Zal er eens moeten op letten als ik de volgende keer mijn band vervang dan. Velgen zijn tubeless-ready maar ik rijd wel met een binnenband.
Bron:
https://bikerumor.com/enve-definitively-explains-the-tubeless-hookless-bead-for-all-road-gravel-mtb/
Hierboven zie je het verschil, ik vermoed/hoop dat jij het middelste hebt.
Hookless heeft zijn risico's, maar het grootste gevaar zijn recreanten die niet eens weten dat ze hookless rijden en aan welke voorwaarden ze moeten voldoen om de risico's tot een minimum te beperken.
Ik heb op mijn koersfiets hookless velgen, met het nieuws van het afgelopen jaar in gedachten zou ik misschien niet meer dezelfde keuze maken, maar het gevaarlijkste is dat mijn fietsenmaker daar niets over gezegd heeft. Ik ben zelf geïnteresseerd in materiaal waardoor ik ook wist dat het hookless velgen waren en wat ik daar absoluut mee moet doen en wat ik absoluut niet mag doen.
Belangrijkste zaken:
- Banden die hookless compatibel zijn, van de juiste breedte tov van de binnenbreedte van de velg
- Druk niet hoger dan 5 bar (wat voor mensen die wat zwaarder wegen wil zeggen dat er bredere banden op moeten). Dit is ook de belangrijkste reden waarom hookless risicovoller is op de weg tov gravel/mtb, die laatste rijden sowieso met veel lagere bandenspanning.
Enerzijds zie je dat het misloopt bij profs die getrainde mechaniekers hebben waardoor je serieuze vragen kan stellen of dit geschikt is voor de massa, anderzijds zag je vroeger ook wielen die in frieten vaneen lagen voor er hookless velgen waren. Dat had ook een oorzaak, is het nu geen gelijkaardige oorzaak die ervoor zorgt dat er zaken mislopen met hookless velgen?
Om nog even op het Thomas De Gendt verhaal terug te komen: het is niet zeker dat het die volgorde is die jij beschrijft, volgens De Gendt zelf is hij ergens op gereden (een steen?) waarna zijn band ervan kwam. Volgens Zipp was de velg zo hard geraakt door die impact waardoor het wiel kapot was en staat dit los van hookless. We zullen nooit weten wat nu de waarheid is.