Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Dan maak je beroep op het recht om vergeten te worden door google en laat je je naam schrappen uit de indexen. Voila, je kan weer ongestoord door met je leven.
Oei, ik denk niet dat Google je gebeden gaat verhoren.
En het (Europese!) recht om vergeten te worden is niet het recht om te verdwijnen uit de geheugens van mensen en maakt geen gedane schade ongedaan. Opnieuw: hoe groot die schade is, daar spreek ik me niet over uit. Maar ontkennen dat ze er is, is ook fout.

@JPV @Loser
Ik had het inderdaad verkeerd op.
https://www.politie.be/5427/
De bedrijven achter zoekmachines zijn meestal heel toegeeflijk, maar ze kunnen wel weigeren om dit te doen als de reden voor uw aanvraag niet overtuigend genoeg of niet geldig is.
Indien de informatie echter in het belang is van het grote publiek, zoals een strafrechtelijke veroordeling of fraude, heeft de zoekmachine het recht om niet in te gaan op de aanvraag, ...

It's in

YouTuber Acid (24), ofwel Nathan Vandergunst, is veroordeeld tot drie maanden cel met uitstel en 800 euro boete voor de video waarin hij de namen van Reuzegommers bekendmaakte. Dat heeft de correctionele rechtbank in Brugge zonet beslist.
Aan de burgerlijke partij moet de beklaagde een voorlopige schadevergoeding van 20.000 euro betalen.

Laatst bewerkt:
Ach, hij zal er geen boterham minder om moeten eten. Zijn fans zullen wel een inzamelingsactie houden waardoor hij zelfs meer dan 20K zal overhouden...
Maar godgeklaagd dit. Allerminst een fan van Acid, maar dit toont nog maar eens aan dat er een gigantische kloof is.

Ach, hij zal er geen boterham minder om moeten eten. Zijn fans zullen wel een inzamelingsactie houden waardoor hij zelfs meer dan 20K zal overhouden...
Dat is toch volledig irrelevant?
Maar godgeklaagd dit. Allerminst een fan van Acid, maar dit toont nog maar eens aan dat er een gigantische kloof is.
Inderdaad, de reuzegommers zelf kregen een boete van de helft (400 euro). De totale schadevergoeding die zij moeten betalen, aan de vader en de broer, was 15.000 + 8000 euro. Dit slaat nergens op.

Told you so, dat Reuzegommers ten allen tijde beschermd zouden worden. Quod erat demonstrandum. Een beetje Latijn gebruiken, dat hebben juristen graag want dan lijkt het altijd alsof je gelijk hebt en stel je jezelf boven de rest.

Justitie, wat een grap in dit land. Compleet belachelijk. Schandalig zelfs. Hun ouders zijn gewoon te invloedrijk. Politici doen eraan mee, de media doen eraan mee en ook justitie doet hier voor de tweede keer een knieval voor dit elitair uitschot. Too big to fail. Too important to fail.

En ondertussen zie je aan de lopende band verdachten (dus geen veroordeelden) van pedoseksuele aanklachten (dus nog gevoeliger bij de bevolking) in de media verschijnen met hun beroep, hun initialen en hun woonplaats. -> Nothing to see here.
Maar wel pagina's-lange uitleg hoe wij, het gepeupel, niet begrijpen dat dat toch een heel andere situatie is en bla bla bla.

Degoutant.

Nog een leuk weetje:
- Justitie heeft zich in allerlei bochten moeten wringen om ervoor te zorgen dat Reuzegommers geen strafblad krijgen
- Acid? -> Strafblad.

Een duidelijk signaal: aan de elite raakt men niet.

Laatst stond er in de krant ene die opgepakt was in de Versuz met 30 valse briefkes van 50. Bij zijn thuis lagen er nog eens 200.
Opschorting van straf om zijn droom als politie-agent niet te moeten opgeven (blanco strafblad). :rofl:

Dus tis niet alleen de elite dat men beschermt. Heel dat systeem is rot tot het bot.

Laatst bewerkt:
Voor mij is het natuurlijk wel een evidentie dat personen die niet betrokken zijn bij de betreffende studentendoop niet genoemd moeten worden in één adem met het krapuul dat hier wel verantwoordelijkheid in draagt.

Doe je dat wel, dan breng je schade aan. Schade die je moet vergoeden en waarvoor je gestraft kan worden.

Wat niet weg neemt dat de initiële bestraffing van de reuzegommers natuurlijk belachelijk was.

Laatst stond er in de krant ene die opgepakt was in de Versuz met 30 valse briefkes van 50. Bij zijn thuis lagen er nog eens 200.
Opschorting van straf om zijn droom als politie-agent niet te moeten opgeven (blanco strafblad). :rofl:

Dus tis niet alleen de elite dat men beschermt. Heel dat systeem is rot tot het bot.

Akkoord dat het verder gaat dan alleen het beschermen van de elite hoor. (En oh, wat haat ik het om te moeten klinken als een conspiracy-theorist maar hier ligt het er gewoon te vingerdik op)

Zo komen er ook instructies van bovenaf dat de gevangenissen niet te vol mogen lopen, want extra gevangenissen bouwen past niet zo goed in de begroting. Gisteren nog op het nieuws: een man uit Leuven die minstens 5 zware, bewezen geweldfeiten op zijn conto had staan door het willekeuring uitkiezen van passanten op straat, die helemaal verrot te slaan, tot en met gebroken oogkassen, schedelbreuken, etc. Genoeg om levenslang paranoïa over straat te lopen. Justitie had zoiets van: "Oei, dat is niet flink van die jongen. Hier een taakstrafje, dat zal hem leren."

Je zou voor minder het recht in eigen handen nemen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er niet noodzakelijk iets mis hoeft te zijn met deze strafmaat, alleen maakt het heel erg duidelijk dat de strafmaat voor feiten die een groot deel van de maatschappij aanzienlijk zwaarder inschat veel te laag ligt.

Nathan Vandergunst, bij naam genoemd.

Mag de naam van het reuzengom crapuul ondertussen gepost worden of dat nog altijd off limits?
Waarom zou iemand die zichzelf bij naam noemt, zelf in de media komt en zelf geen enkele poging doet om anoniem te blijven niét bij naam mogen genoemd worden? Na de veroordeling de naam plots niet meer gebruiken, zou een beetje de omgekeerde wereld zijn.

En ja, de namen van veroordeelde Reuzegommers mogen gepubliceerd worden zoals andere namen van veroordeelden gepubliceerd mogen worden. Wat dus niet is "zonder reden" of "om wraak te kunnen laten nemen". Dat gebeurt in een vrij land bij niemand, dus ook niet bij hen. Als je bedoelt "op het forum", dan zijn de regels daarover meer dan duidelijk gemaakt.

Toch het beste bewijs van klassejustitie. Een betere straf had hij niet kunnen wensen.
Waarbij de goed verdienende Acid met een dure advocaat hier... de lagere klasse is??

onopzettelijke doding is dus goedkoper en minder erg dan fel doen op het internet
Onopzettelijke doding is onopzettelijk. Dit was opzettelijk. Beetje simpel om dit te minimaliseren tot "fel doen op het internet", want dat was de aanklacht niet. Als je straffe vergelijkingen wilt maken, zou ik ze wel maken op basis van de werkelijkheid.

Onopzettelijke doding is met een lagere geldboete bestraft dan opzettelijke elektronische belaging, laster en eerroof van onschuldige mensen (ja, onschuldig tot het tegendeel bewezen is) uit geldgewin.

Acid moet dus 20.000 euro schadevergoeding betalen aan die restauranthouders. Dit terwijl vader Dia 15.000 euro kreeg en de broer 8000 euro? Vooral dit stuit me toch wel tegen de borst. Hier lijkt me toch alle proportie zoek?

Terug
Bovenaan