Neenee, jìj bedenkt plots een andere definitie van anonimiteit omdat je "vraag" naar de spreidstand (eigenlijk een vooringenomen standpunt) anders ineenzakt. Lees eens iets na over de journalistieke deontologie, en dan zie je dat daar "onze" definitie van anonimiteit gehanteerd wordt. Of de wet op anonimiteit van getuigen. Of de wet op anonimiteit van donors. Of...
Er kan zeker al een publiek proces zijn terwijl de rechtbank er toch alles aan doet om die namen zo veel mogelijk verborgen te houden. Het publieke proces zal beperkter zijn daardoor, en maar goed ook. En dan kan daar gepast rekening mee gehouden worden: groot publiek proces, veel invloed op de uitspraak. Kleintje, weinig.
Ok, dus jij redeneert dat hier slechts weinig rekening werd gehouden met het publiek proces. De straf van € 250 zou dus met volledige anonimiteit misschien wel de volle € 300 geweest zijn.
Dat is ongeveer het boetebedrag die ik krijg omdat er in gans mijn verbouwing 1 ventilatieroostertje ontbreekt omdat de vorige eigenaar dit niet had opgemerkt, ik deze erfzonde heb overgeërfd van de vorige eigenaar en nu dus de schandalige misdaad bega dat er in één ruimte (waar ik quasi nooit verlijf) te weinig verse lucht wordt binnengetrokken in mijn eigen huis op mijn eigen grond.
Om maar te zeggen: hoe zou het komen dat mensen onze justitie beschouwen als een totale aberratie?
Wanneer die namen volledig publiek zouden zijn en in het collectief geheugen zouden zitten, zou die schade van een écht "publiek proces" heel fel kunnen oplopen. Dan spreken we over imagoschade, spreken we over minder kansen op de arbeidsmarkt, enzovoort. Dat er dan sprake zou zijn van iets forsere reducties van de uitgesproken straffen? Bon, min of meer akkoord.
Maar zoals het nu gelopen is, dat is toch om te lachen? Met een vergrootglas zoeken naar een verzachtende omstandigheid, die verzachtende omstandigheid dan zodanig opblazen tot idiote proporties zoals dit proces "een publiek proces" noemen die hen zogezegd zo verschrikkelijk veel schade heeft berokkend, om er daarna een strafreductie tegen te smijten alsof hun leven voorbij is. Cry me a river.