Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Ruben Van Gucht over zijn relaties, privacy en dronken rijden: “Had ik 0,01 mg/l minder geblazen, ik had 6 uur aan de kant gestaan. Nu 15 dagen”​

Dit is het probleem net, de foute instelling. Had hij nét iets minder had hij nog altijd het dubbele van wat mocht gedronken, alsof dat geen probleem is

Ruben Van Gucht over zijn relaties, privacy en dronken rijden: “Had ik 0,01 mg/l minder geblazen, ik had 6 uur aan de kant gestaan. Nu 15 dagen”​

Dit is het probleem net, de foute instelling. Had hij nét iets minder had hij nog altijd het dubbele van wat mocht gedronken, alsof dat geen probleem is
Het schoolvoorbeeld van dat rekenen.
Imo dan echt beter nultolerantie en dan veel hogere straffen als je toch positief blaast.

Imo dan echt beter nultolerantie en dan veel hogere straffen als je toch positief blaast.
Er zou misschien ook veel minder gerekend worden moest je standaard al minstens 2 weken je rijbewijs kwijt zijn boven 0.5 promille. Ik zou zelfs verder gaan en direct 2 maand rijverbod geven.

Je kan dan nog nadien nultolerantie invoeren, maar verzwaar eerst al de straffen en zie dat de pakkans hoger is.

Niet volledig geciteerd hé. Hij zegt achteraf nog wel dat hij de uitspraak van de rechter zal respecteren.

Je kan uit dat citaat ook niet bepalen of hij daar een oordeel over velt of dat hij gewoon een feit aanstipt.

Meerdere pinten drinken is toch niet "rekenen". Dat is er totaal niet naar zien.
Hij blies trouwens geen 0,5 maar meer dan 0,5. 0,5 is gewoon de limiet voor het afstaan van uw rijbewijs.
Hoeveel hij echt had weten we pas als hij naar de rechtbank moet.

Niet volledig geciteerd hé. Hij zegt achteraf nog wel dat hij de uitspraak van de rechter zal respecteren.

Je kan uit dat citaat ook niet bepalen of hij daar een oordeel over velt of dat hij gewoon een feit aanstipt.
6u rijbewijs kwijt is ook een lachwekkende straf hé. Ok 't is even ambetant op het moment zelf omdat je dan een taxi of kennis moet bellen om je te komen halen. In feite is dat zelfs niet echt een straf maar doen ze dat gewoon omdat je weer zou nuchter zijn om terug te mogen rijden.

Veel meer controles en standaard rijbewijs 2 weken kwijt, dat voelen mensen pas
Ter vergelijking: Toen ik een epileptische aanval kreeg in 2018 en dat was dan alleen maar 'tijdens de slaap'. (Dus overdag had en heb ik nooit 'aanvallen') --> Mijn rijbewijs ging asap door de papierversnipperaar en pas 6 maand later kwam ik eventueel in aanmerking voor een nieuw rijbewijs. En daarna kreeg ik nog 5 jaar lang een tijdelijk rijbewijs (1 jaar geldig) + permanente opvolging.

Maar Van Gucht is ocharme zijn rijbewijs voor MAAR LIEFST 2 weken kwijt omdat hij een biertje te veel op had. Sniff sniff.

Meerdere pinten drinken is toch niet "rekenen". Dat is er totaal niet naar zien.
Hij blies trouwens geen 0,5 maar meer dan 0,5. 0,5 is gewoon de limiet voor het afstaan van uw rijbewijs.
Hoeveel hij echt had weten we pas als hij naar de rechtbank moet.
Ja, en aan zijn uitleg te horen was hij aan het rekenen om net zijn rijbewijs niet kwijt te raken.

Mensen die dan de discipline hebben om het bij 1 glas bij hun eten te houden die zijn dan weer het slachtoffer van gevallen zoals Van Gucht die zitten te rekenen om net onder de limiet te blijven. Daar zou ik het van krijgen hé. De hele gemeenschap die wordt dan gestraft omwille van de rotte appels die er tussen zitten.

En een verbod op verklikkers zoals Waze en vaker anonieme onverwachte controles.
Dan komen dat soort zaken toch gewoon via telegram binnen en check je dat even voor je aan je rit begint. 🤷‍♂️ Uiteindelijk ga je zoiets nooit helemaal kunnen tegenhouden. Natuurlijk zijn Waze en alternatieven wel een gebruiksgemak als je al aan je rit bent begonnen.

Voor de anonieme onverwachte controles moet er personeel zijn en daar knelt net het schoentje. Laten we vooral eerst daarop inzetten.

Dan komen dat soort zaken toch gewoon via telegram binnen en check je dat even voor je aan je rit begint. 🤷‍♂️ Uiteindelijk ga je zoiets nooit helemaal kunnen tegenhouden. Natuurlijk zijn Waze en alternatieven wel een gebruiksgemak als je al aan je rit bent begonnen.

Voor de anonieme onverwachte controles moet er personeel zijn en daar knelt net het schoentje. Laten we vooral eerst daarop inzetten.
Ik denk dat het meer moeite vraagt om Telegram te installeren en te gebruiken hoor. Mijn Google Maps, die voorgeïnstalleerd was, geeft sinds kort ook politiecontroles aan zonder dat ik daarom vraag. Elke stap extra moeite zal wel wat mensen ontmoedigen hoor. Verder natuurlijk akkoord dat er te weinig controles zijn.

Ik denk dat het meer moeite vraagt om Telegram te installeren en te gebruiken hoor. Mijn Google Maps, die voorgeïnstalleerd was, geeft sinds kort ook politiecontroles aan zonder dat ik daarom vraag. Elke stap extra moeite zal wel wat mensen ontmoedigen hoor. Verder natuurlijk akkoord dat er te weinig controles zijn.
Ja voila, verbied het in Waze , Google maps en andere navigatieprogramma's om te beginnen. Je gaat natuurlijk nooit volledig kunnen voorkomen dat mensen het doorgeven in Whatsapp of Telegram groepen. Ik denk dat veel minder volk daarvan gaat gebruik maken dan van Waze. En haal die 'alcoholcontrole' Facebookgroepen offline.

Ja voila, verbied het in Waze , Google maps en andere navigatieprogramma's om te beginnen. Je gaat natuurlijk nooit volledig kunnen voorkomen dat mensen het doorgeven in Whatsapp of Telegram groepen. Ik denk dat veel minder volk daarvan gaat gebruik maken dan van Waze. En haal die 'alcoholcontrole' Facebookgroepen offline.
België (en Europa) hebben niks invloed op bedrijven als Waze.
En de functie verwijderen, hoe lang denk je dat het gaat duren voor politiecontroles als "obstructie op de weg" gaan worden doorgegeven?

Grappig hoe mensen het logischer vinden om een navigatie die file vermijdt verbieden logischer vinden dan gewoon alcohol volledig uit het verkeer verbieden.

En een verbod op verklikkers zoals Waze en vaker anonieme onverwachte controles.
Communicatie tussen mensen willen verbieden lost niets op. Honderden manieren om te communiceren en gewoon een autoritaire gedachte.

Ik kan beter die apps eens gebruiken om überhaupt een controle te mogen meemaken.

Net omdat dat tekort aan controles er is, een tekort dat moeilijk helemaal op te lossen valt, zorg je best dat de bestaande controle zo effectief mogelijk zijn. Het echte doel is de pakkans vergroten, controles zijn daar slechts een middel toe, niet toelaten dat we het heel makkelijk maken om die controles te verklikken helpt ook bij het vergroten van die pakkans.

Ja, en aan zijn uitleg te horen was hij aan het rekenen om net zijn rijbewijs niet kwijt te raken.
Als het waar is wat er staat dan heeft hij 1,15 promille op.
Dat is waarschijnlijk 7 pinten of bijna 1 fles wijn.
Straffe rekenaar om dan nog te denken dat hij negatief zou blazen.

Net omdat dat tekort aan controles er is, een tekort dat moeilijk helemaal op te lossen valt, zorg je best dat de bestaande controle zo effectief mogelijk zijn. Het echte doel is de pakkans vergroten, controles zijn daar slechts een middel toe, niet toelaten dat we het heel makkelijk maken om die controles te verklikken helpt ook bij het vergroten van die pakkans.
En hoe ga je controles uitvoeren dat niemand alcoholcontroles deelt? Slaat werkelijk nergens op als je 2 minuten verder nadenkt.
De politie deelt zelf hun controles op sociale media.

Net omdat dat tekort aan controles er is, een tekort dat moeilijk helemaal op te lossen valt dat je best zorgt dat de bestaande controle zo effectief mogelijk. Het echte doel is de pakkans vergroten, controles zijn daar slechts een middel toe, niet toelaten dat we het heel makkelijk maken om die controles te verklikken helpt ook bij het vergroten van die pakkans.
Ik kan de pakkans onmiddellijk verhogen.
Zaterdag avond ga ik als burgemeester de lokale politie de opdracht geven om alle grote toegangswegen te laten controleren.
Maar dan gaat de horeca niet gelukkig zijn en geraak ik niet meer verkozen.
Zet ze elk weekend aan de horeca. Altijd prijs.

Hier in de buurt is een café. Juist buiten de bebouwde kom dus zeer opvallend als er dan weer iemand op straat, los voor de deur, parkeert waardoor iedereen moet uitwijken.
Ik ben er 100% zeker van als je die bestuurder controleert dat je prijs hebt.
Maar die worden nooit gecontroleerd. Zelfs niet als je je auto als een half gevaar op de weg parkeert.

Terug
Bovenaan