Algemene Loopthread

Is er iemand die wedstrijden kent waar pertinent weinig deelnemers zijn? Ik zou graag eens een leuk resultaat lopen, puur voor het mentale gevoel. Tijd is natuurlijk belangrijker, maar lijkt me leuk om eens top 5/10 te lopen in een kleine wedstrijd.

Zoek een lokale wedstrijd in jouw buurt op loopkalender.be en probeer de resultaten van vorig jaar op te zoeken op hun website / op strava en vergelijk met je eigen PR's?

Is er iemand die wedstrijden kent waar pertinent weinig deelnemers zijn? Ik zou graag eens een leuk resultaat lopen, puur voor het mentale gevoel. Tijd is natuurlijk belangrijker, maar lijkt me leuk om eens top 5/10 te lopen in een kleine wedstrijd.
Alles hangt af ook van je tempo natuurlijk.
Misschien eens kijken naar soortgelijke kermiskoersen? https://www.donkvrienden.be is een voorbeeld daarvan. Voor de 10k zijn dat een 40-tal deelnemers, voor top 10 is dat 42 minuten. (Op basis van vorig jaar). De 5k moet je sub20 lopen.

Alles hangt af ook van je tempo natuurlijk.
Misschien eens kijken naar soortgelijke kermiskoersen? https://www.donkvrienden.be is een voorbeeld daarvan. Voor de 10k zijn dat een 40-tal deelnemers, voor top 10 is dat 42 minuten. (Op basis van vorig jaar). De 5k moet je sub20 lopen.
Da's een goed punt. Heb dit voorjaar 10k in 41'40 gelopen. Ik hoop nog een beetje te verbeteren, maar voorlopig merk ik weinig progressie.

Ook terug beginnen met lopen en op mijn voeding aan het letten, kom van 88,3 en weeg nu 84,9 in 2 weken tijd.

Zou graag nog beter lopen meestal loop ik altijd op een nuchtere maag omdat ik dat gewoon niet gewend ben eten voor mijn loopsessie, wat is een goede digitale coach ?

5km look ik nu in 27,30 zou graag onder de 20 duiken,

5km look ik nu in 27,30 zou graag onder de 20 duiken,
Das een mooie ambitie, maar ik neem aan dat je die doelstelling niet wil halen tegen begin oktober ofzo :D 7 minuten van je tijd halen op 5k vergt voor de gemiddelde amateursporter jaren trainen aan een mooie constante. Of het moet zijn dat je ergens nog een basis hebt liggen van vroeger of bovengemiddeld gezegend bent met goede genen.

Qua coaches: Trenara wordt over het algemeen als goed bevonden. Heb je een Garmin-horloge? Die trainingsplannen zijn ook aan te raden via Garmin-coach.

Das een mooie ambitie, maar ik neem aan dat je die doelstelling niet wil halen tegen begin oktober ofzo :D 7 minuten van je tijd halen op 5k vergt voor de gemiddelde amateursporter jaren trainen aan een mooie constante. Of het moet zijn dat je ergens nog een basis hebt liggen van vroeger of bovengemiddeld gezegend bent met goede genen.

Qua coaches: Trenara wordt over het algemeen als goed bevonden. Heb je een Garmin-horloge? Die trainingsplannen zijn ook aan te raden via Garmin-coach.

Vroeger liep ik altijd onder de 20 maar dan spreken we al van een tijde terug :P nee is zeker niet voor direct onder de 20 min duiken, ik heb een garmin horloge.

Is toch eigenlijk geen flikker aan?
Beter een grotere wedstrijd waar je 20ste bent van 150 man dan 9de van 13 man denk ik dan.
Je moet ook ergens realistisch zijn dan wanneer je geen sub 40 minuten loop het lastig is om een topklassering te lopen.

Maar er zijn voldoende kleinere koerskes te vinden waar er niet zoveel deelnemers zijn. Maar een koerske vinden waar geen enkele bovengemiddelde loper is dat is zeer schaars.

Ik heb het gevoel hoe minder het aantal deelnemers, hoe hoger het niveau ligt. Ik ben gene slechte loper maar als ge ahzo meedoet aan sommige van die trailruns in de ardennen waar amper 100 tot 200 man aan meedoet dan is het soms moeilijk om in de top 40% te zitten ^^

Te weinig deelnemers, daar hedde nix aan vind ek persoonlijk. Dan kunt ge evengoe alleen gaan lopen. Ideaal is een paar honderd man. Da ge nog steeds het gevoel hebt da ge in een wedstrijd zit en dat er ook beperkte organisatie is met checkpoints waar drank beschikbaar is etc... da ge daar ni mee moet bezig zijn, maar ni da ge veel moet aanschuiven of dat het ergens stropt.

Net een paar strandlopen aan de kust gedaan. Komende donderdag nog es ene doen. Gewoon es leuk om op een andere locatie en een andere ondergrond es een paar wedstrijdjes te lopen. Aantal deelnemers is tussen de 200 en 500 en das ideaal. Kleinschalig genoeg da ge wat kunt babbelen aan de finish met random personen.

Laatst bewerkt:
Ik heb het gevoel hoe minder het aantal deelnemers, hoe hoger het niveau ligt. Ik ben gene slechte loper maar als ge ahzo meedoet aan sommige van die trailruns in de ardennen waar amper 100 tot 200 man aan meedoet dan is het soms moeilijk om in de top 40% te zitten ^^

Te weinig deelnemers, daar hedde nix aan vind ek persoonlijk. Dan kunt ge evengoe alleen gaan lopen. Ideaal is een paar honderd man. Da ge nog steeds het gevoel hebt da ge in een wedstrijd zit en dat er ook beperkte organisatie is met checkpoints waar drank beschikbaar is etc... da ge daar ni mee moet bezig zijn, maar ni da ge veel moet aanschuiven of dat het ergens stropt. En da ge na de wedstrijd een babbelke kunt slaan.
Inderdaad, wat ben je er bvb mee dat je top 1% loopt in een 10 miles? Geef mij ook maar de trails met 100-200 deelnemers, geen gedoe of aanschuif asn bevoorradingen en toch het wedstrijdgevoel

Mijn ervaring is hoe minder het aantal deelnemers, hoe hoger het niveau ligt. Ik ben gene slechte loper maar als ge ahzo meedoet aan sommige van die trailruns in de ardennen waar amper 100 tot 200 man aan meedoet dan is het soms al moeilijk om in de top 40% te zitten ^^

Is ook logisch natuurlijk: de massa-events zijn bij uitstek de 'eerste doelen' voor de beginnende loper. Hoe kleiner de wedstrijd, hoe meer kans dat er meer geoefende lopers aan de start staan en minder gelegenheidslopers.

Voor toptijden loop je trouwens best niet de kleine wedstrijden. Idealiter kan je een pacer volgen of zijn er genoeg deelnemers om altijd in een groepje te kunnen lopen. Mijn laatste 10K wedstrijd was Dwars door Mechelen, geen klein event, en toch zat ik na 3 kilometer al op m'n eentje op het jaagpad naast de vaart te lopen. En dat was dan aan 4:00 per kilometer, een tempo waar je toch wel wat lopers voor verwacht.

Inderdaad, wat ben je er bvb mee dat je top 1% loopt in een 10 miles? Geef mij ook maar de trails met 100-200 deelnemers, geen gedoe of aanschuif asn bevoorradingen en toch het wedstrijdgevoel
Dat je onder het 1u03 loopt, dat heb je daaraan :P
Ja er zijn 30400 finishers, maar top 1% is nog altijd heel erg goed en sterk.

weinig deelnemers, daar hedde nix aan vind ek persoonlijk. Dan kunt ge evengoe alleen gaan lopen. Ideaal is een paar honderd man.
Chirojogging 4 km. Gefinisht als 62ste op 120 (5:19/km). Dat was ideaal als tempotraining en ik had ook nog het gevoel van een (welliswaar korte) wedstrijd.
+
Averegtenjogging 10,2 km. Gefinisht als 157ste op 267 (5:13/km). (Iets competitiever)

10 miles was reteslecht. 10448 op 30702 (5:40/km). Maar amper een week later liep ik een tijd waarmee ik 5766ste was geweest.
Ik had toen echt ne slechte dag. :tongue:

Ik ben nog steeds best tevreden van mijn jaar. 3 wedstrijden, 1 fail, 2x degelijk gelopen. Beste waarden gehaald sinds 2019. Ik hoop dit door te trekken richting de herfst.

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren te veel naar Remco gekeken. (sorry hé als je dit zelf leest) :tongue: Mijne recup is momenteel niet zo goed. Vrijdag 10km. Dan gisteren 4 km gefietst en de haag geschoren. Deze ochtend stijve pijnlijke armen van ocharme een haagSKE te scheren en stijve pijnlijke benen van ocharme 4 km te fietsen. :laugh:

Ik heb mijn recupke uitgelopen (12,6 km), HR was OK, tempo was OK, maar niks qua gevoel ging echt van harte.

Het positieve: Ik heb terug ne fiets waarmee ik kan rijden met eindelijk ook eens een nieuw deftig zadel. Misschien moet ik opteren van sporten te combineren.
Met uw volumes is 12,6k geen recovery maar een duurloop.. recovery is 5-6km aan hele lage intensiteit

Maar op een kleiner event kan je mss nog sneller lopen omdat je minder gedoe/chaos hebt, en meer je ideale lijn kan lopen?

Dat zijn zaken die je uzelf gewoon wijsmaakt dan.
Als je bij de 1ste 300 kan lopen op de 10 miles dan heb je zeer weinig last van opstoppingen of chaos. Start je niet in het startvak of wave 1 vooraan dan kan je gewoon zo een tijd bijna niet lopen.

Het is overigens ook fameus overdreven. Start je niet in het startvak of wave 1 dan ga je tijd verliezen, geen 10-tallen maar 5 minuut in totaal is niet ondenkbaar als je sub 1u10 loopt.
Maar start je wel vooraan dan verlies je misschien hoogstens 1,5minuut.

Het grote voordeel aan een grote manifestatie is dat je altijd wel bij iemand kan aanpikken en je zo nooit alleen loopt. Qua energieverbruik en mentaal kan dat ook een groot effect hebben.

Bwa, als je een recoveryrun echt rustig doet en de put voor jezelf niet nog dieper graaft, dan heeft het zeker z'n nut. Ik voel me toch vaker beter hersteld na een zware sessie als ik een dag later even ga loslopen (bloedcirculatie).

Vandaag bvb een 10km recovery gelopen aan 5:20 pace en 114bpm gemiddeld en voel me nu na een douche en middageten toch veel beter dan deze ochtend. Dit weekend een 16km interval en 26km LSD gedaan. Aangezien ik morgen alweer 8x800m aan 10k race pace ga doen, wilde ik vandaag toch even wat bewegen. Van een volledige rustdag overgaan naar een intervalsessie zou ik toch veel lastiger vinden.

Bwa, als je een recoveryrun echt rustig doet en de put voor jezelf niet nog dieper graaft, dan heeft het zeker z'n nut. Ik voel me toch vaker beter hersteld na een zware sessie als ik een dag later even ga loslopen (bloedcirculatie).

Vandaag bvb een 10km recovery gelopen aan 5:20 pace en 114bpm gemiddeld en voel me nu na een douche en middageten toch veel beter dan deze ochtend. Dit weekend een 16km interval en 26km LSD gedaan. Aangezien ik morgen alweer 8x800m aan 10k race pace ga doen, wilde ik vandaag toch even wat bewegen. Van een volledige rustdag overgaan naar een intervalsessie zou ik toch veel lastiger vinden.
Ik wil zeker niet beweren dat het geen nut heeft. Af en toe eens een loopje met wat minder prikkel is zeker heel goed, ook gewoon mentaal/psychologisch. If it feels good, just do it. Maar dat maakt het geen *recovery* run natuurlijk. Profs lopen wel écht recover runs omdat de impact op hun lichaam gewoon nihil is omdat ze zo al een gigantische load gewend zijn. Voor een amateur die pakweg 6u in een week loopt is zo een "recovery" run zelfs een extra belasting op de pezen en de rest van het lichaam. Hence mijn uitspraak: voor een amateur/recreant bestaat een recovery run niet.

Terug
Bovenaan