Algemene Loopthread

@shiftyke Een goeie threshold pace is een grotere flex (imho)!

Volgende week doe ik mee aan 10km Streetrace in Lokeren rond 13u (daarna loopt de elite het BK op hetzelfde parcours). Mijn doel is om onder de 35min te gaan (3:30 pace). Nog iemand die mee doet?

Heb woensdag 8 x 800m gedaan aan race pace en dat voelde gecontroleerd en niet te zwaar. De rust tussen de herhalingen was 400m float, dus nog vrij goed doorlopen aan +-4min30 pace, om hartslag vrij hoog te houden. Een 10km voluit lopen is ook gewoon brutaal en mentaal zwaar! Ben altijd zenuwachtiger dan voor een marathon omdat ik weet hoeveel pijn het gaat doen.

Streetrace present!
Al zal het hier wel eerder mikken zijn op een tijd rond de 38-39 minuten :P
Brutaal is een 10km altijd, liegt nooit en is altijd vanaf het begin gewoon afzien.

Geef me 15 graden en ik loop u een halve marathon met mijn vingers in mijn neus. Maar met 25 graden is 7 km al afzien.

Volgende week doe ik mee aan 10km Streetrace in Lokeren rond 13u (daarna loopt de elite het BK op hetzelfde parcours). Mijn doel is om onder de 35min te gaan (3:30 pace). Nog iemand die mee doet?
Neen dat is wat te ver weg voor mij. Ik ga 4 augustus (op ne maandag) wel mee doen met de 10 km Stratenloop Booischot-statie. Dat gaat pijn doen want ik ben momenteel niet in topvorm (ik ben dat nooit in de zomerperiode). Maar goed ik maak er dan wel ne tempotraining van.

Brutaal is een 10km altijd, liegt nooit en is altijd vanaf het begin gewoon afzien.
Brutaal !!! :headshake:

En wat MBoddin zegt. Voorbeeld 10 km averegtenjogging (na +-300 meter een klein spierscheurreke opgelopen waardoor ik nipt geen beste seizoenstijd liep maar dan) na km 1 vol gas. Inderdaad rond km 5 iets minderen qua tempo om mijzelf niet op te blazen om dan vanaf km 8 aan te pikken bij een duo en terug te versnellen volle bak tot aan de finish.

Laatst bewerkt:
@shiftyke Een goeie threshold pace is een grotere flex (imho)!

Heb woensdag 8 x 800m gedaan aan race pace en dat voelde gecontroleerd en niet te zwaar. De rust tussen de herhalingen was 400m float, dus nog vrij goed doorlopen aan +-4min30 pace, om hartslag vrij hoog te houden. Een 10km voluit lopen is ook gewoon brutaal en mentaal zwaar! Ben altijd zenuwachtiger dan voor een marathon omdat ik weet hoeveel pijn het gaat doen.
Second that. Je weet gewoon dat je voor 99% gewoon volle bak moet gaan 😅 ik vind altijd km 5-8 het zwaarst om eerlijk te zijn. Tempo zakt dan altijd paar seconden /km om me zeker niet op te blazen maar meestal loop ik de laatste 2 dan gewoon weer sneller wan average pace. Het is mentaal echt een spelletje

Neen dat is wat te ver weg voor mij. Ik ga 4 augustus (op ne maandag) wel mee doen met de 10 km Stratenloop Booischot-statie. Dat gaat pijn doen want ik ben momenteel niet in topvorm (ik ben dat nooit in de zomerperiode). Maar goed ik maak er dan wel ne tempotraining van.

Of een herstelloopje? :oi22:

Iemand die mij kan helpen, heb last van pijn aan de zijkant van mijn beide scheenbenen.

Heb al wat gerust het gaat al wat beter maar is toch lastig om ermee te lopen word er zot van.

Mijn Garmin voorspelt wel echt heel rare dingen ondertussen. In het begin van het jaar zat hij er vol op bij mijn 5km en 10km, maar ik zie me niet aan 4:20 of 4:45 een halve marathon of marathon lopen. Zijn er specifieke redenen waardoor die in de war zou zijn?

Mijn Garmin voorspelt wel echt heel rare dingen ondertussen. In het begin van het jaar zat hij er vol op bij mijn 5km en 10km, maar ik zie me niet aan 4:20 of 4:45 een halve marathon of marathon lopen. Zijn er specifieke redenen waardoor die in de war zou zijn?

Dat kan aan 2 dingen liggen.
- uw threshold pace staat verkeerd en dan zijn uw voorspelde tijden uiteraard niet accuraat.
- uw beste performance is relatief kort, 3-10km. Dan durft hij wel in uw tijden op de HM en marathon optimistisch inschatten.

Ik loop vooral langere trainingen, maar nooit langer dan 2.5u. Ik heb inderdaad geen enkele langere wedstrijd dan 10 mijl gelopen.

Threshold pace staat correct.

Iemand die mij kan helpen, heb last van pijn aan de zijkant van mijn beide scheenbenen.

Heb al wat gerust het gaat al wat beter maar is toch lastig om ermee te lopen word er zot van.
Hoogstwaarschijnlijk scheenbeenvliesontsteking.

Als ik u was zou ik naar de dokter gaan en daar een voorschrift vragen voor de kine. Rusten gaat u helpen maar die ontsteking komt er niet zo maar. Er is een grote kans dat je er na uw rust periode terug last van gaat krijgen. Daarom is de kine belangrijk zodat je oefeningen doet om de oorzaak van de ontsteking aan te pakken.

Iemand ervaring met loopbroeken met inner shorts of compressiebroeken, werkt dat?

Ik loop nu toch al enkele maanden 1 a 2x per week en ik blijf last hebben van mijn quadriceps. Als ik thuis kom van het lopen doen die echt pijn. Het is wat mij voorlopig ook tegenhoudt om eens iets langer te lopen als 10km.

Je bedoelt last van schuren of van pijnlijke spieren van de schokken? Tegen schuren: 2-1 loopshorts om te trainen en half thights om te lopen. Geen ervaring met compressiebroeken tegen spierpijn.

Pijnlijke spieren. Net alsof ik 5000 trappen ben opgewandeld. Ik begin dat meestal te voelen na een kilometer of 8, als ik dan thuis kom en ik duw op mijn spieren doen die echt zeer. Als ik stretch voelen die enorm stram aan.

Ik fiets relatief veel dus ik zal misschien iets meer spieren in mijn bovenbenen hebben als de gemiddelde loper.

Hoogstwaarschijnlijk scheenbeenvliesontsteking.

Als ik u was zou ik naar de dokter gaan en daar een voorschrift vragen voor de kine. Rusten gaat u helpen maar die ontsteking komt er niet zo maar. Er is een grote kans dat je er na uw rust periode terug last van gaat krijgen. Daarom is de kine belangrijk zodat je oefeningen doet om de oorzaak van de ontsteking aan te pakken.
Ok merci heb nog proberen te lopen voor een week maar heb er iedere loopsessie last van vrijdag moet ik naar de dokter.

Pijnlijke spieren. Net alsof ik 5000 trappen ben opgewandeld. Ik begin dat meestal te voelen na een kilometer of 8, als ik dan thuis kom en ik duw op mijn spieren doen die echt zeer. Als ik stretch voelen die enorm stram aan.

Ik fiets relatief veel dus ik zal misschien iets meer spieren in mijn bovenbenen hebben als de gemiddelde loper.

Dat is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld, spieren die stijf en stram worden net omdat ze zo sterk zijn :p

Het probleem lijkt mij te zijn dat je gewoon zeer quad dominant bent. Wat dan kan helpen is uw andere spieren ontwikkelen zodat deze ook wat van de koek voor zich nemen.
De belasting van uw spieren bij het lopen is ook omgekeerd dan bij het fietsen. Dat is ook iets wat je moet optrainen, die manier van hoe de spier belast wordt. Bij hardlopen is die excentrisch, je kan hiervoor op de excentric trainen of leg extension.

Een compressietight geen ervaring mee. Maar ik weet niet of dit soelaas gaat brengen. Ik vermoed van niet.

Ik heb vroeger nog met compressietights gelopen op ultra’s en vrees dat dat uw probleem niet gaat verhelpen. Als je dat aandoet om te lopen, zal het tijdens het lopen mss aangenamer zijn (al ben ik daar verre van zeker van), maar achteraf ga je met hetzelfde probleem zitten denk ik. Misschien gewoon 1 à 2x per week blijven lopen en zien of het geleidelijk aan niet wegtrekt. Jij fietst al zo lang zo veel dat uw lichaam mss meer tijd nodig heeft om eraan te wennen.

Zelf is mijn conditie momenteel echt gruwelijk goed, combo fietsen + lopen doet echt wonderen. Momenteel nog geen zin om echt naar een doel toe te werken, maar ik ga dit jaar wel nog eens pacen op de marathon van Antwerpen. Best wel blij om, want altijd leuk om een semi-thuismatch te lopen zonder de inschrijving te betalen (€120 nu zag ik 😬).

Terug
Bovenaan