Algemene Loopthread

Loop je met een loophorloge? Zoja, welke? Ik ben persoonlijk enorm content van de garmin coach functie, en op mijn horloge staat dan gewoon het tempo aangegeven waaraan ik moet lopen. Is een 2-tal minuten zoeken om mooi in die zone te raken, maar erna moet ik er niet te hard meer naar kijken.

Mij helpt het in elk geval. Je opmerking mbt een schema snap ik ook perfect :) het is leuker om te lopen als je de vooruitgang merkt (vind ik toch, elk zijn mening uiteraard)

Ik heb een Garmin Fenix en gebruik zelf ook de Garmin Coach. Ga binnenkort terug een schema beginnen, maar eerst terug wat gewenning geven aan het lichaam. Na vorig jaar twee blessures op korte tijd te hebben wil ik eerst effe voelen waar mijn lichaam staat :p

Vandaag de 12km (in werkelijkheid waren het er maar 11) gelopen op de Havenland run. Met een voorlopige 8ste plek (van de voorlopig 500 deelnemers) dik tevreden, want totaal niet met de intentie gestart om echt een prestatie neer te zetten. De tijd: 48m22s.

@MichielD4: ik had mijn trailschoenen aan, maar de modder was zodanig verhard door de vriestemperaturen, dat dat eigenlijk niet nodig was. Buiten een paar iets zwaardere stukken, toch vooral een parcours waar je op kan doorlopen.

Bedankt voor de tip. Ik merkte het gisteren toen ik in Rivierenhof mijn schoenen ging testen.

Proficiat met je top-10 plaats! Vandaag is de laatste dag van de wedstrijd dus normaal zal er niet veel veranderen in de rangschikking.

Nog iemand dit al voorgehad?

Tintelingen na het lopen in een arm.

Vorige keer was het zelfs even zo dat mijn gezicht in een kramp trok dus ik vermoed zenuwen die gekneld zitten in een schouder?

Het is niet na elke loop zo gelukkig.
Neen dat heb ik nog niet voor gehad.

Aan mijn tenen kan dit wel eens gebeuren, maar ja je loopt continue met je voeten in je schoenen en dan kan dit uitzonderlijk wel eens afgekneld worden doordat je voeten wat opzwellen of door een verkeerde (lees verkrampte) houding van je voeten.

Morgen 6km @5min30 op het programma. Dat wordt BPM in de hogere regionen voor mij.
Vandaag ging de 5min45 redelijk goed zodat ik de laatste 2km weer rustiger aan kon lopen.
Afgeklokt op 5min13. Morgen dagje rust want gisteren en vandaag toch wel in de verzuringszone gelopen.
Overmorgen full gas tot het einde. En dan terug wat rustiger aan doen.

Als ik zo snel loop denk ik altijd na 1km: dit ga ik nooit geen 6km kunnen volhouden. Ik heb dan heel hard dat mijn lichaam de eerste km zegt: "WTF doe eens normaal gast".
Maar op één of ander manier lukt het dan toch wel om dat tempo 30min aan te houden.

Net zijn activiteit zien passeren op strava.

Dikke proficiat @MichielD4

Trenara heeft precies kuren.

Mijn doel werd aangepast naar 47 min op de 10 km en nu geraak ik niet meer richting de 44 minuten voor dezelfde tien. integendeel... nu gaat die zelfs niet meer onder de 49 min.

Laatst bewerkt:
Het zag er leuk uit in Holsbeek/Chartreuzen Karry 😁

Niet normaal daar... Modder zoals ik het nog niet vaak heb meegemaakt en ik ben toch al wat gewoon. Mijn voeten zagen letterlijk helemaal bruin/zwart achteraf, maar wel dolle pret. Gisteren in de sneeuw en vandaag in de modder, zo hebben we wat van alles :).

Ondertussen heb ik 2021 alvast goed ingezet, we zijn 10 dagen ver, ik heb 9 dagen gelopen en zit al aan 210km en 4400hm. Waarvan een groot deel in prachtige omgevingen.

@MichielD4 Ik zag uw activiteit ook passeren, knappe prestatie!

Gisteten overigens 1 van de mooiste loopjes ooit gedaan, 32km in de Ardennen in de sneeuw. Bij momenten was het gewoon betoverend mooi en ontzettend rustig.

Laatst bewerkt:
Vandaag ook gaan lopen. Plan was om 50min te lopen (via Garmin Coach). Omdat ik nog niet veel langer had gelopen dan 35min had ik mezelf voorgenomen om het op een rustig tempo te doen, rond de 7 min/km.

Uiteindelijk heb ik dat redelijk gemakkelijk kunnen aanhouden en geëindigd op 10,36 km in 1:11:40. Ik had het gevoel dat ik nog wel een stuk verder kon, maar om het lichaam niet direct tot het uiterste te testen gewoon gestopt. Al bij al super tevreden want had nooit gedacht dat ik enerzijds zo ver of lang zou kunnen lopen en anderzijds content dat het allemaal nog altijd blessure vrij is. Nu rust tot woensdag en dan een nieuw rustig loopje.

Niet normaal daar... Modder zoals ik het nog niet vaak heb meegemaakt en ik ben toch al wat gewoon. Mijn voeten zagen letterlijk helemaal bruin/zwart achteraf, maar wel dolle pret. Gisteren in de sneeuw en vandaag in de modder, zo hebben we wat van alles :).

Ondertussen heb ik 2021 alvast goed ingezet, we zijn 10 dagen ver, ik heb 9 dagen gelopen en zit al aan 210km en 4400hm. Waarvan een groot deel in prachtige omgevingen.

@MichielD4 Ik zag uw activiteit ook passeren, knappe prestatie!

Gisteten overigens 1 van de mooiste loopjes ooit gedaan, 32km in de Ardennen in de sneeuw. Bij momenten was het gewoon betoverend mooi en ontzettend rustig.
ik zatprecies niet ver uit de buurt vanmorgen, was ook bij mij 1 groot modderfestijn. Op de wijngaardberg dan ook nog eens een pak wandelaars en MTBers, eigenlijk wat veel om nog plezant te zijn. Wel heel mooie opgeving en super loopweer vandaag

Een weekje gesukkeld met een extensor tendinitis. Bizar dat iets doms als je veters te strak dicht doen zo iets vervelends geeft. Bon, ik knoop mijn veters nu met de Lydiard manier. Hopelijk kan ik het op die manier in de toekomst vermijden.

Bedankt voor de felicitaties broeders!

Een kort verslag van mijn Havenlandrun 8km van vandaag:

Rond 11u20 ben ik in Kallo aangekomen met de wagen. Zo had ik nog voldoende tijd om mijn startnummer op te halen en wat op te warmen. Ik had gekozen voor het tijdsslot 11u-12u. Na een korte opwarming in een zonovergoten Kallo en wat 'strides', begon ik rond 11u55 aan mijn wedstrijd als één van de laatsten die dag.

De eerste kilometer ging over het asfalt op de openbare weg. Na 1km gaf mijn horloge 3:47 aan, maar in de verte zag ik een groep van zo'n 10 wandelaars die ook net het moerassige gebied gingen betreden via een poortje. Op het moment dat ik het naderde, waren ze nog niet allemaal door het poortje geraakt. Ik heb hun snelheid verkeerd ingeschat, denk ik. Ik ben daar dus volledig tot stilstand gekomen. Ik heb daar zo'n 30 seconden verloren, waardoor ik dacht dat mijn race eigenlijk al voorbij was. Bovendien moest ik net aan een lastige strook beginnen. Doordat de zon zo prominent aanwezig was, was de ondergrond bijna volledig ontdooid. De in de afgelopen twee weken platgelopen grasstroken, waren echte modderstroken geworden. Ik had mijn Adidas Adizero Adios 4 aan waardoor ik dus geen tractie had. Telkens ik mij wou afduwen, gleed mijn voet weg. Mentaal heb ik toen wel even een klop gekregen, omdat het voor geen meter vooruit ging. Ik vroeg me af waar ik aan begonnen was. Ook zag ik in de verte nog meer grote groepen wandelaars op de smalle paadjes (nadeel van een run-walk wedstrijd zeker...). Ik heb toen besloten om assertiever te zijn en al vanop geruime afstand te roepen dat er een loper in aantocht was. Ook heb ik mijn loopstijl noodgedwongen wat moeten aanpassen: de cadans verhogen, kleine pasjes nemen en vooral niet te krachtig afduwen. Strava geeft aan dat mijn gemiddelde cadans: 188spm was. Meestal zit ik rond de 180 bij deze snelheid

Na kilometer drie ook bijna verkeerd gelopen door onduidelijke pijltjes en door de splitsing in het parcours voor de 8 en 12-21km. Na kilometer drie was er gelukkig even een stuk asfalt waardoor ik even op adem kon komen. Toen ben ik weer beginnen versnellen en heb ik mentaal de knop omgedraaid om voluit te blijven gaan. De meeste wandelaars gingen gelukkig meteen aan de kant, wel één keer bijna gebotst omdat iemand op het laatste moment naar rechts uitweek en ik al rechts inhaalde. Gelukkig ook wat aanmoedigingen gekregen van wandelaars. Na kilometer 7 was ik aan het verzuren tot achter mijn oren. Maar ik wist dat ik slechts 800m te gaan had. Op het moment dat ik de laatste bocht indraaide, herkende ik de straat van tijdens de opwarming. Dat was het signaal om nog eens alles eruit te persen. Uiteindelijk over de meet gekomen in een tijd van 32:39 met een tweede plaats in het klassement als gevolg. Een eerste plaats zou er eerlijk nooit ingezeten hebben (1min38 sneller), dus ik kan zeker vrede nemen met het resultaat.

Nu ga ik het even rustig aan doen en dan de basis verder opbouwen vooraleer ik mijn schema start voor een HM sub 1u30.

analyse74jf8.jpg

analyse21rjpp.jpg

analyse33vjav.jpg

analyse42ijbu.jpg

analyse5mpkg0.jpg

Laatst bewerkt:
Ik amuseerde me vroeger meer met afstanden tussen de 10-15km te lopen. Nu geraak ik met moeite op 6km. Door trager te lopen hoop ik gewoon meer conditie op te kunnen bouwen om terug langer te lopen. 't is niet de bedoeling om een knaltijd op eender welke afstand neer te zetten. Maar de beperking in conditie, afstand en vermoeidheid elke run ontneemt een groot deel van het lopen voor mij.

Ik vind schema's op zich wel leuk, niet omwille van het schema, maar wel omwille van de vooruitgang die een schema mij brengt. (if it makes any sense).
Je loopt toch nog niet lang terug? Herinner mij precies posts dat je geen zin had om aan te zetten :p Dus om dan al te verwachten dat je terug 15km kan lopen direct, zou wel straf zijn. Als je nu wat volhoudt, zal dat binnen 2 maanden wel terug in orde zijn.

Ieder zijn ding natuurlijk omtrent schema’s, voeg nu gewoon iedere week een 800m toe. Is ook een schema, maar met meer vrijheid dan I guess.

@MichielD4 Knap!!

Laatst bewerkt:
Schone tijd Michiel, proficiat!

Ik blijf gezapig de kilometers malen met af een toe een prikje. Kwestie van niet zowel de intensiteit als het volume gelijktijdig de hoogte in te jagen.

Al kan ik af en toe een 'folietje' in het weekend niet uitsluiten :p.

Ik vond het wel zalig weer om te lopen vandaag, zeg! Een 13 km gedaan met de vriendin en hond in de Vlaamse Ardennen, bijna allemaal onverhard, schone vergezichten, echt genoten! In 't begin redelijk wat bevroren moddersporen wat niet zo evident was (zeker achter die hond), maar 't was snel ontdooid, dus we waren allemaal goed smerig!
Ook content van de inov8 terraultra schoenen die ik een tijdje geleden aangeschaft heb, lekker licht en veel controle. Hiervoor efkes met Salomon speedcross die ik ooit als wandelschoenen had gekocht rondgelopen, maar dat was het niet voor mij; toch wat te weinig demping bij een middenvoetlanding (efkes blessure gehad, pijn aan bal voet) en ook niet geschikt voor de stukken asfalt die je toch onvermijdelijk tegenkomt.

Mijn voornemen voor 2021 is wat meer van die toerkes doen, da's ook wel heel plezant met die hond nu ze oud genoeg is, en erg afwisselend: af en toe met dat beest sprinten tot het mij bij wijze van spreken zwart wordt voor de ogen, dan efkes wachten of op 't gemak teruglopen naar de vriendin :). Ik kan iedereen een hond aanraden als motivator! :p

Iemand een idee of iemand die dit herkend?

Ik heb sedert een aantal maanden last aan mn rechterheup (meerbepaald mijn lies) als ik mijn been over de 90° wil optillen, dus naar de borst toe voel ik een 'pijn'. Net alsof die pees of spier tekort is opeens; Als ik mijn hand gebruik om mn been te ondersteunen lukt dit wel, maar zodra het zn eigen gewicht moet dragen voel ik een stekende pijn tussen mn buikspieren en been precies en kan ik dit niet lang houden.

Ik ben hier al voor naar de echografie geweest, niks uit gebleken, heb al 15 kinesessies gehad waaronder 5 dry needling sessies. Een RX bracht ook niks aan het licht.

Ook ontstekingsremmers (Diclofenac 75mg) halen niks uit, buiten pijn in de maag... De huisarts dacht aan een ontsteking aan de adductoren

Tijdens het lopen voel ik er helemaal NIKS van, ik heb gisteren nog 15km afgewerkt zonder enige problemen, ook bij gewoon rondstappen, trappen doen, voel ik niks. Enkel bij broeken aan en afdoen, kousen en schoenen, kortom alle bewegingen waar je je bovenbeen naar je borst moet trekken ... voel ik die pijn en dit is al enkele maanden zo.

Ik weet het ondertussen niet meer en begin het wat irritant te vinden :-p

Knap gelopen, Michiel! Ja, samen met wandelaars op smalle padjes lopen is inderdaad niet gemakkelijk. :D Bij mij kwam er nog eens bij dat ik een baan moest oversteken, waar er net op dat moment verschillende auto's langs beide kanten aan kwamen gereden. Toch ook een 20seconden moeten wachten.

Ik vond het wel zalig weer om te lopen vandaag, zeg! Een 13 km gedaan met de vriendin en hond in de Vlaamse Ardennen, bijna allemaal onverhard, schone vergezichten, echt genoten! In 't begin redelijk wat bevroren moddersporen wat niet zo evident was (zeker achter die hond), maar 't was snel ontdooid, dus we waren allemaal goed smerig!
Ook content van de inov8 terraultra schoenen die ik een tijdje geleden aangeschaft heb, lekker licht en veel controle. Hiervoor efkes met Salomon speedcross die ik ooit als wandelschoenen had gekocht rondgelopen, maar dat was het niet voor mij; toch wat te weinig demping bij een middenvoetlanding (efkes blessure gehad, pijn aan bal voet) en ook niet geschikt voor de stukken asfalt die je toch onvermijdelijk tegenkomt.

Mijn voornemen voor 2021 is wat meer van die toerkes doen, da's ook wel heel plezant met die hond nu ze oud genoeg is, en erg afwisselend: af en toe met dat beest sprinten tot het mij bij wijze van spreken zwart wordt voor de ogen, dan efkes wachten of op 't gemak teruglopen naar de vriendin :). Ik kan iedereen een hond aanraden als motivator! :p

Welkom in mijn wereldje! :D Er is effectief niets leukers dan gewoon lopen en genieten van de mooie omgeving en geen rekening te houden met tijd, tempo, enz... Ik noem mijn lange trainingen niet voor niets altijd wandelingen, uiteindelijk is het niet meer dan dat. Het voordeel is dat wij, trail lopers, op een beperkte tijd meer kunnen zien dan wandelaars. Eens uw conditie echt goed is, kan je iets langere tochten doen zonder enige moeite en ligt de focus volledig op het genieten van de mooie omgeving. Daarvoor train ik dan ook, om lange tochten te kunnen doen zonder daarvan te moeten herstellen en de volgende week gewoon opnieuw te beginnen.

Ik vind het trouwen geweldig om te zien dat er op Beyondgaming veel meer actieve posters zijn in dit topic dan op 9lives, zo lijkt het mij tenminste. Geen idee hoe dat komt, maar het is geweldig om zoveel ervaringen te mogen lezen. Keep it up boys!

Terug
Bovenaan