Hier ook de 10 Miles! Het loopfestijn van het jaar voor mij!
Ik had het EK meegedaan, eigenlijk uit vorm, maar gewoon omdat het zo'n unieke mogelijkheid was. En dat was een fantastische ervaring, ik heb me goed geamuseerd en me echt helemaal kunnen uitwringen. Ook al was de tijd niet van m'n beste, ik had geen seconde sneller kunnen lopen en had het gevoel dat ik er alles had uitgehaald sportief. Dus supercontent.
En om het kwakkeljaar helemaal goed af te sluiten, heb ik de dag erna m'n voet weer omgeslagen, 2w wandelrust tot aan de 10M. Ik had gehoopt op supercompensatie, maar dat werkt blijkbaar niet voor een lijf dat al niet zo goed in vorm is

Dat, in combinatie met het echt wel warme weer, zorgt voor mijn slechtste tijd tot nu toe (spoiler) en een fly and die
for the ages.
Nee, eigenlijk moet ik dat anders zeggen: Mijn eigen keuzes hebben daarvoor gezorgd. In Leuven was 5:10, dus ik zat in m'n hoofd met iets tussen 5:15 en 5:30 afhankelijk van de dag. Door het warme weer nog even getwijfeld om er 6:00 van te maken, maar van de hitte heb ik meestal geen last, en trots telt ook. Long story short, ik heb me laten vangen. Tegen dat boerelange stuk langs de autostrade op, liep ik 4:50 omdat ik me goed voelde en vorig jaar na een km of 4 mijn tweede adem komt en ik in mijn ritme raak. Tegen dat ik boven was na de KT merkte ik al dat die tweede adem maar niet kwam en op 8km begonnen mijn vingertoppen en neus te tintelen, en heb ik wijselijk er een eind aan gemaakt. Op km10 een kilometertje gestapt, hartslag laten zakken. Maar zodra ik weer vertrok, knalde die weer omhoog. Het was totaal op! Raar toch altijd dat wat je verschiet, je niet meer goed kunt maken door ff te rusten.
De stats zeggen genoeg: 1u44, traagste editie ooit. 2x gestapt, en vanaf km11 qua tempo aan Z1 (héél misschien Z2) en qua HR aan 95%max. Doodgaan heb ik al 2 of 3x meegemaakt, maar nog niet zo'n sloophamer als nu en zeker niet al zo vroeg in de race. Uiteindelijk ook veel te weinig gedronken, hoewel ik een stuk of 6 bekers heb aangenomen, maar 4u later moest ik nog niet plassen. Maar dat is eerder een symptoom van het kapotgaan dan de reden.
Maar ik ben wél content. Ik heb een knop kunnen omdraaien wat ik daarvoor nog nooit heb gekund. Ik had nog één verdieping dieper kunnen gaan, en dan was het kop in de grond en stoempen tot de aankomst. Had ik niks meer gezien en was ik misschien blijven lopen en 1u35 gehaald. Maar ik heb genoten van het volk, rondgekeken, en zwaar afgezien me af te sluiten. En ik heb een stukje gewandeld, waar ik vroeger de grens zou hebben opgezocht en misschien een ambulancier hebben moeten roepen. Da's ook leren, da's ook beter worden.
Ik vind het dan ook maar twijfelachtig hoe smalend er gedaan wordt over 4:20-lopers, 'amateurtjes' en 'het is geen sahara' door enkele semiprofs hier, maar daar denk ik het mijne van

Ik vraag me af of je in het juiste evenement zit als je het volk het ergerlijkste vindt. Ergerlijker zijn de niet-toppers die denken dat ze aan een WR bezig zijn en het oké vinden om een elleboog in je rib te planten of langs rechts vloekend voorbij te knallen terwijl jij tegen je maxHR aan het doorbijten bent. Oei, nu zeg ik het toch in plaats van het voor mij te houden.