algemene discussie | Virtual Reality

ik heb ook de mail gehad maar ga toch geen pre order plaatsen. Ik kan me voorlopig niet over de prijs van 500€ zetten. Als je kijkt dat de games die uitkomen eigenlijk grotendeels weer achterhaald zijn of te spelen zijn op een goedkopere oculus quest. Ook het feit dat de oudere psvr1 games niet backwards compatible zien is me wel een doorn in het oog.

Ik wacht gewoon nog een jaar of twee af en zie wel wat het brengt.
Ik kan me ook niet echt inbeelden dat die uitverkocht geraakt de komende tijd. Het publiek dat geinteresseerd is in virtual reality is al beperkt en degene die er echt into zijn zullen al eerder naar het PC platform gaan.

Net mijn pre-order kunnen plaatsen. Zo benieuwd 😍

psvr2.jpg

Hier ook net succesvol kunnen bestellen. Hopelijk komt er ook zoals met de PSVR 1 een pop-up store in Antwerpen om is te mogen testen.

Ook de mail gekregen maar twijfel toch enorm...
600 euro is veel geld (ja ik weet dat je er wel wat voor terugkrijgt) en enkel te verantwoorden als er ook deftige games op uitkomen.
En van wat er is aangekondigd momenteel is er niet veel wat mijn interesse wekt.
50 euro voor Horizon, een "avontuur" van 6-7 uur vind ik ook overdreven veel geld.

Zou het eens moeten kunnen testen alvorens mijn order te plaatsen.

Ik wil al heel lang Half-Life Alyx spelen en heb nu eindelijk de PC die het kan draaien. Daarom overweeg ik de aankoop van een (tweedehands) Valve Index.

Mensen die zo'n investering hebben gedaan; is het het waard? Wellicht is Alyx het voor mij alleen al waard maar zijn er daarnaast nog voldoende 'volwaardige' games om te spelen? Ik game an sich niet zo veel dus ik kan wel een tijdje verder met 1 spel. Google leerde me al dat Resident Evil 7 en Alien Isolation bijvooorbeeld ook al in VR te spelen zijn. Ook wel games die me aanspreken.

Tweede vraag: hoe zit het met de motion sickness. Ikzelf heb daar geen enkele last mee in shooters maar ik ben bijvoorbeeld wel erg gevoelig aan rollercoasters in pretparken. In VR kan je enerzijds bewegen met een joystick op je controller (correct?) maar ook via een soort van teleport systeem. Klopt dat? En werkt dat een beetje intuïtief?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Voor alyx heb ik toen ook de valve index gekocht. Is zeker de moeite ! Ikzelf heb toen de teleport functie genomen en dit was meer dan goed speelbaar. Had natuurlijk ook de nodige ruimte om een aantal stappen zelf nog te zetten. Zeker doen ! Beste vr ervaring ooit.

Gran Turismo 7 krijgt op de launch date van PSVR2 een gratis patch waardoor je de hele game kan spelen in VR met de PSVR2. Ook Beat Saber komt er terug aan!

Ik wil al heel lang Half-Life Alyx spelen en heb nu eindelijk de PC die het kan draaien. Daarom overweeg ik de aankoop van een (tweedehands) Valve Index.

Mensen die zo'n investering hebben gedaan; is het het waard? Wellicht is Alyx het voor mij alleen al waard maar zijn er daarnaast nog voldoende 'volwaardige' games om te spelen? Ik game an sich niet zo veel dus ik kan wel een tijdje verder met 1 spel. Google leerde me al dat Resident Evil 7 en Alien Isolation bijvooorbeeld ook al in VR te spelen zijn. Ook wel games die me aanspreken.

Tweede vraag: hoe zit het met de motion sickness. Ikzelf heb daar geen enkele last mee in shooters maar ik ben bijvoorbeeld wel erg gevoelig aan rollercoasters in pretparken. In VR kan je enerzijds bewegen met een joystick op je controller (correct?) maar ook via een soort van teleport systeem. Klopt dat? En werkt dat een beetje intuïtief?

Alyx is voor mij tot nu toe de zotste ervaring in VR geweest.
Als ik m'n headset es aansluit, kan ik me daar echt wel ettelijke uren in verliezen zonder enige motion sickness. Maar goed, da hangt echt wel af van persoon tot persoon. Testen dus ;)

Je kan idd kiezen tussen movement met de joysticks, of via teleport systeem. Persoonlijk vond ik de immersie met gewone joystick movement veel groter, en heb 'm dan ook zo volledig doorgespeeld.

Alle impressies van ces zien er super positief uit over ps vr2. Call of the mountain zou visueel super indrukwekkend moeten zijn. Alles ziet er goed uit voor degene die de bril besteld hebben 👌

Ik heb de pico 4 (kerstcadeau van de misses) en vorige week HL Alyx gekocht. Dit werkt perfect via wifi streaming, speel dit wel vlakbij mijn wifi 6 router.
Voordeel van pico 4 is dat je ook standalone spelletjes kan spelen, headset is lightweight en geen tracking lightstations nodig.

Ik heb een Index gekocht op release en geen 10 uur mee gespeeld denk ik.
Die hele rompeslomp van kabels is zo'n nachtmerrie. Ik vind ook geen deftige plaats om dat op te bergen zodat ik niet elke keer heel die boel opnieuw moet aansluiten.

Tips welkom

Ondertussen ben ik eigenaar van een VR-bril! Het is wel geen Index geworden maar een Meta Quest 2. Reden is dat ik game via een virtuele PC (Shadow) en die is enkel compatibel met de Quest 2 (omdat je daar virtual desktop op kan installeren). Op voorhand had ik er weinig hoop op maar ik ben enorm positief verrast door hoe smooth dat allemaal werkt. Lijkt soms technologie uit de toekomst (heb het nu ook over de virtuele pc).

Anyway, al een paar uurtjes Alyx gespeeld en dat is gewoon mindblowing. Na 25+ jaar game-ervaring ben je niet meer zo snel onder de indruk maar dit is echt next level. En dat terwijl dat spel ondertussen toch ook 'al' twee jaar oud is ofzo. Enige waar ik nu nog aan moet wennen is de besturing. Momenteel 'teleporteer' ik nog door de levels maar blijkaar is het qua immersie wel 10x beter als je gewoon met de stick leert bewegen. Dat heb ik 1 keer gedaan en toen... lag ik bijna omver. Heb nu ook wel niet het beste evenwichtsorgaan dus dat wordt wat oefenen/wennen.

Maar je wapen voor je uit kunnen steken, één oog dichtknijpen en effectief door je scope kijken... Dat is abnormaal vet! Hulde aan Valve voor zo'n meesterwerk.

Ondertussen ben ik eigenaar van een VR-bril! Het is wel geen Index geworden maar een Meta Quest 2. Reden is dat ik game via een virtuele PC (Shadow) en die is enkel compatibel met de Quest 2 (omdat je daar virtual desktop op kan installeren). Op voorhand had ik er weinig hoop op maar ik ben enorm positief verrast door hoe smooth dat allemaal werkt. Lijkt soms technologie uit de toekomst (heb het nu ook over de virtuele pc).

Anyway, al een paar uurtjes Alyx gespeeld en dat is gewoon mindblowing. Na 25+ jaar game-ervaring ben je niet meer zo snel onder de indruk maar dit is echt next level. En dat terwijl dat spel ondertussen toch ook 'al' twee jaar oud is ofzo. Enige waar ik nu nog aan moet wennen is de besturing. Momenteel 'teleporteer' ik nog door de levels maar blijkaar is het qua immersie wel 10x beter als je gewoon met de stick leert bewegen. Dat heb ik 1 keer gedaan en toen... lag ik bijna omver. Heb nu ook wel niet het beste evenwichtsorgaan dus dat wordt wat oefenen/wennen.

Maar je wapen voor je uit kunnen steken, één oog dichtknijpen en effectief door je scope kijken... Dat is abnormaal vet! Hulde aan Valve voor zo'n meesterwerk.
En dit werkt echt goed ? Zo een shadow pc ?

En dit werkt echt goed ? Zo een shadow pc ?

Ja. In die mate zelfs dat ik overweeg er hier een topic over op te starten. Met de huidige hardware prijzen is Shadow echt wel een zéér valabel alternatief voor een eigen game pc.

Paar jaar geleden ook al is klant geweest maar toen was het nog vrij buggy met momenten (vooral bij Windows updates kon je echt dermate gefucked zijn dat support je ganse pc opnieuw moest installeren). Singleplayer games spelen ging toen ook al vrij feilloos maar als je pakweg Battlefield multiplayer speelde, merkte je toch dat het niet 'lokaal' was.

Maar sindsdien hebben ze blijkbaar gigantische stappen gezet want ik heb het nu anderhalve maand in gebruik (toch al een uurtje of 30 gegamed denk ik) en dat is tot dusver een vlekkeloze ervaring gebleken. Handige app, geen vastlopers meer en het belangrijkste: zelfs bij online shooters merk ik echt 0,0 verschil met lokaal. Ik speel BF1 zowel lokaal (dat trekt mijn pc nog nét) als via Shadow en blind zou ik niet kunnen zeggen wanneer ik lokaal speel, en wanneer in de cloud. En neen, ik ben geen 16-jarige pro-gamer maar dan nog... Het zou mij enigszins verbazen moesten die wél een verschil merken.

Indrukwekkende technologie - ik kan het niet anders verwoorden. Kostprijs is wel 50€ per maand (ook wel rekening houden dat je een pak minder energie verbruikt dan met een eigen game-pc) maar daarvoor krijg je dus wel een volwaardige pc in the cloud (die ik bijvoorbeeld ook professioneel gebruik voor photoshop en videomontage). Het enige schandalige vind ik is dat je standaard slechts 256GB opslag krijgt; vandaag de dag zou dat toch MINSTENS het dubbele mogen zijn. Nu, voor een paar euro extra per maand kan je dat effectief verdubbelen maar toch...

Verder dus enkel maar lof! En VR-games werken dus ook perfect via Virtual Desktop. Daarvoor heb ik Shadow in eerste instantie opgepikt. Ik wilde enorm graag Half-Life Alyx een keertje spelen maar speciaal daarvoor een nieuwe game-pc aanschaffen, vond ik wat van de pot gerukt - zeker met de huidige prijzen.

Nog geen seconde beklaagd. Battlefield 1, Mafia Definitive Edition, Spider Man, Days Gone, Red Dead Redemption 2, Half-Life: Alyx,... Lopen allemaal als een tiet op hoogste settings. Nog geen enkele vastloper gehad.

Ben ervan overtuigd dat dit serieuze concurrentie gaat worden voor lokale hardware - zeker met die prijzen van tegenwoordig. Enige voorwaarde is dat je snel - en bij voorkeur bekabeld - internet hebt. Ikzelf heb een 'gewoon' Telenet abonnement en speel via kabel. Dat is dus zeker al ruim voldoende voor een perfecte ervaring.

Als je nog vragen hebt: shoot.

Verder dus enkel maar lof! En VR-games werken dus ook perfect via Virtual Desktop. Daarvoor heb ik Shadow in eerste instantie opgepikt. Ik wilde enorm graag Half-Life Alyx een keertje spelen maar speciaal daarvoor een nieuwe game-pc aanschaffen, vond ik wat van de pot gerukt - zeker met de huidige prijzen.
Howly shit merci. Ik zit exact in dezelfde situatie. Ook eens die shadow pc goed bezien !!!

Howly shit merci. Ik zit exact in dezelfde situatie. Ook eens die shadow pc goed bezien !!!

Ge kunt dat maand per maand opzeggen dus weinig risico wat dat betreft. Van zodra je zo'n abonnement neemt, duurt het in theorie wel enkele uren vooraleer je pc klaar is (in praktijk was het bij mij een half uurtje ongeveer).

Een VR-bril aanschaffen is uiteraard een grotere investering. Belangrijk daar is dat je over een goede 5Ghz router beschikt want het beeld van je Shadow PC wordt via wifi (Virtual Dekstop) naar je bril gestreamd. Bij mij werkt ook dat perfect maar ik heb gelukkig een moderne/snelle ASUS router + die staat op nog geen twee meter van waar ik game. Dus in theorie is mijn verbinding altijd uitstekend.

En nogmaals: Shadow ondersteunt momenteel énkel de Quest (volgens hun website) omdat die draadloos is en je daar Virtual Dekstop op kan installeren. Bedrade headsets - zoals de Index - ondersteunt Shadow (nog) niet.

Voor ervaringen kan je altijd een keertje googlen op 'Shadow Alyx' ofzo. Op Reddit staan er wel wat ervaringen en meestal zijn die (zeer) positief. Uiteindelijk staat of valt het met de afstand tot het datacenter (geen probleem in Vlaanderen), de snelheid van je internet (meestal ook geen probleem in Vlaanderen) en de kwaliteit van je draadloze router (voor VR - that is).

Ge kunt dat maand per maand opzeggen dus weinig risico wat dat betreft. Van zodra je zo'n abonnement neemt, duurt het in theorie wel enkele uren vooraleer je pc klaar is (in praktijk was het bij mij een half uurtje ongeveer).

Een VR-bril aanschaffen is uiteraard een grotere investering. Belangrijk daar is dat je over een goede 5Ghz router beschikt want het beeld van je Shadow PC wordt via wifi (Virtual Dekstop) naar je bril gestreamd. Bij mij werkt ook dat perfect maar ik heb gelukkig een moderne/snelle ASUS router + die staat op nog geen twee meter van waar ik game. Dus in theorie is mijn verbinding altijd uitstekend.

En nogmaals: Shadow ondersteunt momenteel énkel de Quest (volgens hun website) omdat die draadloos is en je daar Virtual Dekstop op kan installeren. Bedrade headsets - zoals de Index - ondersteunt Shadow (nog) niet.

Voor ervaringen kan je altijd een keertje googlen op 'Shadow Alyx' ofzo. Op Reddit staan er wel wat ervaringen en meestal zijn die (zeer) positief. Uiteindelijk staat of valt het met de afstand tot het datacenter (geen probleem in Vlaanderen), de snelheid van je internet (meestal ook geen probleem in Vlaanderen) en de kwaliteit van je draadloze router (voor VR - that is).
Ik heb een Quest 2 (van toen het nog facebook was) en een goede wifi setup.
Maar blijkbaar is shadow toch niet overal beschikbaar. Met mijn locatie kan ik zelfs enkel die basic versie nemen. Die van 50 is niet beschikbaar op mijn locatie, dus ik gok dat ik nog steeds geen Alyx kan spelen :headshake:.

Terug
Bovenaan