Algemene Loopthread

Enorm mooi en goed georganiseerd event, blij dat ik heb meegedaan. Enkel parking was wat zoeken.
Blij dat ik m'n nummer op voorhand opgehaald heb, anders was ik te laat.
Helaas door blessure in de nek niet de beoogde tijd gelopen, maar toch PB'tjes op de 5 en de 10. Dus al bij al tevreden (y)

Hier was de marathon ook niet top.
Gisteren was eigenlijk de eerste dag sinds 2 weken dat ik met een beter gevoel zat.
Geen spierpijn meer maar hartslag toch nog wat hoger dan normaal.
Trager gestart dan geplande tempo maar het bolde allemaal wel goed tot km 28. Toen geleidelijk meer en meer afgezien tot de finish.
Goede organisatie en ook leuk dat er overal wel wat supporters stonden.

Gisteren ook de marathon gelopen. Het idee was sowieso om de marathon als training/"rustig" te lopen dus mij vlak bij de pacer van 3u30 gezet. Was iets te druk in de groep dus na een kilometer of 10 mij vlak voor de groep gezet en dan rustig blijven verder lopen. Los van de hoogtemeters/zwaarte van het parcours vond ik het best aangenaam lopen met massaal veel supporters langs de zijkant. Vanaf km 38 begon ik men quadriceps wel te voelen maar continu kunnen genieten van de omgeving en de sfeer en gefinisht rond 3:28 (met volgens mijn horloge 400 meter teveel). Mij ook wel mispakt aan die brug bij het opdraaien van de laatste bocht en mijn versnelling te vroeg ingezet :biglaugh:

Gezien de opzet van het EK liepen er denk ik ook (nog meer als normaal?) veel mensen die niet voorbereid genoeg waren. Ik zag in de tunnels op kilometer 3 al meerdere mensen wandelen, op KM10 mensen zwalpen langs de weg, ... Niet genoeg voorbereid zijn en dan een parcours met toch wat hoogtemeters lijkt me niet de beste combinatie :unsure:

Laatst bewerkt:
Gisteren ook de marathon gelopen. Het idee was sowieso om de marathon als training/"rustig" te lopen dus mij vlak bij de pacer van 3u30 gezet. Was iets te druk in de groep dus na een kilometer of 10 mij vlak voor de groep gezet en dan rustig blijven verder lopen. Los van de hoogtemeters/zwaarte van het parcours vond ik het best aangenaam lopen met massaal veel supporters langs de zijkant. Vanaf km 38 begon ik men quadriceps wel te voelen maar continu kunnen genieten van de omgeving en de sfeer en gefinisht rond 3:28 (met volgens mijn horloge 400 meter teveel). Ik had wel serieus wat voorsprong op de pacer gepakt (zag ik aan de vaart) dus ik denk niet dat die optijd binnen gekomen is. Mij ook wel mispakt aan die brug bij het opdraaien van de laatste bocht en mijn versnelling te vroeg ingezet :biglaugh:

Gezien de opzet van het EK liepen er denk ik ook (nog meer als normaal?) veel mensen die niet voorbereid genoeg waren. Ik zag in de tunnels op kilometer 3 al meerdere mensen wandelen, op KM10 mensen zwalpen langs de weg, ... Niet genoeg voorbereid zijn en dan een parcours met toch wat hoogtemeters lijkt me niet de beste combinatie :unsure:
Awel, en ik heb net de tegengestelde ervaring :D Zal zeker ook liggen aan de afstand, maar ik was vertrokken in het vak sub-1u, en ik zag toch echt vooral mensen die heel goed wisten wat ze aan het doen waren, en eigenlijk een redelijk "hoog" niveau gemiddeld. Met hoog bedoel ik dan tov de eenmalige lopers enzo. De overgrote meerderheid hield rechts, gaf obstakels aan, was redelijk in zijn vak gestart... De marathon straft dat natuurlijk veel harder af, maar toch. Vaak merk je bij die 10km-loopjes toch heel veel die "ergens vooraan" gaan staan, en uiteindelijk 6:30 lopen links van het midden.

Iemand tips voor loopshorts zonder naden (of zo weinig mogelijk) in de binnenbroek?

Die van decathlon laten hun sporen na als ik meer dan 10k begin te doen 😩
Deze zijn aan de duurdere kant en ik heb er hard over getwijfeld, maar ze is met voorsprong mijn favoriete short geworden.

Niet naadloos, maar doordat ze hybride is, merk je dat echt niet.
Saysky heeft ook nog op mijn lijstje gestaan, maar dat vond ik gewoon té duur. Misschien sta je daar anders in :D

Ondertussen heb ik een nieuwe terugval gekend, deze keer zonder te lopen. Nu ook de rug terug in het verhaal betrokken is, denkt de kine mee in de richting van een hernia of toch iets wat voor beklemming van zenuwen zorgt. Ik zit ook met tintelingen in m'n been zonder directe aanleiding, dus die kans is heel groot. Uiteraard is dat kut, want het doet pijn en voorlopig geraakt de pijn niet echt verlicht.

Als positieve noot durf ik wel te zeggen dat ik blij ben dat het vermoedelijk geen zware overbelastingsblessure is. Ik let -sinds mijn vorige tendinopathie- altijd wel op met hoe ik opbouw en was al maanden gefrustreerd omdat ik dacht dat ik, ondanks voorzichtig op te bouwen, mezelf geforceerd had. Mijn ego speelt wel een beetje op op dat vlak. Ik ben liever een jaar out met iets wat niet mijn eigen schuld is dan een half jaar out met iets wat ik had kunnen voorkomen, waardoor ik de hele tijd kwaad ben op mezelf. :unsure:

Een hernia zou momenteel alles verklaren en perfect kunnen. Ik heb afgelopen zomer enkele dagen niet gelopen nadat ik veel lage rugpijn had door dom uitgegleden en hard gevallen te zijn. Het meest jammere is dat mijn frank nu pas valt, ik had hier al enkele maanden geleden aan kunnen denken als ik goed alles op een rijtje had gezet, maar alle symptomen wezen aanvankelijk richting een peesblessure en het voelde voor mezelf ook zo.
Ik was consequent m'n rugoefeningen aan het doen en voelde me elke dag beter. De pijn in m'n been was na enkele dagen de rug te mobiliseren wel weg en ingeruild voor lichte lage rugpijn die elke dag minder werd, wat blijkbaar normaal is. Lopen ging op zich wel, maar ik voelde het ongemakkelijke gevoel duidelijk langs een bepaalde zenuwbaan steeds 'zakken' langs m'n been. Dat was echt heel raar. Na 2 kilometer leek ik irritatie bovenaan m'n bil te hebben om na 5 kilometer irritatie in m'n hamstring te voelen zonder nog last te hebben in m'n bil. De theorie van zenuwirritatie leek dus bevestigd.

De kine dacht btw dat het toch geen hernia was maar gewoon irritatie aan een zenuw en zei dat deadliften wel mocht om de rug te versterken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik was rustig begonnen, in m'n eerste training opgebouwd naar 5 reps van 100%BW na een goede opwarming. Ik stond precies pluimpjes omhoog te trekken, m'n hamstrings zijn wel wat meer gewoon dan dat na ze al 4 maanden 3 keer per week te trainen, maar ik ben van het motto 'beter voorkomen dan genezen'. Schiet m'n rug toch niet vast bij de vijfde rep zeker? :unsure: Ik voel nu duidelijk uitstraling naar m'n been, ook naar andere plekken dan voorheen, en m'n onderbeen tintelt al enkele dagen. 99% zeker een hernia dus.

Ik bekijk het wel positief, want nu gaan de klachten eindelijk wel serieus genomen worden gezien ze eindelijk concreet zijn. Straks mag ik naar de dokter. :)

Laatst bewerkt:
Wat een absoluut topweekend was het EK! (sorry voor de wall of text)
Al van donderdag, Leuven ademde een absolute topsfeer uit. De Sportoase deed z'n naam alle eer aan. Kudos aan Golazo en de stad en alle vrijwilligers/medewerkers om alles zo in de puntjes voor te bereiden. Ik denk niet dat ik ergens lange wachtrijen heb gezien voor de deelnemers.
Ook wel het voordeel natuurlijk van de Philipssite als event-site, maar toch.
En dan de wedstrijd zelf op zaterdag. Als opwarming te voet naar de start gegaan van thuis uit en ik voelde de zon om 8u45 eigenlijk al serieus wat warmte geven. Dat beloofde voor de wedstrijd die (pas) om 10u startte. Mezelf in de voorste box gezet (voor de amateurs), niet in Startbox 1 (wat ik wel heb geprobeerd :lol: ). Gelukkig was dat in de schaduw.
Het 'nieuwe' systeem om de trechter een stuk verder van de timing mat te leggen, ben ik wel fan van. Op de 10 miles ga je door de trechter en ben je quasi onmiddellijk over de startlijn, nu had je nog wel een meter of 50 voor je effectief startte.
Ik vond dat er snel gestart werd rondom mij, zeker met de helling op 2,5km in het achterhoofd, maar de benen voelden goed en ik wist dat het die eerste 2,5km toch voornamelijk licht dalend was, dus waarom niet.
Op voorhand meerdere keren de Keizersberg gaan 'verkennen' om te zie op welk tempo ik er deftig over geraakte, maar tijdens de wedstrijd bleef niets over van die voorbereiding. Verstand op 0 en gaan. Ongelooflijke sfeer daar op de helling, gaf me zware WK 2021 vibes. Velen hadden zich precies wel mispakt aan dat laatste stukje omhoog net om de bocht na de brug :D. En dan meer dan 1km in dalende lijn naar de Vaart. Na goed 7km zat ik aan een gemiddelde van 4'01"/km, terwijl ik 4'05" beoogd had op voorhand, maar de benen voelden goed, ik had wat volk rondom mij dat quasi hetzelfde liep, dus alles goed.
Het keerpunt in Wijgmaal lag iets over halfweg de race en dat was de eerste keer dat ik voelde dat ik misschien toch te snel gestart was. En de wind was ook plots voelbaar op kop. Ondertussen was het ook bijna 11u en de zon was echt al goed warm, te warm eigenlijk naar m'n goesting.
Na de brug van Wijgmaal kwam een eerste doorbijtstuk, omdat daar veel minder supporters langs de kant stonden, ik had ook plots veel minder volk rond me en ik zag dat m'n tempo gedaald was naar gemiddeld 4'03"/km. Met zicht op de skyline van Leuven kwam daar de 3e bevoorrading en dus was het tijd voor een 3e gelletje. Maar dat bekwam me eigenlijk niet goed, ook al heb ik er maar de helft van binnengespeeld. Branderig gevoel in de slokdarm etc... Nog ooit voorgehad met die gels (Beta fuel van SiS). Enfin, dat gevoel doorgespoeld/doorgeslokt met ee bekertje water en op naar Leuven. Ik ken elke straat van binnen en van buiten, maar niet na een wedstrijd die al 17-18km duurt. De helling om op de Bondgenotenlaan te geraken heeft me een beetje gekraakt (op z'n Strava een bump naar 4'45"/km te zien). De Bondgenoten zelf was ook verre van aangenaam, hoewel het (gelukkig) in de schaduw was. Maar dan nog dat stukje Corrida van station tot Ladeuze en dan nog Ladeuze tot de ring... Serieus moeten doorbijten om m'n tempo nog aannemelijk te houden. En dan op de ring de laatste 500m nog doorgeknald met alles wat in m'n zat. 1h27'31". 7 seconden sneller dan de HM in Murcia begin februari. Tempo 4'06"/km (volgens Strava/Polar, want parcours 21,44km)
Tevreden en niet tevreden. Tevreden met de omstandigheden (warmte + geen vlak parcours). Niet tevreden omdat ik niet vlak genoeg heb gelopen. Te snel gestart en dat op't einde bekocht. En ik wou ook graag sneller dan 4'05" lopen, wat volgens mij wel haalbaar had geweest mits andere omstandigheden.

Nadien nog lang blijven kijken aan de Tiensepoort naar de lopers hun laatste 500m, terwijl de zon ondertussen broeide en m'n kuiten schoon aan't verbranden waren. Respect voor iedereen die na 12u nog aan't lopen was, want met de zon/warmte was het eigenlijk niet meer verantwoord na de middag.
En dan gisteren voor een aantal mensen gaan cheeren tijdens de marathon. Ideaal weertje om te lopen. :D
Op een aantal punten gaan kijken (30-35-39-41,7). Viel me op dat sommige mensen piepedood zaten op km30 en sommige mensen nog rustig een babbeltje aan't doen waren op km39. En dat allemaal tussen de lopers die er 3u25 à 4u over gingen doen. Collega's/kameraden voor wie ik ging kijken hebben wel allemaal gedipt rond km25-30. De eerste 15km waren toch best pittig hoorde ik.
Maar concluderend: meer van dat in Leuven. Doe maar een jaarlijkse (halve) marathon! Maar probeer de Vaart te negeren in het parcours bouwen en betrek er uw andere deelgemeentes/troeven bij. Er is aan de oostelijke kant van Leuven zoveel leuks (en uitdagends) om in het parcours te steken, dat de Vaart best genegeerd kan worden. Niemand (alles, ik toch :D) vindt het fijn om zo lang rechtdoor te lopen.

Ik was consequent m'n rugoefeningen aan het doen en voelde me elke dag beter. De pijn in m'n been was na enkele dagen de rug te mobiliseren wel weg en ingeruild voor lichte lage rugpijn die elke dag minder werd, wat blijkbaar normaal is. Lopen ging op zich wel, maar ik voelde het ongemakkelijke gevoel duidelijk langs een bepaalde zenuwbaan steeds 'zakken' langs m'n been. Dat was echt heel raar. Na 2 kilometer leek ik irritatie bovenaan m'n bil te hebben om na 5 kilometer irritatie in m'n hamstring te voelen zonder nog last te hebben in m'n bil. De theorie van zenuwirritatie leek dus bevestigd.

De kine dacht btw dat het toch geen hernia was maar gewoon irritatie aan een zenuw en zei dat deadliften wel mocht om de rug te versterken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik was rustig begonnen, in m'n eerste training opgebouwd naar 5 reps van 100%BW na een goede opwarming. Ik stond precies pluimpjes omhoog te trekken, m'n hamstrings zijn wel wat meer gewoon dan dat na ze al 4 maanden 3 keer per week te trainen, maar ik ben van het motto 'beter voorkomen dan genezen'. Schiet m'n rug toch niet vast bij de vijfde rep zeker? :unsure: Ik voel nu duidelijk uitstraling naar m'n been, ook naar andere plekken dan voorheen, en m'n onderbeen tintelt al enkele dagen. 99% zeker een hernia dus.

Ik bekijk het wel positief, want nu gaan de klachten eindelijk wel serieus genomen worden gezien ze eindelijk concreet zijn. Straks mag ik naar de dokter. :)
Een lumbago (die dus al 9 maanden aanwezig is) met nog wat bijkomende ontstekingen rond de heup en een niet nader te verklaren pijn in de liesstreek is het verdict. Vooral de 'niet nader te verklaren pijn' stelt me echt gerust als diagnose. :laugh:

Een lumbago (die dus al 9 maanden aanwezig is) met nog wat bijkomende ontstekingen rond de heup en een niet nader te verklaren pijn in de liesstreek is het verdict. Vooral de 'niet nader te verklaren pijn' stelt me echt gerust als diagnose. :laugh:
Hah, dat is wel een typische, hoor. Trouwens, ik heb zelf een overbelasting van de adductor links gehad, waarschijnlijk doordat de hele keten een klein beetje uit balans was getrokken door een piriformis rechts en dan gewoon blijven lopen. Zulke dingen gaan niet zeker de verklaring zijn, maar mogelijk wel. En op zich is het gewoon dan de stabiliteit daar weer een beetje verstevigen.

Door medische perikelen en verbouwingen stond het lopen hier op een laag pitje, sinds enkele weken probeer ik opnieuw een klein toertje (lees: 5-6km/week) te doen. Door omstandigheden dit weekend niet kunnen lopen, dus gisteravond voor de eerste keer weer wat spieroefeningen gedaan.... gevolg: vandaag stijve hamstrings, het is lastig wandelen naar het koffiemachine :crazy:

Ik heb afgelopen weekend marathon van Rotterdam gelopen. Amai mene frak wat was dat.
Danig onder de indruk van de support langs de kant. Ik denk qua sfeer dat er nie veel beter is dan Rotterdam. Van begin tot einde een geschreeuw dat het nie meer kon.
De laatste 5km is gewoon ronduit indrukwekkend.
Chapeau.
Ook parcours en organisatie TOP!
Kan het iedereen alleen maar aanraden.

Godverdomme, zeg... gisteren recuuploopje, daarna ff buiten op mijn wandelschoenen, Nike Pegasus 40. Sla ik mijn enkel wéér om! Derde keer op een maand tijd! Ik weet het, zodra je hem één keer omslaat is de kans groter dat het nog eens gebeurt. Maar elk putje doet die schoen volledig kantelen. Daar zitten nu ongeveer 1.000km op, maar allemaal wandelen. Kan toch niet dat dat daarmee komt?

Het lopen terug wat opgepikt na bijna 3 maanden (en 4 kg later) stil te hebben gelegen 🥀
Geen specifieke doelen. Eerst gewoon terug wat volume maken en kortere trails lopen.

Gisteren 25km run gedaan, dom dat ik bijna niet gegeten had voor de run en ook geen suiker meehad (rond km 20 een flauwte gekregen en de laatste kilometers met een keihoge hartslag teruggelopen). Dadelijk terug lopen, nu wel goed gegeten en hopelijk een 30-35km straks.

De eerste spandoeken duiken op voor de 10 Miles. :love:

Vandaag wel weer iemand bij de kiné, daagt op met zijn TT-fiets, oefeningen aan het doen in triatlonpakje met fietsbril: "Ik doe enkel halve marathon of marathon." Dat soort idioten geeft triatleten een slechte naam. 😂😂😂

1 week voor de 10 miles ben ik pardoes uitgeschoven op een plek water (onze katers hadden water gemorst en ik had het niet opgemerkt).
Ik ben vrij hard recht op mijn knie gevallen en het ziet nu ferm blauw + het doet redelijk veel pijn. :frown:

Het moet mij natuurlijk weer overkomen. Hopelijk ben ik morgen niet te stijf en valt het nog mee, maar momenteel heb ik nog geen idee.
Fingers crossed. Het zou zonde zijn om al die maanden arbeid verkloot te zien.

Update: De knie is een dag later enorm stijf maar ik denk dat het nog wel mee valt. Wandelen lukt, alleen de eerste meters mank ik een beetje. Ik zal het wel weten over een week of de knie het echt houdt.

Laatst bewerkt:
Nieuwe trailschoenen besteld maar ik kan niet beslissen: merrell ap5 of hoka speedgoat 6 gtx. Beiden een volledige EU maat groter dan mijn schoenmaat. De hoka’s voelen enorm stabiel aan vooral aan de hiel, maar mijn grote teen lijkt net de tip te raken wanneer ik zou afdalen. De merrell’s zitten puur qua maat aangenamer en geen last van de tip, maar ik mis de stabiliteit van de hoka. Mijn hiel slipt er zelfs lichtjes uit.

Na wat opzoekwerk de heel lock methode toegepast voor beide schoenen. Resultaat:
- hoka: minder last van de tip maar toch twijfel
- merrel: minder slippage van de hiel maar het blijft een lossere schoen met minder stabiliteit dan de hoka.

Tips?

25km trail gepland voor volgend weekend met redelijk wat hoogtemeters, idealiter met nieuwe schoenen (maar misschien geen goed idee).

Godverdomme, zeg... gisteren recuuploopje, daarna ff buiten op mijn wandelschoenen, Nike Pegasus 40. Sla ik mijn enkel wéér om! Derde keer op een maand tijd! Ik weet het, zodra je hem één keer omslaat is de kans groter dat het nog eens gebeurt. Maar elk putje doet die schoen volledig kantelen. Daar zitten nu ongeveer 1.000km op, maar allemaal wandelen. Kan toch niet dat dat daarmee komt?
Vorige keer zei 'm al krak, maar deze keer deed hij veel meer pijn. Sinds vrijdag mooi blauw onder het gewricht, maar niet te groot. Dus als m'n ligamenten zijn gescheurd, dan niet veel. Ondertussen lukt belasten en vooruitlopen oké, maar zijwaarts en in uiterste standen doet het echt nog wel pijn. Ik ga echt geen meter kunnen doen voor de 10 Miles, hè :D

Edit: en een vraag aan iedereen die de 10Miles heeft gelopen via QMusic! Moet je dan je ticket ergens anders gaan ophalen? Of is dat gewoon bij de hoop?

Nieuwe trailschoenen besteld maar ik kan niet beslissen: merrell ap5 of hoka speedgoat 6 gtx. Beiden een volledige EU maat groter dan mijn schoenmaat. De hoka’s voelen enorm stabiel aan vooral aan de hiel, maar mijn grote teen lijkt net de tip te raken wanneer ik zou afdalen. De merrell’s zitten puur qua maat aangenamer en geen last van de tip, maar ik mis de stabiliteit van de hoka. Mijn hiel slipt er zelfs lichtjes uit.

Na wat opzoekwerk de heel lock methode toegepast voor beide schoenen. Resultaat:
- hoka: minder last van de tip maar toch twijfel
- merrel: minder slippage van de hiel maar het blijft een lossere schoen met minder stabiliteit dan de hoka.

Tips?

25km trail gepland voor volgend weekend met redelijk wat hoogtemeters, idealiter met nieuwe schoenen (maar misschien geen goed idee).
Ik denk dat het wat van jezelf afhangt en je loopstijl, maar voor mij is die stabiliteit (duidelijk) wel nodig. Ik zou dan toch voor die Hoka gaan... maar ik heb nog nooit getraild. Misschien toch een idee om naar een Runner's Lab te gaan om te zien of er meer opties zijn?

Laatst bewerkt:
Vorige keer zei 'm al krak, maar deze keer deed hij veel meer pijn. Sinds vrijdag mooi blauw onder het gewricht, maar niet te groot. Dus als m'n ligamenten zijn gescheurd, dan niet veel. Ondertussen lukt belasten en vooruitlopen oké, maar zijwaarts en in uiterste standen doet het echt nog wel pijn. Ik ga echt geen meter kunnen doen voor de 10 Miles, hè :D
Ik heb in exact dezelfde situatie als jou gezeten: slechts 1 oplossing vrees ik -> operatie en je ligament herstellen + verstevigen

Pijnlijk verhaal en lastige revalidatie maar ik loop nu 100km trails, dus het hoeft zeker niet het einde van je loopcarrière te betekenen.
Ik moest wel aandringen op operatie want dokters lijken vooral graag spuiten met cortisone te zetten en te kijken of het daarmee verbetert, maar als je zoals ik "losse gewrichten" hebt dan is dit geen long term solution. (ik ben ondertussen geopereerd aan linkerschouder, rechterschouder en rechterenkel... voor één of andere reden is linkerenkel sterk genoeg)

Ik heb in exact dezelfde situatie als jou gezeten: slechts 1 oplossing vrees ik -> operatie en je ligament herstellen + verstevigen

Pijnlijk verhaal en lastige revalidatie maar ik loop nu 100km trails, dus het hoeft zeker niet het einde van je loopcarrière te betekenen.
Ik moest wel aandringen op operatie want dokters lijken vooral graag spuiten met cortisone te zetten en te kijken of het daarmee verbetert, maar als je zoals ik "losse gewrichten" hebt dan is dit geen long term solution. (ik ben ondertussen geopereerd aan linkerschouder, rechterschouder en rechterenkel... voor één of andere reden is linkerenkel sterk genoeg)
Dat is heel veel drastischer dan ik in gedachten had :D gewoon ff een goeie week rust en dan zien we wel.
Ik denk niet dat het een terugkerend probleem zal worden, het waren gewoon die schoenen die erg instabiel waren geworden icm best hoog en een smalle hak. Hoop ik. Na de 10M ga ik vooral weer wat oefeningen doen en zo, moet ik toch al doen ifv mijn hypermobiliteit.

Mijn enkelbanden heb ik al eens afgescheurd, en dat was toch echt nog van een andere orde. Toen was het blauw van m'n tenen tot mijn kuit, en was buigen uit de kwestie.

Terug
Bovenaan