Algemene Loopthread

Op welke max hartslag is lopen nog gezond?

Ik loop sinds maart vorig jaar 2 a 3 keer per week (afstand in het begin 6-7 km, maar ging al snel richting 7-9 km). Mijn gemiddelde snelheid schommelt tussen de 9 en de 10km/uur.

Tijdens mijn sessie daarstraks (9km) haalde ik een gemiddelde snelheid van 9,2 km/u en gemiddelde hartslag van 161. Ik stel mij vragen bij de accuraatheid van die hartslag, want ik heb al loopsessies gehad dat het veel moeilijker ging (en ik dus vermoedelijk ook een hogere hartslag had) ,maar dat mijn gemiddelde hartslag toch lager was ( en omgekeerd ook).

Horloge is Garmin Forerunner 35 van dikke 4 jaar oud. Hartslagmeter in de polsband, dus niet apart.

Nu, ik moet zeggen dat het daarstraks moeiteloos ging en ik op geen enkel moment echt "buiten adem" was.

Ik heb nu toch al verschillende maanden het gevoel dat er niet zo veel evolutie zit in mijn hartslag... Ik heb de gemiddelde in al die maanden nog nooit lager gekregen dan 150-155.
Over het algemeen gaat het lopen vlotjes, maar er zijn ook "slechtere" dagen tussen ( vaak na een slechte nachtrust) en dan durft de hartslag al eens fel oplopen... Maar soms lijkt het dus ook zeer goed te gaan, maar reflecteert zich dat niet in de hartslag.

Zagen jullie snel evolutie in de hartslag?

Greetz

Laatst bewerkt:

Ik loop sinds maart vorig jaar 2 a 3 keer per week (afstand in het begin 6, laatste 2 maanden 7-9 km). Mijn gemiddelde snelheid schommelt tussen de 9 en de 10km/uur.

Tijdens mijn sessie daarstraks (9km) haalde ik een gemiddelde snelheid van 9,2 km/u en gemiddelde hartslag van 161. Ik stel mij vragen bij de accuraatheid van die hartslag, want ik heb al loopsessies gehad dat het veel moeilijker ging (en ik dus vermoedelijk ook een hogere hartslag had) ,maar dat mijn gemiddelde hartslag toch lager was ( en omgekeerd ook).

Horloge is Garmin Forerunner 35 van dikke 4 jaar oud. Hartslagmeter in de polsband, dus niet apart.

Nu, ik moet zeggen dat het daarstraks moeiteloos ging en ik op geen enkel moment echt "buiten adem" was.

Ik heb nu toch al verschillende maanden het gevoel dat er niet zo veel evolutie zit in mijn hartslag... Ik heb de gemiddelde nog nog lager gekregen dan 150-155.

Greetz
Ik heb sinds vandaag een Apple Watch, bij mij zat 't daarnet ook rond de 160bpm en ik ben ook niet buiten adem gegaan. Jouw hartslag van vandaag kan dus wel kloppen.

(Loopje was 6km aan 10.5 km/u en ik loop sinds april - hier en daar wel een maandje geskipped.)

Alleen raar dat je hartslag niet overeenkomt met het gevoel van jouw inspanning - dat vraagstuk laat ik aan de échte lopers over :D

Die opmerking op snelheid krijg ik ook wel eens. Omdat 80% van mijn loopjes vaak (erg) traag zijn (nu ja wat het voor de ene is...), maar dat is ook bewust. Ik las bv; vaak een snelle km of 4 x 5 min in tijdens mijn sessies. Maar op een 10k of 15k sessie valt dat niet altijd op als je dan heel erg vertraagt of gewoon traag loopt zoals ik doe. Maar zolang je plezier hebt in wat je doet - who cares? En al zeker als je weet dat je snel kan lopen :).

Na mijn kleine trainingsblok van de komende weken wil ik eind maart ook nog eens mijn 5k of 10k tijd aanvallen. Benieuwd wat die trage ultra-loopjes teweeg gebracht hebben bij mij :D.

Toen ik zo'n 3,5 - 4 jaar geleden terug begon te lopen, liep ik op hartslag. Soms iets te gefixeerd, waarbij ik een lage HS-zones wou vast houden (<145). Daardoor liep ik echt absurd traag voor mijn doen, dus echt rond de 6:15-30min/km. Maar voor mij hielp dat echt wel om al snel een positieve evolutie te zien in mijn hartslag. Maar zoals altijd: consistency is key en dat vergt tijd :)

Die opmerking op snelheid krijg ik ook wel eens. Omdat 80% van mijn loopjes vaak (erg) traag zijn (nu ja wat het voor de ene is...), maar dat is ook bewust. Ik las bv; vaak een snelle km of 4 x 5 min in tijdens mijn sessies. Maar op een 10k of 15k sessie valt dat niet altijd op als je dan heel erg vertraagt of gewoon traag loopt zoals ik doe. Maar zolang je plezier hebt in wat je doet - who cares? En al zeker als je weet dat je snel kan lopen :).

Na mijn kleine trainingsblok van de komende weken wil ik eind maart ook nog eens mijn 5k of 10k tijd aanvallen. Benieuwd wat die trage ultra-loopjes teweeg gebracht hebben bij mij :D.

Toen ik zo'n 3,5 - 4 jaar geleden terug begon te lopen, liep ik op hartslag. Soms iets te gefixeerd, waarbij ik een lage HS-zones wou vast houden (<145). Daardoor liep ik echt absurd traag voor mijn doen, dus echt rond de 6:15-30min/km. Maar voor mij hielp dat echt wel om al snel een positieve evolutie te zien in mijn hartslag. Maar zoals altijd: consistency is key en dat vergt tijd :)
Dus met andere woorden: enkel als ik zeer traag loop ( quasi snelstappen dan eer ik aan 130-145 zit), gaat die hartslag verbeteren?

Ik loop sinds maart vorig jaar 2 a 3 keer per week (afstand in het begin 6, laatste 2 maanden 7-9 km). Mijn gemiddelde snelheid schommelt tussen de 9 en de 10km/uur.

Ik heb nu toch al verschillende maanden het gevoel dat er niet zo veel evolutie zit in mijn hartslag... Ik heb de gemiddelde nog nog lager gekregen dan 150-155.

Greetz

ik heb zonet bijna 9km recovery gelopen aan 6:30min per km, geen druppel zweet gezien maar wel 170bpm.

Mijn PR (oktober 20) op de 10k is 5:18min per kilometer en dat was met een hartslag van 178bpm...

Ik denk er niet teveel over na, je kan volgens mij enkel conclusies trekken via de medische weg.

Dus met andere woorden: enkel als ik zeer traag loop ( quasi snelstappen dan eer ik aan 130-145 zit), gaat die hartslag verbeteren?

Als je je wil inlezen ;)

EN deze is iets technischer qua uitleg.

ik heb zonet bijna 9km recovery gelopen aan 6:30min per km, geen druppel zweet gezien maar wel 170bpm.

Mijn PR (oktober 20) op de 10k is 5:18min per kilometer en dat was met een hartslag van 178bpm...

Ik denk er niet teveel over na, je kan volgens mij enkel conclusies trekken via de medische weg.
Ja zweten doe ik quasi nooit (tenzij het echt warm is), dus daar laat ik mij al helemaal niet door leiden...

Ik heb altijd gehoord dat zolang je nog normaal kan praten, je HR ok is.

En je loopt ze dan nog relatief snel vind ik ;-)
De mijne zijn trager, maar ik geef daar echt niet om. Ik loop voor mijn plezier dus zolang ik dat heb is het ok ;-)

En je loopt ze dan nog relatief snel vind ik ;-)
De mijne zijn trager, maar ik geef daar echt niet om. Ik loop voor mijn plezier dus zolang ik dat heb is het ok ;-)
Ja, idealiter loop ik trager dan ik momenteel doe. Maar ge kent dat hé, temporiseren is soms moeilijk :D

Wat voor jasjes dragen jullie allemaal? ik draag zelden een jas om te lopen maar nu de temperaturen rond het vriespunt hangen en het toch durft te regenen is het toch stillaan een must.

Dit weekend 's ochtends 2 keer in de vrieskou gaan lopen met enkel dit: https://www.decathlon.be/nl/p/hardl...heren-run-warm/_/R-p-145903?mc=8540213&c=GEEL
Niet te koud gehad, maar heb mij voor volgende koude loopjes toch wel dit bijgekocht: https://cyclewear.eu/craft-active-shirt-lm-multi-2-pack-black-white.html

Ik heb dan nog een licht regenjasje van Decathlon voor als het echt regent, maar nog niet nodig gehad.

Verder muts (enkel als het zoals dit weekend is) + handschoenen + lange loopbroek (ook Decathlon).

Welk sporthorloge gebruiken jullie?

Ik heb een Forerunner 35, op zich content van, maar ik zou eventueel een afzonderlijke hartslagband overwegen, omdat de gemeten hartslag mij niet altijd even accuraat lijkt...

Heb even wat opgezocht op de site van Garmin en het lijkt alsof geen enkele afzonderlijke hartslagband van Garmin compatibel is met de Forerunner 35...

Eigenlijk wel zeer tevreden van de garmin ja. Ook leuke loopschema's met veel afwisseling in de week.

Loop 3x per week en elke keer moet ik wat anders doen (cadans oefeningen, acceleration oefeningen, walk run walk, 6x400m aan bep snelheid, etc). Vind die afwisseling wel tof.

Dit weekend 's ochtends 2 keer in de vrieskou gaan lopen met enkel dit: https://www.decathlon.be/nl/p/hardl...heren-run-warm/_/R-p-145903?mc=8540213&c=GEEL
Niet te koud gehad, maar heb mij voor volgende koude loopjes toch wel dit bijgekocht: https://cyclewear.eu/craft-active-shirt-lm-multi-2-pack-black-white.html

Ik heb dan nog een licht regenjasje van Decathlon voor als het echt regent, maar nog niet nodig gehad.

Verder muts (enkel als het zoals dit weekend is) + handschoenen + lange loopbroek (ook Decathlon).
Die van decathlon heb ik ook, zeker gezien de prijs erg content van. Enige vervelende is dat ik was tussen twee maten val, L is nipt te kort en XL sloddert te veel.

Draag wel altijd een short en hoge sokken, beetje koeler op lange loopjes.

Misschien eens snuffelen in de solden voor een jasje als het regent.

Welk sporthorloge gebruiken jullie?

Ik heb een Forerunner 35, op zich content van, maar ik zou eventueel een afzonderlijke hartslagband overwegen, omdat de gemeten hartslag mij niet altijd even accuraat lijkt...

Heb even wat opgezocht op de site van Garmin en het lijkt alsof geen enkele afzonderlijke hartslagband van Garmin compatibel is met de Forerunner 35...
Garmin Venu. Tevreden over maar toen ik hem kocht dacht ik niet dat ik in lopen zo'n passie zou vinden. Nu zou ik toch echt minstens een Forerunner kopen.

Komt er eigenlijk opnieuw een BeyondGaming loopt 2021 rangschikking? @Loser?
Ik pas mijn voorgaande bericht aan, Jonas was sneller dan zijn schaduw: Het bestaat zelfs al :D

Ik loop sinds maart vorig jaar 2 a 3 keer per week (afstand in het begin 6-7 km, maar ging al snel richting 7-9 km). Mijn gemiddelde snelheid schommelt tussen de 9 en de 10km/uur.

Ik heb nu toch al verschillende maanden het gevoel dat er niet zo veel evolutie zit in mijn hartslag... Ik heb de gemiddelde in al die maanden nog nooit lager gekregen dan 150-155.
Over het algemeen gaat het lopen vlotjes, maar er zijn ook "slechtere" dagen tussen ( vaak na een slechte nachtrust) en dan durft de hartslag al eens fel oplopen... Maar soms lijkt het dus ook zeer goed te gaan, maar reflecteert zich dat niet in de hartslag.

Greetz

Als ik dit lees, is het eerste wat ik denk dat je te snel traint. Te weinig kilometers aan lage hartslag, onder de aerobe drempel.
Ik ben groot voorstander geworden van gepolariseerd trainen, maar ik denk dat algemeen aangenomen wordt dat daar op z'n minst een kern van waarheid in zit. Hoe groot de split tussen trage en snelle km's moet zijn, daarover kun je discussiëren. Maar het is wel degelijk die split die ervoor zal zorgen dat zowel je belastbaarheid, je basisconditie en je snelheid groeien.

Ze stellen dat meestal voor als een piramide, beneden de brede basis, de belastbaarheid. Daarop de basisconditie, aan lage hartslag. Als je daarop traint, zul je aan trage hartslag steeds sneller kunnen lopen. In het begin waren mijn trage loopjes rond de 9:00 (jawel), en nu rond de 6:10-6:30. Aan ongeveer dezelfde hartslag. Daarop een smal stukje snelheid, en daarop nog een puntje sportspecifieke coördinatie (bij lopen valt dat mee).

Maar als je dus altijd 5km loopt op 25min, ga je niet elk stuk van die piramide trainen. Niet dat je er niet beter van zult worden, ongetwijfeld wel. Alleen kom je iets sneller aan een soort plafond, is het iets gevaarlijker om geblesseerd te raken als je je volume opdrijft door gewoon vaker 5km's te gaan lopen, en word je misschien minder snel beter dan je had kunnen worden. Als dat een beetje logisch klinkt.

Goei loopje achter de rug deze morgen. Rustig tempo @ 6:30 en 7,5km. Ik probeer wel wat op mijn looptechniek te letten bij dergelijke trainingen. Ik heb van nature een holle onderrug en ik probeer dan tijdens het lopen mij bekken want naar voor te kantelen en te stabiliseren.

Terug
Bovenaan