Algemene hygiëne bij mannen

En derna nog eens vegen ter controle/droogmaken, zo moeilijk is da concept toch ni?
Maar wat als je echt ecologisch wilt zijn...?
Eens goed kijken wat voor kunstwerk erop staat en dan doorspoelen ofwel in een papierbak met papier/karton smijten ofwa? :thinking:
Ik kan me moeilijk inbeelden dat de gemiddelde Vlaming dit doet.

Yes. Eens je dat gewoon ben wil je niet meer terug.
I know, in 2017 vergeten doen met de renovatie.

Vraagje tussendoor. Wat zijn aanraders van een toilet met bidet?
In een nieuwbouw of volgende renovatie komt dat er sowieso, zowel in de gasten wc als de andere. Want ja, iedere BGer moet er minstens 3 in huis hebben éh.

In een nieuwbouw of volgende renovatie komt dat er sowieso, zowel in de gasten wc als de andere. Want ja, iedere BGer moet er minstens 3 in huis hebben éh.
Is die sproeier dan een aparte leiding tov van het spoelwater? Want meeste nieuwbouwen zetten WCs op regenwater en aangezien dat meer bacteriën bevat dan leidingwater moet je dat allemaal eerst gaan filteren.

Is die sproeier dan een aparte leiding tov van het spoelwater? Want meeste nieuwbouwen zetten WCs op regenwater en aangezien dat meer bacteriën bevat dan leidingwater moet je dat allemaal eerst gaan filteren.
Had destijds in feite zelfs gekeken voor een bidet maar uiteindelijk niet gedaan, 'k weet niet meer waarom... Denk dat de loodgieter het vergeten was en de muur van 't toilet werd al dichtgemaakt...

Heb zelf helaas geen regenwater in 't gebouw, maar als dat er ooit komt in een nieuwbouw of toekomstige renovatie, gaan alle wc's op regenwater, incl. een bidet.
Je mag er gewoon niet van drinken en corrigeer me als ik verkeerd ben, om je gewoon af te spoelen zal het wel veilig genoeg zijn.

M'n grootouders hadden bv. in hun huis bad & douche op regenwater met een aparte boiler, met filters e.d.
Als kleine vond ik daar douchen of een bad nemen met regenwater altijd heerlijk. Speciale geur ook.
Maar dat was dan ook een kast van een huis met een slimme opa die aan al die details had gedacht bij het bouwen.

Als je een renovatie doet zou ik toch in ieder geval met een aparte leiding werken waarop je een apart kraantje kan aansluiten.

Enerzijds
Collector 1 met pomp voor 't regenwater:
Alle sanitair zoals wc's, bidet, wasmachine, kranen voor buiten, pompbak enz. + eventueel douche.

Collector 2 met stadswater voor:
- Keuken
- Lavabo's kamers/ wc's/badkamer

En tussen beide collectors een dubbele kraan met terugslagklep zodat je altijd kan overschakelen op stadswater en de circuits gescheiden blijven. Eventueel ook een aparte kraan om steeds apart te kunnen kiezen welk water de wasmachine krijgt.

bds003c-uv_lifestyle_1000.jpg

Dat is ook wel een taboe, en wij als Belgen spreken sowieso mensen amper aan op zo'n dingen. In Mexico hoort hygiëne bij de schoolopleiding, en wordt je naar huis gestuurd als je niet fris ruikt, je haar niet werd gekamd, of je vuile nagels hebt.

Hier in ZA ook. Wordt je naar directeur gestuurd en mogen de ouders ff gaan uitleggen waarom je er niet fris op staat.

Idem met uniform en schoenen. Die moeten near en gepoetst zijn. En ik vind dit allemaal maar terecht.

Hier douche ik mij ook 2-3x dag idem voor mijn ondergoed.

Dat is ook wel een taboe, en wij als Belgen spreken sowieso mensen amper aan op zo'n dingen. In Mexico hoort hygiëne bij de schoolopleiding, en wordt je naar huis gestuurd als je niet fris ruikt, je haar niet werd gekamd, of je vuile nagels hebt. Daar is het ook normaal dat mensen je zeggen dat je stinkt. Onder Latino's is het een cliché dat we niet zo'n propere mensen zijn die stinken. Mijn vrouw zegt me nog geregeld dat er iemand op het werk of op de trein naar zweet stonk en ze niet begrijpt hoe mensen zo durven rondlopen.
Dat vonden inheemse Amerikanen en Aziaten ook van Europeanen: dat ze enorm stonken en amper een bad namen. Van Amerikanen vinden we dan weer dat ze zich niet kunnen kleden, want die gaan in jogging winkelen terwijl wij ons in hun ogen "opkleden" terwijl het onze normale kledij is. En als je Aziatische of Afrikaanse buren hebt in je appartement stinkt de hele gang naar look en rare kruiden. Allez, dat zeggen ze.

Yes. Eens je dat gewoon ben wil je niet meer terug.
can confirm, ik voel me altijd vuiler als ik terug in Belgie ben en geen bum gun/bidet kan gebruiken. Zo gewend aan de bum gun hier in Vietnam.
Zeker als iet wat harige man is dat een godsgeschenk. Sproeien, een keer vegen en we zijn spik en span.

can confirm, ik voel me altijd vuiler als ik terug in Belgie ben en geen bum gun/bidet kan gebruiken. Zo gewend aan de bum gun hier in Vietnam.
Zeker als iet wat harige man is dat een godsgeschenk. Sproeien, een keer vegen en we zijn spik en span.
Dat moet voor Aziaten toch ook niet evident zijn om op reis te gaan in Europa. Allez, ik voelde me ook niet op mijn gemak om in Iran overal hurktoiletten te zien. Meestal "spaarde ik op" tot ik een "normaal" toilet zag en dat was eigenlijk bedoeld voor oude mensen ginder. :unsure:

voor max. 25 euro is uw probleem opgelost, in de veronderstelling dat er een lavabo kraantje in de buurt van uw belgische pot is.

https://www.amazon.nl/dp/B0CD9MYBMJ...mprovement&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw

Graag gedaan.

Dat vonden inheemse Amerikanen en Aziaten ook van Europeanen: dat ze enorm stonken en amper een bad namen. Van Amerikanen vinden we dan weer dat ze zich niet kunnen kleden, want die gaan in jogging winkelen terwijl wij ons in hun ogen "opkleden" terwijl het onze normale kledij is. En als je Aziatische of Afrikaanse buren hebt in je appartement stinkt de hele gang naar look en rare kruiden. Allez, dat zeggen ze.
Ja, dat historische perspectief heb ik ook al gehoord. Hoe de Spanjaarden een uur in de wind stonken wanneer ze van hun schepen kwamen, en de precolumbiaanse stam die hen ontving hen eerst in de temazcal heeft gestoken voor ze iets anders deden. Maar dat is, misschien ook door dat geschiedkundig weetje, wel een beetje de perceptie vandaag nog. Nu goed, het zal ook wel komen omdat de gemiddelde Europese toerist effectief zweet als een rund wanneer die een tropisch klimaat bezoekt, en daar niet aan aangepast is. Ondertussen zie je de locals in maatpak naar hun job pendelen, terwijl ze het zweet van hun voorhoofd deppen en ruiken naar sterke aftershave.
Feit is wel dat "stinken" daar gewoon veel meer iets is waar je op wordt aangesproken, en men er niet bijkan dat je 's morgens vroeg op het openbaar vervoer al naar het zweet zou ruiken. Idem met mondhygiëne trouwens, tanden poetsen op het werk is normaal, idem met je tanden een keer extra poetsen voor je bv. onder de mensen komt.

Die kruidendiscussie is eigenlijk relevant, want je zou denken dat je ook een sterkere/andere lijfgeur verspreidt door "vreemde" of gewoon meer kruiden. Maar ook daar: de Mexicaanse keuken gebruikt bakken look en uien, en dan kruiden zoals epazote of hoja santa die wij niet kennen, en toch is lijfgeur daar minder een ding.

Een onderbroek lijkt mij net een buffer om je broek properder te houden, en ze zo dus langer te kunnen aanhouden.
Waarom anders nog een onderbroek dragen als je er maar 1 per week aandoet?
Als ik in de zomer 3-4 dagen met een zwemshort rondloop zonder onderbroek dan stinkt die short. Ik kan me niet voorstellen dat een onderbroek na een week te dragen niet zou stinken.
2 dagen doen met een onderbroek / boxershort zou toch echt het maximum zijn voor mij (en dan enkel als ik thuis zit de ganse dag).

Dat moet voor Aziaten toch ook niet evident zijn om op reis te gaan in Europa. Allez, ik voelde me ook niet op mijn gemak om in Iran overal hurktoiletten te zien. Meestal "spaarde ik op" tot ik een "normaal" toilet zag en dat was eigenlijk bedoeld voor oude mensen ginder. :unsure:
:LOL: 'k zie het al helemaal voor mij, blij te horen dat ik niet de enige ben die zoiets zou doen.

Alleen is m'n nonkel daar een slecht voorbeeld voor, die had eens tijdens een bezoek van een schiereiland buikloop na het eten van lekker verse langoustine. Over het strand teruglopen naar het ecolodge zou hij er langer over doen dan via een boottaxi (pirogue zonder motor).
Toch kon hij zich niet meer inhouden en schijtte hij vanuit dat bootje, letterlijk met z'n gat dus op de boord van dat bootje, de zee vol...
Gelukkig was ik niet in dat bootje, maar het op afstand zien gebeuren was best wel grappig.

Dat was in Madagascar en we logeerden in een ecolodge waar ge u moet douchen met van die wasbekers, en het toilet met kuipen doorspoelen met water die je met de wasbekers of kuipen uit een grode blauwe plastieken bidon kon halen...

Natuurlijk was ik blij om terug in onze luxe familie villa te vertoeven, of simpelweg thuis of een deftig hotel 🙃

Wat hebben we toch comfort in ons België ~ West-Europa éh.

Ik denk dat in de tijd van mijn grootouders het toch meer gebruikelijk was om meerdere dagen met 1 onderbroek te doen, tegenwoordig zijn we ook gewoon verwend op vlak van hygiëne. Toen waren de mensen behoorlijk zuinig (om maar niet te zeggen gierig) op vlak van waterverbruik.

En ook het feit dat >50 jaar geleden niet iedereen een wasmachine had.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan