Algemene Loopthread

Ja, dat was ik nog vergeten. Mijn cadans op rustige lopen was eerder 150, op snellere lopen 160.
Voor m'n LSD van gisteren zat ik op 162 gemiddeld, terwijl tempolopen nu eerder aan 170-180 zijn (afhankelijk van tempo en duur van inspanning).
Nekeer lopen op running 170bpm muziek dan.
Jammere is dat ik liever loop dan fiets of zwem.

'k Vind het ook redelijk weinig, ik loop zo goed als alleen maar onverhard, de schoenen zijn net geen jaar oud en aan m'n gewicht kan het ook niet liggen (68kg).

Ga nu effe uitsluitend op de nieuwe lopen en hopen dat het de schoenen waren en zeker niet m'n knieën. En dan binnenkort nog eens kijken voor een extra paar, misschien toch eens kijken voor trail schoenen want ik loop vaker op bospaden en Finse pistes dan wat anders.
ik zit nu met een bepaald paar aan 1300km, speedgoat 4 dacht ik, en voelen nog steeds goed aan. Dan smijt ik ze niet weg.
Ik kijk al lang nt meer naar overpronatie, demping etc, wil gewoon flashy schoenen aan als ik snel wil lopen. En voor al de rest mag het degelijk materiaal zijn zonder de 100 euro te overschrijden.

Het eerste loopje met de Nike ZoomX Vaporfly Next% 2 zit erop, een korte 5km time trial met een nieuw PR als gevolg: 17:50.

Benen totaal niet fris door de 137km week vorige week en vooral de opeenvolging van 100km weken (12x boven de 100km de laatste 13 weken of zo), maar wel tevreden dat dit er nog inzat.

Op zich is de tijd echter niet belangrijk aangezien het nog altijd niet echt representatief is voor wat ik kan. Het is vooral het bewijs dat een schoen echt het verschil kan maken. Wat een absurd stukje vernuft op gebied van de schoenen is dit, een pak indrukwekkender dan ik dacht.

Met een gerichte training en taper loop ik hiermee sowieso sub 2u50 op de marathon, daar twijfel ik geen seconde aan.

Ik vind de Carbon X al een groot voordeel hebben, maar dit is toch andere koek ze.
Hoeveel km kan je lopen met die VaporFly's? Veronderstel een pak minder dan de average Hoka?

Wissel meestal rond de 800km qua schoenen, nu net aan mijn 2e paar van 2021 bezig. Das toch ook ongeveer 600€/jaar aan loopschoenen alleen. :unsure:

Zou die VaporFly's wel eens willen testen, zeer benieuwd naar. Al is het maar om eens een 10km/5km PR wat scherper te stellen. Maar als die maar beperkt aantal km's meegaan, is 250€ wel veel geld natuurlijk voor een PR of 2 te lopen :D

Hoeveel km kan je lopen met die VaporFly's? Veronderstel een pak minder dan de average Hoka?

Wissel meestal rond de 800km qua schoenen, nu net aan mijn 2e paar van 2021 bezig. Das toch ook ongeveer 600€/jaar aan loopschoenen alleen. :unsure:

Zou die VaporFly's wel eens willen testen, zeer benieuwd naar. Al is het maar om eens een 10km/5km PR wat scherper te stellen. Maar als die maar beperkt aantal km's meegaan, is 250€ wel veel geld natuurlijk voor een PR of 2 te lopen :D
Had op YouTube gezien max een 100km en na ongeveer 75 km al fors mindere demping en vering.

Na een paar PR-pogingen moet je die schoenen volgens de reviews al degraderen tot trainingsschoen waarna je ze nog een paar honderd kilometer (totaal +/- 300) kan gebruiken. Als niet-wedstrijdloper moet je dus al stevig gemotiveerd zijn om dat te kopen. :D

Pfieuw, das echt wel zéér beperkt. Echt puur om dan enkele keren een PR attempt te doen op korte afstanden?
Zoals eland zei, paar marathons en het beste is er vanaf. Daarmee de +/-75km.
Als je enkel 5k wilt verbeteren kan je er wel even met lopen 😃

Ik heb er zelf nog maar 9km mee gelopen, dus durf daar nog geen persoonlijke uitspraak over doen. Het feit is gewoon dat dit een pure wedstrijdschoen is en je dat dus echt niet kan vergelijken met iets anders. De kans is ook bestaande dat ik ze de komende 8 maanden nog 2 x ga gebruiken: 1/2 marathon binnen enkele weken en dan hopelijk een marathon in het najaar.

Ik heb bvb ook de Carbon X (versie 1) en die schoenen kan je perfect opnemen in uw rotatie, heb er zelf al meer dan 600km mee gelopen.

EDIT: Minder dan 100km lijkt mij wel absurd ze, meeste feedback die ik al heb gezien/gekregen is eerder tegen de 200km (wat nog altijd weinig is).

Ok, zeer duidelijk. Als ik wat competitief zou beginnen lopen, eventueel een optie. Momenteel nog niet direct aan de orde :D

Wat raden jullie aan qua sporthorloge om te beginnen lopen? Ik dacht aan een Garmin Forerunner 45 of Polar Ignite? Budget is ook niet groot heb nog wat ecocheques liggen dus zou bij as adventure iets kopen

Ignite zou ik niet doen om te lopen. Dan zou ik voor de Vantage M gaan. Zou die nu niet goedkoper zijn omdat de M2 eraan komt?

Eventueel een vivoactive 3 (alhoewel een forerunner net iets beter is voor te lopen, ik heb een vivoactive en als ik tijd terug kon draaien zou ik liever iets meer geinvesteerd hebben voor direct de forerunner 245 met music optie te kopen aangezien ik mijn horloge nu toch enkel draag voor te lopen). De vivoactive heeft dan weer als voordeel dat je ook goed je slaap, andere sporten etc kan bijhouden wat ik dus ook heb gebruikt. Is iets meer allround en meer geschikt voor 24/7 te dragen.

Ik heb een Venu en dat is eigenlijk een Vivoactive 4 met OLED schermpje. Zelfde gevoel als jij: ik ben er eigenlijk wel heel tevreden van, maar had ik geweten dat ik zo zou doorgaan in het lopen zou ik een Forerunner gekocht hebben. Maar ik wist op voorhand nu ook niet dat het zo'n vlucht zou nemen.

Het eerste loopje met de Nike ZoomX Vaporfly Next% 2 zit erop, een korte 5km time trial met een nieuw PR als gevolg: 17:50.

Benen totaal niet fris door de 137km week vorige week en vooral de opeenvolging van 100km weken (12x boven de 100km de laatste 13 weken of zo), maar wel tevreden dat dit er nog inzat.

Op zich is de tijd echter niet belangrijk aangezien het nog altijd niet echt representatief is voor wat ik kan. Het is vooral het bewijs dat een schoen echt het verschil kan maken. Wat een absurd stukje vernuft op gebied van de schoenen is dit, een pak indrukwekkender dan ik dacht.

Met een gerichte training en taper loop ik hiermee sowieso sub 2u50 op de marathon, daar twijfel ik geen seconde aan.

Ik vind de Carbon X al een groot voordeel hebben, maar dit is toch andere koek ze.
Nogal duur gerief voor een loopschoen.. 250 euro.. Dat geef ik daar niet aan. Max 120-130 euro en die schoenen zijn al meer dan goed genoeg vind ik

Ah en over de schoenen: m'n Hoka Clifton 6 paartje zit bijna op 800km. Slijtage vooraan is nu wel substantieel. Ze lopen nog goed, nog genoeg demping, maar door die slijtage vooraan denk ik dat ze bij 900km wel definitief weg zullen kunnen.
Ik zit nu met mijn Saucony Ride 13 schoenen aan 1100 km maar de onderkant van de zool is op de zijkanten volledig afgesleten.. Je voelt dat er bijna geen demping meer inzit en je precies op blote asfalt/beton aant lopen bent. Vooraan komen mijn grote tenen er bijna door.. de naden zijn gescheurd voor het grootste deel.

Mijn nieuwe loopschoenen zijn echter onderweg deze week.. :clap:

Ik zit nu met mijn Saucony Ride 13 schoenen aan 1100 km maar de onderkant van de zool is op de zijkanten volledig afgesleten.. Je voelt dat er bijna geen demping meer inzit en je precies op blote asfalt/beton aant lopen bent. Vooraan komen mijn grote tenen er bijna door.. de naden zijn gescheurd voor het grootste deel.

Zo erg is het bij mij bijlange wel nog niet, de schoenen zien er op de meeste vlakken nog heel goed uit, alleen het rubber op mijn toppen is ondertussen wel bijna weg :)

IMG_20210403_095346.jpg

Is er hier iemand die loopt met een Apple Watch?

Ik heb even overwogen om een deftig sporthorloge te kopen (Polar Vantage had ik op het oog), maar het feit dat ik horloges ook meer functioneel wil gaan dragen zou ik nu toch eerder een Apple Watch overwegen. Ik draag zelden tot nooit horloges, kan het ook minder verdragen rond mijn pols. Maar als het functioneel is zou ik er misschien makkelijker aan kunnen wennen, en naast sport en gezondheid kan je met zo'n Apple Watch nog wel wat andere dingen en zit de prijs voor zo'n SE ook wel ok.

Lijkt mij ook wel voldoende als "sporthorloge" voor een casual loper. Of denken jullie hier anders over?

Is er hier iemand die loopt met een Apple Watch?

Ik heb even overwogen om een deftig sporthorloge te kopen (Polar Vantage had ik op het oog), maar het feit dat ik horloges ook meer functioneel wil gaan dragen zou ik nu toch eerder een Apple Watch overwegen. Ik draag zelden tot nooit horloges, kan het ook minder verdragen rond mijn pols. Maar als het functioneel is zou ik er misschien makkelijker aan kunnen wennen, en naast sport en gezondheid kan je met zo'n Apple Watch nog wel wat andere dingen en zit de prijs voor zo'n SE ook wel ok.

Lijkt mij ook wel voldoende als "sporthorloge" voor een casual loper. Of denken jullie hier anders over?
Mijn vriendin gebruikt haar Apple watch voor wandelingen & casual loopjes mee op te nemen en dat doet wel wat het moet doen. Hartslagmeting aan de pols is niet super accuraat (maar dat is het vaak niet, ook bij andere merken). Ook goeie integratie met Strava en andere apps, dus voor de casual loper wel geen slecht ding als je de andere functies als smartwatch / integratie met Apple toestellen ook gaat gebruiken.

Woohoo, nieuwe versie van trenara. Een dezer dagen met schema's voor afstanden tot 100 km. Belangrijkste verandering zijn de start2runs of conditie terug opbouwen na blessure.

Nuja, eerst eens beginnen met het huidige doel.

Terug
Bovenaan