Algemene Loopthread

Vandaag meegedaan aan de 15km kluisbos trail. 0,0 trailkilometers gelopen dit jaar en enkel nog maar vo2 max als intervaltraining. Ook slechts weektotalen van 30-40km, in volle opbouw dus nog.
Start om 13h30 en sochtends ook nog uurtje in het zwembad.
Uiteindelijk als 8ste gefinished van 452 deelnemers en dus wel heel tevreden.
Als dit een eerste bevestiging is hoe het seizoen zal verlopen dan wordt het een leuk jaar!
Quads en calves zijn wel serieus naar de kl 😂 hopelijk morgen niet verdrinken in het zwembad met de zware benen
Wat was uw tijd? :)

Ik loop ook maar 40-45km per week maar ik ga dit aantal km's niet of amper verder optrekken.
Voor 10 miles trainingen moet dit natuurlijk ook niet meer zijn he.

Wat was uw tijd? :)

Ik loop ook maar 40-45km per week maar ik ga dit aantal km's niet of amper verder optrekken.
Voor 10 miles trainingen moet dit natuurlijk ook niet meer zijn he.
1h04 en nog iets 4:23/km met 430HM. Al is tijd in trail runs wel ondergeschikt vind ik. Zwaarte van parcours, wel of niet goed beloopbare stukken hebben verschrikkelijk veel invloed

1h04 en nog iets 4:23/km met 430HM. Al is tijd in trail runs wel ondergeschikt vind ik. Zwaarte van parcours, wel of niet goed beloopbare stukken hebben verschrikkelijk veel invloed
Een knappe tijd voor zo weinig te trainen. :tongue: En dan nog op ne trail.

In het middelbaar (rond mijn 16) na een vol jaar hard trainen was mijn PR op de 2 km 8:30. Jij loopt 15 km bijna even snel (op een véél zwaarder parkoers !!) en je traint nog niet de helft van wat ik toen in die dagen trainde. :tongue: En daarmee was ik bij de laatste 5 van een klas van 30 man. De rest was allemaal (veel) sneller. Ik heb toen mee gedaan aan de schoolwedstrijd en ik was 'juist ja' allerlaatste. Nadien heb ik eigenlijk het lopen uit frustratie vaarwel gezegd tot ik 35 jaar oud was.

Als ik nu 2 km snel sprint dan doe ik dit net onder 9:00 terwijl ik bijna 50 jaar oud ben. Dus eigenlijk ben ik qua snelheid niet echt hard achteruit gegaan tov mijn jeugdjaren. In tegendeel. Ik ben gewoon 'nooit' een snelle loper geweest.

Laatst bewerkt:
Een knappe tijd voor zo weinig te trainen. :tongue: En dan nog op ne trail.

In het middelbaar (rond mijn 16) na een vol jaar hard trainen was mijn PR op de 2 km 8:30. Jij loopt 15 km bijna even snel (op een véél zwaarder parkoers !!) en je traint nog niet de helft van wat ik toen in die dagen trainde. :tongue: En daarmee was ik bij de laatste 5 van een klas van 30 man. De rest was allemaal (veel) sneller. Ik heb toen mee gedaan aan de schoolwedstrijd en ik was 'juist ja' allerlaatste. Nadien heb ik eigenlijk het lopen uit frustratie vaarwel gezegd tot ik 35 jaar oud was.

Als ik nu 2 km snel sprint dan doe ik dit net onder 9:00 terwijl ik bijna 50 jaar oud ben. Dus eigenlijk ben ik qua snelheid niet echt hard achteruit gegaan tov mijn jeugdjaren. In tegendeel. Ik ben gewoon 'nooit' een snelle loper geweest.
Wel persoon waar ik 80% mee heb samen gelopen en net achter mee heeft gefinished zat in de 55-59 leeftijdscategorie. Was om eerlijk te zijn serieus onder de indruk

Morgen probeer ik een intervaltraining in te plannen.
Voor de fun probeer ik eens blokje(s) aan 2:41 te doen om een idee te hebben van Kiplimo zijn prestatie.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik nar de de marathon in Londen om kipchoge, Hassan en Kiplimo aan het werk te zien. Het zou me verbazen om sub2u te lopen op een debuut. Maar onbestaande is kans niet imo.

Morgen probeer ik een intervaltraining in te plannen.
Voor de fun probeer ik eens blokje(s) aan 2:41 te doen om een idee te hebben van Kiplimo zijn prestatie.
Haha hopelijk lukt jou dit.
Gisteren sprak ik toevallig nog een vriend / marathonloper aan die onlangs nog 2:58 heeft gelopen.
Hij had dit dus ook geprobeerd en ... dat is mislukt ... Na 1 blokje was hij al te traag en hij moest steeds verder vertragen. :tongue:

Maar dan besef je pas hoe snel dit echt is hé. Crazy gewoon.

Ik ben klaar met m'n eerste reeks Start To Run en kan nu 5km aan een stuk lopen (hoera!). Nu ben ik niet zeker of ik wil proberen die 5km sneller te lopen of door te gaan naar 7,5km en dan 10. Is er buiten "wil je verder of sneller kunnen lopen" nog iets waar ik mee rekening moet houden?

Opgelucht te horen dat het enkel een verrekking was.

Meer aandacht schenken aan goede slaap en voeding. Laat dat net 2 zaken zijn die compleet overhoop liggen.

Ik ga misschien toch wat meer afwisseling brengen en mijn doelen op korte termijn bijstellen

Ik ben klaar met m'n eerste reeks Start To Run en kan nu 5km aan een stuk lopen (hoera!). Nu ben ik niet zeker of ik wil proberen die 5km sneller te lopen of door te gaan naar 7,5km en dan 10. Is er buiten "wil je verder of sneller kunnen lopen" nog iets waar ik mee rekening moet houden?
doe maar eerst nog wat verder aan laag tempo. Snelheid komt automatisch wel mee, maar het risico blijft laag op die manier.

Opgelucht te horen dat het enkel een verrekking was.

Meer aandacht schenken aan goede slaap en voeding. Laat dat net 2 zaken zijn die compleet overhoop liggen.

Ik ga misschien toch wat meer afwisseling brengen en mijn doelen op korte termijn bijstellen

Heel actieve sporter hier. (de eerste 12 jaar maar 1 blessure gehad).
En dan kwamen de kinderen en was slaap tekort door de kinderen , ook mijn grootste oorzaak van blessures de afgelopen 3.5 jaar.

De eerste was een echte huilbaby en een enorm slechte slaper en dus eigenlijk 3 jaar van de ene scheur en verrekking naar de andere.
Nu slapen de kinderen bijna normaal 😅 , en is het mijn eerste jaar dat ik terug blessurevrij ben geweest. 🥳

Ik zou mij eigenlijk vooral richten op tijd ipv snelheid of afstand in het begin. Als je nu bijvoorbeeld 40 min loopt over 5 km. Zou ik de snelheid proberen aan te houden, maar werken richting 60 min. In plaats van snelheid zou je dan ook op hartslag kunnen lopen (wat ik had gedaan), zodat je echt een goede basis hebt om verder op uit te bouwen.

Heel actieve sporter hier. (de eerste 12 jaar maar 1 blessure gehad).
En dan kwamen de kinderen en was slaap tekort door de kinderen , ook mijn grootste oorzaak van blessures de afgelopen 3.5 jaar.

De eerste was een echte huilbaby en een enorm slechte slaper en dus eigenlijk 3 jaar van de ene scheur en verrekking naar de andere.
Nu slapen de kinderen bijna normaal 😅 , en is het mijn eerste jaar dat ik terug blessurevrij ben geweest. 🥳
Valt niet te onderschatten hoeveel impact slaap heeft op blessuregevoeligheid.
Ik ben daar zelf ook enorm van geschrokken.

Een goeie manier om slaap te tracken? Ik heb een fenix 6x. Dat is een indicatie natuurlijk maar ik voel mijn eigen lichaam op dat vlak compleet niet aan.

Een goeie manier om slaap te tracken? Ik heb een fenix 6x. Dat is een indicatie natuurlijk maar ik voel mijn eigen lichaam op dat vlak compleet niet aan.
Ik heb Fenix7 en dat rapport dat je 's morgens krijgt is toch wel heel gedetailleerd en geeft goede weergave van je slaapkwaliteit en je training readiness.

Meestal vind ik de guidance wel wat te voorzichtig, vanmorgen gaf hij me een slechte score voor training readiness maar 't ging eigenlijk heel vlot bij het lopen vandaag.

hier ook de fenix7 en ik moet zeggen dat dat toch goed klopt.
de hrv status loopt altijd wel wat achter omdat die het gemiddelde bekijkt van de laatste week, zo is die nog tevreden terwijl ik me ziek voel en klaagt hij als ik al terug beter ben. Maar als je dat leert lezen is het gewoon super nuttige info.

Het leunt ook heel goed aan bij mijn gevoel, ook de slaapscore. Zal het 100% accuraat zijn, wellicht niet, maar toch voldoende voor wat ik het wil gebruiken.

Zalig weer, zonnetje, maar toch fris, heerlijk om zo'n intervaltraning af te werken met zonnebril en muts op ;) 4x1,5 mijl. Nu na zes dagen op rij te hebben gelopen, morgen rustdag, mij vandaag ook ingeschreven voor de halve marathon van GentBrugge.

Terug
Bovenaan