Algemene Loopthread

Voor mijn halve marathon ga ik ongeveer dezelfde voeding eten als voor mijn marathon van juni 2020. Ik ga iets meer koolhydraten eten (carb loading). Je lever kan ongeveer 500g kh opslaan in de vorm van glycogeen, als ik me niet vergis?

Zaterdag:

Ontbijt: 100g havermout met fruit en lepel honing
2 gekookt eitjes

Middageten: 2 bagels met gerookte zalm, avocado en gebakken eitje.

Snack: 6 zelfgemaakte havermoutwafels (160g havermout) met aardbeien en slagroom

Avondeten: kip/vis met slaatje en 150g (droog gewicht) basmati rijst.

Zondag:

Ontbijt: koffie + 2 bagels met pindakaas, banaan en honing.

Tijdens HM: 2 of 3 gels van Science in Sport (SiS) omdat ik daar geen maag/darmproblemen van krijg.

Is dat op de piste van Willebroek (De Schalk)? Zo ja, is daar vrije toegang? Langs het water intervallen is 50% van de tijd leuk, maar 50% van de tijd hebt ge ook tegenwind, dus ik ben op zoek naar een ander alternatief. 😅
In Boom, in het park. Die aan De Schalk is helaas niet zomaar vrij te betreden voor zover ik weet. In Boom is dat geen probleem, al is daar wel wat volk bezig op een zaterdag en zondag natuurlijk..

Kent er iemand goede loopschoenen voor iemand met supinatie/onderpronatie? Ik heb dat namelijk (=landing op vnl. buitenkant voeten). Tot nu toe heb ik altijd neutrale loopschoenen gekocht maar die zolen slijten aan de zijkanten enorm snel..

Graag jullie advies.. :)
Op wat loop je nu?

Is dat op de piste van Willebroek (De Schalk)? Zo ja, is daar vrije toegang? Langs het water intervallen is 50% van de tijd leuk, maar 50% van de tijd hebt ge ook tegenwind, dus ik ben op zoek naar een ander alternatief. 😅
Weet niet van waar je bent, maar in Kappelle O/d Bos is ook een toegankelijke piste. Aan restaurant Calandro aan de vaart.

Dit is mijn schema atm (bouwt op van 15km per week tot 40km per week)

Maandag: Tempo loop
Woensdag: Lange duurloop
Vrijdag: Interval loop

Grotendeels had ik dit met mijn kinesist gemaakt en op advies van de dokter met de 10% regel per week, enkel heb ik de laatste 7 weken wat aangepast (mijn tempo loop iets trager laten stijgen, maar mijn lange duurloop wat sneller). Ziet het er goed uit? Vanaf hoeveel km zou ik het beste ldl opsplitsten in een ldl + rdl/rec?

Ik zit nu aan week 4, merk dat de lange duurlopen echt wel wat langer mogen. De interval laat ik liever traag stijgen en de tempo loop ook. Aangezien ik bij de tempo loop toch tussen 4:00-4:40min/km loop en dit niet te snel naar teveel km's wil brengen (blessuregevoelig).

W01: 5 5 5 (15km)
W02: 5 6 5 (16km)
W03: 5 7 5 (17km)
W04: 5 8 6 (19km)
W05: 5 9 7 (21km)
W06: 5 10 7 (23km)
W07: 5 12 8 (25km)
W08: 6 13 9 (28km)
W09: 7 14 10 (31km)
W10: 8 16 10 (34km)
W11: 9 18 10 (37km)
W12: 10 20 10 (40km)
Voor langere duurlopen is het normaal de bedoeling om continu aeroob bezig te zijn. Of je net onder je aerobe drempel of 15-20 slagen per minuut eronder zit, maakt voor je vooruitgang volgens mij weinig uit.

Wat wel het geval is, is dat trager lopen normaal zorgt voor minder impact op de spieren en gewrichten. Ik heb zelf gemerkt dat ik door die trainingen een halve minuut per kilometer trager te lopen het volume veel gemakkelijker aankon en even snel vooruitgang bleef boeken. Als je dan op termijn nog je volume verder kan verhogen, zal je zelfs veel meer progressie boeken.

Het lijkt een evenwichtsoefening. Je wilt je duurloopjes niet te snel doen, maar ook niet te traag. Toch is de marge hier blijkbaar heek groot. Zelfs op topniveau zijn hier verschillende methodes. Kipchoge, WR-houder op de marathon, zou op training niet vaak trager dan 4:00/km lopen terwijl Cheptegui, WR-houder op de 5000m en 10.000m dan weer heel regelmatig trainingen zou afwerken aan 6:00/km.

Ik zie dat ik uw post compleet verkeerd geïnterpreteerd heb. 😅 Ik had 'trage duurloop sneller' gelezen los van wat ervoor stond.

Meh net terug van de dokter, 10 dagen rust ijs & dicflofenac en als het dan niet beter is, echo of scan.
Niet lopen ondertussen, echt klote he, tegen dan is al die opgebouwde conditie gewoon weer in de vuilbak :(

Op 10 dagen is je conditie niet ineens om zeep. De eerste 3 loopjes zal het waarschijnlijk niet geweldig gaan, maar vanaf dan ben je normaal wel terug op peil.

Hier de zondag voet omgeslagen. Dik gekneusd. Precies ne varkenspoot dat 3 dagen int water heeft gelegen. Pffffffffff. En tschoon weer komt eraan. Zal dus ook wel kleine 2 weken stil liggen.

Op 10 dagen is je conditie niet ineens om zeep. De eerste 3 loopjes zal het waarschijnlijk niet geweldig gaan, maar vanaf dan ben je normaal wel terug op peil.

Ik had zelf al 2 weken rust genomen dus dan zitten wel al aan 3-4 weken dat begint toch al hoor...

Bon, zal vrijdag nog maar snel langs Runner's Lab gaan voor nieuwe schoenen. Deze zitten op 700km maar met een sluiting van de niet-essentiële winkels vanaf zaterdag, neem ik liever het zekere voor het onzekere. :unsure:

Runner's Lab is toch sowieso op afspraak, dus ik zie het probleem niet?
Ah, ik bedoel de Runner's Store. Eerste keer was echt bij Runner's Lab bij mij omdat ik toen aan de Ghelamco moest zijn. Nu ga ik altijd in Kontich bij de Runner's Store, was niet op afspraak en kon je zo binnenwandelen.
Hebben wel al gemaild dat ze open blijven en vanaf zaterdag op afspraak binnen kan. Dus moet mij niet haasten (al wil ik nu wel al gaan :unsure: )

Saucony Guide 13

Deze zijn nu tot bijna op de draad versleten tot en met na een kleine 900km in totaal.. en heb dus vrij dringend nieuwe nodig.
Lijkt mij allesbehalve een goeie schoen voor u. Best u eens laten opmeten, maar ik vermoed dat een neutrale schoen een pak beter zal zijn. Een Adidas Boston is zo een schoen die wel goed is, maar hij moet u liggen. Dus best meten en u laten begeleiden!

Lijkt mij allesbehalve een goeie schoen voor u. Best u eens laten opmeten, maar ik vermoed dat een neutrale schoen een pak beter zal zijn. Een Adidas Boston is zo een schoen die wel goed is, maar hij moet u liggen. Dus best meten en u laten begeleiden!
Thanks. 👍 Saucony Guide 13 is nochtans ook een neutrale schoen volgens alle reviews.. 🤔

Voor mijn halve marathon ga ik ongeveer dezelfde voeding eten als voor mijn marathon van juni 2020. Ik ga iets meer koolhydraten eten (carb loading). Je lever kan ongeveer 500g kh opslaan in de vorm van glycogeen, als ik me niet vergis?

Zaterdag:

Ontbijt: 100g havermout met fruit en lepel honing
2 gekookt eitjes

Middageten: 2 bagels met gerookte zalm, avocado en gebakken eitje.

Snack: 6 zelfgemaakte havermoutwafels (160g havermout) met aardbeien en slagroom

Avondeten: kip/vis met slaatje en 150g (droog gewicht) basmati rijst.

Zondag:

Ontbijt: koffie + 2 bagels met pindakaas, banaan en honing.

Tijdens HM: 2 of 3 gels van Science in Sport (SiS) omdat ik daar geen maag/darmproblemen van krijg.
How, jong. En ik dacht eens ‘all the way’ te gaan door gewoon vanaf nu tot zondag geen frieten of niks slechts te eten, en zaterdagavond een dikke spaghetti... Zondag ontbijt sandwiches met gelei, en dat vond ik al ver gaan :D

Maar heb ik dat goed begrepen en zei iemand hier 30g kh per kwartier? Dat zou 1 vruchtenbar per kwartier zijn...

Terug
Bovenaan