Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Als in: ze linken de nummerplaat van het voertuig waar ge normaal gezien mee rijdt aan uw rijbewijs, en als dit voertuig wordt opgemerkt door een ANPR-camera, gaan ze ervan uit dat jij de bestuurder was? Of hoe gaat dit juist in zijn werk om bestuurders zonder rijbewijs op te sporen?
Geen idee hoe het exact werkt, maar ik ga ervanuit dat er genoeg bewijs was dat hij achter het stuur zat.

Normaal wordt de kentekenplaat daar niet voor geseind. En zeker niet als de wagen niet op zijn naam staat ingeschreven.

Wat meestal wel het geval is, is dat er in de zone waar je woont een lijst is met bestuurders met ingetrokken rijbewijs. Daar wordt dan actief naar uitgekeken.

Op basis van (alleen) een ANPR hit kan men geen pv opstellen. Meestal kan men trouwens na een hit geen interceptie uitvoeren omdat het systeem te omslachtig is

Laatst bewerkt:
Normaal wordt de kentekenplaat daar niet voor geseind. En zeker niet als de wagen niet op zijn naam staat ingeschreven.
Wat meestal wel het geval is, is dat er in de zone waar je woont een lijst is met bestuurders met ingetrokken rijbewijs. Daar wordt dan actief naar uitgekeken.
Op basis van (alleen) een ANPR hit kan men geen pv opstellen. Meestal kan men trouwens na een hit geen interceptie uitvoeren omdat het systeem te omslachtig is
"Op 17 januari heeft mijn cliënt zich gemeld bij de verkeerspost in Wetteren om zijn rijbewijs opnieuw fysiek op te halen. Toen agenten hem vroegen hoe hij tot bij hen was gekomen, antwoordde hij goudeerlijk dat hij met de wagen was. Hij ging ervanuit dat hij al opnieuw mocht rijden.”
Nadien is Van Guchts nummerplaat nagetrokken in de ANPR-systemen en bleek hij dus meermaals in overtreding. Er zijn vermoedens dat hij nog meer dan die vier keren achter het stuur kroop, maar dat kan niet honderd procent hardgemaakt worden op basis van die ANPR-camera’s."

https://www.nieuwsblad.be/crimi/s-n...en-boete-na-meerdere-inbreuken/101586762.html (artikel achter betaalmuur)

Blijkbaar maken ANPR-camera's niet enkel een foto van de nummerplaat, maar ook van de bestuurder ( en de passagier vooraan).

Dat is dus niet alleen op basis van de anpr, maar ook hijzelf die het gewoon toegeeft.
Er valt ook weinig te ontkennen als je op beeld staat.
"Uit analyses van de ANPR-camera’s her en der verspreid blijkt ontegensprekelijk dat de blonde tv-figuur achter het stuur zat."
https://www.nieuwsblad.be/crimi/s-n...en-boete-na-meerdere-inbreuken/101586762.html (artikel achter betaalmuur)

Voor zover ik het begrijp, slaat dat toegeven enkel op de dag dat hij als bestuurder met z'n wagen z'n ingetrokken rijbewijs terug ging ophalen.

"Uit analyses van de ANPR-camera’s her en der verspreid blijkt ontegensprekelijk dat de blonde tv-figuur achter het stuur zat."

Voor zover ik het begrijp, slaat dat toegeven enkel op de dag dat hij als bestuurder met z'n wagen z'n ingetrokken rijbewijs terug ging ophalen.
Mijn punt was dat men niet preventief de kentekenplaat laat seinen om rijbewegingen van de auto te volgen.

Uit het artikel blijkt dat men ook pas dit gaan controleren is, nadat Van Gucht toegaf gereden te hebben tijdens zijn intrekking.

Trouwens: bij een onmiddellijke intrekking krijgt men een 'attest onmiddellijke intrekking rijbewijs' men daarin de uitleg over uw rijverbod en intrekking. En wanneer je wel/niet mag rijden en met welk voertuig/ vervoermiddel

Zou die dan echt zó dom zijn?
Dat kan je toch nauwelijks geloven?
Ergens kan ik Ruben wel volgen: je hebt rijverbod tem dag X. Op dag X+1 mag je je rijbewijs terug ophalen.
Maar, je mag blijkbaar pas zelf rijden als je je ingetrokken rijbewijs effectief terug in handen hebt.

Ik wist dat ook niet/ nooit bij stilgestaan, anderzijds heb ik mij die vraag nooit moeten stellen.

Ergens kan ik Ruben wel volgen: je hebt rijverbod tem dag X. Op dag X+1 mag je je rijbewijs terug ophalen.
Maar, je mag blijkbaar pas zelf rijden als je je ingetrokken rijbewijs effectief terug in handen hebt.

Ik wist dat ook niet/ nooit bij stilgestaan, anderzijds heb ik mij die vraag nooit moeten stellen.

Het was niet éénmalig om zijn rijbewijs te gaan ophalen maar meermaals dat hij blijkbaar in de fout ging, ook toen zijn rijbewijs nog was ingetrokken (blijkt uit beelden van die ANPR camera's).

Je moet inderdaad ook je rijbewijs bij jou hebben als je met de auto rijdt. Anders ben je in overtreding.

Moest hij nu enkel in overtreding zijn om zijn rijbewijs op te halen, dan zou ik er nog minder hard aan tillen (en zou de strafmaat overdreven zijn) dan wanneer blijkt dat hij waarschijnlijk gewoon blijven rijden is tijdens zijn rijverbod.

Het is nog straffer: Zelfs al heb je wél je rijbewijs maar je bent dit thuis vergeten dan is dit strafbaar (al zal je meestal er vanaf komen met een waarschuwing en al zeker als dit de eerste keer is).

Update: Sneeuwstorm is mij voor terwijl ik dit post.

Het is nog straffer: Zelfs al heb je wél je rijbewijs maar je bent dit thuis vergeten dan is dit strafbaar (al zal je meestal er vanaf komen met een waarschuwing en al zeker als dit de eerste keer is).

Update: Sneeuwstorm is mij voor terwijl ik dit post.
Normaal krijg je daar dan wel geen rijverbod voor maar enkel een boete of een waarschuwing in de praktijk en dan moet je je rijbewijs gaan tonen op het politiekantoor.

ik kan nog begrijpen dat ge denkt 'vanaf vandaag is mijn rijbewijs weer geldig, dus ik ga mijn auto weer nemen om het op te halen'. Daar zou ik nog begrip voor kunnen opbrengen. Het is duidelijk dat sommige mensen niet weten dat ge uw rijbewijs ook weldegelijk op zak moet hebben als ge een voertuig bestuurt. Dus als ge enkel van 'het is terug geldig' uitgaat en niet van 'ik moet het ook op zak hebben', kan je zeggen dat zo iemand ook concludeert 'ik mag terug rijden'.
Voor die andere overtredingen is echter totaal geen verzachtende omstandigheid in te roepen.

Maar het maakt ook weer eens duidelijk dat een 'rijverbod' toch dikwijls genegeerd wordt. Het is een van de straffen die gemakkelijk te omzeilen valt. Misschien moeten er extra stappen genomen worden. Net zoals een alcoholslot een soort van systeem waardoor de auto weigert te starten als hij een bepaald signaal detecteert. Dat signaal komt dan van een bracelet. Of een camera met gezichtsherkenning of een fingerprintdetector. Ik noem maar wat. Lijkt me helemaal niet zo moeilijk te implementeren. Je hebt ook camera's die eye tracking doen om te zien of je in het slaap aan het vallen bent. Dus zoiets moet ook wel kunnen. Wel te verstaan op kosten van de overtreder, net zoals dat alcoholslot.
Het is niet waterdicht natuurlijk, maar dat is een alcoholslot ook niet. Hoeft ook niet direct bij een 15 dagen verbod, maar wel als iemand betrapt wordt op rijden tijdens zijn verbod en/of meerdere verboden opstapelt.

ik kan nog begrijpen dat ge denkt 'vanaf vandaag is mijn rijbewijs weer geldig, dus ik ga mijn auto weer nemen om het op te halen'. Daar zou ik nog begrip voor kunnen opbrengen. Het is duidelijk dat sommige mensen niet weten dat ge uw rijbewijs ook weldegelijk op zak moet hebben als ge een voertuig bestuurt. Dus als ge enkel van 'het is terug geldig' uitgaat en niet van 'ik moet het ook op zak hebben', kan je zeggen dat zo iemand ook concludeert 'ik mag terug rijden'.
Voor die andere overtredingen is echter totaal geen verzachtende omstandigheid in te roepen.

Maar het maakt ook weer eens duidelijk dat een 'rijverbod' toch dikwijls genegeerd wordt. Het is een van de straffen die gemakkelijk te omzeilen valt. Misschien moeten er extra stappen genomen worden. Net zoals een alcoholslot een soort van systeem waardoor de auto weigert te starten als hij een bepaald signaal detecteert. Dat signaal komt dan van een bracelet. Of een camera met gezichtsherkenning of een fingerprintdetector. Ik noem maar wat. Lijkt me helemaal niet zo moeilijk te implementeren. Je hebt ook camera's die eye tracking doen om te zien of je in het slaap aan het vallen bent. Dus zoiets moet ook wel kunnen. Wel te verstaan op kosten van de overtreder, net zoals dat alcoholslot.
Het is niet waterdicht natuurlijk, maar dat is een alcoholslot ook niet. Hoeft ook niet direct bij een 15 dagen verbod, maar wel als iemand betrapt wordt op rijden tijdens zijn verbod en/of meerdere verboden opstapelt.
Dan zou ik eerder opteren voor een ander systeem dat hier al eens is voorgesteld door een andere gebruiker: voor elke verplaatsing sneller dan x km/u (op basis van een tracker/soort enkelband) moet de veroordeelde kunnen bewijzen dat hij niet zelf de bestuurder van het voertuig was. Dan ligt de bewijslast bij hem (zijn probleem als hij het niet kan bewijzen) en is er mijns inziens minder kostelijk onderzoek nodig naar de werking, toepassing en regelgeving omtrent een systeem dat wordt ingebouwd in de auto zelf.

Dan is er ook geen mogelijkheid om simpelweg met een ander voertuig te gaan rijden dat niet is uitgerust met dergelijk specifiek "slot".

Dat zijn dan analyses achteraf, maar men zou zoiets toch meteen kunnen geseind hebben in feite? Als dan blijkt dat hij herkenbaar was op die foto's dan kon de politie al aan zijn deur gestaan hebben in feite.
(Zij moeten natuurlijk ook de tijd/manschappen daarvoor hebben, maar in theorie kan men toch veel van die mensen zonder rijbewijs opsporen ahv ANPR camera's)

Meestal kan men trouwens na een hit geen interceptie uitvoeren omdat het systeem te omslachtig is

Ik heb toch andere info hoor.
Ik kan gewoon een nummerplaat doorgeven van bepaalde onderneming (bv koerierbedrijf of maaltijdlevering waar in het verleden inbreuken waren)

Van zodra de anpr een hit krijgt kan men die in de zone volgen via de andere anpr camera's en ook gewoon intercepteren voor een controle van de bestuurder

Ik heb toch andere info hoor.
Ik kan gewoon een nummerplaat doorgeven van bepaalde onderneming (bv koerierbedrijf of maaltijdlevering waar in het verleden inbreuken waren)

Van zodra de anpr een hit krijgt kan men die in de zone volgen via de andere anpr camera's en ook gewoon intercepteren voor een controle van de bestuurder

Hier is de ervaring dat de hit slechts een paar minuten later binnenkomt of doorgegeven wordt, waarna de vogel al lang gaan vliegen is.

Zal natuurlijk ook wel afhangen van hoe dicht het anpr-netwerk is

ik kan nog begrijpen dat ge denkt 'vanaf vandaag is mijn rijbewijs weer geldig, dus ik ga mijn auto weer nemen om het op te halen'. Daar zou ik nog begrip voor kunnen opbrengen.
Laten we eerlijk zijn: Waarom hebben we uberhaut nog zo'n plastiek prullenkaartje als rijbewijs? Dat kan toch perfekt digitaal gemaakt worden.
Ne app op de smartphone (alleen toegankelijk voor bepaalde personen): Ah Makila heeft geen rijbewijs ... dat moet perfekt mogelijk zijn.

Gezichtsherkenning en al, desnoods via vingerafdrukken om misbruik te vermijden bij een controle.

Laten we eerlijk zijn: Waarom hebben we uberhaut nog zo'n plastiek prullenkaartje als rijbewijs? Dat kan toch perfekt digitaal gemaakt worden.
Ne app op de smartphone (alleen toegankelijk voor bepaalde personen): Ah Makila heeft geen rijbewijs ... dat moet perfekt mogelijk zijn.

Gezichtsherkenning en al, desnoods via vingerafdrukken om misbruik te vermijden bij een controle.
Paspoort en rijbewijs linken. Scannen en klaar 🤷 Ze kunnen ook perfect zien of je rijbewijs geldig is of niet.

Terug
Bovenaan