Algemene Loopthread

Op 10 augustus ben ik begonnen met lopen 3x in de week.

Eerst 3x gewoon gelopen om te kijken of ik 30 min aan een stuk kon lopen.

Dit lukte, dan ben ik gewoon per loopsessie 2minuten langer beginnen lopen tot ik aan 1h lopen zat.

In september ben ik dan op de dagen dat ik niet loop wat “kracht spier oefeningen” beginnen doen.

Maar eens ik 2x 10km loop in 1 week, merk ik wel dat er kwaaljes aan mijn benen beginnen te komen. (Ik vermoed shin splints)
Vandaag wou ik voor de 3de gaan, maar toch maar gestopt om erger te voorkomen.

Vind het wel jammer, opzich loop ik alleen omdat ik niet dik wil worden, en gewoon omdat het leuk is om PR, te lopen.

Nochtans ga ik steeds op een finse piste lopen om mijn benen te sparen. Maar wonderen doet dit toch niet heb ik de indruk
En om een duur heb ik het daar wel gezien.

Die meeste loopschema’s die ik vind zijn toch wel voor getrainde mensen heb ik de indruk.
Ofwel heb ik zeer gevoelige benen.

Dit is mijn beste prestatie tot zover.

FCAC85-F9-8-E50-49-CC-8-DA2-AC4142-F1-B8-AE.jpg

Dat zijn al goede tijden als beginner, doe zo voort! :)

We hadden het een paar pagina's terug over shin splits. Wat mij persoonlijk helpt is stretchen adhv voornamelijk calf drops aan de eerste trede van een trap (gewoon 30 seconden per keer aanhouden onderaan en dat 2 à 3 keer, meerdere keren per dag) en veel foamen. Icen na het lopen doet ook wel deugd, 20min max. Tot slot compressiesleeves of -kousen dragen na het lopen, desnoods een hele nacht (kan geen kwaad). Bij mij is het echt al een pak beter. Ik pak ook nog altijd 2 rustdagen na elke looptraining, maar loop ook nog maar een paar weken. Volume echt maximaal 10% per week verhogen en enkel als het kan pijnen.

Denk dat het in mijn geval voornamelijk kwam door te korte kuitspieren waardoor het stretchen voor veel progressie zorgt.

Dit lukte, dan ben ik gewoon per loopsessie 2minuten langer beginnen lopen tot ik aan 1h lopen zat.

In september ben ik dan op de dagen dat ik niet loop wat “kracht spier oefeningen” beginnen doen.

Maar eens ik 2x 10km loop in 1 week, merk ik wel dat er kwaaljes aan mijn benen beginnen te komen. (Ik vermoed shin splints)

Vind het wel jammer, opzich loop ik alleen omdat ik niet dik wil worden, en gewoon omdat het leuk is om PR, te lopen.

Nochtans ga ik steeds op een finse piste lopen om mijn benen te sparen. Maar wonderen doet dit toch niet heb ik de indruk

Die meeste loopschema’s die ik vind zijn toch wel voor getrainde mensen heb ik de indruk.

Dat zijn al fameus goede tijden.. sowieso ben je goed getraind

Ik geloof niet dat Finse pistes beter zijn om blessures enzo te vermijden. Je loopt wel zachter maar ook veel onstabieler wat evengoed voor extra stress op uw benen kan zorgen

Ik deel het optimisme over uw tijden niet en volgens mij zeggen die heel weinig over uw huidige conditie. Ik vermoed dat jij te snel loopt voor uw huidige conditie waardoor ge uw "loop"spieren overbelast. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden voor uw blessures en niet uw "gevoelige" benen ;) . In uw fase van opbouw moet ge totaal nog niet bezig zijn met tijden. Uw focus zou moeten zijn het opbouwen van een aerobe basis en uw "loop"spieren opbouwen en dat doet ge in de eerste plaats door traag te lopen. Tempo/Interval trainingen zijn nog niet belangrijk.

Ik raad u aan om eens bij de dokter langs te gaan om te onderzoeken wat de blessure aan uw benen is en eventueel wat sessies bij de kine.

Met wat voor schoenen loop je?

Laatst bewerkt:

Er zijn hier al een paar tips gegeven, maar wat ik nog miste: als 10k uw langste afstand is, probeer dat mss te beperken tot 1x per week? Dus bvb. 2x 5K en 1x 10K per week. En 1 van die 5K’s heel rustig aanpakken. Op die manier kunt ge beter recupereren 😉

(Daarnaast ook gewoon goede schoenen gebruiken natuurlijk.)

Dat zijn al goede tijden als beginner, doe zo voort! :)

We hadden het een paar pagina's terug over shin splits. Wat mij persoonlijk helpt is stretchen adhv voornamelijk calf drops aan de eerste trede van een trap (gewoon 30 seconden per keer aanhouden onderaan en dat 2 à 3 keer, meerdere keren per dag) en veel foamen. Icen na het lopen doet ook wel deugd, 20min max. Tot slot compressiesleeves of -kousen dragen na het lopen, desnoods een hele nacht (kan geen kwaad). Bij mij is het echt al een pak beter. Ik pak ook nog altijd 2 rustdagen na elke looptraining, maar loop ook nog maar een paar weken. Volume echt maximaal 10% per week verhogen en enkel als het kan pijnen.

Denk dat het in mijn geval voornamelijk kwam door te korte kuitspieren waardoor het stretchen voor veel progressie zorgt.

Enigste wa ik doe is een heet bad pakken na het lopen, koud bad brrrr da kan ik niet.
Ik stretch wel mijn kuiten voor het lopen,
Incl 1min op den dorpel staan, maar da kan niet hard genoeg stretchen :/

Maar int begin was da echt verschrikkelijk 5 jaar geleden op ne zatte nacht ies 10km naar huis willen lopen, na 4 km kon ik bijna nimeer stappe… :offtopic:
Ik geloof niet dat Finse pistes beter zijn om blessures enzo te vermijden. Je loopt wel zachter maar ook veel onstabieler wat evengoed voor extra stress op uw benen kan zorgen

Ik deel het optimisme over uw tijden niet en volgens mij zeggen die heel weinig over uw huidige conditie. Ik vermoed dat jij te snel loopt voor uw huidige conditie waardoor ge uw "loop"spieren overbelast. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden voor uw blessures en niet uw "gevoelige" benen ;) . In uw fase van opbouw moet ge totaal nog niet bezig zijn met tijden. Uw focus zou moeten zijn het opbouwen van een aerobe basis en uw "loop"spieren opbouwen en dat doet ge in de eerste plaats door traag te lopen. Tempo/Interval trainingen zijn nog niet belangrijk.

Ik raad u aan om eens bij de dokter langs te gaan om te onderzoeken wat de blessure aan uw benen is en eventueel wat sessies bij de kine.

Met wat voor schoenen loop je?

Mijn tempo dat ik loop, is het tempo dat ik denk “dit kan ik blijven volhouden” conditiegewijs (ademhaling) en dat is 4:55m/km denk ik.
Ik heb geen sporthorloge ofzo, dus ik loop op het gevoel.

Mijn pr’s waren idd wel buiten de comfort zone,

Als ik denk van ik moet traag lopen, dan voelt het onnatuurlijk aan en dan is het iets van 5:20 denk ik.

Mijn bottleneck zijn mijn kuiten. Maar zoals hierboven, mss dan 1x 10 en 2x6 gaan lopen.
En na een maandje terug opbouwen dan?

Sportschoenen heb ik eens gekocht in de runners lab. Dus wel deftige loopschoenen denk ik.

Hobbies waren vroeger altijd skateboarden en snowboarden dus ik was niet “onsportief”

Als ik op mijn traject over 20 beton loop, voelt dat idd wel niet zeer slecht omdat dat opmerkelijk vlakker is om te lopen.

Wat ik wel heb sinds ik loop, is mega veel honger…

Dokter en kine zie ik voorlopig nog niet zitten, ik gok dat ik te enthousiast geweest ben.
Ik vind dan eigenlijk ook enkel de laatste km’s leuk waardoor ik vaak iets te lang blijf lopen

Maar er zijn zoveel schemas dat ik tussen het bos de bomen niemeer zie.
En blijkbaar maken die laatste minuten wel veel uot

Laatst bewerkt:
Mijn tempo dat ik loop, is het tempo dat ik denk “dit kan ik blijven volhouden” conditiegewijs (ademhaling) en dat is 4:55m/km denk ik.

Als ik denk van ik moet traag lopen, dan voelt het onnatuurlijk aan en dan is het iets van 5:20 denk ik.
Er zijn er hier redelijk veel op het forum die aeroob 5:00/km niet halen. Dus het zou mij heel straf lijken dat jij al 4:55/km aeroob loopt na 2 maand.
Op de 10km is jouw PR 48:49 wat dus +-4:55/km is. Normaal zou er dus nog redelijk wat gas in de tank moeten zitten aangezien ge aan 4:55/km hebt gelopen.

Lijkt mij dus dat 4:55/km te snel is.

Enigste wa ik doe is een heet bad pakken na het lopen, koud bad brrrr da kan ik niet.
Ik stretch wel mijn kuiten voor het lopen,
Incl 1min op den dorpel staan, maar da kan niet hard genoeg stretchen :/

Maar int begin was da echt verschrikkelijk 5 jaar geleden op ne zatte nacht ies 10km naar huis willen lopen, na 4 km kon ik bijna nimeer stappe… :offtopic:

Mijn bottleneck zijn mijn kuiten. Maar zoals hierboven, mss dan 1x 10 en 2x6 gaan lopen.
En na een maandje terug opbouwen dan?

Sportschoenen heb ik eens gekocht in de runners lab. Dus wel deftige loopschoenen denk ik.

Hobbies waren vroeger altijd skateboarden en snowboarden dus ik was niet “onsportief”

Als ik op mijn traject over 20 beton loop, voelt dat idd wel niet zeer slecht omdat dat opmerkelijk vlakker is om te lopen.

Wat ik wel heb sinds ik loop, is mega veel honger…

Dokter en kine zie ik voorlopig nog niet zitten, ik gok dat ik te enthousiast geweest ben.
Ik vind dan eigenlijk ook enkel de laatste km’s leuk waardoor ik vaak iets te lang blijf lopen

Maar er zijn zoveel schemas dat ik tussen het bos de bomen niemeer zie.
En blijkbaar maken die laatste minuten wel veel uot
Ik ben een paar maanden voor u begonnen met lopen (eind maart/begin april) en herken ook het gevoel van een snel gevoelstempo te hebben. Toen ik begon op te bouwen naar 10 km, heb ik ook tips gevraagd en gekregen van mensen die ik kende die ervaring hadden en van de leden hier. Praktisch iedereen zei hetzelfde: tempo loslaten. Ik heb eigenlijk ook moeten leren wat trager lopen, echt afgebouwd tot 6:00/km. Voelde voor mij in het begin heel onnatuurlijk aan maar je went daar wel aan. Uiteindelijk was het opbouwen naar 10 km daardoor ook echt makkelijk, ik heb niet echt een schema gevolgd maar op woensdag en zondag telkens de afstand met 500m verhoogd en telkens op vrijdag een iets snellere loop van 5, max 6 km.

Het gevolg van het trager lopen is dat ik eigenlijk op dat half jaar geen enkele blessure of spierpijn gevoeld heb, vaak niet eens stijfheid de dag erna. Ik kon na elke loop nog langer lopen en had vaak het gevoel dat ik de dag erna gewoon opnieuw kon gaan. Enige uitzondering was toen ik eens veel te snel ging lopen op een slecht pad en last kreeg van mijn achillespees. Meteen een dikke week gestopt en de waarschuwing om weer trager te lopen.

Er zijn er hier redelijk veel op het forum die aeroob 5:00/km niet halen. Dus het zou mij heel straf lijken dat jij al 4:55/km aeroob loopt na 2 maand.
Op de 10km is jouw PR 48:49 wat dus +-4:55/km is. Normaal zou er dus nog redelijk wat gas in de tank moeten zitten aangezien ge aan 4:55/km hebt gelopen.

Lijkt mij dus dat 4:55/km te snel is.

Dat is een klassiek geval van “als mijn tong niet uit mijn mond hangt, of ik niet moe/ kapot ben na het lopen dan heb ik niet goed gelopen”.
Wat dus helemaal fout is natuurlijk. Je loopt meer dat je niks voel als je thuiskomt dan dat je kapot bent na het lopen. Een elastiek kan je ontelbaar keer gebruiken, maar als je elke keer hem maximaal uitrekt dan zal hij heel snel breken.

En bijkomstig @Suphafly aangezien je zelf aangaf dat het ook is 'om niet te dik te worden' moet je zeker rekening houden met het feit dat als je trager loopt je vetverbranding veel hoger is dan 'all-in' te gaan.

Google maar eens op aeroob vs anaeroob, het is allemaal wat nerd shit maar je bent het dan ook aan de nerds komen vragen he :coolbrows:

En bijkomstig @Suphafly aangezien je zelf aangaf dat het ook is 'om niet te dik te worden' moet je zeker rekening houden met het feit dat als je trager loopt je vetverbranding veel hoger is dan 'all-in' te gaan.

Google maar eens op aeroob vs anaeroob, het is allemaal wat nerd shit maar je bent het dan ook aan de nerds komen vragen he :coolbrows:
Wat ook niet volledig waar is natuurlijk.
Het punt is dat je aeroob gewoon langer kan volhouden dan anaeroob. Mocht je nu beide een half uur doen dan is de verbranding anaeroob hoger.

Haha, ik ook hoor. Ik heb eergisteren wat calf raises gedaan tijdens m'n training en daarnet verkrampte mijn kuit ineens. :laugh:

Gisteren heb ik eens een hele dag stilgelegen. Ik heb het idee dat elke dag een minimum een paar kilometer lopen of op de eliptical trainer gaan veel beter werkt tegen stijfheid dan rusten.
En nu loop ik mank na die kramp van gisteren. :laugh: Twee weken geleden heb ik al eens een rustweek gehad wegens ziekte, dus ik zou liever wat kunnen lopen nu.

Mijn sporthorloge (Garmin VivoActive 4) heeft geen marathon-trainingsschema meer :confused2:, ik heb in augustus/september wel "succesvol" de halve marathon uitgelopen maar niet aan een toptijd (2h06).

Wat is mijn beste optie naar de toekomst?
  • Nog een keer zo'n halve marathonschema doorlopen (einddoel december/januari dan, want het kortste zit rond de 12 à 16 weken) tot ik de halve marathon wél onder de 2h00 krijg?
  • Langzaam starten voor een hele marathon? Maar een einddoel ver genoeg in de toekomst?
Met de focus de laatste maanden iets meer op krachttraining te leggen (want ik had nauwelijks kracht om m'n lopen deftig te ondersteunen) is het lopen wat beginnen slabakken, maar ik liep in de zomer bijna elke week minstens 2x 5 à 8 km (korte loopjes) en één lange van 10 à 15 km. Halve marathons heb ik dus wél NIET regelmatig gedaan.

Eigenlijk ook weinig ambitie om per se een marathon aan een toptijd te lopen, uitlopen zou al fijn zijn. Ik vind 10 miles eigenlijk de ideale afstand, want daarna begint het lopen te eenzaam en te monotoon te worden om vol te houden. Plus honger/dorst... en heb nog nooit eten meegenomen onderweg (wel drank bij warm weer uiteraard).

Mijn sporthorloge (Garmin VivoActive 4) heeft geen marathon-trainingsschema meer :confused2:

Toch wel ;)

Niet via de app, maar op connect.garmin.com vind je onder trainingsplannen een zevental verschillende marathonschemas. Eens je een programma kiest synct dat ook naar de agenda van je app, en naar je watch. Je activiteiten staan dan ook klaar in je watch.

De integratie is iets minder dan via de Coach in de app, maar functioneel imo net hetzelfde. Indien je loopjes moet verschuiven moet dit dan ook via de web interface en kan zijn dat je op je watch dan manueel je training moet selecteren ipv dat het automatisch komt, maar dat is geen groot probleem.

ik heb in augustus/september wel "succesvol" de halve marathon uitgelopen maar niet aan een toptijd (2h06).

Wat is mijn beste optie naar de toekomst?
  • Nog een keer zo'n halve marathonschema doorlopen (einddoel december/januari dan, want het kortste zit rond de 12 à 16 weken) tot ik de halve marathon wél onder de 2h00 krijg?
  • Langzaam starten voor een hele marathon? Maar een einddoel ver genoeg in de toekomst?

Doe vooral wat je zelf aanvoelt, maar gevoelsmatig zou ik zeggen om toch nog een tijdje op afstanden rond de HM te blijven. Kwestie dat je jezelf goed leert kennen.

Ik heb zelf vorig jaar in september m'n eerste halve gelopen, en sta morgen voor m'n eerste marathon aan de start. Ik heb wel van november tot maart gesukkeld met achillespees en daardoor tijd verloren en terug helemaal moeten opbouwen, maar ik denk niet dat ik anders wel veel sneller een marathon zou gedaan hebben. De halve is voor mij nu een afstand die ik vrij routineus (maar niet snel, 1:55) kan afleggen, geen probleem om dat wekelijks te doen, maar de marathon voor morgen is toch weer onbekend en hoewel mijn voorbereiding goed zat, zit ik toch met een gezonde nervositeit :)

Het voelt voor mij alsof het niet bepaald traag is gevorderd, dus direct vorig jaar na m'n eerste halve direct door naar de marathon, dat zou ik toen niet gedaan hebben.

Maar ik ben ik, en jij bent jij!

Plus honger/dorst... en heb nog nooit eten meegenomen onderweg (wel drank bij warm weer uiteraard).

Eten tijdens een HM zou ik toch wel doen hoor. Heb zelfs tijdens de 10 miles vorige week iets meegenomen en binnengespeeld. Ook al hierom is het misschien best dat je nog eens een HM cyclus doorloopt, en dat je leert eten onderweg.

Ik ben een paar maanden voor u begonnen met lopen (eind maart/begin april) en herken ook het gevoel van een snel gevoelstempo te hebben. Toen ik begon op te bouwen naar 10 km, heb ik ook tips gevraagd en gekregen van mensen die ik kende die ervaring hadden en van de leden hier. Praktisch iedereen zei hetzelfde: tempo loslaten. Ik heb eigenlijk ook moeten leren wat trager lopen, echt afgebouwd tot 6:00/km. Voelde voor mij in het begin heel onnatuurlijk aan maar je went daar wel aan. Uiteindelijk was het opbouwen naar 10 km daardoor ook echt makkelijk, ik heb niet echt een schema gevolgd maar op woensdag en zondag telkens de afstand met 500m verhoogd en telkens op vrijdag een iets snellere loop van 5, max 6 km.

Het gevolg van het trager lopen is dat ik eigenlijk op dat half jaar geen enkele blessure of spierpijn gevoeld heb, vaak niet eens stijfheid de dag erna. Ik kon na elke loop nog langer lopen en had vaak het gevoel dat ik de dag erna gewoon opnieuw kon gaan. Enige uitzondering was toen ik eens veel te snel ging lopen op een slecht pad en last kreeg van mijn achillespees. Meteen een dikke week gestopt en de waarschuwing om weer trager te lopen.

Jup, hetzelfde hier. Na een maand kan ik dat tragere tempo al beter aanhouden zonder dat het raar aanvoelt maar ik maak soms nog de fout.

Ik ben destijds ook echt opgegroeid zonder het besef dat je niet dood moet zijn van het sporten, laat staan dat ik bij duursport at of dronk. Ik kreeg dan na 10km lopen ijskoud en serieuze rillingen van constant die grens te overschrijden en energie niet tijdig aan te vullen. Ik maakte ook nooit de connectie en dacht dat zo afzien erbij hoorde. :tongue:

@Suphafly Mbt aerobe en anaerobe inspanningen en alles er rond vond ik dit wel een uitstekende en eenvoudige uitleg, in het geval je die nog zou wensen:

Laatst bewerkt:
Met een weekje vertraging vandaag 10 miles gelopen op training, ik had er gewoon zin in. Wel gewoon een recuploopje - in tegenstelling tot vorige week waarbij ik 13km aan tempo-speed liep.

Snelheid was in zone 1, HR in zone 2 (wat wil zeggen dat de vorm -logisch- niet super is, anders liep ik qua HR ook in zone 1). Nu goed, zowiezo zeker niet te snel op basis van HR. Gefinished in 1u38min31sec.

Zoals gezegd de tijd is niks om naar huis te schrijven, maar ik ben al gewoon blij dat ik terug 10 miles kan uitlopen. :tongue:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan