Ik schrik wel van de antwoorden van sommige leden! Zo dacht ik dat MichielD4 al jaren en jaren langer liep dan hij eigenlijk loopt. Dan vind ik het nog onvoorstelbaarderder wat hij presteert. Net als Destel, trouwens. Absurd dat jullie nog maar zo kort bezig zijn! Ik vind mezelf nog altijd een beginnertje, maar da's ondertussen ook al een paar jaar.
Hoe begonnen met lopen?
Pakweg in 2008 kwam de Red Star Run in Antwerpen voorbij aan m'n deur. En toen dacht ik: Ooit ga ik daar in meelopen, als ik eens 5km na elkaar kan lopen. Dat leek me al een onoverkomelijk groot doel, onder andere doordat me was ingeprent dat zwakke knieën + platvoeten = onmogelijk om te lopen.
Ik denk dat ik dan van in 2015 tot 2018 een keer of 3 telkens een start to run ben begonnen/heb afgemaakt, en dan weer gestopt. Af en aan als de goesting er was. Eerst op schoenen uit de Action van 15€ en later op Nike Lunarglides met de Nike+ footpod. Bizar ding eigenlijk, maar daar was het al duidelijk welke kant het met me op ging gaan
Tot eind 2019 (op m'n 36ste)
@Booka Shade het idee kreeg om met 9lives de Kom Op Tegen Kanker-loop te gaan doen, om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Half voor de grap ja gezegd als reserveloper voor de 10km, maar ik werd al snel de eerste loper voor de 10km. Dus maar ineens goed aangepakt, want van "ooit eens 5km na elkaar" naar 10km was wel een sprong naar iets "echts". En dankzij de community hier hebben we toen ook echt gelopen. Die kon ik niet in de steek laten!
Die KOTK-loop heeft me zo enorm de smaak gegeven, niet alleen de loop, maar ook de voorbereiding er naartoe, dat ik verkocht was. En de mythische 10 Miles van Antwerpen moest eraan geloven. Alleen was die opbouw niet ideaal op mijn toenmalige schoenen, de Nike Free RN. Ik liep elke kilometer van m'n 60km-weektotalen op die semi-barefoot schoenen, wat niet ging met mijn gestel op dat moment, en heb een ITB-overbelasting gekregen. Daar een paar maanden mee aan de kant gestaan, en gedaan wat ik altijd doe als ik ergens in duik: veel te ver gegaan. Alles gelezen wat er te lezen viel over loophouding, trainingsleer, ervaringen, gadgets gezocht, onderzoekjes, sportkinesist... En ik denk dat ik daar een pak slimmer ben uitgekomen (oa ook door te weten dat veel ervan details zijn om jezelf in te verliezen). 1,5j later weer even stilgelegen door een hartonderzoek, maar daar zonder veel problemen uitgekomen en weer mogen verder trainen.
Nu geeft het lopen me rust en tegelijk heel veel vrijheid. Rust, omdat ik merk dat ik er tijdens de middag alles kan uitlopen. De dagen dat ik ga lopen, ben ik veel geconcentreerder en productiever. En vrijheid, omdat ik kan eten wat ik wil zonder schrik te moeten hebben

Trails zitten niet in mijn programma, en ik ben precies een uitzondering hier, maar: Dat hoeft ook niet voor mij. Ik voel me het beste op asfalt en in het Stadspark.
Leuke trainingapps/schema's?
- Ik vind Nike Run Club nog altijd wel een toffe, maar dat is omdat die er al op staat van toen ik begonnen ben.
- Strava uiteraard, maar vooral om me te vergapen aan de fenomenale inspanningen van kameraden en kennissen.
- Zombies, Run! was een toffe om de saaiere kilometers wat te overbruggen, maar het verhaal stak me halfweg S2 wel wat tegen. Het idee vind ik nog altijd wel top en S1 is zeker de moeite om eens uit te proberen als je ervan houdt.
- Trenara: De app waar ik veruit het meest mee bezig ben als het op lopen aankomt. Ik luister ook graag naar hun Running Crew Podcast, maar de app zelf is voor mij top. Ik kan me helemaal vinden in hun filosofie en hun aanpak, en de schema's zijn echt redelijk gepast en ook gevarieerd.
Wat zou je niet meer kunnen missen?
- Mijn loophorloge, zoals iedereen al zegt. Maar ook mijn hartslagband. Dat geeft net een beetje meer zekerheid ivm mijn hartonderzoek, en ik baseer me waarschijnlijk veel te veel op die cijfertjes. Maar ze geven me een houvast.
- Podcasts. Als ik geen podcasts zou kunnen luisteren tijdens mijn lange loopjes, zou ik niet weten of ik het nog zo lang volhoud.
- Goeie sokken. Ik dacht vroeger dat blaren bij lopen hoorden. Tot ik loopsokken kocht, en er bijna nooit nog had. Heb je blaren, dan is dat vaak vocht dat niet afgevoerd wordt, doordat je slechte sokken hebt.
Heb je een doel op een bepaalde termijn?
KOTK blijft elk jaar een reden om te blijven lopen, maar tegelijk heb ik het gevoel dat ik nog zo veel moet doen, nog zo veel lopen moet meemaken voor ik kan zeggen dat ik het lopen "gedaan" heb. Dat zal mijn doel wel zijn, denk ik. Zo veel mogelijk van al die dingen proeven, en doordat ik er pas op iets later leeftijd mee begonnen ben, heb ik nog veel progressie te maken. Die wil ik nog maken voor de leeftijd me inhaalt en ik die doelen zal moeten bijstellen (zoals Murakami zegt in zijn boek).
Op korte termijn betekent dat:
KOTK2021: Een vierde medaille halen

En T2 verslaan, als jullie ons helpen! (
Doneren kan hier 
)
10M Antwerpen: Revanche voor de ramp in 2019. Een PR op de 10M, volgens mij onder de 1u27?
HM in 1u50, liefst de Night Marathon in Antwerpen.
En mijn PR's op zo veel mogelijk afstanden verbeteren.