Academy Awards 2025 (Oscars)

Ik heb beleefd en to the point gereageerd. Voor mijn part moet de politieke discussie hier inderdaad niet, maar je kan minstens beleefd blijven en kijk qua taalgebruik ("gezever en bullshit") kan je voor beschuldigingen van troll-gedrag best eerst naar jezelf kijken.

Ik probeer alle Oscar genomineerde films (in de film) categorie te bekijken.
En ik zie een zwakke lijst (waarvan ik toegegeven een aantal films nog niet gezien heb, The Brutalist en Nickel Kids staan nog op de lijst) en idd ook een film die je wel al kan bekijken, meer om politieke redenen dan iets anders genomineerd is, want voor een film met 13 Oscar nominaties is dat één van de slechtste films die ik (deels) gezien heb (en van miserie heb afgezet). Contrasteer dat met topfilms uit het verleden die zoveel nominaties binnenhaalden en wel... tja, ik zoek naar oorzaken, en hier springt die nu éénmaal in het oog. The Academy is nu éénmaal de laatste decennia geëvolueerd van het lauweren van de topfilms, naar meer artistieke (op zich niet verkeerd) en meer politiek geladen films.
Netflix-gelobby zal overigens ook wel een rol spelen (net als Amazon een paar jaar terug) overigens, er speelt altijd meer.
Kijk gerust ook naar de povere Rotten Tomatoes Critic en Publieksscore daar, of IMDB. De film springt eruit in de verkeerde richting qua ratings ook daar, en zelfs bij critics (want gewone stervelingen tellen tegenwoordig vaak niet als ze negatief zijn, dan is het "review bombing").
Dan hoop ik nog eerder dat bijvoorbeeld Wicked (duidelijk de betere musical, ook al was die minder mijn ding), Anora (moderne Assepoester) of The Substance wint.

Je erkent overigens zelf dat Hollywood op dit vlak vatbaar is voor lobby-werk.
The Departed was idd zeker niet Scorsese's beste film, dus als jij die een troostprijs mag noemen, mag ik ook benoemen dat er bij deze Oscars een andere factor mee kan spelen. Overigens niet alleen bij deze film, maar ook bij andere. That's it.
Verder zal ik er ook niet op ingaan.

Ik had ook graag een Nosferatu bij de genomineerden gezien, één van de grote snubs in deze lijst imho, maar voor horror en The Oscars valt dat te verwachten natuurlijk.
Ik heb toch niets gezegd over thé departed ?

En wat is er mist met bullshit en zever zeggen, wanneer je iedere keer hetzelfde aanhaalt verveeld het wel een beetje same bij rings of power.

En user scores aanhalen en daarop baseren dat het goed is nee dank u.

Maar verder ga ik er niet op in want anders word dit een topic zoals rings of power.

Als voetnoot kunnen we wel op een positieve nood eindigen waar we het allebei mee eens zijn nosferatu is de grote snub.

Zwakke lijst, en gegeven de politieke context kan je al bijna voorspellen dat Hollywood bepaalde keuzes niet gaat maken op basis van verdienste maar op basis van een politiek anti-Trump signaal.
Ahja, want Emilia Perez review bomben op verschillende filmsites is toch zó anders want er zit een trans persoon in OH NEE DE HORROR ZE PAKKEN ONS LEVEN OVER.

Knight actief in het filmtopic? Ra ra waar zou het over gaan. 😅

Hij is natuurlijk lang zo slecht niet als de huidige hate circlejerkers je willen doen geloven, zelfs beter, of toch op zn minst een stuk interessanter dan de andere grote musical van het jaar; wicked. Het is een lieveling onder critics maar zeker niet onder de "translobby". :rolleyes: Vele transgender mensen alsook latinos vinden net dat de film hen slecht representeert. Toch heeft die op zowat alle grote events een hoop prijzen binnengehaald en dat heeft meer te maken met Audiard als regisseur die hoog aangeschreven staat en eerder al serieus scoorde op het festival en award circuit met Un prophète. Zijn Sisters Brothers vond ik persoonlijk vrij fenomenaal maar de rest van zijn werk alhoewel niet slecht doet mij niet zo veel.

Dune gaat sowieso niet winnen want sci-fi dus van mij mag Anora alles sweepen.

Mijn excuses dat was idd een ander member die dat zei van The Departed.
The Rings of Power doet hier niet ter zake.

Verder ga ik de politieke discussie laten, ik stel gewoon vast dat er tussen de 10 genomineerden, een film zit met 13 (!) nominaties die uiterst zwak is, Ik heb hem van miserie afgezet en zelfs bij critics haalt die slechts 75%. Dus er spelen andere motieven, jullie maken er overigens ook enkel dat trans-issue van. De Netflix factor gaat even groot zijn. Net zoals de anti-Trump-factor een rol kan spelen bij andere nominaties.

Bron:

Over user reviews verschillen we duidelijk van mening, gegeven een tijd waarin bepaalde critics niet meer betrouwbaar zijn,

Over user reviews verschillen we duidelijk van mening, gegeven een tijd waarin bepaalde critics niet meer betrouwbaar zijn,

Dat moge duidelijk zijn ja. Ik zou die stelling volledig omdraaien. Het zijn juist de user reviews die onder georchestreerde review bombing campaigns door mensen die de film vaak niet eens gezien hebben alsmaar onbetrouwbaarder worden. Tegenwoordig ben je al beter af als je de score openklikt en de 0 piek negeert. Nu ja, zelfs voor 4chan en co tegen alles dat geen rechts gedachtegoed uitademde ten strijde trokken waren critic scores voor mij vaak accurater dan user scores.

Under the Skin bijvoorbeeld is één van mijn weinige 10en, scoort ocharme 55% op rotten tomatoes onder gebruikers en maar 6,3 op IMDB terwijl die bijvoorbeeld 83% scoort op RT en meta onder critics en de laatste iteratie van de Sight & Sound greatest of all time poll haalde.

feel-like-a-sir-feel-like-a-lord.gif

Het gepeupel weet niet wat goed is. ;p

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en soms zit gewoon iedereen ernaast!
Am I out of touch? No everyone else is! 😅

Cillian Murphy niet nomineren voor All the small things is toch ook een stevige snubb. Eigenlijk verdiende Mielants zijn film het veel meer dan de Dylan biopic van Mangold.

Knight actief in het filmtopic? Ra ra waar zou het over gaan. 😅

Geen idee, ik post hier regelmatiger, en ik heb al 9 van de 12 Oscar genomineerden gezien (of deels gezien), jij?

Dat moge duidelijk zijn ja. Ik zou die stelling volledig omdraaien. Het zijn juist de user reviews die onder georchestreerde review bombing campaigns door mensen die de film vaak niet eens gezien hebben alsmaar onbetrouwbaarder worden. Tegenwoordig ben je al beter af als je de score openklikt en de 0 piek negeert. Nu ja, zelfs voor 4chan en co tegen alles dat geen rechts gedachtegoed uitademde ten strijde trokken waren critic scores voor mij vaak accurater dan user scores.
...
Am I out of touch? No everyone else is! 😅

Je vergelijkt andere tijden. Te veel rommel-films en series waar critics gewoon compleet de bal misslaan.

Vroeger zou ik user reviews ook minder snel als nuttig gezien hebben omdat er inderdaad te veel extremen zijn (10 of 0) én populariteit vaak ook geen goede maatstaf is voor kwaliteit (check het aantal Niels Destadsbader fans), maar wanneer het op bepaalde Hollywood-critics versus fans van bepaalde franchises aankomt, trust the users denk ik dan.

Kijk daarvoor gerust ook naar The Oscars waar wel degelijk vroeger (pre 2010) de populairste films grotere kans hadden om de beste film prijzen te kapen en de laatste 10-25 jaar de politieke factor meespeelt, en met politiek bedoel ik overigens niet alleen bepaalde strikt politieke boodschappen, maar evenzeer lobbywerk van streaming-giganten. An sich vind ik overigens ook gerust dat een film politiek mag zijn qua boodschap, het is een artistiek medium, maar dan moet het ook wel een goede film zijn.

In the ’90s, box office smashes like “Forrest Gump” and “Titanic” took home best picture, and original hits like “Ghost” and “Beauty and the Beast” reliably earned nominations for the top prize.

But over the last two decades, the Oscars have largely avoided rewarding the blockbuster films that once dominated the awards. For every “Gladiator” and “Lord of the Rings: Return of the King,” there’s a “Crash” or “Green Book” – films that didn’t command the box office to the same degree or particularly enchant many critics and viewers.

Cillian Murphy niet nomineren voor All the small things is toch ook een stevige snubb. Eigenlijk verdiende Mielants zijn film het veel meer dan de Dylan biopic van Mangold.

Is de film zelf ook de moeite?

Kijk daarvoor gerust ook naar The Oscars waar wel degelijk vroeger (pre 2010) de populairste films grotere kans hadden om de beste film prijzen te kapen en de laatste 10-25 jaar de politieke factor meespeelt, en met politiek bedoel ik overigens niet alleen bepaalde strikt politieke boodschappen, maar evenzeer lobbywerk van streaming-giganten. An sich vind ik overigens ook gerust dat een film politiek mag zijn qua boodschap, het is een artistiek medium, maar dan moet het ook wel een goede film zijn.

Ik vind dat persoonlijk een argument dat niet volledig steek houdt.

Het cinema landschap en zijn bezoekers zijn nu eenmaal ook serieus veranderd t.o.v. 20-30 geleden.

Als een film als Forrest Gump vandaag zou uitkomen, zou die dezelfde bezoekersaantallen (allé, of in verhouding tot de andere films) scoren als in 1994? Ik betwijfel het ten zeerste.

Forrest Gump stond op 2 qua bezoekersaantallen. Op 3 stond bv. True Lies, op 5 The Flinstones, op 6 Dumb and Dumber, op 8 Speed. Dat soort films maakten ook hooguit kans op een Oscar voor Visual of Sound effects of iets dergelijks (of vaak helemaal niets).

Kijk naar de top 10 qua bezoekersaantallen van 2024.

Allemaal animatiefilms (Inside Out 2, Despicable Me 4, Mufasa, ...) ,waarvan Inside Out 2 bv. ook kans maakt op Beste Animatiefilm.
Allemaal comic/superhero films (Venom 3, Deadpool 3, ...), films die in 1994 ook hoogstens in aanmerking waren gekomen voor visual of sound effects.
Wicked en Dune 2 zijn wél genomineerd voor Beste Film trouwens (en nog andere Oscars ook)

Alle 10 de box office hits zijn trouwens sequels of prequels ... zegt ook iets natuurlijk.

Geen idee, ik post hier regelmatiger, en ik heb al 9 van de 12 Oscar genomineerden gezien (of deels gezien), jij?

Het overgrote merendeel van je posts zijn heel negatieve rants over het politieke meta klimaat en vaak niet echt inhoudelijk over de films of series zelf. Er zijn uitzonderingen maar ik weet ondertussen wel waar ik me aan moet verwachten als ik jouw naam hier zie verschijnen en ook hier was dit weer het geval. Dat is gewoon een observatie. Je moet dat niet interpreteren als een aanval en dan proberen me daarvoor op mijn plek te zetten. Proficiat met 9/12 van de 10 genomineerden. Ik heb er reeds 7 (volledig) gezien. Misplaatste steek imo. Zoals elk jaar plan ik ze allemaal te zien en de rest dus zodra ze uitkomen of wanneer ik ze te pakken krijg.

Ik zei dat zelfs vroeger, nog voor de review bombing campaigns de critic scores meer in lijn lagen met mijn eigen smaak. Dus ja natuurlijk vergeleek ik met een andere tijd, dat was net het punt. Moest je met vandaag vergelijken verliezen ze sowieso want nu zijn user reviews nog veel minder betrouwbaar dan toen.

Small Things Like These is zeker de moeite om eens te checken. Knap geschoten en Murphy levert zoals gewoonlijk knap werk. Een nod voor Murphy had wel op zijn plaats geweest en alhoewel die het kijken zeker waard is zou ik hem nu wel niet tot de beste van het jaar rekenen. Vrij persoonlijke film en onderwerp so your mileage may vary.

Je vergelijkt andere tijden. Te veel rommel-films en series waar critics gewoon compleet de bal misslaan.

Vroeger zou ik user reviews ook minder snel als nuttig gezien hebben omdat er inderdaad te veel extremen zijn (10 of 0) én populariteit vaak ook geen goede maatstaf is voor kwaliteit (check het aantal Niels Destadsbader fans), maar wanneer het op bepaalde Hollywood-critics versus fans van bepaalde franchises aankomt, trust the users denk ik dan.

Is de film zelf ook de moeite?

Ik had de titel mis geschreven, maar Small things like these is oprecht wel goed. Het is een slow burn over een goede man die hele slechte dingen ontdekt, maar niet de luxe heeft om daar iets aan te doen zonder zichzelf in de voet te schieten.

Cillian Murphy is wederom intens goed en brengt die interne morele struggle sterk over.

Wat @Archaos zegt, klopt helemaal. Ik denk ook dat het voornamelijk aan het veranderend filmlandschap ligt. De mid-budget "prestige" film, films die voor 15-20 miljoen dollar gemaakt werden en door goeie buzz 10 keer zoveel konden opbrengen, zijn aan het uitsterven.

10 en zelfs 20 jaar geleden waren de grootste box office hits ook al sequels, franchisefilms en films gebaseerd op een goed ingeburgerde IP. Alleen had je toen inderdaad een hoop films die ook nog een stukje van de totale koek konden krijgen. Het stukje dat dat soort films vroeger krijgt, is nu veel kleiner geworden.

Om wat concrete voorbeelden van afgelopen jaar te geven: Conclave komt van alle nominaties het meest in de buurt van het soort films dat ook vroeger typische Oscar fare was. Die heeft ook "maar" 80 miljoen dollar opgeleverd, als je aanpast voor inflatie is dat maar 50 miljoen in 2004 dollars en zou die film maar heel nipt de top 100 van de box office toen halen. Idem Challengers, een film die gesmaakt werd door critici en publiek maar zelfs met 100 miljoen dollar geen heel grote hit kan genoemd worden.

Ik heb ook nog eens snel overlopen welke films er zoal genomineerd werden in de jaren 90 en 2000 en daar zaten toch ook echt zwakke jaren tussen. Ik zou zelfs zeggen dat ze vroeger net te veel aandacht gaven aan de populariteit van een film. Ik ben waarschijnlijk een uitzondering die Forest Gump niet zo'n echt goeie film vindt, maar ik denk dat de grote meerderheid het ondertussen wel eens is dat Pulp Fiction toen een veel beter winnaar was geweest. En zo heb je een hele hoop voorbeelden. Dances With Wolves vs. Goodfellas, The English Patient vs. Fargo, Shakespeare In Love vs. Saving Private Ryan/The Thin Red Line,... Zelfs als de politieke of maatschappelijke factor toen minder uitgesproken was, wil dat niet zeggen dat de prijzen toen eerlijker waren. Miramax/Harvey Weinstein waren zelfs toen al berucht voor zeer agressieve campagnes om hun films nominaties te bezorgen.

Het overgrote merendeel van je posts zijn heel negatieve rants over het politieke meta klimaat en vaak niet echt inhoudelijk over de films of series zelf. Er zijn uitzonderingen maar ik weet ondertussen wel waar ik me aan moet verwachten als ik jouw naam hier zie verschijnen en ook hier was dit weer het geval. Dat is gewoon een observatie. Je moet dat niet interpreteren als een aanval en dan proberen me daarvoor op mijn plek te zetten. Proficiat met 9/12 van de 10 genomineerden. Ik heb er reeds 7 (volledig) gezien. Misplaatste steek imo. Zoals elk jaar plan ik ze allemaal te zien en de rest dus zodra ze uitkomen of wanneer ik ze te pakken krijg.

Niet mijn fout dat meerdere fan mijn favoriete series/films slachtoffer geworden zijn van politieke steekspellen.
Ik had ook graag gehad dat pakweg een Rings of Power of de laatste Star Wars films/series (op een paar uitzonderingen zoals Rogue One en Andor na) geen gepolitiseerde rommel van laag kwalitatief allooi waren geworden dat terecht wordt uitgespuwd door vele fans.
Die discussie hebben we inderdaad al eens gehad, en zullen we best niet herhalen, maar laten we ook niet pretenderen dat jij "neutraal" bent in deze en ik de discussie verziek, jij bent gewoon pro een aantal van de zaken waar ik kritiek op heb. Daar zal ik het op houden.

Vrees dat 12/12 mij niet gaat lukken tegen de Oscars, geen tijd om de Bob Dylan biopic nog in de cinéma mee te pikken de komende weken, en op een andere manier gaat dat ook niet lukken.

Ik zei dat zelfs vroeger, nog voor de review bombing campaigns de critic scores meer in lijn lagen met mijn eigen smaak. Dus ja natuurlijk vergeleek ik met een andere tijd, dat was net het punt. Moest je met vandaag vergelijken verliezen ze sowieso want nu zijn user reviews nog veel minder betrouwbaar dan toen.

Probleem is dat critic reviews niet meer betrouwbaar zijn in het hier en nu, of toch véél minder dan vroeger.

Small Things Like These is zeker de moeite om eens te checken. Knap geschoten en Murphy levert zoals gewoonlijk knap werk. Een nod voor Murphy had wel op zijn plaats geweest en alhoewel die het kijken zeker waard is zou ik hem nu wel niet tot de beste van het jaar rekenen. Vrij persoonlijke film en onderwerp so your mileage may vary.

Onderwerp is de reden dat ik in de eindejaarsperiode niet naar deze film ben gaan kijken, nogal deprimerend uiteindelijk.

Ik denk dat het verschil hem vooral zit in dat ik focus op de dingen die ik wel goed vind en me daarin verdiep en hier deel. Zaken die ik niet goed vind; The Witcher bijvoorbeeld afgehaakt ondertussen, Time Bandits was terribad, Bad Boys, Y2K, Star Wars Skeleton Crew en Star Trek Section 31 ga ik niet eens aan beginnen, ... Het merendeel van alles dat ik zie suckt in feite. 😅 Maar die vermeld ik hier dan meestal gewoon niet en ga er al zeker geen paginas over vullen. Waar ik niet mee wil zeggen dat jij niet op het negatieve mag focussen ofc. Het valt echter wel op dat je negativeit meestal een nogal uitgesproken politieke dimensie heeft. Ik weet ondertussen heel goed wat je allemaal haat, woke op kop, maar heb eigenlijk geen flauw idee wat je goed vindt. Hoeft niet natuurlijk maar je kijkt duidelijk toch ook serieus wat films dus als je zin zou hebben waarom niet eens je favorieten van het jaar delen? https://www.beyondgaming.be/threads...uw-film-van-het-jaar-voorstellen.35545/page-3 Ben oprecht geïnteresseerd.

12/12 mis ik iets? Er zijn toch maar 10 best picture genomineerden of tel je er van andere categorieën ook bij? Je hebt ze bijna allemaal gezien, wie mag van jouw de trofee mee naar huis nemen? Stiekem hoop ik op Dune maar die zal wel geen kans maken. Ik gok op een sweep voor Anora en daar zou ik zeker mee kunnen leven want voor mij steekt die met kop en schouders boven de andere genomineerden uit. Met de caveat dat ik The Brutalist nog moet zien.

Het feit dat Emilia Pérez meer nominaties heeft dan films als; The Godfather, Ben-Hur, The Lord of the Rings, Star Wars... Nuff said

Probleem is dat critic reviews niet meer betrouwbaar zijn in het hier en nu, of toch véél minder dan vroeger.
[citation needed]
Critic reviews zijn altijd al biased geweest. Het verschil is dat men nu aggregator sites heeft en dat veel reviews integraal online en vrij op te zoeken zijn ;) En dat viewer scores ernaast gelegd kunnen worden. En natuurlijk kan iedereen nu een "critic" worden met een eigen website of youtube kanaal. En ook nog een belangrijke daarbij: de eigenaars van de aggregators beslissen zelf welke reviewers ze aanvaarden op hun site. En ook welke policy ze toepassen op user scores. Rotten Tomatoes bv neemt enkel maar tickets via een bepaald platform mee voor "verified audience", een platform dat enkel in de VS beschikbaar is ;) En er zijn al gevallen geweest op meerdere sites waar bepaalde reviews/scores verwijderd worden of niet weergegeven worden.

Maar het valt wel meer en meer op dat de critic score en audience score soms ver uit elkaar liggen. Soms door review bombing, maar in veel gevallen komt een slechte audience score wel meer overeen met slechte boxoffice cijfers dan omgekeerd...

Het feit dat Emilia Pérez meer nominaties heeft dan films als; The Godfather, Ben-Hur, The Lord of the Rings, Star Wars... Nuff said
Dit houd echt geen steek, dit jaar is echt niet zo sterk qua films het is niet dat de film 13 nominaties heeft dat het effectief alles zal winnen.

Snap echt de haat niet voor de film hij is wel goed maar vind ik het beter dan de films die jij op noemt hell no

Critic reviews zijn altijd al biased geweest. Het verschil is dat men nu aggregator sites heeft en dat veel reviews integraal online en vrij op te zoeken zijn ;) En dat viewer scores ernaast gelegd kunnen worden. En natuurlijk kan iedereen nu een "critic" worden met een eigen website of youtube kanaal. En ook nog een belangrijke daarbij: de eigenaars van de aggregators beslissen zelf welke reviewers ze aanvaarden op hun site. En ook welke policy ze toepassen op user scores. Rotten Tomatoes bv neemt enkel maar tickets via een bepaald platform mee voor "verified audience", een platform dat enkel in de VS beschikbaar is ;) En er zijn al gevallen geweest op meerdere sites waar bepaalde reviews/scores verwijderd worden of niet weergegeven worden.

Maar het valt wel meer en meer op dat de critic score en audience score soms ver uit elkaar liggen. Soms door review bombing, maar in veel gevallen komt een slechte audience score wel meer overeen met slechte boxoffice cijfers dan omgekeerd...

Biased richting arthouse en meer gedurfde en experimentele films? Ik noem dat geen bias maar gewoon een gevolg van het feit dat ze veel films kijken en daar meer waarde aan toekennen dan de zoveelste by the numbers action film of in deze tijden, het zoveelste vervolg daarop.

Er gaat ook niemand ontkennen dat slechte audience score overeen komt met lagere box office. Perfect normaal. Van Venom en Bad Boys tot Adam Sandler stuff als Grown Ups en Kevin Hart films, allemaal heel lage critic score en vrij hoge audience score dus hoge box office. Omgekeerd The Green Knight, The Tree of Life, Under the Skin, ... heel hoge critic score, heel lage audience score dus lage box office return. Niet dat critics er nooit naast zitten tov mijn persoonlijke smaak, maar voor mij over het algemeen veel, echt veel minder dan user reviews.

Allemaal perfect normaal. Zijn die scores biased? Ik zou zeggen van niet of anders in dezelfde zin dat audience scores biased zijn in dat ze voornamelijk mainstream franchise sequels kijken I Guess. In ieder geval zeggen die critic scores mij meer en liggen ze meer in lijn met mijn scores en verwachtingen. Zeker nu user scores alsmaar onbetrouwbaarder worden zijn critic scores over de jaren enkel doorwegender geworden.

Citation still needed dus. ;p

Laatst bewerkt:
Geen idee waar je die legaal kan bekijken, sorry. :/

Niet hetzelfde ik weet het maar er lopen wel heel wat liveblogs

Jammer genoeg geen best animated feature win voor Wild Robot maar Flow was ook awesome dus kan er nog best mee leven.

Terug
Bovenaan