Algemene Loopthread

Ik snap je niet helemaal hier. Je HEBT toch een schoen aan? :)

Geen idee welke je getest hebt maar zo'n Clifton is een lichte trainer met veel demping... Wat mij betreft heel aangenaam, maar in het begin wel even wennen want je staat precies wel hoog.
Sommige schoenen zijn zodanig licht en restrictieloos dat je het gevoel hebt dat je geen schoen aanhebt.
Dat is hetgeen ik bedoelde. Met die Hoka's die ik getest heb had ik constant het aanwezige gevoel van die schoen. Ook het feit dat je 10cm van de grond bent is niet zo fijn, zeker niet op vlak van uw voet omslaan. Dat vergroot het momentenarm tussen grond en enkelgewricht.

Heb trouwens de carbon's en blijkbaar ook de cliftons getest (denk ik toch op het eerste zicht). Nee voor mij zijn ze niet.
Momenteel loop ik al een tijdje met deze:
Kan het iedereen alleen maar aanraden om ze eens te testen. Sponsoren veel triatleten, dus in de loopscene minder bekend.
Maar hun trailschoenen zijn naar het schijnt ook zeer goed.

Ik heb met veel Hoka’s het probleem dat ik alle contact met de ondergrond kwijt lijk te zijn. Ik haat het om tijdens het lopen dat gevoel te verliezen, dat is de hoofdreden dat die voor mij niet weggelegd zijn. De Carbon X vond ik dan weer een geweldige schoen en heb nu recent de EVO Carbon Rocket ook gekocht als marathon schoen. Al is die laatste wel een heel atypische Hoka. Veel van mijn trail maten zweren enkel bij Hoka, maar als ik met Hoka schoenen op trails loop, slaag ik mijn voet gegarandeerd een maar keer op omdat ik dat contact mis. Voor veel mensen werken ze wel, dus zal wel zeker deftig gerief zijn.

Ivm On, dat is zowat het enige merk van loopschoenen waar ik nog nooit mee heb gelopen (samen met New Balance en Saucony). Het probleem is vooral dat ik ze wat duur vind om te testen, maar over de kwaliteit kan ik mij niet uitspreken. Weet wel dat veel mensen last hebben met hun trails schoenen omdat er in die kussentjes/wolkjes snel stenen en vuil blijft zitten.

Mijn absoluut favoriet merk is en blijft Altra. De Escalante op de weg en de Lone Peak voor trails/ultra’s. Ik ben wel ontzettend benieuwd naar de nieuwe versie van de Olympus, ziet er wat minder lomp uit dan de vorige versies, dus mogelijk wel een kanshebber voor het langere werk.

Ik fiets dus ook behoorlijk wat - maar de prijzen van kledij en al het bijhorende materiaal (bril, helm, fietscomputer, betere wielen, etc, ...) maken van fietsen een prijzige hobby :p.

Via de wielerclub waar ik deel van uitmaak kan ik gelukkig kwalitatieve kledij tegen een democratische prijs aanschaffen.
Haha, spijtig genoeg wel ja! Bon, ik haal er meer dan uren genoeg plezier uit dus het is het mij wel waard. En het deftige materiaal kost wel wat, maar gaat uiteindelijk ook zeer lang mee.

Qua schoenen heb ik al met Brooks, Nike & nu Mizuno gelopen. Ik ben hiervoor tot nu toe altijd al naar een speciaalzaak geweest (1x Alonsius in Halle & 2x Runner's Lab). Zie vaak online wel schoenen met een dikke korting, maar ik durf dan niet zo goed te bestellen uit schrik dat ze slecht gaan zitten / niet goed passen :p

Sommige schoenen zijn zodanig licht en restrictieloos dat je het gevoel hebt dat je geen schoen aanhebt.
Dat is hetgeen ik bedoelde. Met die Hoka's die ik getest heb had ik constant het aanwezige gevoel van die schoen. Ook het feit dat je 10cm van de grond bent is niet zo fijn, zeker niet op vlak van uw voet omslaan. Dat vergroot het momentenarm tussen grond en enkelgewricht.

Heb trouwens de carbon's en blijkbaar ook de cliftons getest (denk ik toch op het eerste zicht). Nee voor mij zijn ze niet.
Momenteel loop ik al een tijdje met deze:
Kan het iedereen alleen maar aanraden om ze eens te testen. Sponsoren veel triatleten, dus in de loopscene minder bekend.
Maar hun trailschoenen zijn naar het schijnt ook zeer goed.

Ook wel wat overdrijven natuurlijk, die Cliftons zijn maar ietsje zwaarder en de Rincons zijn dan weer iets lichter.
Maar - elk zijn goesting zeker? :)

Ook wel wat overdrijven natuurlijk, die Cliftons zijn maar ietsje zwaarder en de Rincons zijn dan weer iets lichter.
Maar - elk zijn goesting zeker? :)

Dat is hoe dan ook de conclusie. Er is ook een reden dat Hoka zo populair is e, zullen dus wel veel goed doen, maar niet voor iedereen.

Voor de geïnteresseerden: Zaterdag ga ik de Houffatrail nog eens lopen, 53km met 1700hm. Bedoeling is om rustig te bollen en wat door te trekken op een aantal klimmen. Als iemand zou willen meegaan, altijd welkom.

Ik doe op zondag een lange trage training, dit is nu bv. 14,5km aan 9-10km/u. En doe daarnaast nog 2 trainingen, op dinsdag of woensdag, of op donderdag/vrijdag, beide ~30min. Wat zouden jullie op die dagen aanraden qua snelheid/training?

Net m’n Garmin Coach plan voor de halve marathon geactiveerd. Had wat nood aan omkadering zodat ik niet doelloos rondloop.

Nu de eerste training begint al goed, cadence drills en hill reps. Geen flauw idee wat er bedoeld wordt met cadence drills en ik heb geen hills in heinde en verre :ROFLMAO: 😭

By the way, wat doen jullie tegen chafing? Voor de eerste keer zag mijn buik vuurrood na een toertje van 10k.

Komt voor mij nog iets te vroeg, maar veel plezier! Al begonnen met je coach?

Uiteindelijk heb ik toch beslist dat idee te laten varen. Om meerdere redenen eigenlijk. 1) Momenteel zijn alle wedstrijden toch hoogst onzeker en heb niet veel zin om te trainen voor iets dat mogelijk nooit zal plaatsvinden. 2) Bij het bekijken van mijn stats van 2020 heb ik gemerkt dat ik eigenlijk nog relatief veel dagen niet heb gelopen. Ik wil dit jaar eens proberen wat vaker traag te lopen om zo minder rustdagen te hebben en zien welk totaal ik dan haal :D: 3) Het belangrijkste: Ik heb momenteel echt ontzettend veel plezier in het lopen en wil geen risico lopen dat te verliezen door alles om te gooien.

Ik ga zeker nog eens met een coach werken, gewoon nu niet.

Ik doe op zondag een lange trage training, dit is nu bv. 14,5km aan 9-10km/u. En doe daarnaast nog 2 trainingen, op dinsdag of woensdag, of op donderdag/vrijdag, beide ~30min. Wat zouden jullie op die dagen aanraden qua snelheid/training?

Train je voor iets specifiek of ben je gewoon rustig aan het opbouwen om uw algemene conditie te verbeteren. Als je gewoon aan uw basis werkt zou ik niets te zot doen en gewoon die 2 extra trainingen rustig op gevoel lopen zonder te zot te doen.

Net m’n Garmin Coach plan voor de halve marathon geactiveerd. Had wat nood aan omkadering zodat ik niet doelloos rondloop.

Nu de eerste training begint al goed, cadence drills en hill reps. Geen flauw idee wat er bedoeld wordt met cadence drills en ik heb geen hills in heinde en verre :ROFLMAO: 😭

By the way, wat doen jullie tegen chafing? Voor de eerste keer zag mijn buik vuurrood na een toertje van 10k.

Bedoel je dan echt gewoon uw onderbuik? Want dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt of gezien. Bij mij is het heel simpel, maar ik loop ook wel heel lange afstanden natuurlijk. Ik plak mijn tepels sowieso af met van die mega sterke pleisters van hansaplast, top gerief :D. Aan de binnenkant van mijn dijen/lies streek smeer ik een anti-friction crème op basis van natuurlijke ingrediënten (geen vaseline dus). Zelfde voor de edele delen. Dat geldt wel enkel voor de echt lange trainingen/wedstrijden.

Bedoel je dan echt gewoon uw onderbuik? Want dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt of gezien. Bij mij is het heel simpel, maar ik loop ook wel heel lange afstanden natuurlijk. Ik plak mijn tepels sowieso af met van die mega sterke pleisters van hansaplast, top gerief :D. Aan de binnenkant van mijn dijen/lies streek smeer ik een anti-friction crème op basis van natuurlijke ingrediënten (geen vaseline dus). Zelfde voor de edele delen. Dat geldt wel enkel voor de echt lange trainingen/wedstrijden.
Ja mijn bescheiden tonnetje zag vuurrood, tepels ook maar minder. zelf ook nog nooit meegemaakt, zelfs niet op langere afstanden.

Vandaag mijn tweede loopje van 2021 afgewerkt. Nog steeds pijnloos wat toch een kleine overwinning is voor mij. Als ik eind volgende week nog altijd pijnloos ben dan start ik terug een schema om op te bouwen naar 10k.

Vandaag alleen serieus afgezien met de kou. Liep al met een lange broek, maar bleef het toch moeilijk hebben om mijn benen warm te krijgen. Bovenlichaam misschien zelfs al aan de warme kant ingepakt, maar liever te warm dan te koud in dit weer voor mij. Volgende run hopelijk donderdag, kijk er naar uit.

Ik ben vandaag voor de eerste keer op de finse piste hier wat verder gaan lopen (ipv asfalt zoals meestal). Ging op zich vrij vlot, de impact op de knieën was merkelijk minder. Maar ik had (naar mijn gevoel) wel meer moeite om mijn tempo te lopen zoals op asfalt.

Scheelt het zoveel op een finse piste tov asfalt of valt dat verschil nog mee? Ik ga ervan uit dat asfalt iets minder absorbeert en dus sneller loopt, maar geen idee hoe groot dit verschil is.

Uiteindelijk heb ik toch beslist dat idee te laten varen. Om meerdere redenen eigenlijk. 1) Momenteel zijn alle wedstrijden toch hoogst onzeker en heb niet veel zin om te trainen voor iets dat mogelijk nooit zal plaatsvinden. 2) Bij het bekijken van mijn stats van 2020 heb ik gemerkt dat ik eigenlijk nog relatief veel dagen niet heb gelopen. Ik wil dit jaar eens proberen wat vaker traag te lopen om zo minder rustdagen te hebben en zien welk totaal ik dan haal :D: 3) Het belangrijkste: Ik heb momenteel echt ontzettend veel plezier in het lopen en wil geen risico lopen dat te verliezen door alles om te gooien.

Ik ga zeker nog eens met een coach werken, gewoon nu niet.
Ahnzo, snap ik wel. Is idd opbouwen naar het onbekende. Jij gaat nog meer lopen? :-P
Scheelt het zoveel op een finse piste tov asfalt of valt dat verschil nog mee? Ik ga ervan uit dat asfalt iets minder absorbeert en dus sneller loopt, maar geen idee hoe groot dit verschil is.
Hangt echt per piste af, maar op een dikke piste loopt m'n vriendin toch ook direct 30sec/min trager ze. En ik zie dat toch ook direct aan de hartslag die veel hoger is. Zal voor iedereen anders zijn, maar het is normaal dat je soms het verschil wel ziet.

Zeker dat het van het schuren is? Als het echt koud is en de wind op me heeft gestaan, zijn mijn buik en heupen vaak ook vuurrood. Soms jeukt het ook wat. Maar van schuren heb ik nooit last gehad, dus dat is echt meer van de kou. Is een uurtje na het lopen ook totaal weg.

Edit: Of van de wasverzachter naar het schijnt :p

Ik ben vandaag voor de eerste keer op de finse piste hier wat verder gaan lopen (ipv asfalt zoals meestal). Ging op zich vrij vlot, de impact op de knieën was merkelijk minder. Maar ik had (naar mijn gevoel) wel meer moeite om mijn tempo te lopen zoals op asfalt.

Kort: Een gi-gantisch verschil :D Ik haat finse pistes. Ik loop meestal op het gras dat ernaast ligt. Komt ook omdat de eerste waar ik op liep zo slecht ligt dat ik tot aan m'n enkels wegzak als het goed geregend heeft. Maar zelfs als ze juist liggen, is het verschil heel groot. Ik ben er ook niet van overtuigd dat het zo veel beter is voor de belasting, doordat het zo enòrm veert. Veel liever gewoon gras, bosgrond, parkje... dan dat. Mijn HR vliegt ook omhoog daar.

Zeker dat het van het schuren is? Als het echt koud is en de wind op me heeft gestaan, zijn mijn buik en heupen vaak ook vuurrood. Soms jeukt het ook wat. Maar van schuren heb ik nooit last gehad, dus dat is echt meer van de kou. Is een uurtje na het lopen ook totaal weg.

Inderdaad vuurrood en jeuken, een uurtje in volle wind/regen gelopen dus dat kan het inderdaad wel zijn.
Eén of het andere crèmeke van de vriendin opgesmeert en twas ok. :LOL:

Ik loop ook een stuk trager op de Finse piste. Als ik langs de watersportbaan voor een PR wil gaan kies ik voor het asfalt :D Tijdens gewone trainingen loop ik er wel op, gaat wat trager, maar dan maakt dat niet zo veel uit :)

Geef mij maar de Finse looppiste. Of toch alles behalve asfalt, dat voelt gewoon minder prettig.

Terug
Bovenaan