AFCON

Daarnaast nam de CAF ook besluiten over nevenincidenten. Zo kreeg speler Ismaël Saibari een aangepaste schorsing van twee wedstrijden (waarvan één voorwaardelijk), werden boetes voor Marokko deels verlaagd bij incidenten met ballenjongens en lasers,

😂

Objectief gezien kan ik het wel snappen. Als je een penalty tegenkrijgt kunnen we moeilijk toelaten dat je een kwartiertje in de kleedkamer gaat hangen. Niet bevorderlijk voor de concentratie van de penaltynemer zoiets. Dat wil niet zeggen dat je de belachelijkste panenka moet missen uiteraard :tongue: En moesten we dat toelaten, dan zou MCI daarnet met 10 rond het uur ook even naar binnen kunnen gaan om wat te rusten, om dan verder te komen spelen. Zo werkt het niet.
De ref had toen de Senegalezen zelf het terrein verlieten direct hun kapitein moeten aanmanen om verder te spelen, en bij weigering gewoon direct moeten affluiten en boeken toe.

De CAF of FIFA had op het moment van de wedstrijd zelf moeten ingrijpen! Nu is dat toch te laat IMO.
Senegal heeft op het veld gewonnen, Marokko op papier. Dat is voor mij wel een verschil.

Maar wat met al diegene dat hadden gegokt? Hopelijk hebben die hun lotje bijgehouden :biglaugh:

Dus de ploeg die heel de wedstrijd (of wat daarvoor moest doorgaan) onsportief gedrag, ronduit zwakke arbitrage en allerlei andere dingen die niks met voetbal te maken hebben, heeft moeten ondergaan wordt hun titel afgenomen. Terwijl enkele berber heethoofden strafvermindering krijgen voor hun debiel gedrag op en naast het veld. Het enige wat we nu nog nodig hebben is zo een Gilles Mbiye-beya die ons allemaal probeert te overtuigen dat de Africa Cup een "serieuze" competitie is die niet moet onderdoen voor andere voetbaltornooien. De Africa Cup is voor voetbal wat WWF voor worstelen is. Entertainend? Jazeker. Ook maar iets met sport te te maken? Zeer zeker niet.

Laten we eerlijk zijn: nergens is de grens tussen een wereldgoal en een compleet "wat gebeurt hier nu weer?"-moment dunner dan op de AFCON.

Waarom wij Vlamingen moeten kijken (behalve voor het entertainment):
- Zotte uitslagen, niets is zeker!

Mijn prono: Marokko gaat boven zichzelf uitstijgen, maar ultiem de finale verliezen tegen een compleet random land.
Mijn intro zat er wel boenk op. Tot deze board beslissing :LOL:

Compleet irrelevante uitspraak, toch? Alsof iemand van Senegal nu ineens geen fenomenale herinneringen meer gaat hebben aan het volksfeest daar. En alsof ze bij Marokko nu ineens 'blij' gaan zijn. Brahim Diaz gaat misschien iets beter slapen 's nachts vanaf nu, maar al die slapeloze nachten zijn niet ineens vergeten lijkt me.

De scheidsrechter heeft die match officieel laten voortgaan en nadien beëindigd nadat de spelers van Senegal 15' binnenzaten.
Deze ommekeer houdt juridisch toch nooit stand moest Senegal bv naar het TAS gaan?

Senegal stapt naar verluid ook naar het TAS (niet onlogisch), dus zien wat zij daar vangen... Ik acht de kans toch ook wel groot dat het TAS dat gaat terugdraaien.

Los van hoe Marokko heeft gespeeld en of ze in het tornooi zijn bevoordeeld geweest, maar voor zowel die afgekeurde goal als de penalty is toch iets te zeggen?

Bij die afgekeurde goal floot de scheidsrechter ook al voor de bal binnen ging. En die penalty vind ik toch ook een duidelijke trekfout.

Enfin, heb nu wel niet die ganse wedstrijd gezien, maar die 2 fases zijn toch geen reden om van het veld te stappen en de wedstrijd te gaan boycotten? En ja, dan heeft dat toch een gigantische impact op de rest van de wedstrijd en het nemen van die penalty. Dus ik kan Marokko hier echt wel begrijpen.

Is natuurlijk idioot dat het zo lang heeft geduurd, maar ik zou me als land ook echt wel bestolen voelen eerlijk gezegd.

Feit blijft dat er op het moment zelf ingegrepen moest worden. Marokko had zeker recht op klagen, maar doordat de scheidsrechter besliste dat doorspelen mogelijk was, is Senegal nu evengoed bestolen.

Ja, klopt. Had de ref direct afgefloten had Senegal niets te zeggen. Maar hij heeft laten doorspelen, en dan is er regel 5.2
Wordt ongetijfeld vervolgd!

Bron

<<
However, Law 5 of the International Football Association Board (IFAB), which sets the rules for the game globally, gives “full authority” to referees to determine what happens in a match.

“The decisions of the referee regarding facts connected with play, including whether or not a goal is scored and the result of the match, are final. The decisions of the referee, and all other match officials, must always be respected,” according to Law 5.2.>>

De reactie van de Senegalese spelers is wel goe: "Je wilt de trofee terug? Komt hem halen! Goe zot!" :laugh:

Feit blijft dat er op het moment zelf ingegrepen moest worden. Marokko had zeker recht op klagen, maar doordat de scheidsrechter besliste dat doorspelen mogelijk was, is Senegal nu evengoed bestolen.

Ja akkoord hoor, alleen voelt het voor mij wrang aan dat de ploeg die zomaar van het veld stapt uiteindelijk wint. Als elke ploeg dat begint te doen nadat ze het niet eens zijn met een beslissing sta je ook nergens in het voetbal.

Ze stappen van het veld, hebben zo een gigantische invloed op die penalty en het verdere verloop van de wedstrijd, ze zouden dan eigenlijk meteen een forfait moeten hebben gekregen maar ze worden uiteindelijk wel beloond omdat de scheidsrechter dat nagelaten heeft. Dat voelt toch echt heel onrechtvaardig imo.

Ja akkoord hoor, alleen voelt het voor mij wrang aan dat de ploeg die zomaar van het veld stapt uiteindelijk wint. Als elke ploeg dat begint te doen nadat ze het niet eens zijn met een beslissing sta je ook nergens in het voetbal.

Ze stappen van het veld, hebben zo een gigantische invloed op die penalty en het verdere verloop van de wedstrijd, ze zouden dan eigenlijk meteen een forfait moeten hebben gekregen maar ze worden uiteindelijk wel beloond omdat de scheidsrechter dat nagelaten heeft. Dat voelt toch echt heel onrechtvaardig imo.
De scheidsrechter heeft een sleutelrol gehad in deze match. Geen idee wie dat was eigl. Mss wel het grootste gebrek aan de Afcon, geen deftige scheidsrechters.

Komaan zeg, overdrijf anders een pak. Alsof dat van het veld stappen een invloed had op het feit dat die ket een panenka ging trappen. Dat was met voorbedachte rade: kijk eens wat een baas ik ben om zo de trofee te winnen voor mijn land. Zonder dat oponthoud ginf die evengoed een panenka getrapt hebben. Als de keeper goed gokt maakt het niet uit of het een goeie panenka is of een slechte, een keeper die blijft staan pakt elke panenka.

Lol, hopelijk hebben ze bij Marokko even hun pleziertjes nu, want dit gaat totaal geen steek houden bij het TAS hoor.

Komaan zeg, overdrijf anders een pak. Alsof dat van het veld stappen een invloed had op het feit dat die ket een panenka ging trappen. Dat was met voorbedachte rade: kijk eens wat een baas ik ben om zo de trofee te winnen voor mijn land. Zonder dat oponthoud ginf die evengoed een panenka getrapt hebben. Als de keeper goed gokt maakt het niet uit of het een goeie panenka is of een slechte, een keeper die blijft staan pakt elke panenka.
Dus je moet een allesbeslissende penalty trappen in de blessuretijd van de finale van de Afrika cup die u quasi gegarandeerd de titel oplevert, maar ge moet daar 10/15 minuten voor wachten onder die hectische en ongeziene omstandigheden, en gij denkt dat zoiets mentaal geen enkele invloed heeft? :unsure:

Senegal had een afgekeurde goal voor een fout die er totaal geen was, en die penalty voor Marokko was ook wel héél licht. Senegal was dik benadeeld maar ja daar mag je uiteraard niet het veld voor verlaten.

Los daarvan had de scheidsrechter de match al lang moeten stilleggen toen al die Marokkanen voor die keeper zijn handdoek aan het vechten waren. Geef Marokko daar dan achteraf ook maar een forfait voor en geef de trofee aan Nigeria die 3e waren.

Terug
Bovenaan