ik kan nog begrijpen dat ge denkt 'vanaf vandaag is mijn rijbewijs weer geldig, dus ik ga mijn auto weer nemen om het op te halen'. Daar zou ik nog begrip voor kunnen opbrengen. Het is duidelijk dat sommige mensen niet weten dat ge uw rijbewijs ook weldegelijk op zak moet hebben als ge een voertuig bestuurt. Dus als ge enkel van 'het is terug geldig' uitgaat en niet van 'ik moet het ook op zak hebben', kan je zeggen dat zo iemand ook concludeert 'ik mag terug rijden'.
Voor die andere overtredingen is echter totaal geen verzachtende omstandigheid in te roepen.
Maar het maakt ook weer eens duidelijk dat een 'rijverbod' toch dikwijls genegeerd wordt. Het is een van de straffen die gemakkelijk te omzeilen valt. Misschien moeten er extra stappen genomen worden. Net zoals een alcoholslot een soort van systeem waardoor de auto weigert te starten als hij een bepaald signaal detecteert. Dat signaal komt dan van een bracelet. Of een camera met gezichtsherkenning of een fingerprintdetector. Ik noem maar wat. Lijkt me helemaal niet zo moeilijk te implementeren. Je hebt ook camera's die eye tracking doen om te zien of je in het slaap aan het vallen bent. Dus zoiets moet ook wel kunnen. Wel te verstaan op kosten van de overtreder, net zoals dat alcoholslot.
Het is niet waterdicht natuurlijk, maar dat is een alcoholslot ook niet. Hoeft ook niet direct bij een 15 dagen verbod, maar wel als iemand betrapt wordt op rijden tijdens zijn verbod en/of meerdere verboden opstapelt.