advies pc 2000€ tot 2300€

Zeuske

New member
Crowdfunder FE
Beste,

Ik heb een nieuwe pc laten samenstellen om te gamen en videobewerking te doen(ik heb een 27inc 4K scherm. Is dit een goede deal?

Antec AX20- TG/RGB/USB3.0/Midi/ATX

Antec 850W NE850G M EC 80+ Gold Full Modular ATX

ASUS 1700 PRIME B760-PLUS D4 - DDR4/3xM.2/DP/HDMI/VGA/ATX

SODIMM 16GB DDR4/3200 CL20 (2x 8GB) Kingston FURY

1700 Intel Core i7-13700K 125W / C16T24 / 5,4GHz / Tray

1TB M.2 PCIe NVMe Kingston FURY Renegade 7300/6000

4070 MSI RTX Ventus 2X E OC 12GB/3xDP/HDMI

Windows 11 64B

Volledig geinstalleerd en geconfigureerd -> gebruiksklaar

Moederbord vind ik een beetje een rare keuze.

Is proccessor geen heethoofd?

Prijs 1999 euro

of is dit beter?

Bedankt voor u antwoord

Zijn beide vrij dure PC's. Is normaal met pre-builts.

Die eerste is veel geld voor een oudere generatie CPU, mobo en GPU. Zeker met DDR4 en ook maar 16GB voor video bewerking is al helemaal raar.
Plus de kwaliteit van de case en voeding zijn ook ondermaats.

Zou dan eerder zoiets aanraden voor jouw eisen. Die bovenstaande PC's zijn vooral gefocust op gaming. Kan altijd wat aanpassingen doen als je iets goedkoper wil gaan.

Die 4070Ti Super is beter geschikt voor 4K gaming dan die 4070. Met een 4070 zal dat zeker ook wel lukken, maar aan minder fps.

Megekko assembleert geen PC's. Moest je dat zelf niet kunnen, wil ik dat gerust wel doen, heb dat al vaak gedaan voor forumleden. Indien je meer info wenst mag je altijd een pm sturen.

Als je veel met H264 / H265 werkt is Intel wel beter dan AMD door de iGPU die daarvoor ingebouwde decoders heeft, verder is de 14700k soms trager dan de 13700k, beetje afhankelijk van de programma's die je gebruikt, maar die is ook goedkoper dus dan zou je dat moeten voelen.

Ik ben het eens met @Ascari dat die case en voeding een upgrade waard zijn.

Als je veel met H264 / H265 werkt is Intel wel beter dan AMD door de iGPU die daarvoor ingebouwde decoders heeft, verder is de 14700k soms trager dan de 13700k, beetje afhankelijk van de programma's die je gebruikt, maar die is ook goedkoper dus dan zou je dat moeten voelen.

Ik ben het eens met @Ascari dat die case en voeding een upgrade waard zijn.
In sommige gevallen is de 7900X beter in productiviteit (single core en multi core performance liggen serieus dicht tegen elkaar) dan de 13700K en scheelt hooguit €20 in prijs. Zou het dood socket 1700 platform niet meer kiezen, imho.
AM5 ga je nog wel even kunnen gebruiken.

Zijn beide vrij dure PC's. Is normaal met pre-builts.

Die eerste is veel geld voor een oudere generatie CPU, mobo en GPU. Zeker met DDR4 en ook maar 16GB voor video bewerking is al helemaal raar.
Plus de kwaliteit van de case en voeding zijn ook ondermaats.

Zou dan eerder zoiets aanraden voor jouw eisen. Die bovenstaande PC's zijn vooral gefocust op gaming. Kan altijd wat aanpassingen doen als je iets goedkoper wil gaan.

Die 4070Ti Super is beter geschikt voor 4K gaming dan die 4070. Met een 4070 zal dat zeker ook wel lukken, maar aan minder fps.

Megekko assembleert geen PC's. Moest je dat zelf niet kunnen, wil ik dat gerust wel doen, heb dat al vaak gedaan voor forumleden. Indien je meer info wenst mag je altijd een pm sturen.
Bedankt voor het aanbod.

Maar echt waterkoeling? niet zoeen fan van.

EN mijn voorkeur gaat uit naar Intel... Maar ik weet dat ze nieuwe processor gaan maken met nieuwe socket... dus ben ik beter dak wacht op de nieuwe socket? Of moet ik toch mijn principes laten gaan?

Hebben die cpu van intel nog problemen? 14th?

Laatst bewerkt:
Er is al een nieuwe Intel socket, LGA 1851. De Core Ultra processoren passen daar in: 245k, 265k en 285k.
Ze zijn zuiniger dan de 14th en 13th gen intel, maar ze zijn niet over heel de lijn beter. In productiviteit meestal wel, maar voor games zijn ze vaak slechter dan de 14th gen en al helemaal in vergelijking met AMD.

Ik was van plan mijn tijdelijke 14th gen i5 te vervangen door een 285k of 265k maar ik ben het nog even aan het afwachten tot ze wat stabieler zijn (if at all) want ze lijken wat snel gelaunched met een aantal kinderziektes. Voor een 14700k kan je toch best wel voor een 360mm AIO gaan, voor een AM5 of 14600k kom je toe met een grote dual tower. Voor een 265k ook, voor een 285k weer net niet.

@Ascari de pure performance bij AMD is zeker per Watt bekeken beter tijdens het uitrenderen en zo, maar de ervaring tijdens video editing in een NLE is vaak beter doordat de iGPU's native H264 en H265k transcoders hebben waardoor je veel vlotter werkt dan met een AMD cpu. Ik merk dat verschil toch...

Bedankt voor het aanbod.

Maar echt waterkoeling? niet zoeen fan fan.

EN mijn voorkeur gaat uit naar Intel... Maar ik weet dat ze nieuwe processor gaan maken met nieuwe socket... dus ben ik beter dak wacht op de nieuwe socket? Of moet ik toch mijn principes laten gaan?

Hebben die cpu van intel nog problemen? 14th?
Is een closed loop waterkoeling. Kan niets aan gebeuren. Heb al veel PC's gebouwd met zo'n waterkoeling en nooit problemen gehad. De koeler kan altijd aangepast worden naar een luchtkoeler.

Intel socket 1851 is eigenlijk niet echt een goede zet om te kiezen voor de moment. Prestaties liggen lager dan hun tegenhangers van 14de gen. Qua verbruik ligt dat dan wel wat lager t.o.v. 14de gen.

Naar mijn weten zijn de problemen met 13de en 14de gen opgelost met de laatste BIOS update dat fabrikanten hebben uitgebracht.

Heb nog een paar builds gemaakt gebaseerd op Intel met socket 1851 en 1700. Socket 1851 is voor de moment wel een goeie €100 duurder omdat er nog geen B-reeks moederborden zijn. Dus enkel Z890's.

Beide prestaties liggen dicht bij elkaar, m.u.v. die Ultra 265K die wel een pak minder verbruikt. En nog wel wat kinderziektes kan geven.

@Ascari de pure performance bij AMD is zeker per Watt bekeken beter tijdens het uitrenderen en zo, maar de ervaring tijdens video editing in een NLE is vaak beter doordat de iGPU's native H264 en H265k transcoders hebben waardoor je veel vlotter werkt dan met een AMD cpu. Ik merk dat verschil toch...

In de meeste use cases zal er inderdaad wel een merkbaar verschil zijn tussen AMD en Intel. Bij de Adobe Suite bvb. zijn er amper nog verschillen qua prestaties t.o.v. Intel met AMD.

Laatst bewerkt:
ben eerder geneigd om het 2de te nemen...

Zal er nog eens over nadenken wat ik ermee ga doen. Zou echt einde van jaar zijn als mijn eindejaarspremie eris

Bedankt voor de info e

Maar met die 4070 of 4070Ti zal die toch de rendering / decodering / codering voor zijn rekening nemen. De CPU speelt specifiek daarvoor minder rol, dacht ik.

@Zeuske is het de bedoeling om HD video materiaal in H264 te editen, of 4K in H265 @150 mbps. Dat maakt echt wel een wereld van verschil. Voor HD H.264 voldoet zowat elke treffelijke PC die je vandaag kunt kopen. Voor 4k H265 heb je redelijk wat meer nodig. Als je richting 4k H265 gaat, zou ik mss opteren om je ram te verdubbelen naar 64GB. Zelfs voor HD zou ik voor 32 gaan, en niet 16GB zoals in het originele voorstel... editing is ram hongerig.
Ik doe 4k editing op een 3950X (16 core cpu) met een 3080Ti grafische kaart, 1x 38" breedbeeld monitor en 2x 32" 4k monitoren... en dat werkt.

Over gaming ga ik mij niet uitspreken, wegens te weinig kennis daarover.

Ok, die bitrate valt nog enigszins mee… GoPro 7 doet 4K in H.265 (HEVC) aan max 78 mbps bitrate voor 50p. De voorgestelde configs zouden dat moeten kunnen trekken. Zelfs als je machine het niet vlot trekt, kun je altijd transcoderen naar ProRes of DNxHD die weliswaar veel grotere files zullen zijn, maar veel makkelijker te editen. Maar da’s natuurlijk wel steeds een omweg… en je hebt diskspace nodig. Of met (automatische) proxies zoals @Zephyr zei.

Met welk programma doe je je videomontages? Adobe Première, of Davinci Resolve, of ….?

Da's HEVC 4.2.0 zeker? Daar heb je ook transcoding voor in de GPU, bij Resolve wel alleen als je Studio hebt. Voor 4.2.2. heb je dat niet, maar dat hebben Intel cpu's intern.

Ik zou amd nemen. Is veel zuiniger in gebruik. In januari komen ze met de 9900x en 9950x processors. Dat in combinatie met relatief goedkoop mobo dat je later nog voor zen6 kan gebruiken/upgraden..

Case lian li lancool216 nemen. Goedkoper en beste case die ik ooit gehad heb. Mooie lichteffecten ook.

Gpu volgende maand komen de rtx5000 series. Ik zou uitkijken naar deals voor tweedehands rtx4000. 4080 supers etc.

@Chizm Dat is dus relatief he.

Een AMD systeem is under load inderdaad zuiniger dan Intel Core Ultra S, en al zeker tov van 14th gen MAAR, idle zijn die Intel chips aanzienlijk zuiniger.

Ik weet niet hoe jullie jullie systemen gebruiken maar bij mij is dat 95% idle/light load (bureauwerk, foto- en videoediting en maar af en toe een stukje uitrenderen of de occasionele game aan zware of middelmatige load. Ik meet mijn verbruik en mijn 14th gen Intel systeem verbruikt gevoelig minder stroom dan mijn 5900x systeem daarvoor, vooral in idle. Naar mijn gevoel wordt het efficiency voordeel van AMD wat fout voorgesteld.

Dat is relatief weer he. Zie charts van techpowerup. Liever in idle een iets hoger verbruik dan in gaming/rendering een verbruik dat x2 of x3 is. Trouwens imo als je veel idlet, zet hem dan gwn af.

gewoon bureauwerk = idle op vlak van stroomverbruik. Zelfs als je zit te editen is renderen maar een klein stukje van de workload.

Uit nieuwsgierigheid heb ik hier mijn verbruik even opgemeten. Config is AMD 3950X + Nvidia 3080Ti + 3 HD's + 2 SSD's. Er hangen enkele scherm aan, waarbij twee gebruikt werden tijdens de test (aan/uit van de schermen was ongeveer 100 Watt verschil). Onderstaand verbruik is zonder de 100w voor de schermen, puur "de bak".

Idle (= wat browsen, editen, powerpointje maken,... ): tussen de 115 en 148 Watt, meestal rond de 125W wat mij zeer behoorlijk lijkt voor deze config.
Uitrendering video : 250 tot 300 Watt

Ik denk dat als een modern systeem 500-600W verbruikt tijdens gaming dat het al veel is.
Buiten wanneer ge echt ultra high end gaat zoals een RTX 4090 moet je nooit meer dan 850W steken.

Terug
Bovenaan