Didymus
Well-known member
Hoezo? Bij verdachten primeert het vermoeden van onschuld en moet er dus een nog grotere terughoudendheid zijn.En dat gaat over een verdachte, maar hij is veroordeeld.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hoezo? Bij verdachten primeert het vermoeden van onschuld en moet er dus een nog grotere terughoudendheid zijn.En dat gaat over een verdachte, maar hij is veroordeeld.
Effectieve gevangenisstraf na reeds een veroordeling van 5 jaar (dus toen al een bekend figuur) vs geen gevangenisstraf is een gigantisch verschil.Definieer vergelijkbaar? Een mediagenieke zaak met een jonge dader van een onopzettelijk doding bijvoorbeeld?
![]()
Doodrijder van Merel De Prins krijgt acht maanden cel voor belaging van jonge vrouw: “Hij heeft duidelijk zijn les niet geleerd”
Muhammed Aytekin (25), de man die in oktober 2015 de 12-jarige Merel De Prins doodreed in Vilvoorde, is donderdag door de Brusselse correctionele rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van acht maanden. De man werd ditmaal schuldig bevonden aan belaging omdat hij een jonge vrouw met wie...www.gva.be
Daar ben ik het ook mee eens, hè. Maar gewoon al puur technisch: als ze nu wel een volledige bekentenis afleggen, zijn ze dus "vogelvrij" wat betreft het namen en shamen in de kranten. Dat kan ook wel meespelen.Ja, de Reuzegommers zelf hebben natuurlijk geen sociale media meer (of onder valse namen).
Uw kind in bescherming nemen is normaal, maar als mijn kind bij zoiets betrokken zou zijn, zou ik hem aanraden om toch eerlijk en open kaart te spelen. Op de blaren moet die dan zitten. De houding van sommige ouders (aanmanen zaken te verwijderen en te zwijgen) in deze zaak was ongelofelijk moreel verwerpelijk.
Dat krantenbericht is toch op geen enkele manier vergelijkbaar? Zwaar misdrijf (24 veroordelingen) + recidieve + bekentenis (en daarnaast ook een onopzettelijke doding) vs alleen een onopzettelijke doding en voor de rest geen zwaar misdrijf of geen bekentenis. Daar zie ik geen vergelijking in, hoor. Deze verdachte heeft wel bekend bij De Prins, en het artikel is geschreven nà zijn veroordeling toen. Als die naam al bekend is, speelt dat ook mee: 3 jaar later opnieuw beginnen spreken met initialen en wel "doodrijder van De Prins" erbij, is redelijk nutteloos. Dat staat in het artikel van De Standaard over een heel andere zaak ook. Opnieuw: gewoon het toepassen van dezelfde regel.Hoezo? Bij verdachten die niet bekend hebben primeert het vermoeden van onschuld.
Ik denk dat hier nog niemand geclaimd heeft dat het illegaal is. Maar:Ik snap wel 100% (en ben ook voorstander van) het feit dat nieuwsmedia niet nu na afloop het proces een voorpagina-artikel gaan maken van DE REUZEGOMMERS EINDELIJK ONTHULD want dat is gewoon op zich riooljournalistiek. Maar als iemand anders wél goesting heeft om zich tot dat niveau te verlagen is dat toch niet illegaal lijkt mij. Begrijp niet goed op welke wettelijke grond dat die nu een leven in anonimiteit verschuldigd zijn?
Hoe kun je dan een deftig oordeel vellen? Want de 2 mensen die hij vernoemt gaat hij ook niet direct beschuldigen. Hij geeft gewoon aan waarom hij vindt dat ze ook wel genoemd mogen worden en ik kan mij daar volledig in vinden. FF meegeven dat ik ervoor nog nooit van ACID gehoord had of iets gezien heb van hem, dus kan niet vergelijken.Ik denk dat hier nog niemand geclaimd heeft dat het illegaal is. Maar:
- die 2 mensen die in de video van Acid blijkbaar bij naam genoemd worden, nog altijd volledig onschuldig zijn (gezien zelfs niet gedagvaard), hebben een GROTE zaak tegen hem. Laster en/of eerroof (afhankelijk van waarover het gaat).
- ik heb de video niet gezien, maar als Acid daar zaken vertelt die niet waar zijn, maar er niets toe doen (bvb naam van de zaak van zijn ouders), dan kunnen die kwaadwillige ruchtbaarmaking aanwrijven aan Acid. Nu, de kans is er ook dat Acid dingen vertelt die niet waar zijn, waardoor ook daar laster/eerroof zou kunnen.
Is het illegaal om bijvoorbeeld in een youtube filmpje te zeggen: JPV was lid van club XYZ en introduceerde daar dit gebruik?k denk dat hier nog niemand geclaimd heeft dat het illegaal is. Maar:
- die 2 mensen die in de video van Acid blijkbaar bij naam genoemd worden, nog altijd volledig onschuldig zijn (gezien zelfs niet gedagvaard), hebben een GROTE zaak tegen hem. Laster en/of eerroof (afhankelijk van waarover het gaat).
- ik heb de video niet gezien, maar als Acid daar zaken vertelt die niet waar zijn, maar er niets toe doen (bvb naam van de zaak van zijn ouders), dan kunnen die kwaadwillige ruchtbaarmaking aanwrijven aan Acid. Nu, de kans is er ook dat Acid dingen vertelt die niet waar zijn, waardoor ook daar laster/eerroof zou kunnen.
Niks belangrijks, gewoon een paar grondrechtjes enzo, fundamenten van onze maatschappij, wat basisbeginselen van justitie enzo.Begrijp niet goed op welke wettelijke grond dat die nu een leven in anonimiteit verschuldigd zijn?
Je vergeet ook nog eens het feit dat de titel is "we gaan deze jongens exposen", waarbij hij zijn kwaadwilligheid zelf onderstreept: hen nadeel berokkenen kan gezien worden als zijn doel. Dan mag het nog allemaal waar zijn wat hij zegt, dan is het nog altijd illegaal, want kwaadwillige ruchtbaarmaking. En als er dan iéts bij zit waarvan Acid had kunnen vermoeden dat het niet waar was, is het laster en eerroof.Is het illegaal om bijvoorbeeld in een youtube filmpje te zeggen: JPV was lid van club XYZ en introduceerde daar dit gebruik?
Op zich zijn ze door Acid niet echt beschuldigd van iets. Er is gewoon gezegd dat beiden bijgedragen hebben tot de bruutheid van het dopen (doodschieten van dieren bijvoorbeeld).
Op geen enkele manier is dat restaurant verbonden aan de doop. Jij kunt dat een logische reactie vinden, maar daarmee is het nog geen toegelaten of legale reactie. De Reuzegommers moeten het niet "hierbij laten", ze hebben in dit geval nog niks gedaan. En voor mij maar goed dat ze nog niks hebben moeten doen, dat wil zeggen dat we nog beveiligingen hebben tegen lukrake schending van privacy.Tweede punt lijkt mij harder te maken, omdat het vermelden van een restaurant of zaak op zich weinig bijdraagt aan de discussie (tenzij hij kan hardmaken dat zij ergens betrokken waren bij de zaak). Zoals @Lefman aangeeft, ergens dragen uw ouders ook bij aan uw opvoeding en de rol die sommige ouders gespeeld hebben in het tegenwerken van het gerecht mag ook niet onderschat worden. Nu opnieuw, ergens heeft die Acid het slim gespeeld, als hij zwaarder gestraft wordt dan die kerels, is het kot in Vlaanderen te klein. Kans is groot dat ze het hierbij zullen moeten laten.
Die uiterst lichte straf is echt wel een vergiftigd geschenk gebleken.
Is het illegaal om bijvoorbeeld in een youtube filmpje te zeggen: JPV was lid van club XYZ en introduceerde daar dit gebruik?
Het is voor dat laatste stuk van de zin dat namen van de daders niet genoemd mogen worden hier imho. Welk CONCREET bewijs heb je daarvoor? (En nee, namen moet je hier daarvoor niet vermelden)Zoals @Lefman aangeeft, ergens dragen uw ouders ook bij aan uw opvoeding en de rol die sommige ouders gespeeld hebben in het tegenwerken van het gerecht mag ook niet onderschat worden.
Careful with that edge son. Ge moogt het mij ook gewoon uitleggen hoorNiks belangrijks, gewoon een paar grondrechtjes enzo, fundamenten van onze maatschappij, wat basisbeginselen van justitie enzo.
Ge weet wel, gewoon wat zaken die wij allemaal graag genieten en dus ook voor anderen ten alle tijde dienen te vrijwaren.

Ik snap dat Damen zegt wat hij zegt vanuit zijn positie maar vooral deze pasage vind ik wel hemeltergend: "Je komt in een omstandigheid waarin mensen eigenlijk niet weten over wat het gaat. Ik zie ook journalisten schrijven dat wie er bij was geweest, het arrest perfect had begrepen."Acid is een kwal eerste klas, maar hij heeft hier toch wel een punt imo.
![]()
"Mensen willen rechter, procureur én beul spelen": advocaat Walter Damen reageert op video van Acid waarin hij namen van Reuzegommers noemt | VRT NWS Nieuws
"Wanneer recht niet langer synoniem is van rechtvaardigheid hebben burgers het recht te weten wie hun toekomstige politici, rechters of tandartsen zullen zijn". Dat schreef youtuber Acid over zijn nieuwste video waarin hij namen, foto's en jobs van Reuzegommers onthulde. De video is ondertussen...www.vrt.be
Is linken voldoende? Op zich lijkt het mij geen onwaarheid wat hij zei. Eén van die kerels was betrokken bij het neerschieten van dat varken.Aangezien je hen linkt aan strafbare feiten van onopzettelijke doding waarvoor ze niet veroordeeld zijn, terwijl ze zelf geen strafbare feiten gepleegd zouden hebben (of daar toch geen bewijs door acid voor aangebracht wordt) : ja.
https://www.demorgen.be/nieuws/de-goed-bewaarde-geheimen-van-reuzegom~be887584/ Verder: Google is uw vriend zeker? Ik zal geen zaken posten waar namen instaan, maar er is zeker aanleiding om aan te nemen dat sommige ouders bijna direct bij de problemen een rol hebben gespeeld (overigens niet alle ouders die door Acid genoemd zijn). Verder hebben ze ook constant in de weg gestaan van het sturen van publieke excuses.Het is voor dat laatste stuk van de zin dat namen van de daders niet genoemd mogen worden hier imho. Welk CONCREET bewijs heb je daarvoor? (En nee, namen moet je hier daarvoor niet vermelden)
Vermoedelijk betrokken. Waarvoor hij voor hem waarachtig bewijs zal moeten voorleggen. Net als voor de andere beschuldigingen die hij heeft geuit.Is linken voldoende? Op zich lijkt het mij geen onwaarheid wat hij zei. Eén van die kerels was betrokken bij het neerschieten van dat varken.
Vooreerst: ik heb het filmpje voorbije nacht wel nog integraal gezien op YouTube.Ballen? Volgens dat artikel zijn twee van de vier namen die hij deelt nog eens niet betrokken bij het overlijden en sleurt hij er politici bij die er niets mee te maken hebben.
Ik zou dat eerder onder 'dom' dan onder 'ballen hebben' plaatsen...
Dat is inderdaad het enige wat hem persoonlijk schade kan berokkenen.Zijn enige inkomstenbron zet hij net op het spel door deze video te posten.
Als zijn account verwijderd wordt, mag hij opnieuw van 0 begonnen om abonnees te sprokkelen.
Idem.Ik ben het 100% eens met @mac-bc z'n definitie van laster en eerroof: dat zou moeten slaan op zaken die niet waar zijn, leugens dus.
Dit dus.het illegaal om bijvoorbeeld in een youtube filmpje te zeggen: JPV was lid van club XYZ en introduceerde daar dit gebruik?
Op zich zijn ze door Acid niet echt beschuldigd van iets. Er is gewoon gezegd dat beiden bijgedragen hebben tot de bruutheid van het dopen (doodschieten van dieren bijvoorbeeld).
Tenzij je een directe gevolg kan vinden tussen het doden van een dier en de feiten waarvoor ze veroordeeld zijn, staan die zaken los van elkaar. Je kan ook perfect de feiten opsommen (als je een 'context' wil schetsen van die dopen) zonder de naam van die mensen te moeten vermelden.Is linken voldoende? Op zich lijkt het mij geen onwaarheid wat hij zei. Eén van die kerels was betrokken bij het neerschieten van dat varken.
Loser, kijk ik heb het filmpje gezien: Concreet zegt hij iets in de trend van: Uno en Elio waren niet aanwezig op dat moment (en dus niet betrokken bij de dood van Sanda), maar plaveiden wel het pad door de extreme bruutheid te introduceren in de groep. Ze waren bovendien actief in de chatgroep op de avond van de dood van Sanda.Vermoedelijk betrokken. Waarvoor hij voor hem waarachtig bewijs zal moeten voorleggen. Net als voor de andere beschuldigingen die hij heeft geuit.
Zoek wat verder op het internet, dan kom je wat concretere verhalen tegen.Ik zie geen bewijs van het tegenwerken van het gerecht DOOR de ouders. Niet meewerken is nog iets anders dan tegenwerken.
Het is net de bedoeling om de ganse Reuzegom studentenvereniging uit de doeken te doen. Er wordt zoveel gecensored, zelfs via de wayback archives krijg je foutmeldingen als je hun sites of die van hun ouders wilt bezoeken. Ze steken wel zeker iets in de doofpot omdat ze weten dat ze criminele feiten hebben gedaan, iets dat al langer gebeurd in die "elite" vereniging.Tenzij je een directe gevolg kan vinden tussen het doden van een dier en de feiten waarvoor ze veroordeeld zijn, staan die zaken los van elkaar. Je kan ook perfect de feiten opsommen (als je een 'context' wil schetsen van die dopen) zonder de naam van die mensen te moeten vermelden.