Algemene Loopthread

Ik verkoop trouwens Salomon ultra schoenen.
Heb er 3 keer mee gelopen en ze zitten echt niet goed voor mij.
Maat is 44 2/3.
Voor enkele streekbieren kunnen ze al van jou zijn 😉

Verdorie, een half maatje te klein of ik kocht ze meteen! Zelf nog niet gelopen met de Ultra Pro, maar die leunt heel erg sterk aan tegen de s/lab ultra, 1 van mijn favoriete schoenen.

Waarom bevallen ze u niet echt? De harde demping? Smalle pasvorm?

Ik kon het niet laten en hoewel ik echt ga proberen rustig tot eind juni mijn 10 km loopschema gewoon even "vast te zetten", toch uit nieuwsgierigheid eens het loopschema Halve Marathon op m'n nieuwe sporthorloge geactiveerd...

What the fuck zijn acceleration gliders en hoe doe je dat? Ik vind de uitleg daarover echt onduidelijk.

Ik kon het niet laten en hoewel ik echt ga proberen rustig tot eind juni mijn 10 km loopschema gewoon even "vast te zetten", toch uit nieuwsgierigheid eens het loopschema Halve Marathon op m'n nieuwe sporthorloge geactiveerd...

What the fuck zijn acceleration gliders en hoe doe je dat? Ik vind de uitleg daarover echt onduidelijk.

Ha, Galloway :D
Die heeft wel wat meer verschillende soorten trainingen dan McMillan, en sommige zijn idd zelf wat zoeken. Nu die acceleration gliders vond ik nog redelijk begrijpbaar, die run-walk-run daarentegen... meh.

Acceleration glider: eigenlijk ga je daarbij gradueel van traag naar relatief snel (maar niet echt sprinten) en dan weer uitbollen. Momentum van snelheid gebruiken om uit te bollen en minder energie te verbruiken. Denk dat ik steeds probeerde te timen om ongeveer halverwege het intervalletje aan hoogste snelheid te zitten en dan vanaf daar uit te bollen.

Ik heb daar echt nog nooit van gehoord en uit nieuwsgierigheid maar eens opgezocht.
Eigenlijk is het redelijk eenvoudig: Je gaat heel kort rustig lopen (15 stappen) om dan heel kort te versnellen (weer 15 stappen). Wanneer je met die versnelling klaar bent, gebruik je dat opgebouwde momentum om te “gliden”, je bolt dus als het ware door zonder moeite. Hoe meer je dat zou doen, hoe verder je komt blijkbaar.

Hier staat het deftig uitgelegd: https://www.jeffgalloway.com/2016/03/29/acceleration-glider-drills/

Ik weet wel niet goed waarom dat zo goed is, lijkt mij dat je evengoed gewoon strides kan doen.

Edit: @eniac was net iets sneller 😀.

Leuke verhalen om te lezen hier, straffe mannen toch allemaal. :crazy:

Zelf gisteren 28,2km gelopen. Pas om half 12 kunnen vertrekken dus het was wel vrij pittig in die warmte, uiteindelijk toch nog een redelijke tijd 2:15:15, average pace 4'47".

Goede voorbereiding alvast op één van mijn 2 laatste doelstellingen voor 2021, een sub 3u30 marathon. Al zou ik 'm graag in 3u15-3u20 doen :unsure:

Zal wel iets voor na de zomer zijn, in dit weer ga ik niet te veel PR's proberen lopen, al zeker niet op lange afstanden. Eventueel nog een 1u30 HM proberen, maar zal dan toch is een keertje goed vroeg moeten vertrekken.
In 2017 liep ik ook vlotjes +-30km aan een tempo van 4:47. Ik kon toen zelfs nog in volzinnen praten. Toch heb ik toen de 3u30min niet gehaald. Ik moet wel zeggen het was in Brussel (fikse puisten in het parkoers). Met een goeie pacemaker had ik het wel gehaald maar die mens heeft voor mij persoonlijk iets te hard doorgetrokken de eerste kilometers en ja je moet mee anders zat je helemaal alleen vol in de wind. (strakke wind die dag).

Dus dat gaat wel lukken hoor! Maar bereid je wel goed voor en denk niet op voorhand: Dat gaat wel vanzelf. Hoe kritischer je bent tov jezelf maar met ne mentale sterke kop erop, hoe meer kans dat je het haalt. :tongue:

Is GTCL wat te vergelijken met La Bouillonante? Ik heb daar jaren geleden eens meegedaan (24, 56k) was toen verbaasd hoe pittig het kon zijn in België.

Als je het “trail gevoel” wil ervaren moet je wegblijven van die natura run serieus hoor, dat zijn natuurlopen/boslopen, heeft amper iets te maken met trailen (daarom dat het ook een aparte categorie is van sportevents, naast de trailrunning series).

Eerlijk gezegd zou ik ook niet wakker liggen van de hoogtemeters op de afstanden die je bekijkt. Als je daaraan deelneemt, raad ik u aan gewoon niet naar uw horloge te kijken, tempo/splits los te laten en gewoon te genieten. Stap desnoods alle hellingen van bij de start en dat komt dat echt in orde hoor.

Kijk anders eens naar op de website van betrail (betrail.run), daar kan je op een kalender kijken naar alle trails die in België worden georganiseerd. Kies er eentje uit, laat het eventueel hier weten en dan zal ik u zeggen of het de moeite is 😁.
Doe ik! Thanks.

Trail D'Orval spreekt me wel aan, kan ik achteraf mijne auto volstampen met dit hemelse vocht :unsure:

Ha, Galloway :D
Die heeft wel wat meer verschillende soorten trainingen dan McMillan, en sommige zijn idd zelf wat zoeken. Nu die acceleration gliders vond ik nog redelijk begrijpbaar, die run-walk-run daarentegen... meh.

Acceleration glider: eigenlijk ga je daarbij gradueel van traag naar relatief snel (maar niet echt sprinten) en dan weer uitbollen. Momentum van snelheid gebruiken om uit te bollen en minder energie te verbruiken. Denk dat ik steeds probeerde te timen om ongeveer halverwege het intervalletje aan hoogste snelheid te zitten en dan vanaf daar uit te bollen.
Idd, ik vraag me ook af of dat zin heeft, ik wil voorlopig gewoon beter worden op 2x per week een 30 à 40 minuten lopen, en één keer een lange afstand. Vanaf 09/06 daar ook nog wat krachttraining in de fitness bij induwen.

Idd, ik vraag me ook af of dat zin heeft, ik wil voorlopig gewoon beter worden op 2x per week een 30 à 40 minuten lopen, en één keer een lange afstand. Vanaf 09/06 daar ook nog wat krachttraining in de fitness bij induwen.

Als je geen tijdsdoel hebt kan je misschien beter toch met Greg lopen. Denk dat je dan wel eerder zal vinden wat je zoekt. Typisch heb je dan 3 trainingen per week: eentje met (korte) intervallen, eentje progressief (tijdje aan rustig tempo, dan een tijdje wat sneller) en een LSD.

Dus ik zou zeggen, maak eens een schema met Greg, 3 dagen per week, en bekijk dat eens.

Als je geen tijdsdoel hebt kan je misschien beter toch met Greg lopen. Denk dat je dan wel eerder zal vinden wat je zoekt. Typisch heb je dan 3 trainingen per week: eentje met (korte) intervallen, eentje progressief (tijdje aan rustig tempo, dan een tijdje wat sneller) en een LSD.

Dus ik zou zeggen, maak eens een schema met Greg, 3 dagen per week, en bekijk dat eens.

Ja, die stond ook in de app, maar die leek mij véél te snel te willen gaan, de ene was gelijk 13 weken, de andere was 20 weken, nog één (een vrouw) was 26 weken ofzo, trainen voor een HM. Ik vond 13 weken beangstigend weinig, dus heb ik de middelste optie maar genomen.

Ik heb wel dat "Greg" schema gedaan voor de 10 km en dat ging probleemloos, maar dat was omdat ik vorig jaar voor m'n knieblessure reeds gemakkelijk 12 km kon lopen, maar ik moest heropbouwen na blessure/kiné.

Die van 26 weken heb ik vermeden omdat die 4 trainingen per week vergde, dat zag ik niet zitten om élke week te kunnen doen, buiten vakantieperiodes.

Ja, die stond ook in de app, maar die leek mij véél te snel te willen gaan, de ene was gelijk 13 weken, de andere was 20 weken, nog één (een vrouw) was 26 weken ofzo, trainen voor een HM. Ik vond 13 weken beangstigend weinig, dus heb ik de middelste optie maar genomen.

Vreemd, mijn HM schema bij Greg nu is 15 weken.
Maar dat valt op zich nog wel mee qua opbouw. Ik ben ook direct van start to run 5-10 overgegaan naar zo'n schema van Greg en heb daar eigenlijk geen probleem mee gehad. De opbouw verloopt relatief vloeiend, de eerste 3 weken zal je sowieso niet boven de 10km gaan, vanaf week 4 werd er dan een "echte" LSD ingestoken bij mij (1u20) en de weken die daarop volgen kwamen dan telkens 10 minuten bij de LSD tot ik op 2u zat. Dan een rustige week, vervolgens nog eens een 2u LSD en nu zit ik in de taper waarbij hij per week 10 minuten vermindert.

Heel ruw geschetst :)
Maar omdat je die LSD's ook wel rustig moet doen, is dat qua intensiteit ook niet onmenselijk.

Maat is 44 2/3.

Hmm, misschien wel interesse. Ik loop met maat 44 maar na de Bear trail heb ik 9 maand met een bloeduitstorting onder mijn dikke teen gezeten. Dat was met Salomon speedcross, ik vermoed dat mijn voeten wat gezwollen waren geraakt en dat ik voor echt lange afstanden misschien eens een iets groter paar nodig heb.

Was er niet zo'n natura-run in Brussel dit weekend? Heb het parcours gekruisd/even meegelopen aan Laarbeekbos.

Leuk om al die updates te lezen!
Hier gisteren een 16 km in Pays des Collines gedaan (tegen de 400 hoogtemeters, voor mijn doen toch al stevig) met een gpx van routeyou. Was wel prachtig parcours (bijna allemaal onverhard) en gelukkig redelijk wat bos; hadden de hond mee en die kan echt niet goed tegen de hitte. Ergens was het pad volledig overgroeid met brandnetels, dus dat was iets minder in onze short (heb nog jeuk aan mijn benen) :p. Ik vermoed dat het daar misschien ook wel mogelijk was geweest een andere weg te nemen, maar er gewoon aan begonnen met het idee dat het niet zo erg zou zijn, en wanneer het dan echt te erg werd, natuurlijk geen zin meer om terug door dat eerste stuk te gaan.
Eigenlijk wel grappig als ik lees dat Japser vertrekt met 1,5l water; ik had een 15l decathlon trailrugzak met 2l water mee voor onze afstand (voor mezelf, vriendin + hond) 😅. Ook wel redelijk wat stops ingelast bij waterplassen waar de hond dan eens op haar buik kon gaan inliggen om af te koelen. 'k Ga misschien wel eens op zoek gaan naar een betere heupgordel die ook om mijn billen zit; onze hond trekt soms nogal, wat bergop wel fijn is 😄, maar bij steile afdalingen niet evident; toch een beetje lage rugpijn vandaag. (Heb haar maar heel de tijd aan de lijn gelaten; toch redelijk veel mountainbikers tegengekomen, wandelaars eigenlijk veel minder dan verwacht)

In 2017 liep ik ook vlotjes +-30km aan een tempo van 4:47. Ik kon toen zelfs nog in volzinnen praten. Toch heb ik toen de 3u30min niet gehaald. Ik moet wel zeggen het was in Brussel (fikse puisten in het parkoers). Met een goeie pacemaker had ik het wel gehaald maar die mens heeft voor mij persoonlijk iets te hard doorgetrokken de eerste kilometers en ja je moet mee anders zat je helemaal alleen vol in de wind. (strakke wind die dag).

Dus dat gaat wel lukken hoor! Maar bereid je wel goed voor en denk niet op voorhand: Dat gaat wel vanzelf. Hoe kritischer je bent tov jezelf maar met ne mentale sterke kop erop, hoe meer kans dat je het haalt. :tongue:
Thx! Ja mijn eerste marathon was 3u43 zonder écht objectief (al was in mijn hoofd de sub 4u wel een doel). Dat is ook al weer bijna 6 maanden geleden, sindsdien ook al weer 1500km in de benen.
Nu ik mijn tijden zie evolueren en de mogelijkheid zie om een HM op 1u30 te lopen (PR is 1:33:17 momenteel), zou ik IN PRINCIPE die 3u30 zeker moeten kunnen. Maar een marathon blijft een marathon natuurlijk..
Ga het nog even afwachten in ieder geval, gok dat het iets voor oktober pas zal zijn. Of ik moet het ineens in mijne kop krijgen om het tijdens de zomer tóch te proberen. :unsure:

Maat is 44 2/3.
Ik ben mss wel geïnteresseerd, ik bekijk het vanavond en laat u iets weten!

Idem maar moet nog eens uitdokteren de welke, sommige van 15km hebben toch serieus wat hoogte meters :eek:
Als je het “trail gevoel” wil ervaren moet je wegblijven van die natura run serieus hoor, dat zijn natuurlopen/boslopen, heeft amper iets te maken met trailen (daarom dat het ook een aparte categorie is van sportevents, naast de trailrunning series).

Eerlijk gezegd zou ik ook niet wakker liggen van de hoogtemeters op de afstanden die je bekijkt. Als je daaraan deelneemt, raad ik u aan gewoon niet naar uw horloge te kijken, tempo/splits los te laten en gewoon te genieten. Stap desnoods alle hellingen van bij de start en dat komt dat echt in orde hoor.

Kijk anders eens naar op de website van betrail (betrail.run), daar kan je op een kalender kijken naar alle trails die in België worden georganiseerd. Kies er eentje uit, laat het eventueel hier weten en dan zal ik u zeggen of het de moeite is 😁.
Ik zit te denken aan iets tussen 10 en 20km op La Choufe Trail of Trail des Fantômes, wrs wel dikke aanraders?

Ik zit te denken aan iets tussen 10 en 20km op La Choufe Trail of Trail des Fantômes, wrs wel dikke aanraders?
La Chouffe is ook lekker dat is ook een optie :unsure:

ik ga nog niet te veel plannen, ben nog maar net terug begonnen met lopen na 8 weken blessure maar hopelijk kan er toch iets deze zomer.

ik doe ook mee aan beiden, ik verwacht er wel terug een pittig parcour van ;)
Hmm ik weet natuurlijk niet wat ik daar bij moet voorstellen. Dan mss eerst safe spelen met 8 of 10km op La Chouffe Trail. Dan heb ik een beter idee van hoe zwaar zoiets is om het eventueel nog een keer te doen op Trail des Fantômes.

Terug
Bovenaan