Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Mag ik dan vragen waarom vrouwe Justitia de logica hanteert om strafvermindering te geven op basis van het feit dat er al een mediaproces werd gevoerd die hen al, blijkbaar heel concreet, benadeeld zou hebben, wanneer:
  • de namen niet eens bekend waren op dat moment
  • er nog niet bekend was welke deontologische code er gehanteerd zou worden door de journalistiek in de toekomst
Waarom praten we eigenlijk, als je weigert te luisteren omdat je idee al vaststaat? Beide punten staan al letterlijk in mijn post.
1. De namen waren niet bekend, maar dat is ook niet nodig om het mediaproces in rekening te nemen. Het is nog steeds gevoerd, ze zijn nog steeds uitgespuwd door het volk.
2. Je weet op elk oment welke deontologische code er gehanteerd zou worden. Nu en in de toekomst. Die ligt namelijk vast. Het is echter niet heel vergezocht dat ze de veroordeling meer last zullen krijgen van de public outrage dan een andere veroordeelde die niet constant in de media verscheen.

Opnieuw: geen enkele tegenstrijdigheid?

To the point: artikels/verslaggeving in de media, podcasts, ... is dat het juridische bewijst? Uiteraard niet, maar je moet ziende blind willen zijn om niet te zien dat ze hier de nodige manoevres hebben uitgehaald om deze Reuzegommers zoveel mogelijk te beschermen, zowel juridisch als mediatiek.

Men viseert uiteraard Acid omdat je héél moeilijk achter de anonieme TikTok-account of Twitteraar kan aangaan. Acid is zichtbaar.

Om dan toch maar op je retorische vraag te antwoorden: ja, betrokken zijn bij een dergelijke doding, is erger dan laster/eerroof/haatspraak van het kaliber waar men Acid van beticht, en wat wat mij betreft zelfs bij de haren getrokken is om het zo te noemen.
Het was geen retorische vraag, ik heb het al keer gevraagd, en ga het nu nog een derde keer vragen :D Want met die laatste zin sleur je er weer details bij, en het punt is net dat een juridisch kader gemaakt moet worden zonder die details. En dan kun je daarbinnen werken afhankelijk van de details van de specifieke zaak. Dus de vraag blijft of je onopzettelijke doding per definitie zwaarder wilt laten bestraffen dan laster, eerroof+haatspraak+elektronische belaging. Jij hebt het zelfs over "veel zwaarder".

Ik denk dat dat een moeilijk houdbare positie is...

En welke schade aan de maatschappij is dat hier dan?
Schade aan de maatschappij of tenminste deelnemers van die maatschappij, lijkt me duidelijk niet?
- voor het slachtoffer
- voor de nabestaanden
- voor de veroordeelden (ja, die hebben ook rechten)
- de collaterale schade veroorzaakt door Acid

Schade aan de maatschappij of tenminste deelnemers van die maatschappij, lijkt me duidelijk niet?
- voor het slachtoffer
- voor de nabestaanden
- voor de veroordeelden (ja, die hebben ook rechten)
- de collaterale schade veroorzaakt door Acid
Maar, geen enkele uit dat lijstje is "de man in de straat" he...

Waarom praten we eigenlijk, als je weigert te luisteren omdat je idee al vaststaat? Beide punten staan al letterlijk in mijn post.
1. De namen waren niet bekend, maar dat is ook niet nodig om het mediaproces in rekening te nemen. Het is nog steeds gevoerd, ze zijn nog steeds uitgespuwd door het volk.

Waarom praten we eigenlijk, als je naast de kwestie blijft?
Wié is er uitgespuwd door het volk? "Meneer Reuzegom"?! "Anoniempje"?!

Wel, anoniempje is uitgespuwd door het volk. Bloemen en kransen voor anoniempje. Traantjes voor anoniempje.

Maar de persoon in kwestie kan gewoon verder met zijn leven. Ik dacht dat de persoon in kwestie terecht stond, en niet "Strontvlieg" of "Anoniempje"?

2. Je weet op elk oment welke deontologische code er gehanteerd zou worden. Nu en in de toekomst. Die ligt namelijk vast. Het is echter niet heel vergezocht dat ze de veroordeling meer last zullen krijgen van de public outrage dan een andere veroordeelde die niet constant in de media verscheen.

Opnieuw: geen enkele tegenstrijdigheid?

Probeer je mij nu te pakken op de semantiek van "de deontologische code ligt vast"? :laugh:
Uiteraard ligt die code vast, maar het ligt niet vast hoe erover beslist zal worden door de redacties natuurlijk. :sarcastic:

Try again.

Waarom praten we eigenlijk, als je naast de kwestie blijft?
Wié is er uitgespuwd door het volk? "Meneer Reuzegom"?! Anoniempje?!

Wel, anoniempje is uitgespuwd door het volk. Ocharme hoor.
Maar de persoon in kwestie kan gewoon verder met zijn leven.

Probeer je mij nu te pakken op de semantiek van "de deontologische code ligt vast"? :laugh:
Uiteraard ligt die code vast, maar het ligt niet vast hoe erover beslist zal worden door de redacties natuurlijk. :sarcastic:

Try again.
Ik try niks again? Je vraagt waarom Justitia 2 tegenstrijdige dingen zegt. De ene zegt Justitia, de andere niet. Die beslist niks over het bekendmaken van de namen op dit moment.

En ja, anoniempje kan verder met zijn leven. Maar is ondertussen wel uitgespuwd door het volk. Ik zeg er nog letterlijk bij dat ik daarmee niet zeg dat het onterecht zou zijn (ocharme hoor). Ik zeg alleen dat het wel gebeurd is. En anoniempje heeft dat allemaal gelezen, constant. Al wat terecht was en wat onterecht was, al wat over zijn daden ging en wat mensen nu van hem vinden. Oké, jij herkent hem niet op straat, dus voor jou maakt het niet veel uit. Hij weet wel wie hij is. En dat kan toch meegenomen worden? Er staat niet "we veroordelen, maar hij heeft alle straf gehad die hij verdient door uitgespuwd te zijn". Er staat "dit nemen we mee in de strafmaat".

Neen, zonder de exacte bewoordingen te kunnen reproduceren heb ik gezegd dat dat eigenlijk niet kon maar kon ik wel enige vorm van sympathie opbrengen voor dit soort van gezonde rebellie waarbij er geen schade wordt berokkend.
Uhu banden platsteken en algemeen met uw tengels aan een ander zijn materiaal zitten is gezonde rebellie zonder schade...

Uhu, sure.
Waarom justitie dan weer *checks notes* 99% van de andere effectief veroordeelden en "uitgespuwden door het volk" waar evenzeer een collectieve haat heerst tegenover de persoon in kwestie, niét moet beschermen tegen "de boer met de riek" (lekker denigrerend taaltje weer vanuit die hoek, neerkijken op het gewone volk), dat is dan weer een mysterieus vraagteken. Bizar!
Wat een slappe argumenten. Een van de doelen van dit vonnis was om de veroordeelden een vorm van doorstart te kunnen laten doen. Wat vaak is bij een eerste veroordeling. Dit proces had alle ogen van heel België erop, waaronder ook een schuimbekkende meute die niets anders kon roepen dan "moord" en "klassenjustitie" en nog wat moois. Het was in ieder geval duidelijk dat zij in zekere zin zelfs gevaar gingen lopen. In de context van het hele proces is hun straf m.i. licht, maar desondanks te verdedigen met alle zaken in acht genomen. Ik zou een andere richting zijn uitgegaan, maar het is geen compleet wereldvreemd vonnis.

De boer met de riek en toorts is letterlijk sins 1818 beeldspraak voor een ietwat irrationele meute. Daar moet je niet zo vals verbouwereerd om doen.

Zijn er überhaupt eigenlijk nog al zaken geweest waarvan de namen van effectief veroordeelden niet bekend werden gemaakt?
Zijn er zaken in de media waar dit is toegepast geweest? Zaken in de media zijn letterlijk al een uitzondering op zich, dus je vist in een kleine vijver. Want je hebt het dan doorgaans over dé ergste zaken waar weinig relatief weinig nuance is (dus identiteit bekend bij (zware) veroordeling) of waar publieke figuren (dus vanaf begin identiteit vaak reeds bekend) bij betrokken zijn. Het gebeurt wel met regelmaat, doorgaans uitsluitend bij zedenfeiten/feiten met minderjarigen en zodus in functie van de slachtoffers. Een soortgelijk voorbeeld is Hans Van Temssche die nu anoniem in beeld komt in zijn laatste reportage. Ik vermoed dat een vervroegde vrijlating misschien in de kaarten zit, hij wilt zijn leven min of meer vrij kunnen leiden erna. De journalisten hebben dat gerespecteerd. Ook al is hij de veroordeelde dader.

Het is nu een énorm prominent precedent dus dat 'recht' bestaat letterlijk voor jan en alleman.

Overigens is er ook nooit antwoord gekomen, noch van mensen op dit forum zoals jij, noch van juristen, noch van advocaten, noch van justitie, op enkele heel pertinente vragen die ik heb gesteld hier op het forum. Met als belangrijkste de bijzonder vreemde contradictie die door justitie gehanteerd wordt. Om het in twee zinnen te schetsen:
  • Als het gaat over de bepaling van de strafmaat, dan hanteert justitie de logica: "Niet te streng straffen want, ocharme, ze hebben al een mediaproces gekregen! Ze zijn al aan de publieke schandpaal genageld! Het volk spuwt hen uit!"
  • Maar als het dan gaat over het al dan niet bekendmaken van de namen, dan hanteert justitie de logica: "We moeten wel absoluut vermijden dat de namen bekend worden gemaakt, anders zouden ze aan de publieke schandpaal genageld worden! Anders zou het volk hen uitspuwen!".
Euh... :wtf: Ok, vrouwe justitia, gaat het een beetje? Wat is het nu eigenlijk?!
Volgens mij moet vrouwe justitia in behandeling voor schizofrenie. Om mee te beginnen.
Uw vragen zijn objectief onnozel. Want je verbindt ze met elkaar, terwijl dat nergens op slaat. Bovendien is daar ongetwijfeld al verschillende keren op geantwoord geweest.

Ja, in de strafmaat kan een rechter mee in acht nemen dat een procedure dermate lang, publiek en zwaar was. Hij kan eigenlijk alles mee in acht nemen. En dit kan resulteren in een mildere straf. Maar maak je geen illusies, dit was niet dé determinerende factor om de straf te milderen. Het belangrijkste was ongetwijfeld het feit dat het hun eerste ontmoeting met justitie was, gekoppeld aan het feit dat ze nog zeer jong waren op het moment van de feiten én dat zij vermoedelijk allen reeds hun leven opnieuw op de rails hadden gezet. De bedoeling van een straf is dat men inkering heeft, dat men schuldbesef heeft en dat men verandert. De reden waarom minderjarigen uiterst mild worden gestraft is deels omdat hun 'verandering' bijna inherent is aan het opgroeien.

En natuurlijk staat dit los van het feit dat men een nieuwe oproer en publieke lynching wilt vermijden bij publicatie/bekendmaking van de uitspraak. Dat is toch enorm logisch? Je geeft de uitspraak en daar blijft het bij. Het blijft dus bij de straf die de rechter uitspreekt. Maar als je vermoedt dat de uitspraak een reactie gaat uitlokken bij onverlaten die denken dat hun acties kunnen goedgepraat worden door hun gevoelens... Dan kan je daar voorzorgen voor nemen. De nieuwsdiensten respecteerden dat. De bedoeling was om de veroordeelden verder te laten gaan met hun huidige traject en derhalve straffen op te leggen die daar naast konden lopen. Het had geen zin meer om hun leven verder te ontsporen. Jouw verbinding met de strafmaat en der eerdere publieke lynching slaat dan ook echt helemaal nergens op. Dat is geen schizofrenie. Het zijn twee compleet verschillende zaken. Jij stelt ze enkel als één feit voor, god weet waarom. Dus omdat ze tijdens het proces al publiek aan de schandpaal zijn genageld mag/moet men hen niet meer beschermen tegen de naschokken van de uitspraak die men kan voorzien? Bonker, compleet bonkers.

Behalve jouw drang voor bloed, welk nut had het bekendmaken van de namen in het nieuws gehad?

Zoals hierboven al gesteld: strikt genomen is dit af te keuren. Maar wel een perfect logische reactie op het falen van justitie.
Neen, het is geen logische reactie. Ik zou het nog half kunnen begrijpen als Acid zich had beperkt op de manier die ik eerder aanhaalde. Maar jij praat het oproepen tot reactie door een omhooggevallen Youtuber, mede ten aanzien van onschuldige partijen, goed. En daarmee ga je meteen voorbij aan het doel. Je gaat de 'logische' correctie voorbij en keurt dat goed. Waarom? Zodat een gek met een spraakgebrek er geld aan kan verdienen in de naam van een verknipt beeld van rechtvaardigheid. Maar eigenlijk om wat centjes en simpele zieltjes te winnen hoor.

En alweer een perfecte bevestiging waarom justitie best niet afhangt van mensen zoals jij. Als het in jouw kraam past dan ga je verder dan oog om oog. Arbitrair, inherent onrechtvaardig en compleet scheefgetrokken. Veel erger dan dat kan ik het niet bedenken.

Je moet het maar durven. Roepen om betere justitie maar het is 'logisch' dat mensen zich afreageren op niet betrokken partijen. Uhu... Uhu... Eerst in eigen boezem kijken. Je faalt in rechtvaardigheid op het laagste niveau, maar verwacht wel een perfect werkend overkoepelend apparaat. Wel, met jouw ingesteldheid ga je nooit tevreden kunnen zijn over justitie tenzij je zelf de arbitraire vonnissen en arresten uitdeelt. Veel plezier zou ik zeggen, het is niet zo simpel als je denkt.

Om dan toch maar op je retorische vraag te antwoorden: ja, betrokken zijn bij een dergelijke doding, is erger dan laster/eerroof/haatspraak van het kaliber waar men Acid van beticht, en wat wat mij betreft zelfs bij de haren getrokken is om het zo te noemen.
Ja maar je kan dat geen 'dergelijke doding' noemen.

De juridische kwalificatie is wat ze is: onopzettelijke doding. De vraag was of je vindt dat onopzettelijke doding een zwaarder straf verdient dan belaging en laster?

Onopzettelijke doding, niet 'dergelijke doding'...

Ik try niks again? Je vraagt waarom Justitia 2 tegenstrijdige dingen zegt. De ene zegt Justitia, de andere niet. Die beslist niks over het bekendmaken van de namen op dit moment.

Zover was ik al.

Maar justitia baseert zijn strafmaat op zaken die nog niet bekend zijn, en gaat blijkbaar uit van het "worst-case" scenario. Achteraf blijkt de hyper-corcurrentiële journalistiek voor één keer allemaal op één lijn te zitten, toevallig, maar de strafmaat blijft gewoon hetzelfde en gebaseerd op foute aannames. Dat is toch een regelrechte systeemfout bij justitie?

En ja, anoniempje kan verder met zijn leven. Maar is ondertussen wel uitgespuwd door het volk. Ik zeg er nog letterlijk bij dat ik daarmee niet zeg dat het onterecht zou zijn (ocharme hoor). Ik zeg alleen dat het wel gebeurd is. En anoniempje heeft dat allemaal gelezen, constant. Al wat terecht was en wat onterecht was, al wat over zijn daden ging en wat mensen nu van hem vinden. Oké, jij herkent hem niet op straat, dus voor jou maakt het niet veel uit. Hij weet wel wie hij is. En dat kan toch meegenomen worden? Er staat niet "we veroordelen, maar hij heeft alle straf gehad die hij verdient door uitgespuwd te zijn". Er staat "dit nemen we mee in de strafmaat".

Ah ok. Dus alleen al het lézen van wat er in de media verschijnt over zijn persoon, volledig anoniem, is ook al voldoende voor een strafvermindering? :laugh: Kijk eens aan. Leg er anders nog meer eieren onder. De mate van creativiteit bij justitie om tot strafvermindering te komen is hier werkelijk hallucinant te noemen. Maar o wee, als het volk (of de "boertjes", nietwaar) daar iets van durven zeggen.
En het niet-lezen is ook al geen optie meer natuurlijk? Neen. Justitie gaat daar, opnieuw, gewoon van uit. Misschien verkeerdelijk, misschien niet. Whatever.
Of worden de Reuzegommers verplicht om de media te lezen en te bekijken? Ik dacht het niet.

Zover was ik al.

Maar justitia baseert zijn strafmaat op zaken die nog niet bekend zijn, en gaat blijkbaar uit van het "worst-case" scenario. Achteraf blijkt de hyper-corcurrentiële journalistiek voor één keer allemaal op één lijn te zitten, toevallig, maar de strafmaat blijft gewoon hetzelfde en gebaseerd op foute aannames. Dat is toch een regelrechte systeemfout bij justitie?
Alllee... ik begrijp ondertussen waarom "niemand" je er antwoord op heeft gegeven. Er zijn duidelijk al mensen geweest die je geantwoord hebben, maar het antwoord stond je niet aan.

Nee, de rechter baseert zich op zaken die al gebeurd zijn: het mediaproces is gevoerd. De derde keer dat ik het zeg. En mogelijk op zaken die volkomen te verwachten zijn, maar zelfs daarzonder klopt het nog.

De journalistiek zit hier trouwens niet voor één keer op één lijn. Dat is een verzinsel.

De rest van je post gaat over hoe erg dat is. Aangezien je ook niet weet hoe erg het heeft meegespeeld in de strafmaat, is dat een beetje nutteloos.

Namen en feiten die wél met de zaak te maken hebben, maar die door het gerecht bewust buiten het dossier lijken gelaten te zijn. Dat is iets geheel anders.
Het staat je als slachtoffer (of familie van het slachtoffer) vrij om je burgerlijke partij te stellen tegenover de personen die het gerecht zelf niet strafrechterlijk wil veroordelen. Blijkbaar vond de familie van het slachtoffer dat niet nodig. Noch de andere partijen. Misschien hadden ze niks met de zaak te maken?

1) Justitie is op voorhand nochtans wél meegegaan in een verbod om de namen te publiceren. Op eenzijdig verzoek. Zonder verdediging. Op straffe van een dwangsom van € 10 000/dag (!) (hoeveel keer is dat de boete om iemand te laten creperen en doodgaan waar je bijstaat, te liegen over iemands gezondheidstoestand en achteraf de bewijzen te vernietigen?).

2) Mag ik dan vragen waarom vrouwe Justitia de logica hanteert om strafvermindering te geven op basis van het feit dat er al een mediaproces werd gevoerd die hen al, blijkbaar heel concreet, benadeeld zou hebben, wanneer:
  • de namen niet eens bekend waren op dat moment
  • er nog niet bekend was welke deontologische code er gehanteerd zou worden door de journalistiek in de toekomst
1) het is mogelijk om de zaak ten gronde laten komen om toch je verdediging te kunnen voeren. 't scheldt kon dus gerust de zaak ten gronde laten voeren. De kans dat ze gelijk ging krijgen acht ik laag, net omwille van de hetze tegen Reuzegom. Een dwangsom heeft ook een gans andere bedoeling dan een boete.

2. De namen waren bekend gemaakt door verschillende media. Het feit dat ze achteraf verwijderd werden, verandert daar niks aan, iemand die een beetje kan/kon googlen kon die namen héél gemakkelijk vinden. En dat de "deontologische code in de toekomst" niet gekend zou zijn, heeft iemand anders hier al duidelijk gemaakt. Een deontologische code staat vast.

Maar, geen enkele uit dat lijstje is "de man in de straat" he...
Klopt, je vroeg dan ook wat de schade aan de maatschappij was.

Maar losstaand daarvan, hebben wij als niet-betrokken partij, als "man in de straat", niet er alle baat bij dat we erop kunnen vertrouwen dat het systeem werkt? Ik snap eigenlijk oprecht niet goed wat jouw argument hier is, het lijkt alsof je zegt dat er geen maatschappelijke schade was omdat niet iedereen van de maatschappij die schade gelijk (of überhaupt) heeft ervaren.

Klopt, je vroeg dan ook wat de schade aan de maatschappij was.

Maar losstaand daarvan, hebben wij als niet-betrokken partij, als "man in de straat", niet er alle baat bij dat we erop kunnen vertrouwen dat het systeem werkt? Ik snap eigenlijk oprecht niet goed wat jouw argument hier is, het lijkt alsof je zegt dat er geen maatschappelijke schade was omdat niet iedereen van de maatschappij die schade gelijk (of überhaupt) heeft ervaren.
Omdat hier gezegd werd dat er naar de man in de straat moest geluisterd worden voor het vonnis. Terwijl de effectieve slachtoffers eigenlijk redelijk akkoord waren met het vonnis (en helemaal niet de veel strengere straffen willen die "de man in de straat" vroeg).
De man in de straat is extreem gevoelig voor populisme ("Klassenjustitie! Racisme!") En absoluut geen goede raadgever als het over justitie gaat.

Ja maar je kan dat geen 'dergelijke doding' noemen.

De juridische kwalificatie is wat ze is: onopzettelijke doding. De vraag was of je vindt dat onopzettelijke doding een zwaarder straf verdient dan belaging en laster?

Onopzettelijke doding, niet 'dergelijke doding'...

@Loser,
wel als dat de vraag is: dan denk ik nog altijd: sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me (wat ook niet helemaal waar is, maar toch) dus bij deze: ja, gewoon, ja. In welke valstrik ben ik nu gelopen?

Je kan het misschien hooguit nog hebben over de economische schade die de ouders van deze Reuzegommer via hun restaurant zijn opgelopen, maar f*ck it, niets mis met wat reputatieschade als je je zoon op die manier hebt opgevoed en in bescherming neemt.
Ze zullen er geen boterham minder voor eten.

Het is waarschijnlijk een retorische vraag, maar eigenlijk sinds de Franse Revolutie.
Ons strafwetboek volgt in grote lijnen nog steeds de Napoleontische Code Pénal.

Actie -> reactie -> consensus.
Hier zien we een duidelijke reactie en daar zal hopelijk politiek/gerechtelijk gevolg aan gegeven worden. Zonder dat er een revolutie nodig is...
Je weet dat voor een revolutie protest nodig is ipv een hansworst die zelf denkt voor rechter te spelen.

@Loser,
wel als dat de vraag is: dan denk ik nog altijd: sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me (wat ook niet helemaal waar is, maar toch) dus bij deze: ja, gewoon, ja. In welke valstrik ben ik nu gelopen?

Je kan het misschien hooguit nog hebben over de economische schade die de ouders van deze Reuzegommer via hun restaurant zijn opgelopen, maar f*ck it, niets mis met wat reputatieschade als je je zoon op die manier hebt opgevoed en in bescherming neemt.
Onopzettelijke doding impliceert dat er geen intentie was om te doden, zelfs geen intentie om slagen of verwondingen toe te brengen. Een aannemer die een steen laat vallen van zijn stelling en daarbij een passant raakt die als gevolg van die steen overlijdt. Zoiets bijvoorbeeld. Geen intentie om iemand kwaad te doen maar door jou handeling heeft iemand er het leven bij gelaten.

Daartegen staat een intentionele daad om iemand anders kwaad te berokkenen, zij het geen fysiek kwaad. Laster en eerroof dus. Het element intentioneel plaatst beiden zaken in een heel ander kader. Wat intentioneel gebeurt om schade toe te brengen mag zwaarder worden bestraft ook al lijkt het gevolg van onvrijwillige doding erger als de schade door haatberichten.

Het arrest over de Reuzegom zaak is duidelijk:

- Toebrengen schadelijke stoffen met dood als gevolg (onvrijwillige doodslag): niet bewezen (met gedetailleerde motivering waarom). Kort: de intentie dat die visolie werd toegediend om schade te berokkenen was niet bewezen.

- Schuldig verzuim: niet bewezen. Ze zijn immers naar het ziekenhuis gereden. Ze hebben dus niet nagelaten van hulp te bieden van zodra de ernst van de zaak hen duidelijk was.

- Onopzettelijke doding: bewezen met verzwarend element dat de rechter oordeelde dat er sprake was onvoorzichtigheid en gebrek aan voorzorg.

- Onterende behandeling: schuldig

- Dierenmishandeling: schuldig

Dat is wat het is. Bewijs is nog steeds een doorslaggevend element in strafzaken.

Bij de strafmaat is rekening gehouden met de media aandacht. Dat is een ander debat en kan je best kritische vragen bij stellen. Echter, ook daar moet je wel eerst de motivatie van het hof lezen.

Met je uitlating over die restauranthouders ga je wel stevig uit de bocht. Jij weet niet hoe die mensen hun zoon hebben opgevoed maar gaat er vanuit dat het niet goed is omdat hij bij Reuzegom zat. Sorry maar daar ga je wel heel kort door de bocht. Wat dan met de ouders van Dutroux, Van Temsche of whatever Pichal,..?

Ik vind clubjes als Reuzegom een bende verwaande klootzakjes maar voor een rechtbank telt dat niet. Gelukkig maar.

Laatst bewerkt:
@Loser,

Mag men dan ook uw familie aanvallen als je hier een uitspraak doet die men niet kunnen vindt? Want het zal natuurlijk wel aan de opvoeding liggen.

Alllee... ik begrijp ondertussen waarom "niemand" je er antwoord op heeft gegeven. Er zijn duidelijk al mensen geweest die je geantwoord hebben, maar het antwoord stond je niet aan.
Neen.
Nee, de rechter baseert zich op zaken die al gebeurd zijn: het mediaproces is gevoerd. De derde keer dat ik het zeg. En mogelijk op zaken die volkomen te verwachten zijn, maar zelfs daarzonder klopt het nog.
Je blijft inderdaad hetzelfde herhalen: dat er een mediaproces zou zijn gevoerd.

Maar wat ik daarop zeg, en waar jij niet op reageert is dat je helemaal niet kunt spreken over het nadelig effect van een zogezegd mediaproces op mensen, wanneer die mensen volledig anoniem blijven.

De journalistiek zit hier trouwens niet voor één keer op één lijn. Dat is een verzinsel.

Zeg eens wie er dan wél de namen gepubliceerd heeft? Zelfs bedenkelijke magazines die watertandend perfect legale zaken uit het privé-leven van een politicus open en bloot in hun boekjes gooien omdat het uiteraard een grote bron van clicks en inkomsten is, zijn hier plots heiliger dan de paus voor officieel veroordeelden "want je zou maar eens iemands verdere carrière-plannen kunnen beschadigen, the horror!".

Bizar vind ik dat.

De rest van je post gaat over hoe erg dat is. Aangezien je ook niet weet hoe erg het heeft meegespeeld in de strafmaat, is dat een beetje nutteloos.

Het werd opgeworpen door justitie als verzachtende omstandigheid om minder straf uit te spreken. In welke mate weet ik inderdaad niet, maar dat is verder ook irrelevant.
Namelijk; het feit dat een compleet onzinnig argument überhaupt heeft meegespeeld in de bepaling van de strafmaat is gewoon schandalig.

niets mis met wat reputatieschade als je je zoon op die manier hebt opgevoed en in bescherming neemt.
Tijd om je post weer wat te verduidelijken.

Niks mis met wat cyberbullying als je je zoon hebt opgevoed op een manier waar KoC totaal geen weet van heeft, maar die geleid heeft tot een karakter die moreel verwerpelijk is maar juridisch niks mis doet en je daar de zoon ook op de meest wettelijk correcte manier voor verdedigt in plaats van te pesten op internet.

Ik verschiet ervan dat er tientallen jongeren waren om Acid te steunen. Het staat natuurlijk iedereen vrij om dat al dan niet te doen. Al vraag ik mij wel af met welke kennis (en eigen mening) ze daar waren. Ik maak mij persoonlijk zorgen over het hele populisme of influisme, uitspraken als “Hij is een idool” of ”Ik steun hem volledig" e.d. boezemden mij eerlijk gezegd meer angst in dan wat dan ook. Net of we niet meer zelfstandig en kritisch kunnen denken.

PS. Heeft meneer Acid ook iets gezegd over tanden uitslaan?

Met je uitlating over die restauranthouders ga je wel stevig uit de bocht. Jij weet niet hoe die mensen hun zoon hebben opgevoed maar gaat er vanuit dat het niet goed is omdat hij bij Reuzegom zat. Sorry maar daar ga je wel heel kort door de bocht. Wat dan met de ouders van Dutroux, Van Temsche of whatever Pichal,..?
Hij zei wel niet dat lidmaatschap van Reuzegom automatisch slechte opvoeding betekende dus dat is niet helemaal correct. Dat zou ook straf zijn aangezien het slachtoffer letterlijk lid wilde worden van Reuzegom en derhalve dan ook vanalle erge zaken zou verdienen.

Maar het is sowieso een verwerpelijke uitspraak aangezien de zoon niet eens aanwezig was op de doop en dus zelfs niet terecht stond.

Echter, door Acid zijn gekraai denken mensen dat nu wel. En dan zullen mensen zeggen dat de uitbaters "dat verdienden door hun zoon zo slecht op te voeden". Een perfect voorbeeld welke schade Acid heeft aangericht met zijn debiel gezwets, heel duidelijk geïllustreerd in deze thread.

Ik vind het over de hele lijn absolute rioolgedachten. Van die Reuzegommers indertijd, tot Acid, tot de absolute gekken die zich openlijk gerechtvaardigd voelen als rechter, jury én beul. In heel dit zaakje is dé grote grap dat de gecontesteerde uitspraak misschien het enige ietwat nobele is, samen met de gracieuze houding van de familie van het slachtoffer. Ordinaire oproeping tot disproportionele wraak, onder het mom van rechtvaardigheid. Daar schiet je nu eens helemaal niets mee op.

Je bent dan zelfs niet meer bezig over eventuele gebreken in het systeem. Je bent gewoon schade aan onschuldige mensen aan het verantwoorden voor je eigen gedachtegoed. Hoe kan je daar de inherente gebreken niet in zien? Mensen zijn bereid om alle basisrechten en veiligheden in een systeem te miskennen en onder te pissen om zichzelf eventjes beter te voelen. Want dan worden die fils à papas lekker gestraft hehe!

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan