Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Dit vat het zéér mooi en bondig samen, en verdient meer dan gewoon een like.
Goed gedaan, de logica in onze rechtbanken is inderdaad zoek. Net zoals men niet kon vatten dat een overdosis van een relatief onschuldige stof, ook schadelijk kan zijn, heeft men een kleine schandpaal in de marges van het internet als excuus gebruikt voor zwakke straffen, wel zet dan nu maar een stevige schandpaal neer.
Een regel die fout is als ze voor jou zou gelden, is gewoon een foute regel. "Vermeende lassenjustitie is fout, daarom pleit ik voor zekere klassenjustitie".

Je kunt daar dan nog veel rond hangen, maar uiteindelijk komt het erop neer dat individu X een zwaardere straf wil zien voor individu Y op basis van niet-objectieve redenen, en dan maar buiten de rechtbank om gaat. Je zou ook kunnen stellen dat de Reuzegommer in kwestie hier moeilijk zichzelf kan verdedigen, want door dat te doen bereikt hij alleen dat zijn naam nog meer bekend zou raken. Exact wat de lasteraar in dit geval probeert te bereiken. Bekijk dat nu eens abstract zonder concrete namen, dan mag je toch hopen dat de rechtbank daartegen beschermt? Of dat kranten ver gaan om dat te proberen te voorkomen?

Ik zou zelfs durven te zeggen dat zelfs zonder de mogelijke juridische problemen, we dezelfde regels zouden hanteren. Het wordt hier niet geweerd omdat we bang zijn van mogelijke juridische stappen. Het wordt geweerd omdat zoiets gewoon niet hoort. En als het niet hoort in het geval van X, dan ook niet in hetzelfde geval maar bij minder geliefd persoon Y.

Het lijkt ook alsof iedereen tegenwoordig werkelijk staat te springen om in een slachtofferrol te kruipen.
De reuzegommers, al maandenlang uiteraard.
Subiet ongetwijfeld ook Nathan Vandergunst (als we toch echte namen gaan gebruiken - dit is Acid).

De 'victim mentality', er bestaan zelfs boeken over :crazy:

Ondertussen is het erg stil in het kamp van het enige echte slachtoffer - de familie van Sanda Dia.

Wat ik niet begrijp is waarom in alle krantenartikels over dat filmpje een advocaat van de reuzegommers aan bod komt die "het gezond verstand" vertegenwoordigd en zegt dat het niet mag. Ja duh, het is een advocaat van een van de daders. Da's toch ook gewoon puur framing?

Maar goed, if it's on the internet, it's on the internet forever, en de krampachtige pogingen om hun namen te verwijderen en te censureren zorgt gewoon voor nog meer interesse en clicks. Ze doen het zichzelf aan.

Zie nu dat filmpje van Acid. Het is eerst offline gehaald en nu is zijn kanaal geschorst. Totaal zinloos. Het filmpje is gedownload door x aantal personen, doet de ronde op andere kanalen en platformen. En door er zo hard tegenin te gaan, wil natuurlijk iedereen weten waar al die hetze over gaat, en wordt het nog meer opgezocht... goed voor mij, het begint toch wel heel gortig te worden nu.

Niet de eerste keer, dit is al zijn tweede account en zit weeral boven de 500.000 subs. Tegenwoordig hebben die meer dan 1 social media kanaal, dus zo'n sluiting zorgt maar kortstondig voor problemen.
Weet ik hoor, heb de hetze vorige keer bij het verwijderen van zijn account ook gevolgd. Wat je beweert is deels incorrect, het is niet zo makkelijk om opnieuw aan dezelfde aantallen abonnees te komen.

+ zijn verdienmodel is gebaseerd op aantal kijkers.
Momenteel zijn de filmkes op zijn kanaal populair/veel bekeken en komen die vaak naar voor bij "gerelateerde video's".
Staan zijn tellers op 0 dan zullen er veel minder indirecte kijkers zijn.

Beetje zoals een discussie winnen omdat de andere een dt fout schrijft.
Eerder zoals een discussie winnen omdat de ander een dt-fout schrijft, alle privacyregels overtreedt en laster en eerroof (of kwaadwillige ruchtbaarmaking) pleegt op zijn massaplatform van 500.000 volgers die hij vroeger al heeft opgeroepen om actie te ondernemen.

Weet ik hoor, heb de hetze vorige keer bij het verwijderen van zijn account ook gevolgd. Wat je beweert is deels incorrect, het is niet zo makkelijk om opnieuw aan dezelfde aantallen abonnees te komen.

Momenteel zijn de filmkes op zijn kanaal populair/veel bekeken en komen die vaak naar voor bij "gerelateerde video's".

Een straf wegens het overtreden van de regels. Toch exact dat waar iedereen hier naar op zoek is? Alleen in dit geval wel gebaseerd op objectieve en algemeen geldende regels, niet op basis van "die heb ik niet graag".

Een straf wegens het overtreden van de regels. Toch exact dat waar iedereen hier naar op zoek is? Alleen in dit geval wel gebaseerd op objectieve en algemeen geldende regels, niet op basis van "die heb ik niet graag".
Dat Acid gestraft is vind ik meer dan OK. Dat soort video's, dat moeten we inderdaad niet aanmoedigen. Maar mensen die zich afvragen waarom alle mediabedrijven plots zo begaan zijn met de privacy van veroordeelde personen doen dat vind ik niet allemaal op een of andere losse 'die heb ik niet graag' basis. Ik vind dat persoonlijk toch ook wel echt opvallend hoe daar een soort van omerta rond hangt.

Zoals je aangeeft, het is het aantal kijkers dat van belang is en niet zijn abonnee's. De meeste kijkers volgen hem ook op andere kanalen (insta, facebook, twitch, tiktok, wat heb je allemaal), dus zullen vrij snel te horen krijgen wat zijn nieuw kanaal is.
Het zal hem tijdelijk wat geld kosten, maar zijn doelpubliek zal relatief snel de weg weer terugvinden. Laat ons dus niet doen alsof hij zijn toekomst/carriere op het spel zet.

Als iemand hier gelooft dat die 'Acid' echt geeft om het topic en het niet alleen doet voor de clicks/views, zeker als je zijn vorige escapades kent, dan heb ik hier wat magische bonen om te verkopen.

Als iemand hier gelooft dat die 'Acid' echt geeft om het topic en het niet alleen doet voor de clicks/views, zeker als je zijn vorige escapades kent, dan heb ik hier wat magische bonen om te verkopen.
Het is volgens mij een mix van beide maar eigenlijk maakt het niet uit. Sinds wanneer is "er echt om geven" een voorwaarde om over iets te mogen praten/rapporteren? Denk je dat het Nieuwsblad, HLN of een "kwaliteitskrant" echt geven om een onderwerp? Ik zou de traditionele media veel sneller beschuldigen van journalistiek omwille van geldgewin dan burgers of influencers, want dat is het natuurlijk ook. Moesten er geen clicks komen op de artikels van Sandra Dia, zou er evenveel over worden geschreven? Je mag twee keer raden. En wat is de échte reden dat er in de media niet gerapporteerd wordt over hun namen, ondanks dat het enorm veel clicks zou opleveren? Omdat ze opeens zo bezorgd zijn over hun ethische code? Nee: de echte reden is dat ze zien wat er met 't Scheldt gebeurd is en zelf ook niet willen geconfronteerd worden met enorme boetes. Of misschien is het nog erger en is het echt een ons-kent-ons verhaal in de hogere rangen van het medialandschap. Ik ben echter geen conspiracydenker dus laat het ons maar houden op... geld.

Ondertussen is het erg stil in het kamp van het enige echte slachtoffer - de familie van Sanda Dia.
De broer en schoonzus zaten in de afspraak deze week. Die mensen weten nog steeds niet exact hoe ze hun dierbare verloren zijn, omdat de reuzegommers tijdens het proces niet wouden zeggen wie welk aandeel had in het hele ding.

Daar zou wel wat meer ophef mogen komen imo ipv een YouTube video.

Maar hij riskeerde dus wel iets, wat je vanmorgen beweerde dat niet zo was.
Volgens mij heeft het hem tot nu toe allemaal nog geen windeieren gelegd. In het verleden niet, en dit ook niet.
Het aantal volgers dat hij verliest, valt in het niets bij het aantal volgers dat hij wint én de inkomsten die hij krijgt met al deze extra reclame. Dat is net het voze aan dat gedrag. Maar hij heeft op korte termijn een strafje gekregen van YouTube, ja. Dat daarna weer goed aan hem kan verdienen. Echter hoeft er van mij geen buitenrechterlijke straf te komen voor Acid, gewoon voor de rechter is prima. Of niet, en dat is dan de keuze van de advocaten van Acids slachtoffer.

Reactie van een jurist die zeer veel geeft om privacy rechten.

Dat je op basis van privacywetgeving kan argumenteren dat het OK is om de namen te publiceren/openbaar te maken van de veroordeelden: akkoord.

Dat je je oproept om diezelfde mensen te 'cancelen', waarbij je dan nog eens twee derde personen betrekt (en nog wat andere irrelevante zaken met oog om die personen schade toe te brengen), is uiteraard iets heel anders én daar is wel iets mis mee. Dat zie ik nog niet gebeuren in een Pano reportage.

Volgens mij heeft het hem tot nu toe allemaal nog geen windeieren gelegd. In het verleden niet, en dit ook niet.
Het aantal volgers dat hij verliest, valt in het niets bij het aantal volgers dat hij wint én de inkomsten die hij krijgt met al deze extra reclame. Dat is net het voze aan dat gedrag. Maar hij heeft op korte termijn een strafje gekregen van YouTube, ja. Dat daarna weer goed aan hem kan verdienen. Echter hoeft er van mij geen buitenrechterlijke straf te komen voor Acid, gewoon voor de rechter is prima. Of niet, en dat is dan de keuze van de advocaten van Acids slachtoffer.
Je verandert het geweer continu van schouder, dit doet er niet toe.
Je beweerde vanmorgen dat hij zijn Youtube-account niet riskeerde.

Klopt.
Maar als er niet nog dingen komen zoals deze YouTube-video, dan verdwijnt heel deze zaak razendsnel in de doofpot.

Ik zou zelfs durven te zeggen dat zelfs zonder de mogelijke juridische problemen, we dezelfde regels zouden hanteren. Het wordt hier niet geweerd omdat we bang zijn van mogelijke juridische stappen. Het wordt geweerd omdat zoiets gewoon niet hoort. En als het niet hoort in het geval van X, dan ook niet in hetzelfde geval maar bij minder geliefd persoon Y.
Daar zou ik eerlijk gezegd persoonlijk wel een probleem mee hebben. Er is blijkbaar geen juridische reden om die namen niet te mogen gebruiken. Dat kranten dat nu voor een keer eens niet doen, dat moeten ze zelf maar bepalen, maar 'het hoort niet', op wat is dat dan gebaseerd? Ik heb het hier nu niet over doxing (heksenjachten organiseren of adressen publiceren of namen van familieleden enzovoorts) maar er is toch feitelijk gezien niets mis met de namen van de veroordeelden te gebruiken?

Zoals ik al zei: ik kan veel begrip opbrengen voor het feit dat jullie dat putje niet gaan opendoen, want jullie kunnen niet 24/7 staan monitoren en de gemoederen omtrent deze namen zijn enorm hoog aan het oplaaien, dus dan kan het al wel eens zijn dat er wat comments die niet door de beugel kunnen wat te lang blijven staan, met alle legale gevolgen vandien, maar 'het hoort niet'? Ik heb hier nochtans al veel discussies gelezen en gevoerd over veroordeelden die wel gewoon bij naam werden benoemd.

En voor alle duidelijkheid: ik vond die video van Acid er grondig over gaan en heb er geen probleem mee dat die offline is gehaald. Had hij het nu gewoon neutraal gehouden en niet bezig geweest dat hij tanden wilde uitkloppen en mensen wilde cancelen had ik er misschien een andere mening over gehad, maar nu dus niet.

De broer en schoonzus zaten in de afspraak deze week. Die mensen weten nog steeds niet exact hoe ze hun dierbare verloren zijn, omdat de reuzegommers tijdens het proces niet wouden zeggen wie welk aandeel had in het hele ding.

Ik denk dat de hele hetze daar ook in vervat zit. De houding van de daders (zwijgen over wie visolie gaf, hun aandeel minimaliseren en samen één front vormen), de lawyer-up attitude etc, draagt bij aan de maatschappelijke verontwaardiging en creëert een voedingsbodem voor de ergernis en voor zo een filmpjes. Het volk ergert zich dood aan de lafheid van die kereltjes, die veel te lage straffen hebben gekregen.

Ze waren zo stoer en de elite van onze maatschappij, wel wees dan ook stoer nu en neem u verantwoordelijkheid: leef met de gevolgen van uw daden in plaats van u als een arrogante kwal te gedragen, erover te liegen en met advocatentrucjes eronder uit proberen te komen.

Is het klassenjustitie? Dat weet ik niet, ik vermoed dat ze eerder door hun collectieve zwijgen veel zwaardere straffen zijn ontlopen omdat de schuld van elk individu niet duidelijk was. En dat is moreel verwerpelijk van hun kant. Echter, illegaal of niet, ik kan niets anders dan Acid's actie moreel goedkeuren omdat ze nu publiekelijk te kakken gezet worden. Hun ego en reputatie raken, is misschien nog wel harder dan hun bankrekening raken. Uiteindelijk is dat ook een gigantische nederlaag voor hun advocaten die alles gedaan hebben om hen er zo goed mogelijk te laten uitkomen. Die advocaten moesten ervoor zorgen dat ze absoluut zonder enige hindernis verder konden met hun carrière en leven. Met één filmpje lapt Acid die advocaten nu een enorm zware nederlaag aan. Eigenlijk ergens ook kortzichtig van die advocaten om in te zetten op veel te korte straffen, want je kon wel raden dat dit zou gebeuren bij straffen die het volk als onacceptabel zou beschouwen.

Dat je je oproept om diezelfde mensen te 'cancelen', waarbij je dan nog eens twee derde personen betrekt (en nog wat andere irrelevante zaken met oog om die personen schade toe te brengen), is uiteraard iets heel anders én daar is wel iets mee. Dat zie ik nog niet gebeuren in een Pano reportage.
Het hele woke en Bart de Pauw -topic gaat over gezeur over cancelen, kan dus perfect. Wat wel op het randje was, was dat hij zei dat één van die kerels een gezicht had om op te kloppen.

Vraag aan de moderatie: is er eigenlijk al een vraag geweest van advocaten om eventuele namen hier actief weg te modereren?

Trouwens 100% begrijpelijk dat jullie het hier niet toelaten, gezien de kwetsbare financiële situatie van beyond gaming bij een proces (aka, jullie hebben geen 500.000 volgers die jullie gaan helpen bij een proces).

Daar zou ik eerlijk gezegd persoonlijk wel een probleem mee hebben. Er is blijkbaar geen juridische reden om die namen niet te mogen gebruiken. Dat kranten dat nu voor een keer eens niet doen, dat moeten ze zelf maar bepalen, maar 'het hoort niet', op wat is dat dan gebaseerd? Ik heb het hier nu niet over doxing (heksenjachten organiseren of adressen publiceren of namen van familieleden enzovoorts) maar er is toch feitelijk gezien niets mis met de namen van de veroordeelden te gebruiken?

Zoals ik al zei: ik kan veel begrip opbrengen voor het feit dat jullie dat putje niet gaan opendoen, want jullie kunnen niet 24/7 staan monitoren en de gemoederen omtrent deze namen zijn enorm hoog aan het oplaaien, dus dan kan het al wel eens zijn dat er wat comments die niet door de beugel kunnen wat te lang blijven staan, met alle legale gevolgen vandien, maar 'het hoort niet'? Ik heb hier nochtans al veel discussies gelezen en gevoerd over veroordeelden die wel gewoon bij naam werden benoemd.

En voor alle duidelijkheid: ik vond die video van Acid er grondig over gaan en heb er geen probleem mee dat die offline is gehaald. Had hij het nu gewoon neutraal gehouden en niet bezig geweest dat hij tanden wilde uitkloppen en mensen wilde cancelen had ik er misschien een andere mening over gehad, maar nu dus niet.
Maar jij zegt dat kranten het nu voor een keer niet doen. Nochtans heeft @ns_man toch al de regels aangegeven:

Als je dat beweert, mag je ook voorbeelden geven van waar die regels dan niét worden toegepast. Aangezien het nu "voor een keer" is, zijn er vast voorbeelden genoeg van zaken waarbij die namen wel gewoon genoemd worden. Gelijkaardige zaken uiteraard, want er zitten nog twee heel belangrijke punten aan vast:
- De personen zijn veroordeeld voor onopzettelijke doding. Onopzettelijk. Het gaat hier niet om wat we zouden willen dat de aanklacht of de veroordeling zou zijn, maar wat het daadwerkelijk is. Nogmaals: ik hoef het niet eens te zijn met het vonnis om dat openbaar maken af te keuren.

- De personen zijn vrijgesproken voor het opzettelijk toedienen van schadelijke stoffen en schuldig verzuim. Waar de mensen hen voor willen zien "boeten", is net dat. De reden dat Acid zijn video post, de reden waarom KOC de namen hier zou willen zien, de reden waarom veel mensen eisen dat het allemaal publiek staan, is om hen te straffen voor die zaken. Om daar gevolgen aan te gaan verbinden. Op dit moment worden de ouders al belaagd van één van de mensen die genoemd worden. Die hebben een restaurant dat in grond wordt geboord en gereview-bombed. De gevolgen zijn plaatselijk en groot.

Dus als je veel gelijkaardige zaken vindt, waarbij de daders voor de zwaarste misdrijven worden vrijgesproken, heel publiek worden aangepakt én waarbij de plaatselijke gevolgen heel groot zouden zijn (dus niet één of andere gangster in de VS), dan zou het me erg verbazen als die met naam en toenaam in de krant komt. Laat staan dat er wordt opgeroepen door kanalen met 500.000k volgers om hen "te nailen".

Maar jij zegt dat kranten het nu voor een keer niet doen. Nochtans heeft @ns_man toch al de regels aangegeven:

Als je dat beweert, mag je ook voorbeelden geven van waar die regels dan niét worden toegepast. Aangezien het nu "voor een keer" is, zijn er vast voorbeelden genoeg van zaken waarbij die namen wel gewoon genoemd worden. Gelijkaardige zaken uiteraard, want er zitten nog twee heel belangrijke punten aan vast:
- De personen zijn veroordeeld voor onopzettelijke doding. Onopzettelijk. Het gaat hier niet om wat we zouden willen dat de aanklacht of de veroordeling zou zijn, maar wat het daadwerkelijk is. Nogmaals: ik hoef het niet eens te zijn met het vonnis om dat openbaar maken af te keuren.

- De personen zijn vrijgesproken voor het opzettelijk toedienen van schadelijke stoffen en schuldig verzuim. Waar de mensen hen voor willen zien "boeten", is net dat. De reden dat Acid zijn video post, de reden waarom KOC de namen hier zou willen zien, de reden waarom veel mensen eisen dat het allemaal publiek staan, is om hen te straffen voor die zaken. Om daar gevolgen aan te gaan verbinden. Op dit moment worden de ouders al belaagd van één van de mensen die genoemd worden. Die hebben een restaurant dat in grond wordt geboord en gereview-bombed. De gevolgen zijn plaatselijk en groot.

Dus als je veel gelijkaardige zaken vindt, waarbij de daders voor de zwaarste misdrijven worden vrijgesproken, heel publiek worden aangepakt én waarbij de plaatselijke gevolgen heel groot zouden zijn (dus niet één of andere gangster in de VS), dan zou het me erg verbazen als die met naam en toenaam in de krant komt. Laat staan dat er wordt opgeroepen door kanalen met 500.000k volgers om hen "te nailen".
En voor alle duidelijkheid: De Morgen heeft wel degelijk al eens de namen van een Reuzegommer gepubliceerd en is daar door de Raad van de Journalistiek terecht voor veroordeeld geworden.

Terug
Bovenaan