Ook de 10M gelopen. Zit al een paar dagen met een hoofdverkoudheid en had nog even getwijfeld om niet te starten. Uiteindelijk toch gedaan en de verwachting wat bijgesteld (naar sub 60 ipv 58).
Startvak ingegaan en zag daar de pacer van sub 1h staan. Die stond echter best ver naar achter en kon mij herinneren van vorig jaar dat het echt dramatisch was in het begin qua slalommen. Mij dus bewust een stuk daarvoor gezet omdat ik ook iets sneller wou starten. Het idee was om aan 3:39 te beginnen om zo ook de x aantal meter dat je normaal meer loopt op te vangen.
De touwen gingen weg en we mochten aanschuiven aan de start. De pacer kroop toch nog een stuk naar voren waardoor ik eigenlijk vlak voor de pacer stond. Uiteindelijk stond ik nog steeds te ver naar achter en moest ik serieus slalommen in het begin.
Iets sneller begonnen als gepland en de 2km doorgekomen aan 3:36. Ik dacht wat te temporiseren maar ik keek rechts en zag de pacer op een meter achter mij lopen. Ofwel klopte men horloge dus al niet, ofwel was de pacer ook iets te snel gestart.
Ik loop door tot km 4 die ik nog steeds doorkwam op 3:36 (horlogetijd). Vlak daarna begon het stuk omhoog de Kennedytunnel en werd ik plots snel ingehaald door de pacer van 1u. Op dat moment wist ik dus totaal niet of mijn horloge al compleet off was qua splits, ik al aan het vertragen was of de pacer (die 3:44 op zijn vlag had staan) eigenlijk te snel aan het lopen was. Op KM2 dacht ik eigenlijk dat hij wat tijd wou nemen om marge te hebben op de zwaardere stukken. Maar een beetje verder werd ik dus voorbijgestoken terwijl ik aan 3:36 gemiddeld zat

.
Ik was dus iets te snel voor mijn doeltempo vertrokken maar het voelde best goed. Toen besloten om de pacer even te volgen en dat tempo te blijven aanhouden. Toen we boven kwamen temporiseerde de pacer terug en heb ik de groep ingehaald vlak voor het terug naar beneden ging onder het justitiepaleis.
Vanaf dan ging het eigenlijk vrij vlot. Op KM8 nog steeds doorgekomen op 3:36 en dat eigenlijk vrij stabiel kunnen volhouden tot het einde. Vanaf KM13 was het wel serieus doorbijten maar uiteindelijk gefinisht op 3:38 en +- 58min. Op 1km van het einde Marten Van Riel (die 1u pacete, maar zonder vlag) nog tegengekomen in de tunnel en een stuk naast hem gelopen.
De pacer heeft mij in dit geval serieus wat geholpen omdat ik eigenlijk van plan was te temporiseren maar toch maar bij hem aangehaakt heb voor een deel (omdat ik dus niet kon inschatten of men horloge juist was). Denk enkel als je echt aan 3:43 wou lopen dat zijn tempo iets minder aangenaam was.
De 10u30 start heeft in ieder geval wel voor veel snellere tijden gezorgd merk ik. Weersomstandigheden waren heel goed als je vroeg kon starten. Om 14h was het al een pak lastiger. +-400 mensen die sub 1h hebben gelopen. Ik vraag me enkel wel af of het nieuwe parcours misschien net iets te kort was? Bijna iedereen op mijn Strava zit net onder de 16km (waaronder mezelf).