Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Is denk ik ook maar enkel Vooruit die naar een nultolerantie streeft? Ik denk dat in Wallonië ook minder draagvlak is.
VL: vooruit pvda groen
W: mr ptb ecolo defi

VL: vooruit pvda groen
W: mr ptb ecolo defi

MR daar toch dubbel in , als je dan leest willen ze vooral ook meer controle.

Net nog eens moeten blazen se, was al jaren geleden. Goed zo!
Ik ben dagelijks minstens een uur tot anderhalf uur op de weg de voorbije +20 jaar en ik ben letterlijk 3 keer een controle gepasseerd waarvan 1 keer moeten stoppen en 0 keer moeten blazen. Misschien zit daar ook een deel van het probleem, te kleine pakkans.

Ik ben dagelijks minstens een uur tot anderhalf uur op de weg de voorbije +20 jaar en ik ben letterlijk 3 keer een controle gepasseerd waarvan 1 keer moeten stoppen en 0 keer moeten blazen. Misschien zit daar ook een deel van het probleem, te kleine pakkans.
Dit en daar verandert nultolerantie niets na

'k zag gisteren weer mooi hoe diep alcohol in onze cultuur zit. Was op een lokaal marktje (geen kerstmarkt, gewone markt), waar ze kersteditie deden, en de gemeente had 4 kramen toegevoegd om er een kerstmarkt van te maken: bierkraam, cavakraam, jeneverkraam en gluhwein kraam... (want ja, dat moeten 4 aparte kraampjes zijn op een marktje dat dan in totaal een goed dozijn kramen telt)...

Ergens kijken we daar niet meer van op, maar dat is dus blijkbaar nog steeds de norm hier in Vlaanderen....

Dit en daar verandert nultolerantie niets na
Da’s waar, maar dat is op zich geen reden om niet voor die nultolerantie te gaan!

De negatieve invloed van alcohol op het gedrag (oa reactiesnelheid ed.) van een bestuurder in het verkeer is voldoende bewezen.
De nultolerantie (die eigenlijk 0,09 (mg/UL is) biedt als grote voordeel dat het duidelijk is, geen geld kost en snel ingevoerd kan worden. Geen gedoe meer of het voor persoon X of Y nu 2 of 3 consumpties alcohol is of niet. Je drinkt gewoonweg geen alcohol als je nadien nog een voertuig gaat besturen. Punt.
Met die norm is er dan ook geen enkel probleem voor het sausje bij de gerechten of het likeurpralientje. Dus om die reden moet je ook al niet weigerachtig staan om de nultolerantie in te voeren.
Er zijn vandaag trouwens genoeg alternatieven om huiswaarts te keren indien je er toch voor kiest om alcohol te consumeren.

Net zoals sommige rokers pas het licht zien na de diagnose van longkanker en dan pas stoppen met roken, zo zouden hier veel mensen ook van mening wijzigen indien ze persoonlijk betrokken zijn met het leed, in gelijk welke richting (bestuurder/slachtoffer), een ongeval onder invloed kan teweeg brengen voor de omgeving. Het is het allemaal zoveel niet waard mensen… (ik wens voor alle duidelijkheid niemand geen enkel van deze twee verschrikkelijke dingen toe)

Elke kans, hoe klein ook, die in de toekomst gelijk welke vorm van een gevolg van een ongeval onder invloed kan verkleinen moet met beide handen aangenomen worden. Het leed is gewoon te groot.

De maatschappij heeft nood aan duidelijke regels, en de nultolerantie in het verkeer is een duidelijke regel.
Ik ben er vol van overtuigt dat, had die regel al pakweg 30 jaar bestaan, jonge bestuurders vandaag de dag daarover een andere mentaliteit hadden (cfr het rookverbod).

Het nuttigen van (te veel) alcohol is een individuele keuze. Maar als daarin te vaak onverantwoord met omgesprongen wordt, dan kan je als maatschappij jammergenoeg niet anders dan een ander beleid voeren en maatregelen treffen.

Er zijn jammer genoeg geen cijfers van hoeveel alcoholcontroles er zijn per jaar. Maar de politie controleert weldegelijk. Uiteraard afhankelijk van hun capaciteit.

Laatst bewerkt:
'k zag gisteren weer mooi hoe diep alcohol in onze cultuur zit. Was op een lokaal marktje (geen kerstmarkt, gewone markt), waar ze kersteditie deden, en de gemeente had 4 kramen toegevoegd om er een kerstmarkt van te maken: bierkraam, cavakraam, jeneverkraam en gluhwein kraam... (want ja, dat moeten 4 aparte kraampjes zijn op een marktje dat dan in totaal een goed dozijn kramen telt)...

Ergens kijken we daar niet meer van op, maar dat is dus blijkbaar nog steeds de norm hier in Vlaanderen....
Dat heeft geen bal met Vlaanderen te maken.
Dat is overal in de westerse wereld.

Alle, we zijn er weer. "Rijden onder invloed verbieden"="drooglegging"?
Daar ging het toch exact over?
In de post waar jij op reageerde schreef Sneeuwstorm:
Stel, je verbiedt alcohol volledig. Dan gaan veel mensen er via andere manieren wel aangeraken of hun eigen alcohol gaan stoken, met alle gevolgen van dien (zoals methanolvergiftiging). De overheid zal ook een hoop inkomsten verliezen van accijnzen.
Dat is toch exact wat drooglegging is? Alcohol volledig verbieden. Is wat ze tijdens de Amerikaanse drooglegging hebben gedaan.

Ik denk dat de redelijk duidelijke concensus is dat wanneer je rijdt er perfect nultolearntie mag zijn. Sta ik ook volledig achter.
Echter is de discussie lichtjes aan het afglijden naar totaalverbod met mensen die beweren dat alcoholische dranken absoluut geen meerwaarde kunnen hebben (en dus beter volledig verboden worden), en een trend van wanneer je niet kan genieten van een maaltijd zonder goed glas wijn moet je je hoofd laten nakijken...

Dan krijg je inderdaad antwoorden waar de vergelijking met "maatschappij waar niets meer kan" en "drooglegging" gemaakt wordt.

In feite ging het vooral over deze post, waar ik dan op gereageerd heb.
Zelf begrijp ik niet waarom die nultolerantie in het verkeer er nog steeds niet is. Is in een vingerknip in te voeren en kost niks.
Ik zou het zelfs veel straffer kunnen stellen: Met de kennis van vandaag, waarom tolereert men nog steeds zo veel alcoholconsumptie?

Er zijn professoren en toxicologen genoeg die van mening zijn: "Als alcohol vandaag werd uitgevonden, dan mocht het nooit op de markt worden gebracht."

In het hypothetische voorbeeld van het broekventje en het jongetje van hierboven: Hoeveel leed is het waard zodat iedereen toch maar zijn pintje/trappist/wijntje/etcetera kan drinken? Moeten we dan niet als maatschappij of overheid meer gaan ingrijpen?
Ik zou wel kunnen leven zonder alcohol. Zou het prettiger zijn, nee. Moet een overheid alles bannen dat enig risico inhoudt is mijn vraag dan. Alcohol, roken, etc. Je zou verder kunnen gaan en ook fastfood bannen, en ook eten dat niet aan een bepaalde nutri-score geraakt ofzo. Maar dan vind ik dat we beginnen af te glijden naar een soort van dictatuur waar er geen vrijheid meer is. Zelfs in China waar de overheid alles en iedereen wilt controleren is alcohol niet verboden (wellicht werkt een totaalverbod zelfs contraproductief in veel dictaturen).

Je zou ook kunnen de snelheid van alle wagens die nog op de markt worden gebracht limiteren op 120km/u voor de veiligheid, want je mag hier in België toch niet sneller rijden. Misschien zou dat niet eens zo slecht zijn , het zou wellicht ook leiden tot een vermindering van het aantal verkeersdoden.

Van mijn part verbieden ze roken en vapen ook volledig, ik rook of vape niet , dus het heeft geen impact op mijn leven. Het is gemakkelijk spreken als je niet rookt. Ik denk dat het ook interessanter is voor een overheid om hoge accijnzen te vragen, dat brengt namelijk veel op voor de staatskas en daarmee worden dan de medische kosten betaald.

Laatst bewerkt:
In feite ging het vooral over deze post, waar ik dan op gereageerd heb.

Ik zou wel kunnen leven zonder alcohol. Zou het prettiger zijn, nee. Moet een overheid alles bannen dat enig risico inhoudt is mijn vraag dan. Alcohol, roken, etc. Je zou verder kunnen gaan en ook fastfood bannen, en ook eten dat niet aan een bepaalde nutri-score geraakt ofzo. Maar dan vind ik dat we beginnen af te glijden naar een soort van dictatuur waar er geen vrijheid meer is. Zelfs in China waar de overheid alles en iedereen wilt controleren is alcohol niet verboden (wellicht werkt een totaalverbod zelfs contraproductief in veel dictaturen).

Je zou ook kunnen de snelheid van alle wagens die nog op de markt worden gebracht limiteren op 120km/u voor de veiligheid, want je mag hier in België toch niet sneller rijden. Misschien zou dat niet eens zo slecht zijn , het zou wellicht ook leiden tot een vermindering van het aantal verkeersdoden.

Van mijn part verbieden ze roken en vapen ook volledig, ik rook of vape niet , dus het heeft geen impact op mijn leven. Het is gemakkelijk spreken als je niet rookt. Ik denk dat het ook interessanter is voor een overheid om hoge accijnzen te vragen, dat brengt namelijk veel op voor de staatskas en daarmee worden dan de medische kosten betaald.
Nee, het gaat hier niet om de vergelijking te maken met voeding of met de auto rijden of zo, het gaat niet om het feit dat de overheid alles moet verbieden.
Het gaat om de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik en of we niet een mentaliteitsverandering nodig hebben, al dan niet gestimuleerd door de overheid inzake de nr1 harddrug.

20190629_woc294.png

Op zich zie ik ook geen probleem met die kraampjes. Mensen mogen toch gerust eens van een gluhweintje genieten deze dagen. Alleen kruip je dan nadien gewoon niet achter't stuur.

Echter is de discussie lichtjes aan het afglijden naar totaalverbod met mensen die beweren dat alcoholische dranken absoluut geen meerwaarde kunnen hebben (en dus beter volledig verboden worden), en een trend van wanneer je niet kan genieten van een maaltijd zonder goed glas wijn moet je je hoofd laten nakijken...

Dan krijg je inderdaad antwoorden waar de vergelijking met "maatschappij waar niets meer kan" en "drooglegging" gemaakt wordt.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat België anno 2024 niet klaar is voor een totaalverbod.
En ik heb de indruk dat bepaalde mensen die impact zwaar onderschatten.

Ik acht de kans dan heel erg groot dat ze in Antwerpen, Brussel enzovoorts alles in brand gaan steken als ze dat gaan doen en het een dikke nationale rel gaat worden. Het verbieden van roken is daar echt klein bier tegen. Laten we dit bijvoorbeeld over 20 jaar doen indien gewenst. Maar first things first hé. Vergroot in eerste instantie de 'pakkans', daarna voer je nultollerantie in en moest de mentaliteit met de generaties die komen richting een totaalverbod gaan: Dan kan je dit nog altijd invoeren.

Maar er zijn belangrijkere stappen die eerder genomen kunnen worden. En voor hetzelfde geld gaat de grafiek hierboven als een steile helling naar beneden en gaat dit laatste nooit nodig zijn. Wie weet.

Het gaat om de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik en of we niet een mentaliteitsverandering nodig hebben, al dan niet gestimuleerd door de overheid inzake de nr1 harddrug.
Voorlopig ben ik 100% tegen een totaalverbod ondanks uw mooie grafiek (bedankt daarvoor). Je kan de schade van alcohol al grotendeels beperken door andere maatregelen waarbij je géén risico's loopt betreffende de gevolgen.

Door zo'n totaalverbod straf je ook enkel en alleen de brave burger. De **** gaat toch illegaal blijven zuipen. De impact op uw grafiek zou dan worst case wel eens kunnen tegenvallen.

Laatst bewerkt:
Ik acht de onbestaande dat de alcohol-drinkende bevolking in steden als Antwerpen en Brussel alles in brand gaat steken zodra je niet meer mag rijden met de auto als je alcohol op hebt. Die mensen gaan gewoon wat appjes installeren om te kunnen weten waar controles zijn, wat whatsapp groepjes, als ze eens gepakt worden op de blaren zitten met veel begrip van de medemens en that's it. Zoals elke Belg reageert op situaties die hem niet aanstaan.

Ik acht de onbestaande dat de alcohol-drinkende bevolking in steden als Antwerpen en Brussel alles in brand gaat steken zodra je niet meer mag rijden met de auto als je alcohol op hebt. Die mensen gaan gewoon wat appjes installeren om te kunnen weten waar controles zijn, wat whatsapp groepjes, als ze eens gepakt worden op de blaren zitten met veel begrip van de medemens en that's it. Zoals elke Belg reageert op situaties die hem niet aanstaan.
Ik denk dat er uiteindelijk wel een mentaliteitswijziging komt omtrent autorijden en alcohol maar het gaat nog even duren.
Je gaat altijd wel zware gevallen en marginalen blijven hebben, maar het zal dan niet meer algemeen sociaal aanvaard blijven.

Laatst bewerkt:
Ik acht de onbestaande dat de alcohol-drinkende bevolking in steden als Antwerpen en Brussel alles in brand gaat steken zodra je niet meer mag rijden met de auto als je alcohol op hebt.
Ja die kans is onbestaande, daarmee ben ik het gewoon eens. Je moet mijn post wel goed / correct lezen. (al kan ik niet uit uw post er uit halen of dit al dan niet het geval is)

Ik spreek niet over drinken en rijden. Ik spreek letterlijk over een "volledig totaalverbod". Als zijnde: Een volledig permanente ban op éénder welke vorm van alcohol.

Maar goed het maakt verder niet uit.

Ik denk dat er uiteindelijk wel een mentaliteitswijziging komt omtrent autorijden en alcohol maar het gaat nog even duren.
Je gaat altijd wel zware gevallen en marginalen blijven hebben, maar het zal dan niet meer algemeen sociaal aanvaard blijven.
Als men dit goed aanpakt drinkt op een bepaald moment bijna niemand nog.

Maar je moet er rekening mee houden dat dit 50 jaar gaat duren (of zo, dit is een heel ruwe schatting)
Je moet dit bij de jongste generatie aanpakken en als die later oud zijn dan ..

Laatst bewerkt:
Op zich zie ik ook geen probleem met die kraampjes. Mensen mogen toch gerust eens van een gluhweintje genieten deze dagen. Alleen kruip je dan nadien gewoon niet achter't stuur.
ik vind dat toch straf dat het enige dat de gemeente toevoegt aan een kerstmarkt alcohol is... en zeker dan 4 kramen (waarvan het kraam met bier dan eigl een kraam met beter bier dat standaard op die markt stat, maar een beetje duurder is, beconcurreert... )
en ja, 't is niet of veel te veel mensen zelfs de kleine afstanden niet met de auto doen, en na dat marktje zat achter het stuur gaan kruipen. 't is net zo'n dingen waar het altijd gaat gebeuren, we moeten niet naief doen....

'k begrijp ook wel dat de gemeente graag zoiets voorziet, maar dat dat op een minuscuul marktje 4 alcoholkramen moeten zijn, en enkel dat. Geen leuk niet alcoholisch alternatief, niet een lekke wafelkraampje, drank, drank, drank en nog wat drank. Voila, we hebben een kerstmarkt....

als dat onze cultuur is dan is't toch logisch dat er daarna heel wat mensen zat achter het stuur de kilometer terug naar huis gaan rijden...

Ik vind het wel raar dat de gemeente gaat alcohol toevoegen op een marktje, en dan zeker 4 standen op een markt die anders een scheet groot is. Dan schep je de indruk dat het alleen maar om te drinken is en gaat er ook ander volk op afkomen. Dat is misschien wel positief economisch gezien maar niet wat de oorspronkelijke organisators hadden voorzien.

Terug
Bovenaan