Algemene hygiëne bij mannen

Tgoh, ik kom standaard aan 1 keer per dag en 5-6 keer per week 2 x per dag.

Op werkdagen ga ik 's ochtends voor ik ga werken lopen. Daarna douche ik aangezien ik geen zin heb om doordrenkt van het zweet een hele werkdag te zitten. Na het werk ga ik 30-40 minuten krachttraining doen. Daarna douche ik nog eens, want ik heb weinig zin om plakkerig van het zweet 's avonds in de zetel te zitten.

In het weekend doe ik cardio en kracht na elkaar dus douche ik maar 1 keer. Maar zelfs als ik niet ga sporten (zoals vandaag) douche ik sowieso. Ik doe wax in mijn haar, dus dat ziet er 's ochtends allemaal niet uit + ik zweet nogal veel 's nachts.
Hier ook dagelijks 's morgens douchen en 3x per week ook 's avonds na het sporten. Als het gras moet afgereden worden daarna ook.

Misschien dat je wat essentiële oliën wegspoelt maar als je jezelf niet intensief zit te schrobben met agressieve zeep zal dat allemaal wel meevallen. In tropische streken douchen mensen zich ook meermaals per dag en die zijn ook gezond. Kan best dat je nog een tikkeltje gezonder zou zijn door minder te douchen maar dan stink ik en er is ook nog zoiets als meedraaien in de maatschappij

Laatst bewerkt:
De pluis kruipt via de beharing naar boven of beneden tot in de navel. Dat heeft dus niets met hygiëne te maken.

Pluche id navel heeft idd weinig met hygiëne te maken denkik.

Wat mij wel enorm stoort: hoeveel mannen hun handen niet wassen na toiletbezoek...

Ik douche toch ook elke dag. Niet overvloedig met zeep (waarin ook heel wat zaken zitten die niet per sé gezond zijn voor je huid), maar dat maakt me wakker en het doet altijd wel deugd.

Ook altijd deo. Er zijn mensen die zeggen dat deo niet goed is en dat je beter zonder kan, maar dat ruik je bij mij vrij snel als ik er geen op heb. Bij andere mensen die geen deo op hebben valt me dat ook altijd snel op. Een vrij aanwezige lijfgeur.

Ik schrik er nog altijd van hoeveel mensen elke dag minstens 1x douchen want eigenlijk is het beter om dit om de 2-3 dagen te doen.

Elke dag een nieuwe onderbroek en kousen aan, wassen aan de voeten, washandje (vooral onder oa de oksels en schaamstreek goed wassen) tanden poetsen, handen regelmatig wassen en je bent eigenlijk even proper hoor + je tast je natuurlijke beschermlaag minder aan.

En natuurlijk als je niet thuiswerkt elke werkdag propere kledij.
Ik douche mij altijd na het sporten (of sowieso dagelijks bij warm weer), anders 'plak' ik van het zweet en ik kan dat niet verdragen. Sommige weken douche ik mij dagelijks als ik alle dagen sport, wanneer ik niet sport sla ik al eens een dag over.

Ik snap niet dat mensen die gesport hebben, of fysiek werk gedaan hebben, zich niet zouden douchen achteraf.

Ik douche mij ook niet meer dan 1x per dag, tenzij het heel warm is, dan zal dat de tweede keer eens snel afspoelen zijn zonder veel zeep te gebruiken.

Ik doe mij als ik naar het werk ga dagelijks wel een nieuwe onderbroek / kousen / t-shirt aan.
Een broek 1 week tenzij die vuil is, en een tshirt draag ik thuis wel 2-3 dagen. Doe jij dan dagelijks een andere broek aan?

Laatst bewerkt:
Ik neem maar 1 a 2 keer in de week een douche, tenzij ik overdadig gezweet heb. Edele delen ga ik tussendoor ook af en toe wel opfrissen. Nieuwe onderbroek elke halve week (maar soms ook pas na een week) - maar da's meer omdat het "hoort" dan omdat het moet, nog nooit geurtjes of kringetjes gehad -, rest van de kleren draag ik meestal een hele week. Deo gebruik ik maar af en toe. Haar was ik al sinds corona gewoon met water, tenzij het echt vuil is (na een bbq, gewerkt op de werf, in de tuin, ...).

Vrouw en kinderen gelijkaardig. Tenzij je je elke dag in het zweet werkt, snap ik niet waarom je dagelijks zou douchen, laat staan meermaals per dag. Volgens mij zorgen velen door overdadig wassen (en deo-gebruik!) net er voor dat ze sneller gaan stinken wegens het doden van de goede bacteriën op de huid.

Deo gebruik ik zelden. Lijkt mij op de lange termijn ook geen goed idee om nog wat extra chemicaliën op uw lijf te spuiten (op zeep/shampoo/dougegel na ...)
Ik heb van mijzelf of mensen uit mijn omgeving nog niet moeten horen dat ik stink omdat ik geen deo gebruik, ik denk niet dat je dat nodig hebt als je u bijna dagelijks doucht.

Meestal is het ook meer je kledij dat gaat stinken dan jij zelf.

Vrouw en kinderen gelijkaardig. Tenzij je je elke dag in het zweet werkt, snap ik niet waarom je dagelijks zou douchen, laat staan meermaals per dag. Volgens mij zorgen velen door overdadig wassen (en deo-gebruik!) net er voor dat ze sneller gaan stinken wegens het doden van de goede bacteriën op de huid.
Er is wassen en wassen natuurlijk, als je zoals ik en waarschijnlijk nog een hoop mensen je je dagelijks afspoelt met geen al te heet water en een paar zones inzeept zoals de oksels en je kruis, zal dat allemaal wel meevallen. Als je daarentegen 20 min onder heet water staat je in te zepen en dan af te schrobben zal dat anders liggen, maar ik denk dat in het geval van schadelijke effecten je ook gewoon een droge huid krijgt, al dan niet met infecties.
Deo zal ook wel sterk afhangen van wel type, ik gebruik het omdat ik gewoon makkelijk zweet, waarna ik niet veel later ook effectief een zweetgeur krijg. Sommige mensen ruiken "van nature" gewoon sterker, dat wil daarom niet zeggen dat er iets uit balans is.

Over de plas hebben we als Europeanen de reputatie niet zo proper te zijn (om niet te zeggen dat we stinken) en begrijpen ze hoegenaamd niet waarom mensen zich niet elke dag zouden wassen.

Ik neem maar 1 a 2 keer in de week een douche, tenzij ik overdadig gezweet heb. Edele delen ga ik tussendoor ook af en toe wel opfrissen. Nieuwe onderbroek elke halve week (maar soms ook pas na een week) - maar da's meer omdat het "hoort" dan omdat het moet, nog nooit geurtjes of kringetjes gehad -, rest van de kleren draag ik meestal een hele week. Deo gebruik ik maar af en toe. Haar was ik al sinds corona gewoon met water, tenzij het echt vuil is (na een bbq, gewerkt op de werf, in de tuin, ...).

Da's wel een stevige veralgemening. Da's hetzelfde als dat ik zou zeggen dat ik niet snap hoe mensen corona kunnen krijgen, gewoon omdat ik het zelf nog nooit gehad heb. 🤷‍♂️

Zoals al meermaals gezegd is in deze thread, zweet iedereen anders. Als ik niet bijna elke dag een propere t-shirt aandoe, stink ik. Ik heb vandaag quasi alleen nog maar aan een bureau gezeten en mijn t-shirt is klam onder de oksels. Dat gaat dus vanavond in de was. Als ik morgenochtend geen douche neem, stink ik zelf ook.

Ik draag alles tot het vuil is. Soms kan ik een broek 2 weken dragen (en dan gooit m'n vriendin ze wel in de was, ook als ze nog niet vuil is :p). Onderbroeken, kousen en t-shirts stinken gewoon na 1 dag. :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik neem maar 1 a 2 keer in de week een douche, tenzij ik overdadig gezweet heb. Edele delen ga ik tussendoor ook af en toe wel opfrissen. Nieuwe onderbroek elke halve week (maar soms ook pas na een week) - maar da's meer omdat het "hoort" dan omdat het moet
Toch wel benieuwd, hoe lang zou je ze blijven dragen als je zelf zou mogen kien, en dus niet omdat het "hoort"?

Een jeansbroek kan ik wel eens tot 2 weken blijven dragen zonder te wassen.
Trui tot een week.
T-shirt/hemden tot 5 dagen.
Maar ondergoed en kousen is toch dagelijks de wasmand in, en soms meerdere per dag gezien sportactiviteiten.

5 dagen hetzelfde t-shirt ... dat lukt me niet. In de winter misschien wel, maar vanaf de temperatuur boven een bepaalde grens stijgt krijg ik okselvijvers en gaat de t-shirt de was in. Altijd al gehad, of ik nu 85 weeg of 105.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen wat nodig is voor een goede persoonlijke hygiëne, maar wel met respect voor de medemens. Er is imo niets ergerlijker dan een stinkend persoon in de buurt te hebben op kantoor, OV (één van de redenen waarom ik OV heb afgezworen), ... Iedereen heeft wel eens een collega gehad die zo stinkt dat de hele kantoorruimte er naar ruikt. Ik sta gewoon op als ik zo iemand ruik en ga desnoods aan de andere kant van het gebouw zitten, want ik kan totaal niet tegen stank. Dus als je iemand bent die snel stinkt, dan is het gewoon nodig om elke dag meermaals te douchen. Denk aan je medemens.

Zelfde trouwens voor mondhygiëne. Lijkt tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend. Er zijn toch wel een hoop mensen die uit hun mond stinken. Eens een droge mond hebben en daardoor een keer geen frisse adem hebben kan ik nog begrijpen, maar bij sommigen is dat echt systematisch door slechte hygiëne. Komt mogelijk ook wel door een tekort aan goede tandartsen...

Navelpluis had ik nog nooit van gehoord, dus geen last van.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen wat nodig is voor een goede persoonlijke hygiëne, maar wel met respect voor de medemens. Er is imo niets ergerlijker dan een stinkend persoon in de buurt te hebben op kantoor, OV (één van de redenen waarom ik OV heb afgezworen), ... Iedereen heeft wel eens een collega gehad die zo stinkt dat de hele kantoorruimte er naar ruikt. Ik sta gewoon op als ik zo iemand ruik en ga desnoods aan de andere kant van het gebouw zitten, want ik kan totaal niet tegen stank. Dus als je iemand bent die snel stinkt, dan is het gewoon nodig om elke dag meermaals te douchen. Denk aan je medemens.

Zelfde trouwens voor mondhygiëne. Lijkt tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend. Er zijn toch wel een hoop mensen die uit hun mond stinken. Eens een droge mond hebben en daardoor een keer geen frisse adem hebben kan ik nog begrijpen, maar bij sommigen is dat echt systematisch door slechte hygiëne. Komt mogelijk ook wel door een tekort aan goede tandartsen...

Navelpluis had ik nog nooit van gehoord, dus geen last van.
Op een show van Alex Agnew gezeten naast iemand die obesitas had maar bovenal een enorm penetrante lijfgeur. Op ons werk hebben we een chauffeur gehad die daar ook last van had en dat lag aan medische problemen met zijn klieren. Lijfgeur heeft dus niet enkel te maken met nonchalance of zelfverwaarlozing. Ligt wel heel delicaat: niemand wou ermee mee rijden (was een job met twee chauffeurs voor afvalcontainers tot 5m³) en het vroeg heel wat diplomatie om het aan te kaarten in een gesprek.

Op een show van Alex Agnew gezeten naast iemand die obesitas had maar bovenal een enorm penetrante lijfgeur. Op ons werk hebben we een chauffeur gehad die daar ook last van had en dat lag aan medische problemen met zijn klieren. Lijfgeur heeft dus niet enkel te maken met nonchalance of zelfverwaarlozing. Ligt wel heel delicaat: niemand wou ermee mee rijden (was een job met twee chauffeurs voor afvalcontainers tot 5m³) en het vroeg heel wat diplomatie om het aan te kaarten in een gesprek.
Maar dan moet het toch mogelijk zijn om er iets aan te doen met medicatie of desnoods veel antitransparant deo o.i.d.? Ik kan me moeilijk inbeelden dat daar geen oplossingen voor bestaan. Medische problemen kunnen altijd aan de basis liggen natuurlijk, maar als ik zoiets aan de hand had zocht ik toch tot ik een aanvaardbare oplossing had.

Toch wel benieuwd, hoe lang zou je ze blijven dragen als je zelf zou mogen kien, en dus niet omdat het "hoort"?

Een jeansbroek kan ik wel eens tot 2 weken blijven dragen zonder te wassen.
Trui tot een week.
T-shirt/hemden tot 5 dagen.
Maar ondergoed en kousen is toch dagelijks de wasmand in, en soms meerdere per dag gezien sportactiviteiten.
Gewoon, bij de wekelijkse wasbeurt. Zolang je na de plas en de kak alles mooi afveegt, wordt een onderbroek niet vuiler dan andere kledij hé. Ben nog rapper geneigd om kousen te wisselen, want daarmee loop je niet altijd op even propere oppervlaktes. Maar voor geurtjes zou ik weken moeten rondlopen met dezelfde kousen vooraleer ik iets zou merken.

Da's wel een stevige veralgemening. Da's hetzelfde als dat ik zou zeggen dat ik niet snap hoe mensen corona kunnen krijgen, gewoon omdat ik het zelf nog nooit gehad heb. 🤷‍♂️

Vind ik niet opgaan. Zweet op zich is niet vuil of onhygiënisch. Zweet op zicht stinkt niet. Bij veel mensen komt de okselgeur er net omdat ze continue hun microbioom kapotmaken met deo en zeep. Nog anderen zijn beter gediend met een ander dieet dan met een extra douchebeurt om geurtjes te verminderen.

En ja, je hebt ook mensen met onderliggende fysieke aandoeningen waar ze weinig tot niets aan kunnen doen. Maar die zouden misschien ook wat minder gestigmatiseerd worden, moest de maatschappij niet zo'n hyperfocus op hygiëne hebben. Voor de steeds maar toenemende allergieën wordt ook altijd in de richting van die overdreven hygiëne gekeken.

Vind ik niet opgaan. Zweet op zich is niet vuil of onhygiënisch. Zweet op zicht stinkt niet. Bij veel mensen komt de okselgeur er net omdat ze continue hun microbioom kapotmaken met deo en zeep. Nog anderen zijn beter gediend met een ander dieet dan met een extra douchebeurt om geurtjes te verminderen.
Iedereen zowat heeft bacteriën die zweet omzetten naar VOC's, die voor stank zorgen. De verhouding daarvan kan aan verschillende factoren liggen (genetica, voeding, ...), maar je kan perfect gezond zijn en een onverstoord bioom hebben en toch meer dan gemiddeld stinken hoor.

Voor de steeds maar toenemende allergieën wordt ook altijd in de richting van die overdreven hygiëne gekeken.
Is dat zo? Ik dacht dat de hopen extra stoffen waaraan we worden blootgesteld, zowel bij nieuwe producten als door historische verontreiniging, ook wel serieus worden bekeken. Rest mij dan nog de vraag of dagelijks douchen (met standaardzeep) nu die overdreven hygiëne is, of we daarvoor niet eerder moeten kijken naar mensen die alles met Dettol reinigen.

Opnieuw: in Mexico is dagelijk douchen het minimum, 2-3 keer per dag is daar niet zo speciaal. Alles is ook sterk geparfumeerd, zowel qua zeep of gewoon de deo's en parfums die mensen daarna gebruiken. Wel veel minder allergieën.

Laatst bewerkt:
Welke bodygroomer gebruiken jullie?

Ik zelf de Philips Series 7000, heb hem nu een half jaar en voorlopig zeer tevreden van. Ik gebruik beide voor mijn haar (broske), baard (onderkant nek doe ik wel steeds nog met een mesje) en de rest van mijn lichaam.

Daarnaast gebruik ik dan weer geurloze deo onder mijn oksels, met de bedoeling om eigenlijk de onaangename geurtjes tegen te houden in combinatie met parfum.

Als regel voor sokken en ondergoed: gewoon tegen de muur van de badkamer gooien - wanneer ze blijven plakken is het tijd om te wisselen.

Wat doen jullie trouwens met de kroeten in het haar tussen de bilspleet - ik plaats daar nu zo een arbre magique maar zo handig vind ik dat nu ook weer niet.
Tarrels krijg je wel weg met de bosmaaier.

Over zittend plassen , ik vind dat precies minder hygienisch omdat ik splashzone effect ervaar op de onderkant van mijn billen & hamstrings.

Terug
Bovenaan