Algemeen Wielernieuws

De ploeg zelf had rond en net na de eeuwwisseling een eigen dopingprogramma. Het is daarom dat de toenmalige ploegarts levenslang geschorst is door de Amerikaanse dopingautoriteiten. Dat was trouwens een van de redenen dat rabobank gestopt is met sponseren destijds. Wat maakt het dan uit dat er enkele werknemers zijn met een dopingverleden.
Hij en met hem anderen hebben het toegegeven.
Er zijn gewoon heel veel renners uit die periode die nooit niks bekend hebben.
Mannen zoals Dekker of Boogerd die gewoon openlijk over hun gebruik spreken die gaan we verguizen en mannen die minstens zo erg waren maar gewoon als een graf zwijgen die gaan we ophemelen?
Daar heb ik het persoonlijk moeilijk mee.

Hij en met hem anderen hebben het toegegeven.
Er zijn gewoon heel veel renners uit die periode die nooit niks bekend hebben.
Mannen zoals Dekker of Boogerd die gewoon openlijk over hun gebruik spreken die gaan we verguizen en mannen die minstens zo erg waren maar gewoon als een graf zwijgen die gaan we ophemelen?
Daar heb ik het persoonlijk moeilijk mee.
Dit is absoluut waar ik op aanstuurde. Zoals Edwig Van Hooydonck het ooit aangaf: hij won de Ronde Van Vlaanderen twee keer na mekaar en twee jaar later reed heel het peloton van hem weg. EPO. In die periode had zowat iedereen boter op zijn hoofd. De mensen die daar voor uitgekomen zijn, verdienen meer respect dan de gluiperds dien nog altijd doen alsof ze zuiver reden. Ik zeg niet dat ze allemaal aan de doping zaten, maar we weten dat een groot stuk van het peloton toen EPO nam

Bernal morgen terug in het peloton.
Niet dat ik er iets van verwacht, maar altijd fijn zulk nieuws.
Ik had hem niet zo vroeg terug verwacht. Hopelijk heeft hij zich niet moeten forceren om terug fit te raken. Mijn gedacht direct na de val was dat hij ergens eind september - begin oktober nog een klein rondje kon finishen om dan met een goed gevoel de winter in te gaan.

Is helemaal niet zuur, is gewoon een feit.
Al hebben ze er nog andere in dienst met een dopingverleden no worries!
En wil je daar iets mee insinueren of deel je dat feit gewoon mee ook al heeft het geen enkele meerwaarde?

De renners die er voor uitgekomen zijn vertrouw ik meer in het huidige wielrennen dan de geniepigaards die denken er mee weg te komen. Als zulke mensen in uw ploeg er automatisch voor zorgen dat er nu gedopeerd word dan hoop ik dat VDP niet teveel duivenvlees of hoestsiroop consumeert of wilt een vader die doping gebruikt heeft automatisch zeggen dat zijn zoon dat ook doet?

En wil je daar iets mee insinueren of deel je dat feit gewoon mee ook al heeft het geen enkele meerwaarde?

De renners die er voor uitgekomen zijn vertrouw ik meer in het huidige wielrennen dan de geniepigaards die denken er mee weg te komen. Als zulke mensen in uw ploeg er automatisch voor zorgen dat er nu gedopeerd word dan hoop ik dat VDP niet teveel duivenvlees of hoestsiroop consumeert of wilt een vader die doping gebruikt heeft automatisch zeggen dat zijn zoon dat ook doet?
Adrie is bij mijn weten nooit betrapt en heeft ook nooit bekend doping te gebruiken.

Een ploeg die quasi ophield met bestaan doordat sponsor afhaakt wegens dopingschandaal, daarna niets voorsteld en dan mensen die in dat schandaal zaten aanneemt is toch opmerkelijk imo

Adrie is bij mijn weten nooit betrapt en heeft ook nooit bekend doping te gebruiken.
Logisch, dopingjagers bestonden nog niet, bloedpaspoort ook niet. Die decennia waren nochtans alles behalve Dopingvrije. Amfetamines, cortisoides, high octane doping... Waren schering en inslag.

Een ploeg die quasi ophield met bestaan doordat sponsor afhaakt wegens dopingschandaal, daarna niets voorsteld en dan mensen die in dat schandaal zaten aanneemt is toch opmerkelijk imo
"Adrie van der Poel werd in zijn carrière tweemaal op doping betrapt. In 1983 liep hij tegen de lamp wegens strychninegebruik. Het excuus dat hij opvoerde was: 'Ik heb duivenvlees gegeten, en die duivenmelkers drogeren hun beesten, dus vandaar.' In 1984 werd hij bij de Ronde van Sicilië betrapt op het verboden middel efedrine. Dit middel was afkomstig van een hoestdrank die hij genomen had tegen een verkoudheid. Hij werd voor drie maanden geschorst en voelde zich gepakt door de Internationale Wielrenunie"

2 maal dus effectief betrapt en dan nog beweringen van een toenmalige verzorger:

"Acht renners van PDM die aan de Tour de France van 1988 deelnamen, gebruikten doping. Dat blijkt uit aantekeningen van verzorger Bertus Fok die in handen zijn van de Volkskrant. Steven Rooks, Gert-jan Theunisse, Adrie van der Poel, Andy Bishop, Marc van Orsouw, Rudy Dhaenens, Jörg Müller en Peter Stevenhaagen werden door Fok van doping voorzien. Daarbij ging het vooral om cortisonen en testosteron. De renners bedienden zich ook van bloeddoping."

Adrie is zo iemand die het nooit toegegeven heeft en waar er buiten die effectieve schorsing nog voldoende stront aan de knikker hangt om te geloven dat het daar niet bij gebleven is.

Vandaar, iemand die het toegegeven heeft en het volgende zegt:
"De Duitser benadrukt zich nu in te zetten voor een schone sport. 'Ik wil met mijn negatieve ervaring een leereffect creëren voor de jonge generatie, zodat zij nooit voor dezelfde keuze worden gesteld als ik destijds" wil ik meer vertrouwen dan die andere. Zij hebben ook bij hun bekentenis (uit vrije wil, itt bv Armstrong) geaccepteerd dat ze een straf zouden krijgen en eventueel geweerd worden uit het peloton.

Het was een structureel probleem binnen het wielrennen en de bal is in feite aan het rollen gegaan met Levi Leipheimer die in zijn val iedereen meegesleurd heeft.

Maar je kan echt niet een individuele renner gaan beschuldigen. Zij deden en voerden enkel maar uit wat voor hen normaal leek.
Als meer dan de helft van uw ploeg hetzelfde doet en meer dan de helft van de tegenstanders deden het dan is het niet zo verwonderlijk dat je u ook laat vangen om het te doen.
Het zijn de grote meesterbreinen achter zulke operaties die gestraft moeten worden. Niet een jonge renner die er alles aan wilt doen om mee te kunnen in een sport die alles voor hem betekend.

Het was een structureel probleem binnen het wielrennen en de bal is in feite aan het rollen gegaan met Levi Leipheimer die in zijn val iedereen meegesleurd heeft.

Maar je kan echt niet een individuele renner gaan beschuldigen. Zij deden en voerden enkel maar uit wat voor hen normaal leek.
Als meer dan de helft van uw ploeg hetzelfde doet en meer dan de helft van de tegenstanders deden het dan is het niet zo verwonderlijk dat je u ook laat vangen om het te doen.
Het zijn de grote meesterbreinen achter zulke operaties die gestraft moeten worden. Niet een jonge renner die er alles aan wilt doen om mee te kunnen in een sport die alles voor hem betekend.
Voor het grootste deel ben ik akkoord met je verhaal. Enkel vind ik dat de gebruikers ook moeten gestraft worden. Die renners weten echt wel dat wat ze doen niet mag en wat de gevolgen kunnen zijn.

Noem mij één (top)team waar er niemand in de staf zit die tijdens zijn actieve carrière nooit in aanraking is gekomen met doping.
Als je denkt dat pakweg Steels en Peeters tijdens hun carrière nooit gepakt hebben en dat Lefevere daar niks van zou geweten hebben denk dan maar snel iets anders. Net zoals oa Steven De Jongh bij Trek, Knaven bij Ineos, oa Baldato bij UAE, dat is allemaal dezelfde generatie als Niermann... die gaan allemaal wel geweten hebben wat ze moesten doen om te kunnen blijven koersen, daar gaan we nu toch niet flauw over doen zeker?

Noem mij één (top)team waar er niemand in de staf zit die tijdens zijn actieve carrière nooit in aanraking is gekomen met doping.
Als je denkt dat pakweg Steels en Peeters tijdens hun carrière nooit gepakt hebben en dat Lefevere daar niks van zou geweten hebben denk dan maar snel iets anders. Net zoals oa Steven De Jongh bij Trek, Knaven bij Ineos, oa Baldato bij UAE, dat is allemaal dezelfde generatie als Niermann... die gaan allemaal wel geweten hebben wat ze moesten doen om te kunnen blijven koersen, daar gaan we nu toch niet flauw over doen zeker?
Is dat de eerste naam die ge aan doping linkt bij UAE? :D :D :D

Is dat de eerste naam die ge aan doping linkt bij UAE? :D :D :D
Neen, dat was de eerste ex-renner die mij in het oog sprong uit die periode. Mannen die er dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid mee geknoeid hebben. Ik heb het dan nog niet over ploegartsen etc.

Voor het grootste deel ben ik akkoord met je verhaal. Enkel vind ik dat de gebruikers ook moeten gestraft worden. Die renners weten echt wel dat wat ze doen niet mag en wat de gevolgen kunnen zijn.

De renners die betrapt zijn geweest zijn ook gestraft geweest.
Maar nu iemand straffen of retroactief straffen voor een ziekte van die tijd heeft naar mijn inzien geen zin.

Het was een andere tijd, zo simpel is het. Maar voor mij belemmert dat niet de functie die ze nu bekleden, sterker nog ze kunnen zelfs dienen als voorbeeld van hoe het niet moet.

:help:

Nu is het wachten op een reactie van de ploegleiding: "Lecerf is een trendsetter, hij test als eerste het materiaal uit waarmee het Lotto-team volgend jaar zal rijden na de degradatie"

Hij mag toch niet zomaar met een Specialized gaan rondtoeren zolang hij bij Lotto onder contract ligt?

:help:

Zo speciaal is dat toch niet? Een beetje flauw ja, maar nu niet zo ongebruikelijk dat een jongerenteam een renner niet meer gaat steunen als die toch vertrekt. Waarom zou je geld stoppen in een renner als je er absoluut niets meer aan hebt? Anders ook wel grappig dat Meneer Lefevere indertijd stope met een beloftenploeg omdat iedereen profiteerde van "hun" werk om dan nu terug te komen en meteen eentje weg te pikken bij de concurrent.

Lecerf is trouwens geen onbeschreven blad hé, dit is het tweede jaar op rij dat die voor augustus al in onmin leeft met zijn eigen ploeg. Lotto heeft hem opgepikt nadat zijn Frans avontuurtje op niets uitdraaide en hem alles gegeven wat hij nodig heeft om terug een degelijk niveau te halen. Dat deze move dan als onrespectvol wordt gezien, lijkt me niet zo onlogisch.

Hij mag toch niet zomaar met een Specialized gaan rondtoeren zolang hij bij Lotto onder contract ligt?

Tour de L'Avenir is met landen teams.

Beetje op zijn frans zo. Als je daar niet bijtekent voor de Tour mag je ook niet mee.

Jammer dat op deze manier de UCI nog eens gelijk krijgt met hun spelletje van geen transfernieuws voor 1 augustus.

Terug
Bovenaan