zwarten
Well-known member
Die zijn volgens de wet ook in fout he.En kijk eens naar de zware/dodelijke ongevallen in die buurt?

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Die zijn volgens de wet ook in fout he.En kijk eens naar de zware/dodelijke ongevallen in die buurt?

Daar zit wel nogal een nuance he, aangezien ongevallen met fietsers amper worden aangegeven...Neen, ik heb net de cijfers neergeschreven, dat klopt niet. Fietsers die betrokken zijn in een ongeval worden minder getest, maar het % positieve tests is ook veel lager. Er is dus geen reden om ze meer te testen.
En als ge gaat meer fietsers doen blazen gaan ze misschien juist meer de auto nemen in beschonken toestand. Want het doet er dan toch niet toe of ge de auto neemt of de fiets. Dan bereikt ge juist wat ge niet wilt bereiken.Neen, ik heb net de cijfers neergeschreven, dat klopt niet. Fietsers die betrokken zijn in een ongeval worden minder getest, maar het % positieve tests is ook veel lager. Er is dus geen reden om ze meer te testen.
Maar iedereen is volgens de wet in fout? Niemand zegt dat fietsers niet in fout zijn, of dat ze niet gecontroleerd moeten worden of niet beboet? Gewoon dat de boete terecht minder hoog is...Die zijn volgens de wet ook in fout he.![]()
Omdat de schade meestal minder groot is. Wat dus de lagere boete verantwoordt.Daar zit wel nogal een nuance he, aangezien ongevallen met fietsers amper worden aangegeven...
De boete is toch even hoog? De wet maakt momenteel geen onderscheid hiertussen.Maar iedereen is volgens de wet in fout? Niemand zegt dat fietsers niet in fout zijn, of dat ze niet gecontroleerd moeten worden of niet beboet? Gewoon dat de boete terecht minder hoog is...
Rijverbod
De politie kan je rijbewijs invorderen wanneer je dronken fietst. De Wegverkeerswet voorziet in een rijverbod van minimum 8 dagen en maximaal 5 jaar wanneer je door de politiediensten wordt betrapt op dronken rijden. Deze sanctie is in principe gelijk voor zowel de fietser als de autobestuurder. Ook kunnen er herstelexamens worden opgelegd.
In theorie kan het dus zijn dat je jouw theorie en / of praktijk examen voor het rijbewijs B opnieuw zal moeten afleggen wanneer je wordt betrapt op dronken fietsen.
Al voorziet art. 38, §7 van de Wegverkeerswet sinds 2017 wel expliciet in de mogelijkheid om af te wijken van dit rijverbod én de verplichte herstelexamens, wanneer de overtreding met een fiets werd begaan.
In de praktijk zien we dan ook dat er vaak wordt afgeweken van het rijverbod wanneer je werd betrapt op dronken fietsen, maar dit is zeker niet altijd het geval. De rechter heeft dus nog steeds de mogelijkheid om een rijverbod op te leggen.
Ik ben mis. Ik weet dat fietsers even strafbaar zijn, maar gezien de posts op de laatste vier pagina's, dacht ik dat het ging over het voorstel van de VLD om dronken fietsers minder zwaar te bestraffen. Wat ik op zich wel terecht vind, of op z'n minst verantwoordbaar als je kijkt naar de maatschappelijke kost.De boete is toch even hoog? De wet maakt momenteel geen onderscheid hiertussen.
Een oogluikende agent mss wel maar die is uiteraard de wet niet. Een rechter kan wel mildere uitspraken doen.
goh ja.. iedereen doet het. (inclusief mezelf.) Pintje drinken dicthbij... mss toch beter de fiets nemen. Maar momenteel is dat wettelijk niet zo koosjer.Ik ben mis. Ik weet dat fietsers even strafbaar zijn, maar gezien de posts op de laatste vier pagina's, dacht ik dat het ging over het voorstel van de VLD om dronken fietsers minder zwaar te bestraffen. Wat ik op zich wel terecht vind, of op z'n minst verantwoordbaar als je kijkt naar de maatschappelijke kost.
Eigenlijk nietgoh ja.. iedereen doet het. (inclusief mezelf.) Pintje drinken dicthbij... mss toch beter de fiets nemen.
Ik heb dat nog nooit gedaan. In mijn leven één keer een kort stukje met de wagen gereden met een paar glazen op, en nooit meer. Nooit meer. Ook nooit op de fiets.Sindsdien zijn het feestjes @ Losermansion?Eigenlijk nietIk heb dat nog nooit gedaan. In mijn leven één keer een kort stukje met de wagen gereden met een paar glazen op, en nooit meer. Nooit meer. Ook nooit op de fiets.

Er zijn andere oplossingen, zoals een Bob.Sindsdien zijn het feestjes @ Losermansion?![]()
Dat vind ik ook zo fout aan de idee dat je autorijbewijs wordt ingetrokken wanneer je beschonken met de fiets rijdt. Er gaan mensen zijn die dan denken, ik rijd beter met de auto...En als ge gaat meer fietsers doen blazen gaan ze misschien juist meer de auto nemen in beschonken toestand. Want het doet er dan toch niet toe of ge de auto neemt of de fiets. Dan bereikt ge juist wat ge niet wilt bereiken.
Ik zie het zoals 5km/u te snel rijden versus 30km/u te snel rijden in een zone 30. Zit ge er 30km/u over, dan zijt ge een veel groter gevaar op de baan dan wanneer ge net over de toegelaten snelheid zit.
In de wereld van Timothy heb ik nog het meest te doen met die stagiair op het departement justitie die ze al die straffen gaan laten uitvoeren.Een Mercedesbestuurder kan bijvoorbeeld de ster in z’n ster krijgen.
Ik ken beide cases niet. Over dat eerste geval ga ik me dus niet uitspreken.Ik had onlangs gelezen dat er een vrachtwagenchauffeur veroordeeld is voor onopzettelijke doodslag omdat hij een dronken jonge gast met de fiets doodgereden heeft. De fietser zwalpte plots voor zijn vrachtwagen en hij kon hem niet meer ontwijken.
Dus ik zou niet zomaar zeggen dat je er een ander geen kwaad mee doet. Als je een zwakke weggebruiker omver maait heb je meestal prijs.
Een kennis van me is ook zo veroordeeld geweest. 3 fietsers naast elkaar mogen ook niet. Hij wou ze voorbij steken met de bus en raakte de buitenste van de 3 fietsers: onopzettelijke slagen en verwondingen.
Ik ken beide cases niet. Over dat eerste geval ga ik me dus niet uitspreken.
Maar je moet ten allen tijde 1.5m afstand houden van een zwakke weggebruiker, in het tweede geval ook wanneer die onwettig naast mekaar rijden.
Dus rij je er maar zo dicht tegen dat je véél kans hebt om iemand dood te rijden? Dan zoek je beter een andere job ipv dat risico te nemen.Ja klopt, maar die mensen hebben natuurlijk ook wel hun krap uurschema en je kan er moeilijk een half uur achter blijven rijden aan 20km/h in een drukke stad.
google levert niks op. Een vonnis is gelukkig vaak uitgebreider qua motivatie. Het zou me héél sterk verbazen mocht een fietser PLOTS zwalpen en daardoor de chauffeur veroordeeld werd. iets anders is het bvb al als de fietser continu aan het zwalpen was en de chauffeur niet uit voorzorg trager en met een iets grotere marge overstak. Dan heeft de chauffeur wél een fout gemaakt (ja, fietser natuurlijk ook dan)Ik had onlangs gelezen dat er een vrachtwagenchauffeur veroordeeld is voor onopzettelijke doodslag omdat hij een dronken jonge gast met de fiets doodgereden heeft. De fietser zwalpte plots voor zijn vrachtwagen en hij kon hem niet meer ontwijken.
een zwakke weggebruiker heeft op zich niet zoveel voordelen qua foutaansprakelijkheid, wél voor de verzekering. Maar van dat laatste merk je als chauffeur niks van.Str8_6 zei:Dus ik zou niet zomaar zeggen dat je er een ander geen kwaad mee doet. Als je een zwakke weggebruiker omver maait heb je meestal prijs.
Tuurlijk, logisch dat. Hij doet een manoeuvre (=hij moet extra oppassen) en heeft daarbij iemand die volledig voorzienbaar was geraakt. De ene fout heft een andere fout niet op, hé.Str8_6 zei:Een kennis van me is ook zo veroordeeld geweest. 3 fietsers naast elkaar mogen ook niet. Hij wou ze voorbij steken met de bus en raakte de buitenste van de 3 fietsers: onopzettelijke slagen en verwondingen.
Persoonlijk ben ik van mening dat je als je door alcohol geïntoxiceerd bent, je niet meer deelneemt aan het verkeer.Nogmaals, een dronken fietser is geen bedreiging voor andere mensen, vooral voor zichzelf. Een dronken automobilist wel. Ik zeg nergens dat ze niet beiden moeten gestraft worden, maar ik vind het logisch dat die straf voor een automobilist in een voertuig van 1.5 ton dat tegen 50-60 km/h rijdt zwaarder gestraft is dan voor die fietser. Zeker zolang ik geen nieuwsberichten lees over dronken fietsers die meerdere wandelaars of fietsers wegmaaien.
![]()
Twee meisjes overlijden nadat dronken chauffeur inrijdt op fietsende studenten
Twee meisjes zijn in Moortsele, een deelgemeente van Oosterzele, om het leven gekomen nadat een dronken bestuurder is ingereden op een groep van vier fietsende studenten. Een ander meisje is in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.www.standaard.be
ik hoop dat je dat niet zo bedoelt, want dan kan een dronken chauffeur geen straf krijgenPersoonlijk ben ik van mening dat je als je door alcohol geïntoxiceerd bent, je niet meer deelneemt aan het verkeer.
. Ik gebruik hier de term “intoxicatie“ als lichtste stap. Uiteraard hoort hierbij de term “dronken“ ook bij.ik hoop dat je dat niet zo bedoelt, want dan kan een dronken chauffeur geen straf krijgen.
Ik ben er persoonlijk voorstander van om nultolerantie op alcohol zo in te stellen dat iedereen die positief blaast, een alcoholslot in zijn auto moet installeren. Zo kan je mensen die nooit drinken en rijden onderscheiden van zij die , al is het nog zonder gevolgen, geïntoxiceerd durven rijden.
Rijden met een wagen waar geen zo'n slot inzit, terwijl je veroordeeld bent = inbeslagname van de wagen. melding op het rijbewijs van de sanctie is dan natuurlijk noodzakelijk.