algemene discussie | Virtual Reality

De Quest 3 biedt iets betere beeldkwaliteit (hogere resolutie en grotere field of view) maar is ook wel ineens 200 eur duurder en als je dat straatje inslaagt blijf je bezig want dan zijn er headsets 200 eur duurder dan de quest 3 die nog betere beeldkwaliteit bieden. 😅 Moet je zowat voor je zelf afwegen of dat dat die meerprijs waard is.

Quest3S-Quest3-Vergleich-1200x663.png

Als budget geen bezwaar is zijn de Valve Index, Bigscreen Beyond, Pimax Crystal en de Samsung XR momenteel prolly de beste keuzes. Maar eerlijk, ik zou denk ik gewoon voor de quest 3s of max de quest 3 gaan. Ik heb Alyx zelf nog gespeeld op een rift s, de voorloper van de quest met dus slechtere beeldkwaliteit en dat was fantastisch en nog steeds de beste game ervaring die ik ooit heb gehad.

Ik zou sowieso wachten tot black friday (28 nov) voor een goeie deal op de quest en wie weet heeft tegen dan valve misschien eindelijk Frame, hun opvolger van de Index, onthult. Alhoewel ik wel verwacht dat die eerder high end zal zijn tegen de 1000+ eur.

Prijs/Kwaliteit de 3S.
Ik zou sowieso voor een quest gaan wegens de mogelijkheid om standalone te spelen.

Ik vind dat gepruts met de pc toch altijd te veel gedoe tov gewoon op de quest zelf een standalone game te spelen.

Maar voor Alyx bv kan je niet anders

Prijs/Kwaliteit de 3S.
Ik zou sowieso voor een quest gaan wegens de mogelijkheid om standalone te spelen.

Ik vind dat gepruts met de pc toch altijd te veel gedoe tov gewoon op de quest zelf een standalone game te spelen.

Maar voor Alyx bv kan je niet anders
Hoe bedoel je? Mijn vrees is vooral dat ik door stand alone kan spelen minder grafisch detail ga hebben dan op mijn pc...

De Quest 3 biedt iets betere beeldkwaliteit (hogere resolutie en grotere field of view) maar is ook wel ineens 200 eur duurder en als je dat straatje inslaagt blijf je bezig want dan zijn er headsets 200 eur duurder dan de quest 3 die nog betere beeldkwaliteit bieden. 😅 Moet je zowat voor je zelf afwegen of dat dat die meerprijs waard is.

Quest3S-Quest3-Vergleich-1200x663.png

Als budget geen bezwaar is zijn de Valve Index, Bigscreen Beyond, Pimax Crystal en de Samsung XR momenteel prolly de beste keuzes. Maar eerlijk, ik zou denk ik gewoon voor de quest 3s of max de quest 3 gaan. Ik heb Alyx zelf nog gespeeld op een rift s, de voorloper van de quest met dus slechtere beeldkwaliteit en dat was fantastisch en nog steeds de beste game ervaring die ik ooit heb gehad.

Ik zou sowieso wachten tot black friday (28 nov) voor een goeie deal op de quest en wie weet heeft tegen dan valve misschien eindelijk Frame, hun opvolger van de Index, onthult. Alhoewel ik wel verwacht dat die eerder high end zal zijn tegen de 1000+ eur.
Dikke merci!!

Hoe bedoel je? Mijn vrees is vooral dat ik door stand alone kan spelen minder grafisch detail ga hebben dan op mijn pc...
De chipset van de quest is niet sterk genoeg om Alyx deftig te draaien en die zal je dus sowieso niet standalone, als in native op de quest, kunnen spelen. Je gaat het op je pc moeten draaien en dat streamen naar de headset. Vroeger was dit niet zo interessant omdat het toen nog enkel ging via kabel maar ondertussen kan je via Steam Link draadloos naar de headset streamen en dat werkt perfect.

Native games die je op de quest zelf kan spelen ogen grafisch minder mooi maar hebben wel als voordeel dat je ze on the go eender waar kan spelen en er geen extra hardware voor nodig hebt.

ondertussen kan je via Steam Link draadloos naar de headset streamen en dat werkt perfect.
Ik zou dat toch allerminst 'perfect' noemen.

Lig daar toch iedere keer mee te klooien VS gewoon dat ding op uwe kop zetten en een spelleke aanklikken.

Mogelijks omdat ik nog een Quest1 heb, maar in theorie werkt die identiek voor koppeling met pc.

Maar inderdaad ge kunt ne quest bijvoorbeeld meenemen op vakantie en daar spelen. Ik ben nog altijd verbaasd hoe een quest zulke graphics kan tonen. Is nauwelijks een minpunt.

De chipset van de quest is niet sterk genoeg om Alyx deftig te draaien en die zal je dus sowieso niet standalone, als in native op de quest, kunnen spelen. Je gaat het op je pc moeten draaien en dat streamen naar de headset. Vroeger was dit niet zo interessant omdat het toen nog enkel ging via kabel maar ondertussen kan je via Steam Link draadloos naar de headset streamen en dat werkt perfect.

Native games die je op de quest zelf kan spelen ogen grafisch minder mooi maar hebben wel als voordeel dat je ze on the go eender waar kan spelen en er geen extra hardware voor nodig hebt.
Duidelijk! Merci!!

Vraagje: ik zou graag Half Life Alyx spelen (voorlopig enige VR game dat ik graag zou spelen). Wat is prijs/kwaliteit de best mogelijke manier in de wetenschap dat ik een vrij sterke pc heb (Ryzen 5800X + 4070ti super)
Ik heb 'm gespeeld op een Quest 2 (waar ze momenteel tweedehands mee naar je kop gooien) en dat was een absolute topervaring. Dus als je nieuw koopt, zou ik ook voor een Quest 3 gaan ja. Daarmee ga je 95% van de ervaring hebben denk ik. Als je dat wilt opdrijven naar 97-98% procent ga je gewoon heel veel geld betalen per % dat je extra wilt (zoals met alles eigenlijk). Voor mij was het dat niet waard - daarvoor is mijn gebruik te casual. Maar als je dat ding intensief/dagelijks wilt gaan gebruiken (flight/race sim of weet ik wat) is een duurder model het bekijken waard. Maar anders: Quest 3 all the way.

Ik heb mijn Quest altijd draadloos gebruikt op PC (via Virtual Desktop) en was een zeer positieve en gebruiksvriendelijke ervaring.

Valve komt met een nieuwe headset. Steam Frame.
Draadloos, ook zonder PC te gebruiken, ingebouwde tracking, foveated streaming, etc.

Nog geen prijs gekend maar "goedkoper dan de Index".
Release 2026.

Steam Frame is a streaming-first, wireless VR headset + controllers that can handle your whole Steam library.
  • Wireless Adapter and Dual Radios – The included plug-and-play 6GHz wireless adapter provides a dedicated link for both VR and non-VR streaming. Steam Frame’s dual radios make this connection even more stable: One radio is dedicated to streaming the audio and visuals, and the other connects to your Wi-Fi. Two dedicated links, no competition for bandwidth.
  • Introducing Foveated Streaming – Foveated Streaming is a new feature that optimizes detail where your eyes are looking, and typically offers over a 10x improvement in image quality and effective bandwidth. Behind the scenes, we’re using low-latency eye tracking data to steer the best quality pixels only to where you’re looking. This is all happening without you noticing, and works for your entire Steam library.
  • Who Wants Pancakes? – Thin and light custom pancake lenses provide edge-to-edge sharpness and a large eye box. Optics feature 2160 x 2160 LCD panels, one per eye. Supported refresh rates are 72-144Hz.
  • Seamless Audio Experience – Steam Frame has high fidelity audio via dual stereo speakers on each side. The speakers within each pair are oriented in opposite directions to cancel out vibrations, which can be a tracking system buzzkill.
  • Camera Tracking – No setup required. Four high-resolution, monochrome cameras provide controller and headset tracking. Infrared LEDs on the outside make tracking great even in dark environments.

Zal slaafs weer plooien als pancake cinema mode de shit is.

Maareuh.. ondertussen bevind ik mij ook onder vierogen. Valt dat eigenlijk mee zo VR gamen met een bril er nog eens tussen?
Index lens reflectie was al bij de slechtste eigenschappen van dat ding

Zal slaafs weer plooien als pancake cinema mode de shit is.

Maareuh.. ondertussen bevind ik mij ook onder vierogen. Valt dat eigenlijk mee zo VR gamen met een bril er nog eens tussen?
Index lens reflectie was al bij de slechtste eigenschappen van dat ding
Ik heb me prescription lenzes gekocht voor de meta quest. Van honsvr. (denk chinees) maar doet zijn ding wel en is toch wel gemakkelijk. Bril af en headset op. Geen vette vingers, geen ongemak. Valt amper op dat dat erop zit.
Nadeel is als eens iemand anders wil VR'en dat die lenzen eruit moeten. (wat ook maar een klikje is maar ja... vette vingers)

Heb hier net onze nieuwe VR-Rock lenzen geinstalleerd in de PSVR2. Ik schrik me rot van de krassen in de lenzen van de PSVR2 die blijkbaar door een bril veroorzaakt worden. Mijn zoon speelt toch wel wekelijks, en toestel is nu half jaar oud of zo. Maar op beide lenzen zijn op dezelfde plek een hoop krasjes te zien (vooral goed zichtbaar op een foto) en moeten dus door zijn bril veroorzaakt zijn.
Heb ook voor mezelf een setje lenzen besteld en ben nu wel eens benieuwd of die krassen zichtbaar gaan zijn. Ik kan me niet inbeelden dat het niet geval zal zijn :(.

Dus sowieso een waarschuwing voor alle brildragers: overweeg onmiddellijk opzetlenzen (er zijn verschillende merken/fabrikanten) zodat je niet alleen zonder bril kan spelen (wat me al een pak aangenamer lijkt) maar ook simpelweg om de lenzen in je VR-bril te beschermen.

Daar had ik ook schrik voor toen ik mijn PSVR2 teste toen ik nog een bril droeg.
Wel blij dat ik daar nu niet meer op moet letten.

Ik vond het VR-gamen met mijn bril in de PSVR2 eerder onaangenaam. De hele tijd had ik straks dat ik krassen zou maken.

Ik heb vervolgens vrij snel opzetlenzen besteld via Honsvr. De prijs viel goed mee (ongeveer een 48 euro geloof ik). Dat was echt een super idee. De ervaring is nu veel leuker 🥳.

Mja, eigenlijk zouden er gewoon waarschuwingen op de verpakking moeten staan. Ik lees online hopen dergelijke ervaringen. Sommigen in het buitenland hebben overigens hun PSVR2 onder garantie kunnen omruilen omwille van die krassen. Benieuwd of dat hier ook zou pakken. Eerst zien of ik er iets van merk, maar ik kan me niet inbeelden van niet, want het is toch best erg.

€48 is wel zeer goedkoop. Ik heb ongeveer €140 betaald voor 2 paar, maar is ook al redelijk grote sterkte (meer dan -6) en zijn ook magnetische zodat je ze zeer gemakkelijk kunt omwisselen. Ook wil stom dat ze dan bij beide de magnetische basissen steken, want die heb je natuurlijk maar 1x nodig.

Eerst zien of ik er iets van merk, maar ik kan me niet inbeelden van niet, want het is toch best erg.

Tot mijn verbazing er toch niets van gemerkt van die krasjes eigenlijk. Misschien als ik er expliciet op zoek naar ga dat ik een wazige vlek ga vinden maar is me gisteren alleszins niet opgevallen met GT7.
Wat ik wel heb is een soort ghost-image bovenaan in beeld. Dat ghost image staat vreemd genoeg ook ondersteboven (niet in spiegelbeeld maar dus 180° gedraaid). Is ook vooral bij contrastrijk beeld, bvb GT7 title, dat ik het kan zien. Ik vermoed dat dit ergens een spiegeling is door die extra opzetlenzen, temeer daar ik vrij zware lenzen heb (-7.5).

De ervaring met zo'n lenzen (en dus zonder bril) is minder spectaculair dan ik verwacht had. Uiteindelijk zie je niet spectaculair meer of beter, maar je hebt dus tenminste niet de schrik van met je brilglazen tegen de VR-lenzen te botsen. Mogelijk moet ik wel nog eens calibreren of zo, want in het begin zag ik dichtbije zaken gewoon 'dubbel'. Was bvb al direct het geval met een pop-up die me vroeg van de controller vast te pakken. Ik vermoed dat mijn ogen wat te scheel moesten kijken om die dichtbij illusie te hebben, dus mogelijk is dit gerelateerd aan de IPD (Inter Pupil Distance) die je ergens bij calibratie instelt, meen ik.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan