Algemene Loopthread

Ik ga me er aan wagen, maar zone 1 volgens welke methode bepaald? Hoelang heb je dat volgehouden. Ik ben 10j geleden beginnen lopen aan een tempo van 7:30/km waarbij het voor mij ook aanvoelde als half stappen met een hartslag die toen voor mij absurd laag was. Ik was fysiek heel goed in orde maar in een explosieve sport. Het was mijn lichaam dus helemaal omtrainen.
De laatste keer (2025) was het op de atletiekpiste elke X tijd bloed prikken (+ HR ook meten) om te zien wat je lactaat is en dan omrekenen, je kent dat wel ... en hoelang volgehouden? Mmm een goeie vraag het is weer een jaartje geleden. Ik moest steeds sneller lopen per x rondjes en ik ben geraakt tot tempo 4 en nog een beetje .. per km.

Daarvoor was het in zo'n labo op ne loopband. Maar ik herinner daar de details niet meer van.

Opmerking: De loopsessie met het meeste % dit jaar in zone 1 was (blijkbaar) 58% als ik het even nakijk.
Zo in zone 1 lopen + ne lage zone 2 lukt mij vrij dikwijls. Maar echt 90+% in zone 1? Mmm :unsure:

Laatst bewerkt:
Ge kunt alleen maar te snel te hoog zitten als ge bezig zijt met snelheid ipv rpe/hartslag. Uiteindelijk kan iedereen dat, gewoon geduld hebben, volhouden, en niet te veel letten op snelheid. Zeker nu komen de maanden er aan dzt het gewoon dubbel en dik genieten is op dat tempo IMO

Ge kunt alleen maar te snel te hoog zitten als ge bezig zijt met snelheid ipv rpe/hartslag. Uiteindelijk kan iedereen dat, gewoon geduld hebben, volhouden, en niet te veel letten op snelheid. Zeker nu komen de maanden er aan dzt het gewoon dubbel en dik genieten is op dat tempo IMO
Ja kijk. Ik loop veel trager tov vroeger en ik merk dat mijn max tempo wat lager is dan 10 jaar geleden maar mijn basis is 2x zo goed. (minstens, en dat is niet eens overdreven).

Het probleem met (te) traag lopen is (bij mij alvast) je loopt 7:00 en je zit in zone 1 maar na 2 km stijgt dit naar ne lage zone 2.
OK je loopt wat trager en de HR blijft in zone 2. Je loopt nog trager: HR blijft in zone 2

Waarom?
Je zit chronisch op je horloge te staren en je geraakt gefrustreerd = Tikker naar omhoog.
Je begint ongemakkelijk traag te lopen = Tikker naar omhoog want je bent tegen je natuur bezig, het voelt ongemakkelijk aan, uw loopritme is gewoon er niet meer op dat tempo .. dat is echt wennen

En weet je wat er dan gebeurt? Dan zeg ik meestal: Ik heb er zo géén plezier in, fuck it! En ik loop dan gewoon in het zonnetje en ik geniet van het loopje ipv mijn kas op te fretten. ;)

Ik loop gemiddeld 180+ km per maand de laatste 6 maanden. Dat is een PR voor mij. (1086 km in totaal gelopen)
Niet zoveel als sommigen hier die er 180 km per dag doen :oi22: (cynisch lachje) maar hey ieder zijn ding :D

Laatst bewerkt:
3 keer per week net onder threshold trainen. Ik heb opgebouwd naar 3 keer 30minuten per week :
5x6min
10x3min
3x10min

Alle andere dagen zone 1 herstelloopjes

Doordat je verschillende lengte intervallen doet, train je dus ook verschillende snelheden, maar wel altijd onder anaerobe drempel, zodat je voldoende herstelt. Want er zit telkens maar 1-2 dagen herstel tussen.

Het heet nsm omdat het idd geen double threshold is, maar 3 losse T-sessies per week.
Proficiat met uw 10k!

Ik loop sinds een paar maanden ook zo. Boek gekocht, Wiki doorgenomen.
Heb quasi letterlijk Sirpoc zijn marathonschema gevolgd dat online staat.
Laag 2u50 gelopen vandaag en 3 weken geleden 1u17 op de halve.
Beide mooi PR!

Proficiat met uw 10k!

Ik loop sinds een paar maanden ook zo. Boek gekocht, Wiki doorgenomen.
Heb quasi letterlijk Sirpoc zijn marathonschema gevolgd dat online staat.
Laag 2u50 gelopen vandaag en 3 weken geleden 1u17 op de halve.
Beide mooi PR!
welk boek?

Morgen vertrek naar Marokko voor de Marathon des Sables Legendary. Recordeditie met een recordaantal deelnemers van 1500+ (waarvan 185 belgen!) en ook een recordafstand (eerste keer ooit 270km ipv 250km omwille van 40ste editie). Ben benieuwd :0)

we kunnen samen vanop de laatste rij starten bij de andere kreupelen :)
En hoe loopt het herstel?
Kan de deelname aan Epic Trail Baraque de Fraiture doorgaan? Nog anderhalve week - ik zit in mijn taperweken dus rustig aan. Het lichaam is (hopelijk!) klaar genoeg, soms voel ik wel de tibia stressfractuur nog licht (ofwel zit het in mijn hoofd).

En hoe loopt het herstel?
Kan de deelname aan Epic Trail Baraque de Fraiture doorgaan? Nog anderhalve week - ik zit in mijn taperweken dus rustig aan. Het lichaam is (hopelijk!) klaar genoeg, soms voel ik wel de tibia stressfractuur nog licht (ofwel zit het in mijn hoofd).
Awel, deze week voor het eerst terug gelopen -> 4km aan 7min/km en HS 160 :biglaugh:

Absoluut geen Epic Trail of GTLC dus voor mij, maar wel hééééél content dat ik eindelijk terug kan lopen -> zeer rustig opbouwen natuurlijk en probeer zeker te letten dat ik de ochtend na een loopje niet meer dan 3/10 pijn aan mijn hielspoor heb. Maar kijk, ik kan terug pijnvrij lopen, daar ben ik wreed content mee, hopelijk volgend jaar GTLC!

Awel, deze week voor het eerst terug gelopen -> 4km aan 7min/km en HS 160 :biglaugh:

Absoluut geen Epic Trail of GTLC dus voor mij, maar wel hééééél content dat ik eindelijk terug kan lopen -> zeer rustig opbouwen natuurlijk en probeer zeker te letten dat ik de ochtend na een loopje niet meer dan 3/10 pijn aan mijn hielspoor heb. Maar kijk, ik kan terug pijnvrij lopen, daar ben ik wreed content mee, hopelijk volgend jaar GTLC!
Goed dat je terug kunt lopen. Jammer van de Epic Trail en GTLC, maar er zijn genoeg wedstrijden wanneer je terug op punt staat.

Ik ben enorm verbaasd hoelang een kleine blessure kan aanslepen. Mij hadden ze initieel 6-8 weken gezegd.
We zijn nu 5 maanden verder en het is nu pas terug op 90-95% (naar mijn aanvoelen).

Goed dat je terug kunt lopen. Jammer van de Epic Trail en GTLC, maar er zijn genoeg wedstrijden wanneer je terug op punt staat.

Ik ben enorm verbaasd hoelang een kleine blessure kan aanslepen. Mij hadden ze initieel 6-8 weken gezegd.
We zijn nu 5 maanden verder en het is nu pas terug op 90-95% (naar mijn aanvoelen).
Ja inderdaad -> hier echt wel meer dan 10 jaar zonder enige blessure kunnen lopen en nu plots bingo met één die heel serieus was/is.

Gaat heel pittig worden om terug aan 100km weken te geraken en om terug op gewicht te geraken, want 3 maanden zonder lopen = +3,5 kg :S

Ja inderdaad -> hier echt wel meer dan 10 jaar zonder enige blessure kunnen lopen en nu plots bingo met één die heel serieus was/is.

Gaat heel pittig worden om terug aan 100km weken te geraken en om terug op gewicht te geraken, want 3 maanden zonder lopen = +3,5 kg :S
Die 10 jaar loopervaring is niet weg denk ik. Je lichaam zal snel terug wennen.

Het gewicht is eerder bijzaak niet, of zorg jij altijd dat jij op een ideaal gewicht staat voor wedstrijden?

Zelf zou ik tegen volgende week zaterdag nog 2 kg moeten afvallen. Dat wordt ook een uitdaging :), zeker in combinatie met het carb loaden dat ik vanaf begin volgende week moet beginnen doen.

Haha, ik ben geprikkeld, maar tegelijk denk ik dat ik mezelf goed genoeg moet kennen om te weten dat ik niet het gestel heb hiervoor :D
De methode is er net op gericht om blessures en overload te vermijden.
Maar dan moet je het echt wel plichtsbewust doen.
Trage loopjes echt traag en sub treshold loopjes echt sub treshold.

momenteel zeker bijzaak maar terug richting ultra's is elke kg wel een verschil van 10-15 min in eindtijd bij mij.
Ik focus momenteel gewoon op finishen. :)

Mijn planning voor dit jaar:
- 11 april Epic Trail Baraque de Fraiture;
- 31 mei 20km van Brussel (als long run van de week en laatste voorbereiding voor de trail hieronder - niet als wedstrijd);
- 12 juni Trail100 Andorra by UTMB (de 80km);
- 11 juli Trail Verbier by UTMB (X-Traversée);
- Augustus - tijdens de zomervakantie met het gezin als ik een halve dag tijd kan maken even Ben Nevis in Schotland oplopen;
- 24 oktober Grizzly100

Ik focus momenteel gewoon op finishen. :)

Mijn planning voor dit jaar:
- 11 april Epic Trail Baraque de Fraiture;
- 31 mei 20km van Brussel (als long run van de week en laatste voorbereiding voor de trail hieronder - niet als wedstrijd);
- 12 juni Trail100 Andorra by UTMB (de 80km);
- 11 juli Trail Verbier by UTMB (X-Traversée);
- Augustus - tijdens de zomervakantie met het gezin als ik een halve dag tijd kan maken even Ben Nevis in Schotland oplopen;
- 24 oktober Grizzly100
Ik hoop tegen de zomervakantie in Oostenrijk terug 30km te kunnen lopen zodat ik me daar in de bergen wat kan amuseren! (zou geen probleem mogen zijn denk ik, spieren zullen zich toch nog wel iets herinneren zeker?)

Ik hoop tegen de zomervakantie in Oostenrijk terug 30km te kunnen lopen zodat ik me daar in de bergen wat kan amuseren! (zou geen probleem mogen zijn denk ik, spieren zullen zich toch nog wel iets herinneren zeker?)
Absoluut! En er is geen schande in stukken wandelen. Trailruns is sowieso (grote) stukken wandelen voor de meesten.

Gisteren m'n laatste lange loop voor de marathon moeten doen. 3u normaal gezien, maar na 2u10 er de brui aan gegeven wegens onderkoeld. Iets te veel pittige voorjaarsbuien met hagel op m'n hoofd waar ik niet op gerekend had.
Vandaag schade proberen te beperken door nog 40' bij te trainen op een (normaal gezien) rustdag.
Benen voelen alleszins goed vermoeid aan, de taper zal welgekomen zijn vanaf maandag.

Terug
Bovenaan