet echt te maken met een angstcultuur. Maar is het gewoon makkelijker om uw veiligheidsdiensten te laten werken zonder dat ze zich nog eens moeten ongerust maken over al die pendelaars. Is gewoon onderdeel van de flowbeperking en risicobeperking om op die manier efficiënter hun werk te kunnen doen om zo ons als maatschappij efficiënt te kunnen beschermen.

Voor de rest is het natuurlijk makkelijker voor een overheid om tegen haar personeel te zeggen van doe dit zo. Dan aan bedrijven even te gaan opleggen van doe dit zo. We zijn niet Rusland waar als vadertje staat zegt spring, ze zelfs niet vragen hoe hoog maar op hun hoogste gaan springen.
De overheid kan het advies geven, maar uiteindelijk, net zoals bij de overheid waar entiteiten hun eigen beslissing kunnen nemen... zijn bedrijven hier evengoed vrij in om dit te bepalen en is het behalve als we in staat van beleg zijn redelijk onorthodox in een democratie om zulke zaken op te leggen. Staat van beleg lijkt mij nog iets hoger te zijn als terreurniveau 4.

Buitenlandse politiediensten hebben de Belgische overheid (lees: inlichtingendienst) ingelicht over het potentiële gevaar van die man (zie bericht van Sylverscythe). Ze kenden hem dus wel. Ze hebben alleen beslist hem niet op de OCAD-lijst te plaatsen.
ik kan me vergissen, maar als politie communiceert met een ander land, dan is de kans groot dat dit niet direct met de inlichtingendienst is maar via interpol met andere politie. Bovendien bleek info over hem niet altijd te kloppen (ik vermoed dat dit wel vaker het geval zal zijn als we dit nu al over die mens horen). Dus logisch, op basis van de beschikbare informatie, dat ze die lijst die anders mss duizenden mensen telt niet gebruiken voor hem.
Tjiftjaf zei:
En dan nog. Op z'n minst wist men dus dat het een zware crimineel was met misschien terroristische motieven. Als zo'n mensen zomaar van de radar kunnen verdwijnen houd ik mijn hart vast voor wat er nog gaat komen.
Er leven in België tienduizenden mensen zonder papieren, die verdwijnen, behalve de mensen waarover specifieke informatie bestaat (en die op de OCAD belanden), allemaal van de radar, hé. Je kn die onmogelijk allemaal op de OCAD-lijst zetten omdat ze ook in de meeste gevallen geen gevaarlijke personen zijn.

Als men iets wil doen, moet men het bij de inkomensbron van de illegaliteit aanpakken en dat is zwartwerk. Maar da's voor verschillende regeringen geen prioriteit, omdat die illegale tewerkstelling nu eenmaal populair is. Als je ziet wat zo'n controle op zwartwerk oplevert, dan weet je dat die diensten véél te weinig mensen hebben.

Die zijn absoluut niet met genoeg om alle mogelijke terroristen 24/24 te schaduwen en zoiets vraagt enorm veel middelen en mankracht. Dat gaat dan ook niet over drie of vier personen die je moet volgen, zo'n lijst is vrij lang.

OK, maar als de politiediensten niet meer in staat zijn om alle potentiële terroristen op te volgen is iets grondig mis, toch? De bevoegde minisiter mag daar dan ook verantwoordelijkheid voor nemen.

OK, maar als de politiediensten niet meer in staat zijn om alle potentiële terroristen op te volgen is iets grondig mis, toch? De bevoegde minisiter mag daar dan ook verantwoordelijkheid voor nemen.
Maar er was geen info die bleek dat het over een potentiële terrorist ging dat is net het punt

Veel geluk om dat aan de kiezer verkocht te krijgen, punt 2 en 3 vooral (de andere zal je wel kunnen verkopen maar niet kunnen uitvoeren).

Klopt, makkelijk zal het niet zijn, een bepaald deel van België is verknocht aan zijn zwartwerk en dat houdt dus niet alleen een ongelijke/oneerlijke economie mee in stand, maar ook een illegaal circuit waardoor je dit soort gebeurtenissen helpt tot stand komen.

Maar "brave" burgers betalen netjes hun kadastraal inkomen in hun belastingbrief, je kan dus van élk bestaand stuk vastgoed in kaart brengen van wie het is, wat de bestemming is en aan wie het verhuurd wordt. Een paar eenvoudige database checks en je ziet al wie zogezegd meerdere woningen huurt, en die kan je gaan controleren op onderverhuur.

Verkoop het als een anti illegale migratie maatregel en je krijgt het heus wel verkocht.
100 000 illegale inwoners in Brussel is gewoonweg krankzinnig. Wanneer een groot deel daarvan dan ook nog eens Islamitisch is, een ideologie die zich leent tot gevaarlijke, gewelddadige radicalisatie, en dit soort Islamistische aanslagen zijn, zelfs al radicaliseert maar een minieme fractie, zal je om de zoveel tijd hebben.

Aangezien ik naar het voetbal aan het kijken was, heb ik ook de nieuws flash van VTM mee gekregen.

Ik kijk normaal gezien nooit naar die zender, maar wtf. De hele stijl en het strooien met (valse) geruchten, hoeveel angst kan je mensen inboezemen... Ik kreeg al stress en zat gewoon veilig in een Vlaamse huiskamer. Wapens aan het stadion? Niet 1 maar 3 verdachten? Dader zou zich vermomd hebben als Belgische supporter? :shutup:

Als ik roddels wil horen ga ik wel op de koffie bij mijn tante ofzo, maar het gaat hier over de (2e grootste?) nieuwsdienst van Vlaanderen. Breng gvd eens gewoon de feiten in dat soort situaties, en zeg dat je wacht op meer informatie.

Bijna even erg was dat Aster bij het rustsignaal zei: "wegens de ernst van de feiten gaan we niet over naar de studio voor een samenvatting, maar krijgen we een speciaal nieuwsbulletin" om dan eerst VIJF f*kn minuten reclame te laten zien. Serieus, in zo'n situatie laat je die reclame toch vallen. Wtf is dat voor marginale zever.

Maar er was geen info die bleek dat het over een potentiële terrorist ging dat is net het punt

Uit dit artikel:

"De verdachte was bekend bij de veiligheidsdiensten voor verdachte handelingen, mensensmokkel, illegaal verblijf en bedreiging van de veiligheid van de staat."
In juli 2016 kreeg de Belgische overheid "onbevestigde informatie van een buitenlandse politiedienst" dat de man een "geradicaliseerd profiel" had en dat hij zou vertrekken naar een conflictzone voor de jihad.
Eerder dit jaar zou een bewoner van een asielcentrum in de Kempen via sociale media bedreigd zijn geweest door de man. Het slachtoffer voegde er bij zijn verklaring aan toe dat de man in Tunesië zou veroordeeld zijn geweest voor terrorisme, maar dat bleek achteraf niet te kloppen.

Ik weet niet, maar ik zou in zo'n profiel een potentiële terrorist zien.

Maar "brave" burgers betalen netjes hun kadastraal inkomen in hun belastingbrief, je kan dus van élk bestaand stuk vastgoed in kaart brengen van wie het is, wat de bestemming is en aan wie het verhuurd wordt. Een paar eenvoudige database checks en je ziet al wie zogezegd meerdere woningen huurt, en die kan je gaan controleren op onderverhuur.
Ik denk niet dat je beseft hoe die illegale bewoning werkt. Dat is niet iemand die verschillende woningen huurt en dan onderverhuurt, hé. Dat gaat over:
- wonen boven een bedrijf (zonder dat er officieel daar iemand woont), bvb waar men ook werkt
- wonen bij een ander gezin/persoon die daar wél officieel woont
- wonen in een tweede verblijf van een andere persoon
- wonen in een kot met een gezin
- kraken (zal een minderheid zijn, gezien dat relatief zichtbaar is)

Die dingen vaststellen is vaak niet zo eenvoudig. Je zit met de regels rond huiszoeking, die niet toelaten om een vermoeden van illegaliteit te gebruiken als reden om een woning binnen te vallen (privacy). Je kan dat veranderen, maar zo voor de hand liggend is dat niet. Bij wie mag je dan wél binenvallen en bij wie niet? En wat als je iemand illegaals aantreft, want wat ga je doen, ze elders laten wonen, gezinnen in de gevangenis steken die al overbevolkt is? Nee, terugsturen naar eigen land lukt vaak niet.

Opnieuw: de reden waarom mensen naar België komen en hier blijven, is omdat de mensen hier ondanks alles een redelijk goed leven hebben, zelfs al worden ze niet erkend als vluchteling. En ook al hebben ze dan geen recht op sociale steun, ze hebben het beter dan in hun eigen land en na enkele jaren krijg je ze niet meer terug.

Ik weet niet, maar ik zou in zo'n profiel een potentiële terrorist zien.
bedreiging is niet altijd terroristisch, hé.
en voor de rest zie ik "onbevestigd" en "bleek niet te kloppen". Tot dat blijkt dat daar een inschattingsfout bij is gemaakt, kan daar niks als fout verweten worden.

Onbevestigde info, "zou iemand bedreigd hebben", "de man in Tunesië zou veroordeeld zijn geweest voor terrorisme, maar dat bleek achteraf niet te kloppen.",...

Ja, aanwijzingen uit verschillende hoeken dat het om potentiële terrorist gaat. Wat heb je nog meer nodig om op die f*** OCAD-lijst te komen?

En je vergeet deze quote: "De verdachte was bekend bij de veiligheidsdiensten voor verdachte handelingen, mensensmokkel, illegaal verblijf en bedreiging van de veiligheid van de staat."

Terug
Bovenaan