Aircohaat

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen: zeer warme dagen, artikels in de krant over hoe je het koel kan houden door gordijnen en rolluiken te gebruiken, bevroren flesjes water in je bed te leggen etc. En telkens weer de overduidelijke oplossing over het hoofd te zien: installeer een airco!!

Het is iets typisch Noord-West Europees: aircohaat. Airco maakt je ziek, kost veel, is vervuilend, verbruikt veel, duur, ... Ik snap niet waar die vaak irrationele airco haat vandaan komt.

Men zou kunnen zeggen dat ik wat aircohaat-haat heb ;-)

Kan je je het omgekeerde inbeelden: een huis zonder verwarming, en telkens het onder de 10 graden komt, mensen die bibberen en tips delen om het thuis warm te houden. Want zomaar gas verbranden is slecht voor het milieu. Het is ook erg duur om een centrale verwarming te plaatsen. Het is maar een paar maand per jaar dat je het echt zou nodig hebben. Totaal idioot toch, niet?

In ons klimaat (of toch zoals het was) denk ik nu wel dat de periode waarin het oncomfortabel koud was een pak langer is dan die waarin het onconfortabel warm was.

Nu, misschien vonden mensen (centrale) verwarming effectief een overbodige luxe 100+ jaar geleden. We zijn een cultuur van late adopters, en ik denk ook wel een cultuur die liefst geen geld uitgaf aan frivoliteiten. Persoonlijk vind ik de Amerikaanse mentaliteit, waar je vaak bij 30+ graden buiten best nog een trui draagt binnen, ook wel decadent.

Drie jaar geleden airco laten installeren en ik zou toch niet meer zonder willen. Zit voor algemene verwarming via gasketel, maar die wordt haast enkel in putje winter gebruikt. Rest is via airco ook verwarmen in combi met zonnepanelen. Rendeert prima :D

Airco kost overigens helemaal niet veel geld.
Maar 95% van de installateurs zijn cowboys die het 4-dubbele vragen van wat een niet cowboy vraagt.

En 'verbruikt veel'. De airco werkt vooral als de zon schijnt, en de zonnepanelen hun werk doen. Dus eigenlijk verbruikt dat niks.

Ik haat geen airco en word véél lastiger van zweten dan van rillen, maar ik doe de investering (nog) niet in mijn eigen huis. Als ik ergens binnenkom mét airco heb ik ook liever dat die subtiel aan staat dan véél te koud (hoewel dat aanvankelijk deugd doet). Op reis in warme landen vind ik het wel een must dat er een airco is, anders kan ik niet slapen. Ik heb koelte nodig om goed te slapen, dus in de winter staat het venster vaak op kiep.

Ik heb persoonlijk geen haat voor airco, maar vind het gevoel van koude lucht wel onaangenaam. In een recente woning kom je gelukkig door een combinatie van isolatie, zonnewering, blokkage van warme lucht al een heel eind. En zelfs wanneer het voor langere periode warm is, kan je met behulp van vloerkoeling de temperatuur nog netjes onder controle houden.

Maar in een auto (aka rijdende veranda) bv heb je spijtig genoeg weinig keus

Airco kost overigens helemaal niet veel geld.
Maar 95% van de installateurs zijn cowboys die het 4-dubbele vragen van wat een niet cowboy vraagt.

En 'verbruikt veel'. De airco werkt vooral als de zon schijnt, en de zonnepanelen hun werk doen. Dus eigenlijk verbruikt dat niks.
En tegenwoordig is de kost van de stroom dan nog laag of negatief op zonnige dagen, je zou haast geld moeten betalen om je airco niet te laten draaien wanneer de zon schijnt.

Soms zit men bezig over het hoge verbruik van airco, maar installeer zonnepanelen en uw probleem is toch opgelost?

Ik vind het wel logisch in ons klimaat dat we eerder late adopters zijn van airco's. Waarschijnlijk ook wel een zaak van "als je het niet hebt, kan je meestal wel zonder, maar eens je het gewoon bent, kan je niet meer zonder" - zoals airco's in auto's ~25 jaar geleden of zo.

Op het werk vind ik het wel een must. Thuis minder nodig, het is al uitzonderlijk dat ik eens zoals de helft van mijn overburen de rolluiken naar het zuiden overdag zou dicht doen omdat het te warm wordt. Op de slaapkamers zou ik het overwegen (en dan voor het gemak ook meteen de woonkamer erbij doen).
Sowieso geen fan van de Amerikaanse methode om het bij 30°C buiten, frigo-koud te maken binnen, dat kan niet gezond zijn...

En tegenwoordig is de kost van de stroom dan nog laag of negatief op zonnige dagen, je zou haast geld moeten betalen om je airco niet te laten draaien wanneer de zon schijnt.
Veel van die "volkswijsheden" lopen ook achter op de realiteit natuurlijk. Ik denk dat iets oudere mensen ook nog altijd geloven (of toch lang hebben geloofd) dat met een GSM bellen fortuinen kost.

zoals airco's in auto's ~25 jaar geleden of zo.
In een auto zonder airco is het wel veel frisser als in een auto met airco, waarvan de airco uit staat.

Ik heb ook nog een auto zonder airco en dat valt echt wel heel goed mee. Wat ik eerst ook niet had verwacht.

Ik heb persoonlijk geen haat voor airco, maar vind het gevoel van koude lucht wel onaangenaam. In een recente woning kom je gelukkig door een combinatie van isolatie, zonnewering, blokkage van warme lucht al een heel eind. En zelfs wanneer het voor langere periode warm is, kan je met behulp van vloerkoeling de temperatuur nog netjes onder controle houden.

Maar in een auto (aka rijdende veranda) bv heb je spijtig genoeg weinig keus
Aangenaam is het niet in de zomer, maar vroeger in mijne kindertijd hadden auto's geen airco en kon ge niet anders dan uw raam open te zetten. We zijn gewoon verwend.

Sowieso geen fan van de Amerikaanse methode om het bij 30°C buiten, frigo-koud te maken binnen, dat kan niet gezond zijn...
Bij mijn ouders is dat ook zo... In de winter is het bij hen binnen gemakkelijk 24-25°C, terwijl ze het in de zomer binnen laten afkoelen tot 19-20°C :crazy: Dat is toch gewoon energie verkwisten? Als je het in de zomer binnen "aangenaam" vindt bij 20°C, waarom het in de winter dan harder laten opwarmen binnen (of omgekeerd)?

Bij mijn ouders is dat ook zo... In de winter is het bij hen binnen gemakkelijk 24-25°C, terwijl ze het in de zomer binnen laten afkoelen tot 19-20°C :crazy: Dat is toch gewoon energie verkwisten? Als je het in de zomer binnen "aangenaam" vindt bij 20°C, waarom het in de winter dan harder laten opwarmen binnen (of omgekeerd)?

Dat lijkt mij zelfs een hele discussie die op zich kan staan :D
Temperatuur van 20° kan gevoelsmatig heel anders aanvullen in de winter dan tijdens de zomer.

Aangenaam is het niet in de zomer, maar vroeger in mijne kindertijd hadden auto's geen airco en kon ge niet anders dan uw raam open te zetten.
Jaja, ik heb die tijd ook nog meegemaakt. We moesten gvd met de hand het raam openzwengelen, nog extra zweten!

We zijn gewoon verwend.
De katholieke "we moeten afzien, anders is het niet goed" mentaliteit zit er bij onze generatie natuurlijk nog stevig in. Bij de jongere generaties is dat al een stuk minder heb ik gemerkt

Jaja, ik heb die tijd ook nog meegemaakt. We moesten gvd met de hand het raam openzwengelen, nog extra zweten!

De katholieke "we moeten afzien, anders is het niet goed" mentaliteit zit er bij onze generatie natuurlijk nog stevig in. Bij de jongere generaties is dat al een stuk minder heb ik gemerkt
Inderdaad, toen moest je je ruit nog afdraaien.
Mijn ouders hadden in het begin nog een telefoon waar je nog het nummer moest draaien. Later in de jaren '90 kwamen er dan meer en meer telefoons met druktoetsen. En dan eind de jaren '90 begon de GSM op te komen.

Toen had je in feite nog reden tot klagen als het warm was, want airco bestond niet.
Het valt me toch wel op dat in Frankrijk nog veel hotels oud zijn en geen airco hebben (en het daar toch ook behoorlijk warm kan zijn, in veel streken warmer dan hier). Het is ook een kwestie van gewenning en je aan te passen aan warm weer.

Laatst bewerkt:
Soms zit men bezig over het hoge verbruik van airco, maar installeer zonnepanelen en uw probleem is toch opgelost?
In een bestaand appartement is het niet altijd zo simpel om zonnepanelen te installeren.
Wachtbuizen liggen er meestal niet eens (uitgezonderd de verluchtingswachtbuis) en kabels zijn ook meestal los door de muur getrokken (dat mocht vroeger nog).

Dat bestaat toch al van voor mijn jeugd, ik heb nog nooit onverdoofd moeten een tand laten vullen of laten trekken.
Ik wil maar zeggen: gaandeweg vindt de mensheid meer en meer oplossingen voor ongemakken te verzachten en zelfs te elimineren. Airco is daar een voorbeeld van. Ik weet niet of je dat verwennerij kan noemen, het is eerder een vorm van vooruitgang.

Terug
Bovenaan