Algemeen Wielernieuws

Het nieuws wat eraan zat te komen natuurlijk. Raar dat het dan uiteindelijk jumbo is, maar ook niet zo verwonderlijk.

Roglic weg en Evenpoel weg, wat mannen die op straat worden gegooid en de ploeg is rond.
Ja heel veel omkadering gaat sneuvelen, maar het is ook veelal omkadering van de vorige wielereeuw. Een schoonmaak daarin zat er hoe dan ook aan te komen.

Er lijkt mij weinig bevestiging nog nodig. Deze samenwerking gaat er komen, enige vraag is nog hoe.

De Lombardije van dit jaar is wel degelijk voor klimmers, dat is echt in de verste verte niet te vergelijken met Luik. Luik wordt beslist op herhaalde inspanningen van 4 a 8 minuten, Lombardije dit jaar hoogstwaarschijnlijk op een beklimming van 9.5km aan 7%, een inspanning van rond de 24 minuten. Dat is andere koek en op dat vlak heeft Healy tegen topklimmers absoluut nog niets bewezen (verwachte deelnemersveld voor Lombardije is absolute top).
Als je kijkt naar de top-tien van Luik, die kunnen toch ook allemaal top-tien rijden in Lombardije?
Madouas tiende in TdF vorig jaar; Buitrago ook geen pannekoek op bergen; Pidcock won vorig jaar een bergrit in de Tour.
Dan ga je me niet zeggen dat die er faliekant afvliegen en parkeren op die laatste Lombardije-klim.

Enfin, we zullen zien over twee weken :).

Als je kijkt naar de top-tien van Luik, die kunnen toch ook allemaal top-tien rijden in Lombardije?
Madouas tiende in TdF vorig jaar; Buitrago ook geen pannekoek op bergen; Pidcock won vorig jaar een bergrit in de Tour.
Dan ga je me niet zeggen dat die er faliekant afvliegen en parkeren op die laatste Lombardije-klim.

Enfin, we zullen zien over twee weken :).

Dat is het omdraaien hé, het is niet omdat er in Luik heel wat klimmers vooraan eindigen dat iedereen die in Luik goed kan presteren ook in Lombardije dat kan. Vorig jaar stonden Hermans en Van Aert op het podium hé.

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, enkel dat ik niet begrijp waar het grote vertrouwen vandaag komt aangezien Healy nog nooit bewezen heeft het soort inspanningen dat hij in Lombardije moet doen aan te kunnen tegen de absolute top. Het zou me dus verbazen als hij podium rijdt.

Dat is het omdraaien hé, het is niet omdat er in Luik heel wat klimmers vooraan eindigen dat iedereen die in Luik goed kan presteren ook in Lombardije dat kan. Vorig jaar stonden Hermans en Van Aert op het podium hé.

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, enkel dat ik niet begrijp waar het grote vertrouwen vandaag komt aangezien Healy nog nooit bewezen heeft het soort inspanningen dat hij in Lombardije moet doen aan te kunnen tegen de absolute top. Het zou me dus verbazen als hij podium rijdt.
Neen, maar het is een goede leidraad om aan te tonen dat degenen in Luik zeker kans maken op een goed resultaat in Italië.
De VA van de Tour in Lombardije? Eender welk parcours? Een Van Avermaetje OS '16 behoort tot de mogelijkheden.
(Na al zijn tweede plekken, zal het geluk eens goed vallen, wie weet een keer in Lombardije, als hij eens meedoet :tongue:).

Van de top is het nog een kleine 40km naar de finish.
Kans is groot dat Pogacar (en een metgezel) scheute zijn en het daarachter wat stilvalt.
Perfecte gelegenheid voor een evt. achteropgeraakte Healy om terug aan te sluiten.
Laat nu net, die puist op het einde meer geschikt voor hem zijn, dan die langere klim.
En, wie weet is Healy een monumentenman, zoals Gilbert dat was.
Wie had kunnen denken dat onze Belg 2x Lombardije kon winnen? (beetje voor mijn tijd, dus geen idee of hij tekenen liet zien van goed klimmen).

Neen, maar het is een goede leidraad om aan te tonen dat degenen in Luik zeker kans maken op een goed resultaat in Italië.
De VA van de Tour in Lombardije? Eender welk parcours? Een Van Avermaetje OS '16 behoort tot de mogelijkheden.
(Na al zijn tweede plekken, zal het geluk eens goed vallen, wie weet een keer in Lombardije, als hij eens meedoet :tongue:).

Van de top is het nog een kleine 40km naar de finish.
Kans is groot dat Pogacar (en een metgezel) scheute zijn en het daarachter wat stilvalt.
Perfecte gelegenheid voor een evt. achteropgeraakte Healy om terug aan te sluiten.
Laat nu net, die puist op het einde meer geschikt voor hem zijn, dan die langere klim.
En, wie weet is Healy een monumentenman, zoals Gilbert dat was.
Wie had kunnen denken dat onze Belg 2x Lombardije kon winnen? (beetje voor mijn tijd, dus geen idee of hij tekenen liet zien van goed klimmen).

Nog eens, ik zeg helemaal niet dat het onmogelijk is. Ik reageerde initieel omdat jij hem "opschreef voor het podium". Aangezien hij nooit (Luik is en blijft irrelevant wat dat betreft) bewezen heeft te kunnen wedijveren met topklimmers op lange beklimmingen vind ik dat een heel opvallende uitspraak en imo meer gebaseerd op de "hype" die er toch wel hangt rond Healy dan op eerdere resultaten.

Ik ga het hier ook bij laten. We zullen zien. Ik acht de kans zeer klein, niet onmogelijk (want er zijn inderdaad scenario's waarin het mogelijk is), maar hem al opschrijven voor het podium vind ik héél vergaand.

Tot en met 2024 blijft Jumbo de wielrenners steunen. "In de sportwereld lopen veel sponsorcontracten maar twee of drie jaar. We hebben nog genoeg tijd om een opvolger te vinden dus er is geen reden voor angst."

Ik dacht dus ook tot EIND 2024, zo staat het toch in de artikels die geschreven werden toen Jumbo de stopzetting aankondigde.

Roglic zou ook naar Lidl gaan dus als Evenepoel dan naar Ineos trekt en bv een Landa meepakt en wat andere renners (plaatst genoeg momenteel bij INEOS) dan geraak je er misschien wel qua renners. Maar de omkadering daar gaan er dan toch moeten sneuvelen want je gaat van 2 WT ploegen naar 1 dus je kan er niet onderuit dat een hoop verzorgens/mecanciens/ploegleiders plots andere oorden moeten opzoeken.

Ben al fan van toen het nog Mapei was wordt toch ook het einde van een tijdperk voor mij dan, geen idee bij welke ploeg mijn voorkeur dan gaat liggen, misschien gewoon op wat renners. Zwarte dag inderdaad voor het Belgische wielrennen want QS had dan wel een internationaal karakter het bleef ook altijd heel erg Belgisch met Belgische sponsoren, veel Belgen in de omkadering en altijd Belgische toppers als uithangborden van Museeuw, over Boonen en Gilbert tot nu Evenepoel.
Hier een heel gelijkaardige situatie, altijd fan geweest van renners in het blauw, of dat nu Belgen waren of niet.

Zou na gans mijn leven supporter zijn wel een serieuze aanpassing zijn, geen idee naar wie of wat mijn voorkeur dan zou uitgaan.

Het leek wel ploegenspel van Jumbo en een VA die niet voor die andere kopman wilde werken en hoopte dat hij (De Lie) het wel zou oplossen voor hem.

Triestig dit. VA heeft vandaag naar mijn mening verdiend 'verloren'. Het grootste slachtoffer is echter De Lie. Waarom was die niet laatste man? Dan gun je het hem niet he.
De Lie zei in een interview dat hij 5km voor de meet tegen Van Aert heeft gezegd dat het voor Van Aert was, dus niks te maken met De Lie niks gunnen.

"We usually don’t respond to rumours. There were many… Jumbo-Visma with Neom, Ineos with Evenepoel. And now this… Several options are open and time will tell (soon)."

Antwoord van Jumbo. Geen ontkenning dus. Opvallend toch.

Lefevere ontwijkt het ook vooral. Maar dat doen ze zowat altijd natuurlijk. INEOS werd ook nooit op een volle nee geantwoord. Niemand wil eventueel een deur sluiten natuurlijk.

Zolang er geen bevestiging is neem ik gewoon aan dat er niks veranderd.

Als Lefevere perse wilt fuseren, waarom zou je dan niet met INEOS willen fuseren? Die hebben meer geld en je tour & voorjaarsteam wordt beide versterkt en der schiet tenminste nog iets over van Quickstep, ik kan mij niet voorstellen dat Jumbo met veel Quickstep renners volgend jaar naar de tour gaan, of het moet al Landa zijn 😂

Als Lefevere perse wilt fuseren, waarom zou je dan niet met INEOS willen fuseren? Die hebben meer geld en je tour & voorjaarsteam wordt beide versterkt en der schiet tenminste nog iets over van Quickstep, ik kan mij niet voorstellen dat Jumbo met veel Quickstep renners volgend jaar naar de tour gaan, of het moet al Landa zijn 😂

Lefevere wilt niet fusioneren hé. Plugge zoekt een sponsor omdat Jumbo afhaakt. Soudal spendeerd fors in het wielrennen en het is Plugge vooral daar om te doen niet om renners die nu bij SQS rijden.

Dus HLN bevestigt dat er gesprekken lopen, maar er wordt blijkbaar ontkend dat de deal bijna rond is. Er zijn ook andere opties voor Plugge, en er wordt toch ook weer vermeld dat Jumbo in 2024 wel degelijk nog sponsort.

Ik denk dus dat Wielerflits weer eens voorbarig is geweest. Ze zijn vaak goed geïnformeerd, maar sturen vaak dingen de wereld in als bijna done deal terwijl er enkel serieuze gesprekken gevoerd worden. Zo was dat ook met NEON eerder op het jaar. 2025 lijkt me wel een realistische optie, maar het kan dus even goed zijn dat er niets van komt en een andere sponsor Jumbo gewoon vervangt.

Renners van Jumbo zouden alleszins van niets weten, meer zelfs, zowel Jumbo als QS zouden een "vol" roster hebben voor 2024.
According to one Jumbo-Visma rider, who wished to remain anonymous, the news of a possible merger between both teams was a complete shock. Apparently none of the riders on the Dutch team were aware of the news, and only found out via social media.

“I heard the news for the first time ten minutes ago when a teammate asked me about it. It’s a big surprise for me. In the team we’ve not spoken about it and it’s a big surprise,” the rider told GCN on Sunday evening.

The rider questioned the logistics and the timing of the potential merger.

“Thinking logically, we don’t have any spots at Jumbo for next year. How can you put 15 riders together with Quick-Step? If it was with Ineos then I would think that it was possible by the numbers but with us, looking at the numbers it’s just not possible. But you never know. That’s just my opinion. I also don’t know why the two best teams should merge. What’s the reason?”

The rider also raised a question over the differing philosophies and cultures within both teams.

“Also the mentality in the two teams is different,” the rider said.

What I learned at Jumbo is really different to how they approach riders as people, and how Richard and Patrick look at riders is really different. I can’t say it's a zero percent chance but from my perspective it’s very low.”

Laatst bewerkt:
Geef mij maar de Sky-jaren.

Maar ok, laat ons het even naar het aas happen. Hoe werkt dit? Het enige dat Jumbo (of Visma) zou kunnen gebruiken, is de sponsor. Zelfs Evenepoel hebben ze misschien niet echt nodig. Gaat Specialized dan Cervélo vervangen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ze kunnen ook gewoon fusioneren vanaf 2025. Wat me veel logischer zou lijken.

Maar heel het verhaal is gewoon uiterst vreemd. Het lijkt mij van de Nederlandse kant gewoon om het geld te doen, met Soudal en Bakala hebben ze dan waarschijnlijk stabiele, sterke, geldschieters in handen voor nog vele jaren. Patje wil (terecht) op pensioen na al die jaren, dat kan je die man echt niet kwalijk nemen. Wat voor een meerwaarde heeft die fusie anders voor Visma?

Remco in een team verzamelen met Vingegaard hoeft voor mij ook niet. Als de geldschieters dan toch een fusie zoeken, ga aub praten met Ineos 😁

Terug
Bovenaan