hier ook onlangs begonnen aan traject. Gesprek met psycholoog, gesprek met huisarts, ik heb in elk geval talloze symptomen.
Mijn huisarts omschreef het mooi als: de meeste mensen hebben twee standen, of ze zijn met iets bezig, of ze zijn aan het rusten. Bij u is het een flipperkast die continu tussen de twee is. Traject kost hier ook meer dan 1000 euro.
Het resultaat is er ook naar: hypergeïnteresseerd geraken in vanalles en nog wat, aan sneltempo kennis absorberen over dat onderwerp, ten koste van slaap en eten als het moet, maar dan ook wel weer interesse verliezen. Een leven lang maskeren en ultra kritisch zijn voor mezelf. Wanneer alles op orde lijkt te zijn in mijn leven word ik wantrouwig en zal ik eerder denken van 'wat ben ik deze keer weer uit het oog verloren dat sebiet in mijn gezicht gaat ontploffen'. Kan heel slecht tijd inschatten. Ik heb best wel wat verwezenlijkt in het leven, maar eigenlijk voelt niks verdiend aan omdat ik weet dat het allemaal op last minute adrenaline gebouwd is.
Het heeft ook wel veel goede kanten. Ik improviseer heel gemakkelijk, ik pas mij gemakkelijk aan aan veranderende omstandigheden, ik ben heel empathisch (wat op zich ook niet altijd gemakkelijk is want ik voel de kleinste schommelingen in iemand's humeur), ik durf veel... Ben ook wel blij dat ik tot mijn 40e heb ge raw-dogged zonder medicatie of wat dan ook ondanks de vele tegenslagen en moeilijkheden waar ik mezelf en soms ook mijn omgeving mee heb opgezadeld.
Het lastigste vind ik:
- ik heb weinig object permanentie. Als dingen niet in mijn zicht liggen, vergeet ik dat ze bestaan. Dat geldt soms ook voor mensen. Ik vergeet verjaardagen, data, en ik moet er op letten dat ik ook mensen niet uit het oog verlies.
- ik mis intrinsieke motivatie. Wanneer het nieuw/uitdagend/spannend is of wanneer we seconden verwijderd zijn van totale instorting dan kan ik alles, maar simpele repetitieve taken zijn heel moeilijk.
- ik ben een 80% man. Voor afwerking en details krijg ik mezelf heel moeilijk gemotiveerd.
- opruimen na het klussen, een tas uitladen na een vakantie, of in het algemeen kleine hoopjes werk overal deponeren die voor later zijn. Typisch voorbeeld is dingen op de trap leggen en er dan weken lang overheen stappen in plaats van dat direct mee te nemen en bv in het wasmachine te smijten.
- ik ben super inconsistent. Een regelmatig leven zal vermoedelijk nooit aan mij besteed zijn.
- doordat ik in zo veel zaken geïnteresseerd ben, ben ik wel zo'n jack of all trades/master of none type
Waar ik momenteel het meest op bots is de dagen dat ik gewoon alleen thuis ben, zonder dochter en zonder externe druk, dat ik dan eigenlijk niks voor elkaar krijg. Dat zijn dan de dagen dat ik eindelijk de finishing touches zou willen leggen aan een meubel dat ik voor 80% heb gebouwd in een periode van manie en hyperfocus. Op zo'n dagen zou ik heel graag eens rilatine willen pakken zodat ik gewoon in gang schiet om dingen echt af te maken in plaats van overal nieuwe werven op te starten zonder de oude af te werken. Daardoor ga ik laat op de dag - weer gedreven door schuldgevoel - pas aan de slag, lig ik weer laat in bed, en heb ik nooit uit mijn dag gehaald wat ik er uit wilde halen, ook al omdat er standaard ook wel een groot verschil is tussen wat ik aanvankelijk ging doen en wat ik uiteindelijk gedaan heb op een dag