Academy Awards 2026 (Oscars)

nogmaals: zeg me in welke categorie ze NIET thuis horen en wat er in de plaats moet komen
als er één nominatie vreemd te noemen is, is het F1 bij 'beste film'

ik snap die F1 bij beste film toch ook niet hoor...dit was eigenlijk gewoon een heel slechte film?
Die vampierenfilm 16 lijkt mij ook overdreven, maar hij zal ze wel niet allemaal winnen zeker?

Laatst bewerkt:
Ik deel Verheyen zijn mening hierover wel:

Al vergeet hij 1 belangrijk ding: je moet ook kijken naar de rest dat in dat jaar uitgekomen is. Er zijn in 2025 (in mijn ogen) amper tot geen nominatiewaardige films uitgekomen. Maar toch moeten ze de lijstjes vullen...
Ah maar dan is het dus toch niet terecht he, je spreekt jezelf tegen.

Een verkiezingswedstrijd is altijd in vergelijking met de rest. Als de rest plat is kan deze veel winnen. Moest er dit jaar ook nog een nieuwe Godfather, Lord of the Rings of Schindler's List tussengezeten hebben zou hij misschien niet veel winnen.

Ik heb hem gisteren gezien en ik vond hem ronduit fantastisch. Origineel, geweldig sfeertje, goede acteerprestaties, zalige soundtrack, paar legendarische scènes, alles zat gewoon goed en als dat dan ook nog eens voor horror is, een genre dat daar zelden aanwezig is, in tijden van franchises van sequels van franchises en nog nauwelijks iets dat origineel is, dan mag dat van mij hulde krijgen. Ik vind het ronduit belachelijk om dit aan politiek of woke te gaan koppelen of zo, waarmee Verheyen hier efkes goedkoop probeert te scoren ("iedereen kwaakt over woke, zal ik het ook maar doen"). De man die de laatste jaren ook maar gewoon goedkoop commerciële brol maakt terwijl hij best wel beter kan en weet. Hij heeft indertijd in de tijden van Nacht vd Wansmaak (de laatste keer dat hij relevant was) veel ergere dingen zitten bewierroken.

En misschien, ik heb helemaal niet alles gezien, is 't ook maar gewoon de 5de beste film in elke aparte categorie. Het gaat finaal om de prijzen, niet om de nominaties.

Ah maar dan is het dus toch niet terecht he, je spreekt jezelf tegen.

Een verkiezingswedstrijd is altijd in vergelijking met de rest. Als de rest plat is kan deze veel winnen. Moest er dit jaar ook nog een nieuwe Godfather, Lord of the Rings of Schindler's List tussengezeten hebben zou hij misschien niet veel winnen.
Waar spreek ik mijzelf tegen? Het is niet omdat het een flauw jaar is, dat daarom alle 16 nominaties in mijn ogen terecht zijn. Als ik 2 voorbeelden top of my head zou geven, zou ik zeggen dat in mijn ogen The Mastermind & The Phoenician Scheme zeker bij de nominaties van sommige categorieën horen; meer dan Sinners.

En het 2e is dan weer een perfect voorbeeld hoe een film een product van zijn tijd is. Zowel qua productieproces als qua awards. En hoe zowel maatschappij en politiek klimaat meespelen bij beide.
Je 3 voorbeelden zouden nu niet eens genomineerd kunnen worden voor best picture (wat ze toen gewonnen hebben, toch als je Return of The King bedoelt met lotr) omdat ze niet voldoen aan de huidige RAISE vereisten...

Waar spreek ik mijzelf tegen? Het is niet omdat het een flauw jaar is, dat daarom alle 16 nominaties in mijn ogen terecht zijn. Als ik 2 voorbeelden top of my head zou geven, zou ik zeggen dat in mijn ogen The Mastermind & The Phoenician Scheme zeker bij de nominaties van sommige categorieën horen; meer dan Sinners.

En het 2e is dan weer een perfect voorbeeld hoe een film een product van zijn tijd is. Zowel qua productieproces als qua awards. En hoe zowel maatschappij en politiek klimaat meespelen bij beide.
Je 3 voorbeelden zouden nu niet eens genomineerd kunnen worden voor best picture (wat ze toen gewonnen hebben, toch als je Return of The King bedoelt met lotr) omdat ze niet voldoen aan de huidige RAISE vereisten...
Mja, ge geeft hem gelijk maar hij maakt die bedenking niet. Hij vindt hem gewoon pretentieus en bekijkt het in het groter geheel over alle jaren heen. Da's totaal onnozel. Je kan geen 2 jaren met elkaar vergelijken, Oscars lopen over 1 jaar en de rest is nutteloos. Da's zoals debatteren of Messi nu beter was dan Pele of niet. Who knows. De omstandigheden zijn anders, zoals je zelf ook zegt nadien.
Uiteraard zijn films een product van hun tijd (ik noemde maar wat lukrake grote prijzenpakkende films op). Maar dat hij genomineerd is door het politieke klimaat (enfin Trump en co dus), dat is te goedkoop om te stellen. Je kan zoiets nooit invullen voor een ander (de stemmers), dan moet je dat soort dingen ook niet zeggen. Er zijn in elke categorie wel redenen om hem te waarderen. Het is nu ook niet dat het hier om de eerste coming-out of mentaal gehandicapte of whatever gaat of zo.

Ik ga even mijn innerlijke Xander Derycke naar bovenhalen: het stoort mij gewoon een beetje dat typische: het hele jaar door ligt het hele journaille (m.i. terecht) die film op te hemelen, en dan zegt de Oscarjury ook dat hij goed is, en ineens mag dat niet en is dat overdreven en woke enal!!!

(voor sommigen he, niet naar u bedoeld)

Mja, ge geeft hem gelijk maar hij maakt die bedenking niet. Hij vindt hem gewoon pretentieus en bekijkt het in het groter geheel over alle jaren heen. Da's totaal onnozel. Je kan geen 2 jaren met elkaar vergelijken, Oscars lopen over 1 jaar en de rest is nutteloos. Da's zoals debatteren of Messi nu beter was dan Pele of niet. Who knows. De omstandigheden zijn anders, zoals je zelf ook zegt nadien.
Uiteraard zijn films een product van hun tijd (ik noemde maar wat lukrake grote prijzenpakkende films op). Maar dat hij genomineerd is door het politieke klimaat (enfin Trump en co dus), dat is te goedkoop om te stellen. Je kan zoiets nooit invullen voor een ander (de stemmers), dan moet je dat soort dingen ook niet zeggen. Er zijn in elke categorie wel redenen om hem te waarderen. Het is nu ook niet dat het hier om de eerste coming-out of mentaal gehandicapte of whatever gaat of zo.

Ik ga even mijn innerlijke Xander Derycke naar bovenhalen: het stoort mij gewoon een beetje dat typische: het hele jaar door ligt het hele journaille (m.i. terecht) die film op te hemelen, en dan zegt de Oscarjury ook dat hij goed is, en ineens mag dat niet en is dat overdreven en woke enal!!!

(voor sommigen he, niet naar u bedoeld)
Jij bent ook degene die verschillende jaren vergeleek hé, zelfs specifieke films 🤷‍♂️
En politiek klimaat is wel veel breder dan tot wat jij het hier probeert te beperken. Daarom dat ik ook de RAISE vereisten aanhaalde. Iets wat vroeger niet bestond en tot stand gekomen is door het recentere politiek klimaat en de recentere maatschappelijke context.

En nu spreek jij jezelf tegen hé. Eerst mij quoten en rechtstreeks antwoorden maar dan wel onderaan iets tussen haakjes zetten...

Jij bent ook degene die verschillende jaren vergeleek hé, zelfs specifieke films 🤷‍♂️
En politiek klimaat is wel veel breder dan tot wat jij het hier probeert te beperken. Daarom dat ik ook de RAISE vereisten aanhaalde. Iets wat vroeger niet bestond en tot stand gekomen is door het recentere politiek klimaat en de recentere maatschappelijke context.

En nu spreek jij jezelf tegen hé. Eerst mij quoten en rechtstreeks antwoorden maar dan wel onderaan iets tussen haakjes zetten...
Doe je het er nu om? Ik vergelijk die jaren net niet, ik zeg daarmee net het omgekeerde: een filmprijs is afhankelijk van zijn concurrentie. Als dit een jaar was vol toppers kunnen goeie films aan minder prijzen of nominaties raken dan anders. In een jaar met minder concurrentie kan een mindere topfilm prijzen weghalen. Verheyen vergeet dat compleet want begint te lullen over "meeste nominaties ooit da's onnozel blablabla".
Wat hij ook meent te weten is de stemredenen van die mensen en dat vind ik pas pretentieus om eerlijk te zijn. Kies er zelf mee of je je er dan over aangesproken moet voelen, ik weet niet met welke delen van zijn interview je akkoord gaat en met welke niet.

En ik wil ook geen discussies over smaken he, ieder zijn meug natuurlijk. Je mag van mij Sinners slecht of overroepen vinden. Ik vond Verheyen zijn uitleg gewoon op niet veel slaan.
Ik moet ook toegeven dat ik een zwak heb voor alles wat de Deep South, de slavernij & bluescultuur aangaat. Maak daar een film over en je hebt bij mij al een streepje voor. Speelt uiteraard ook mee. En ben ook wel liefhebber van het horror-genre dus vind het cool dat zoiets ook eens meedoet.

Die €60 per jaar is echt weinig geld, maar staat daar eigenlijk nog iets leuk op buiten deze ene topper?
The last of us, One Battle after Another, White Lotus, IT (Welcome to Derry),... qua redelijk recente zaken. Natuurlijk ook veel vroegere HBO-kleppers à la Succession, The Sopranos, True Detective,...

Vind ik met voorsprong de beste streamingdienst.

Terug
Bovenaan