Algemene Loopthread

Miljaar het is te warm om te lopen en dan ook al een paar nachten niet goed geslapen. De loopjes van gisteren en vandaag trokken op niet veel.

Hopelijk volgende week bij Genk Run graag veel frisser, anders gaat vrees ik voor mijn tijd.

Succes aan de 10 milers vandaag. Ik ga het voor de 2e keer in 10 jaar tijd skippen. En ik heb er eigenlijk wel spijt van. Had niet gedacht dat ik zo snel zou gerecupereerd zijn van de Halve 2 weken terug.

Ik kreeg nog een last minute ticket aanbieding voor de Ten Miles maar voel me niet zo heel fit laatste tijd. Tis te zeggen, conditioneel wel maar de benen lopen heel snel vol. Vorige week nog een LSD van 17k gedaan en de benen voelden drie dagen stijf. Niet normaal aan dat tempo.

Ik heb zoals gezegd mij vooraan gewrongen. Ik stond op rij 5 van wave 2. Terughoudend gestart en vlot doorheen het verkeer gelaveerd. Behalve de bevoorradingen. Dat was ronduit dramatisch en ook een kerel die plots terugdraaide en tegen mij aan liep. :/

Conditioneel blijkbaar geen vooruitgang, want ongeveer dezelfde tijd als 2j geleden. Ik kwam voor meer dus ik ben wel teleurgesteld. 1:13:38

Pfff ik weet niet goed waarom ik dit nog doe bij warm weer. Ik heb nog geen enkele goeie wedstrijd gelopen sinds 2010 als het warmer is dan 20 graden. Ik kan daar echt slecht tegen. Ik was letterlijk een volle 2 kg kwijt tov deze ochtend toen ik terug thuis was en ik heb nochtans echt veel gedronken. :shutup:

De start was goed. Tempo 5:17 zoals gepland en ik zat belange na niet op de limiet maar na km 8 zat er gewoon plots niks meer in de benen. Mijn HR zei dat ik zelfs nog kon versnellen (terwijl ik vorig jaar qua HR op de limiet zat bij een lager tempo) maar mijn benen wilden gewoon niet meer mee. Gewoon kakbenen. Het is wat het is. :tongue:

Na 11 km heb ik het dan maar laten lopen (toen nog tempo 5:28). Ik heb er nadien een training van gemaakt. Raar maar waar: De konijnpijp was mijn beste passage. Geen zon op mijne kop en ik was asap precies terug zo fris als een hoen. Ja dat weet je het al wel. Tijd no idea maar slechter dan vorig jaar. Ik had die tijd vlotjes kunnen halen maar ik mikte op 1:25:00 dus "who cares"

Nu even rust en dan bouw ik verder op richting de zomerperiode en dan loop ik over enkele weken wel ne snelle 10 miles op training richting die tijd als het wat frisser is. :tongue:

Ik heb de ambulance minstens 4x (of meer?) zien passeren in de konijnenpijp. Hopelijk is iedereen OK want dat is toch het belangrijkste. Ongetraind lopen vandaag was bij deze temperatuur echt wel gevaarlijk.

ni zwanzen eh patron. Ge haalt hier wekelijks meermaals tempo’s en afstanden boven als een makilencyclopedie en uw tijd van vandaag weet je niet 🤣
1:33:11 over 16,45km (parkoers is sinds vorig jaar toch echt iets te lang maar swoit). Na 11 km was ik sneller dan vorig jaar (5:28 vs 5:30/km). Maar die warmte sneed mijn benen af. Ik heb dan de afweging moeten maken. En ik ging voor een veel betere tijd dus het had geen zin echt te forceren.

Ik ben een beetje teleurgesteld. De gemiddelde HR was 167 vs 175 vorig jaar. Ik kon niet echt heel diep gaan.
Nochtans alle trainingen gedaan wat moest, geen hinder gehad van de nonkel (hij moet geopereerd worden en hij heeft nooit mee gelopen)
Maar ja het is nogmaals bevestigd: Ik ben gene loper voor 20+ graden. Het is wat het is zeker?

Nu goed hierop kan ik verder bouwen. De vorm is het beste sinds 2019 (dat zie ik aan al mijn waarden) maar vandaag kwam het er niet uit.

Laatst bewerkt:
Ik zou niet zeggen dat het parcours te lang is, want met die tunnels zijn gpshorloges toch niet betrouwbaar.

Er klopt wel vanalles niet aan de tussenpunten. Ik kom door op 10km na 45 min, maar over de downhill (km 14-15) van Konijnenpijp zou ik 8 minuten doen en de laatste km uphill plots aan 3min/km.

Onnozel dat ze het niet homologeren, want nu gaat het Belgisch record niet door.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste 10 miles, over de finish gekomen in 1u20m29s.
Onwaarschijnlijk wat voor dwaze loop dat eigenlijk is en je pas vanaf de Kennedytunnel iets of wat kan stoppen met tussen tragere lopers door te dribbelen ondanks ik bijna volledig vooraan ben gestart in Wave 1.

Best jammer om te zien ook hoeveel mensen onvoorbereid aan zo'n event meedoen en hun eigen grenzen duidelijk niet kennen. Niet voor herhaling vatbaar hier.

Onwaarschijnlijk wat voor dwaze loop dat eigenlijk is en je pas vanaf de Kennedytunnel iets of wat kan stoppen met tussen tragere lopers door te dribbelen ondanks ik bijna volledig vooraan ben gestart in Wave 1.

Best jammer om te zien ook hoeveel mensen onvoorbereid aan zo'n event meedoen en hun eigen grenzen duidelijk niet kennen. Niet voor herhaling vatbaar hier.
Vooral dat laatste. Ik haal regelmatig mijn vooropgestelde tijd niet.
Maar ik ben ook nog nooit afgevoerd moeten worden.
(Vorig jaar voor het eerst wel 1x gestopt aan het Rode Kruis ivm een blessure tijdens de 20 km van Brussel en samen met die mens beslist toch verder te lopen. Maar dat was dus een blessure)

Ken je limieten. Het blijft een hobby.

Ik zou niet zeggen dat het parcours te lang is, want met die tunnels zijn gpshorloges toch niet betrouwbaar.
Ik ben blijkbaar doorgekomen na 11km in 59:04 (5:22/km). Mmm dat is sneller dan ik dacht en niet zo heel veel boven mijn doeltempo van 5:17. De GPS was dan inderdaad toch niet echt accuraat door die tunnels.

Ik heb die laatste 5,1 km blijkbaar gelopen in 34 minuten als het effectief 16,1 km was ipv 16,45km

Laatst bewerkt:
Onwaarschijnlijk wat voor dwaze loop dat eigenlijk is en je pas vanaf de Kennedytunnel iets of wat kan stoppen met tussen tragere lopers door te dribbelen ondanks ik bijna volledig vooraan ben gestart in Wave 1

Dat is toch straf als je 1u20 liep.
Of liep je in het begin veel sneller? Ik ben de fase voorbij dat ik mij nog vragen stel hoe mensen in het startvak terecht komen en waarom de eerste 2km zo smal moet zijn.
Het was overigens veel te warm en het liep voor geen meter meermaals gewoon gestapt, snel vergeten deze editie en andere doelen stellen.

Ik heb vandaag niet deelgenomen aan de ten miles, ik weet ook echt niet of tussen zo een massa lopen iets voor mij is en uiteindelijk was mijn voornemen om pas in juni dit jaar voor eens een wedstrijd te lopen. Wat ik vandaag wel gedaan heb is in mijn eigen gemeente 10 miles gelopen (ja, 16,10km om exact te zijn) met het voornemen om dit op mijn gemakske te doen. Ik heb er uiteindelijk 1u48 over gedaan (6'43" / km) en ik ben wel enorm tevreden als ik kijk vanwaar ik kom. Januari 2024 terug de loopschoenen opgepakt, gestart met tijden tussen de 8' en 9' op een 5km :shy: 6'15" moet bij een tweede poging zeker mogelijk zijn.

Mijn doelen momenteel zijn:

- 5K op 25 minuten (almost there ... 26:54)
- 10K op 50 minuten (met 57:12 toch nog wat werk aan de boeg)
- deelnemen aan een wedstrijd, gewoon voor de fun en om te zien wat dat doet met mijn tempo (ga ik bv. te veel willen geven en mij dood lopen, gewoon los een PR lopen, ...)
- Mss naar het einde van het jaar een halve marathon lopen
- Nieuwe loopschoenen uitkiezen voor lange afstanden, mijn Puma's (Magnify Nitro 2) beginnen stilletjes op hun einde te komen. Tis wa twijfelen of ik niet gewoon dezelfde zou nemen want ben er heel goed mee geweest so far ... maar ik overweeg hun nieuwere MagMax eens te testen.

Vrij tevreden met mijn 10 miles. Tijd van bijna exact 1u15. Ondanks dak dees jaar in feite nog ni zo veel gelopen heb door last van een lopersknie. Gisteren nieuwe schoenen gekocht en maakt echt wel veel verschil. Ik voel men schoenen ni, ik voel de grond precies ook ni dus echt topschoenen gekocht. Geen last gehad van men knie en das eerlijk gezegd het belangrijkste.

Van de warmte ook geen last gehad. Als ge al 2 keer in de sahara gelopen hebt en 1 keer in wadi rum bij hoge temperaturen dan is dees een eitje ^^

Op zo'n grote loopevents als deze loop ek ook enkel wel als ek een ticket in wave 1 heb en helemaal vooraan kan zitten. Indien niet, hebt ge er nix aan en doek zelfs de moeite ni meer om af te komen. Heb op ticketswap een ticket van wave 1 gekocht en onder iemand anders haar naam gelopen. Bij de startbox ben ek nog naar de "elite" boxen ofzo gegaan voor wave 1 en zelfs daar moest er ook ni veel meer volk meer zijn hoor of het zat ook strop.

Ook wel zot da ge er al na 2, na 3, na 4km ziet wandelen en die starten dan in zo'n 'elitebox'. Echt degoutant in feite.

Tegelijkertijd ook wel het zaligste om al die amateurs die vanaf halverwege doodop zitten, massaal in te halen. Laatste 500m voor de finish aan een snelheid van 3:48 min/km gelopen en gewoon nog honderd man zitten inhalen :ROFLMAO: En dan iedereen int publiek da u zit aan te moedigen... zaaaaalig :ROFLMAO: Helft ervan heeft waarschijnlijk een verkoudheid opgelopen door de snelheid waarmee ze ingehaald werden :ROFLMAO: Daar geniet ek zo hard van elke keer. Da hedde ni op van die kleinere trailruns in de ardennen met 300 deelnemers :)

Laatst bewerkt:
Proficiat aan iedereen die de 10 miles heeft gelopen, ongeacht het behalen of niet van uw doel. Belangrijkste is dat iedereen hopelijk heeft genoten en zonder schade terug thuis is geraakt.

Hier staat het lopen op een redelijk laag pitje, loop nog wel zo’n 50 à 70km per week afhankelijk van de motivatie van de week, maar het fietsen is daarentegen lichtjes uit de hand aan het lopen, begint echt vanzelf te gaan.

Niet echt on topic, maar ik begin mij zelfs de vraag te stellen of ik op termijn niet een betere fietser kan worden dan dat ik ooit een half deftige loper was. + het grote voordeel van het fietsen is dat ik nog meer volume aan ga kunnen zonder over mijn grenzen te gaan 🥳

Proficiat aan iedereen die de 10 miles heeft gelopen, ongeacht het behalen of niet van uw doel. Belangrijkste is dat iedereen hopelijk heeft genoten en zonder schade terug thuis is geraakt.

Hier staat het lopen op een redelijk laag pitje, loop nog wel zo’n 50 à 70km per week afhankelijk van de motivatie van de week, maar het fietsen is daarentegen lichtjes uit de hand aan het lopen, begint echt vanzelf te gaan.

Niet echt on topic, maar ik begin mij zelfs de vraag te stellen of ik op termijn niet een betere fietser kan worden dan dat ik ooit een half deftige loper was. + het grote voordeel van het fietsen is dat ik nog meer volume aan ga kunnen zonder over mijn grenzen te gaan 🥳
Hoeveel volume draai je op uw fiets misschien?

Deze week bvb 460km (allemaal vlak wel), maar fiets nog maar dik 2 maanden echt.

Lol.
Nog maar 2 maanden echt, precies of dat zijn kilometers waar je een excuus voor nodig hebt :p
Dat is al een vrij fors volume. Zelfs al rij je alles vlak en aan 35km/h gemiddeld is dat nog 13u in het zadel. Tel daar nog 70km lopen bij en je zit aan goed 20u gesport.
Voor een amateur die ook nog fulltime werkt kan dat toch al tellen :p

Lol.
Nog maar 2 maanden echt, precies of dat zijn kilometers waar je een excuus voor nodig hebt :p
Dat is al een vrij fors volume. Zelfs al rij je alles vlak en aan 35km/h gemiddeld is dat nog 13u in het zadel. Tel daar nog 70km lopen bij en je zit aan goed 20u gesport.
Voor een amateur die ook nog fulltime werkt kan dat toch al tellen :p

Ik fiets momenteel echt niet aan 35km/h gemiddeld ze, gemiddelde zal net boven de 30km/h liggen momenteel. Maar ik doe ook niets zot, gewoon volume opbouwen. Fiets momenteel ook altijd alleen of met een vriendin (triatlete). Dit weekend ook voor het eerst eens wat klimmen in de Ardennen, zien wat dat geeft.

De eerlijkheid gebiedt mij ook wel te zeggen dat ik momenteel niet werk. Ik volg een (weliswaar voltijds) traject in een psychiatrisch ziekenhuis om wat mentale problemen aan te pakken. Heb elke dag wel therapieën/gesprekken, maar ik heb meer tijd dan wanneer ik werk.

Hier ook gisteren de 10m gelopen. De afgelopen maanden wat last gehad van de gezondheid dus wist dat ik niet al te hoge verwachtingen mocht hebben maar sub 1u leek me nog wel realistisch.

In de startbox (die ze veel groter gemaakt hebben? er stonden 2000 mensen) mij ergens op een rij 10 a 15 gezet met het idee dat dat voor richttijd een uur wel een realistische inschatting was (er van uit gaande dat je dan rond positie 200 a 300 finisht). De pacer van 1u die de laatste minuut toekwam en helemaal vanvoor ging staan voorspelde wel al niet veel goeds. Helaas merk je dat iedereen dezelfde mentaliteit heeft "je moet vanvoor staan of je wordt teveel gehinderd". Hierdoor de eerste 2km (waar het inderdaad zeer smal is) continu gehinderd door mensen die 4:20 (en trager) ofzo liepen maar wel vanvoor gingen staan... Hier en daar een elleboog moeten zetten om er tussen te geraken en me wel serieus geërgerd. Hierdoor ook nooit in een goed groepje terecht gekomen en best veel "alleen" (zonder mensen van mijn tempo) gelopen omdat de mensen die ik oppikte trager liepen.

Los van het slalommen en de opstropping de eerste paar kilometer had ik geen al te goede dag. De eerste 4km doorgekomen aan 3:45 en ik wist dat ik eigenlijk wat sneller zou moeten lopen. Het zat er echter niet in om een tandje hoger te schakelen (combinatie warmte en weinig intensieve trainingen de laatste paar maand denk ik). Uiteindelijk over de finish gekomen in +-1:01. Ik had eigenlijk nog "veel" over en conditieel voelde het niet zwaar aan maar ik miste de scherpte om sneller te kunnen lopen. Me ook wel serieus mispakt aan het bord van KM15 waar ik doorkwam in 56:15 en ik nog even dacht dat het nog kon, maar uiteindelijk stond dat bord echt gigantisch verkeerd (want ik kwam pas op het bord van 500m op +- 59 en was aan het versnellen).

Zal volgend jaar wel terug meedoen (en me meer vanvoor zetten, zoals iedereen) omdat ik als Antwerpenaar die sub 1u toch wel eens wil halen :unsure:

Terug
Bovenaan