Algemene Loopthread

Dan loop ik zeker onder de 18minuten :biglaugh:

Ik hoop dat de wind weer geen spelbreker is, de vorige twee keer (10km, halve) felle wind tegen.
De heel open stukken loop je niet in de 5km. Het was best winderig afgelopen weekend, maar enkel halverwege aan die gele brug heb je wel veel wind. Als je daar achter een ander kan lopen, dan zit je goed.

Interval - Trenara (12 km met warming up en cool down)
200 m - 4:40 / 800 m - 5:40 / 2 min slenteren / 6x herhalen

Echter ik ben er geen enkele keer in geslaagd exact die tijden te lopen.
Zeker die 200 meter sprintjes niet. Ik heb dan echt geen tijd te sprinten naar zone 4 en tegelijkertijd mijn tempo te bekijken.

Hoe doen anderen dit? Op hoop en zege? Op gevoel?

Dit waren mijn tijden in de praktijk voor de 200 m
4:01 - 4:22 - 4:41 - 4:21 - 4:28 - 4:19 (zone 4)

Ik doe normaal dit soort training nooit. 200 meter is echt wel extreem kort om uw snelheid te meten wanneer je full gas geeft hé.
Je bent aan het knokken / sprinten om snelheid te halen en bam dan is die 200 meter al voorbij en ...
Maar goed voor de afwisseling volg ik nu dus even wat Trenara mij aanbeveelt.

Laatst bewerkt:
Ik had de chocolade recupshake van 6d, zeer lekker maar toch beetje last van mijn lactose, ik koop de lactosevrije/vegan variant = degoutant en ondrinkbaar. Blijft een pap waar je het poeder door proeft, ik had net hetzelfde voor met mijn vanilla night protein van 6d.

Zeker die 200 meter sprintjes niet. Ik heb dan echt geen tijd te sprinten naar zone 4 en tegelijkertijd mijn tempo te bekijken.

Ik doe normaal dit soort training nooit. 200 meter is echt wel extreem kort om uw snelheid te meten wanneer je full gas geeft hé.
Je bent aan het knokken / sprinten om snelheid te halen en bam dan is die 200 meter al voorbij en ...
Welk horloge heb je? Als ik mijn trainingen open in Garmin krijg ik meldingen als ik te snel of te traag loop. En heb he een aangepaste watchface met de tempos.

Die tempo´s leer je wel kennen/aanvoelen naarmate je dit vaker doet.

Welk horloge heb je? Als ik mijn trainingen open in Garmin krijg ik meldingen als ik te snel of te traag loop. En heb he een aangepaste watchface met de tempos.
Dan begint mijn horloge te trillen (Polar) maar dan zijn die 200 meter al bijna voorbij :D Dat gaat snel.
Tijd om te corrigeren is er niet echt op die korte afstand.

De andere tempo's kan ik wel corrigeren maar 200 m is echt kort. Dat is een kleine minuut en klaar.

Laatst bewerkt:
waarom zou je uberhaupt intervals doen van 200meter, totaal geen zin voor de langere afstanden.
Ik denk dat hij 1km intervals doet opgedeeld in twee stukken en niet 200m apart (als ik het goed lees). Als hij toch die 200m wilt doen zou ik die na de 800 doen en niet ervoor. Dan hoef je ten minste niet telkens van 0 op te trekken, is zijn hartslag ook al een pak hoger en geraakt hij dus makkelijker in zijn gewenste zone.

Ik heb dan echt geen tijd te sprinten naar zone 4 en tegelijkertijd mijn tempo te bekijken.
Ik weet niet wat voor een systeem jij gebruikt, ik ken enkel een 3 zone of een 5 zone hartslag model. Dus een 200m interval zou ik lopen in de hoogste zone die je hebt, en geen zone 4 in geval je met 5 zones werkt. Uw 800m zou in feite al minimum zone 4 moeten zijn, ik zie het nut niet om 800m interval op een lager tempo te lopen.

ik zeg nergens dat intervals geen zin hebben, in tegendeel, 200meter heeft daarentegen weinig zin, je ziet dat ook niet in schema's als afstanden van een halve/marathon loopt.

Ik denk dat hij 1km intervals doet opgedeeld in twee stukken en niet 200m apart (als ik het goed lees).
Dat klopt.

Als hij toch die 200m wilt doen zou ik die na de 800 doen en niet ervoor. Dan hoef je ten minste niet telkens van 0 op te trekken, is zijn hartslag ook al een pak hoger en geraakt hij dus makkelijker in zijn gewenste zone.
Inderdaad this makes more sense. Ik volgde voor het eerst een schema opgesteld door Trenara maar ik had door dat er iets niet klopte.
Als ik dan op google zie dat Trenara goeie reviews krijgt? Ik ben nog niet echt overtuigd. Deze training was alvast 'very weird'.

En inderdaad naar zone 5 optrekken binnen de 100-200 meter lukt mij echt nooit.
Ik mag ne 200 meter sprint trekken zo snel als ik kan: De HR is dan zone 4 niet 5 want dat gaat met enige vertraging.

Alsook: Omdat het 6x optrekken was ben ik niet al te stevig gestart. Het heeft geen zin 2x een kilometer te knallen in zone 4-5 als je helemaal stikkapot zit en daardoor de 3de en 4de keer optrekken enorm moet knokken en dan de 5de en 6de uw poging te moeten staken. :tongue:

Dus ja er klopte iets niet met deze training hé. Swoit die ene keer maakt het verschil niet.

Hoezo heeft dit geen nut? Op wat is dit ondersteund?
80/20 trainen is net wat de hele uithoudinssport de laatste jaren heef vooruit doen evolueren
Maar Trenara heeft er hier een rare training van gemaakt. :unsure:

Laatst bewerkt:
@makila Uw hartslag gaat geleidelijk aan omhoog hé, niet trapsgewijs. Maw, je moet niet streven om binnen de eerste 100m van de 800 uw hs in de juiste zone te krijgen want dat lukt toch amper en dan blaas je jezelf op. Zolang een goed stuk van uw oefening zich in die zone afspeelt of op zijn minst uw max hs in die zone te vinden is, heb je de correcte intensiteit gelopen.

Althans, dat is mijn werkwijze.

Edit:
Als je na 2x een kilometer te knallen in zone 4-5 stikkapot bent dan heb je te snel gelopen. Zone 4 is rond uw LT2, dat moet je toch meermaals kunnen doen als je traint voor de langere afstanden.

ik zeg nergens dat intervals geen zin hebben, in tegendeel, 200meter heeft daarentegen weinig zin, je ziet dat ook niet in schema's als afstanden van een halve/marathon loopt.
Ik begrijp je niet. Speed reserve is toch altijd goed om te trainen. Als je efficiënter wordt aan die snelheden (een pak sneller dan je race pace), dan voelt je race pace ook altijd vlotter aan. Dus intervallen van 200m kunnen toch zeker imo.

@makila Uw hartslag gaat geleidelijk aan omhoog hé, niet trapsgewijs. Maw, je moet niet streven om binnen de eerste 100m van de 800 uw hs in de juiste zone te krijgen want dat lukt toch amper en dan blaas je jezelf op. Zolang een goed stuk van uw oefening zich in die zone afspeelt of op zijn minst uw max hs in die zone te vinden is, heb je de correcte intensiteit gelopen.

Althans, dat is mijn werkwijze.
Ik heb mijn laatste km (de 6de keer versnellen) trouwens het snelste gelopen als ik het even nakijk (4:53 gemiddeld) en ik zat nog steeds niet in zone 5. Dat verbaasde mij wel want dat is ruim boven mijn wedstrijdtempo van de 10 miles afgelopen april :unsure:

Maar zoals ik hier al een paar keer gemeld heb: De basisconditie is momenteel precies wel zeer goed / super.

Ik ben nu dus op zoek naar een goed / stevig schema voor de 10 miles :)

Ik heb mijn laatste km (de 6de keer versnellen) trouwens het snelste gelopen als ik het even nakijk (4:53 gemiddeld) en ik zat nog steeds niet in zone 5. Dat verbaasde mij wel want dat is ruim boven mijn wedstrijdtempo van de 10 miles afgelopen april :unsure:

Maar zoals ik hier al een paar keer gemeld heb: De basisconditie is momenteel precies wel zeer goed / super.

Ik ben nu dus op zoek naar een goed / stevig schema voor de 10 miles :)

Het is misschien al eens gezegd, maar staar u niet blind op hartslag.
Soms is het zeker zo dat je door allerlei randfactoren gewoon niet hoog in uw hartslag kan geraken. Dat is dan geen signaal dat je goed in vorm bent, eerder het tegenovergestelde.

Los daarvan kan het toch niet zijn dat ik de enige ben die sprintjes trekken en 4m53 in dezelfde zin raar vindt? :P
Als je uw 10m in 1u20 wilt doen dan zal uw 200m tempo toch echt wel fors omlaag moeten.
Ook uwzelf kunnen pacen in efforts is een belangrijk onderdeel van het lopen en het trainen. Maar hoe vaker je aan die bepaalde tempo’s loopt hoe vlotter het zou moeten gaan.

waarom zou je uberhaupt intervals doen van 200meter, totaal geen zin voor de langere afstanden.

In alle schema's die ik al gevolgd heb, zitten intervals van ± 200m.

Overigens heeft het best wel nut om die intervals in zone 4 te lopen hoor @Zane. Niet elke (korte) interval moet automatisch in zone 5 zijn. Dat is ook quasi onmogelijk volgens mij.

Trenara is overigens erg conservatief in zo'n tempo's @MrKend54l.
Een degelijk getrainde collega moest vandeweek ook intervals doen: 13x 300m aan 4'20" en dan tussendoor 100m slenteren aan 6'30".
Dat is toch compleet van de pot gerukt zo'n tempo's?

Terug
Bovenaan